Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Buller
Kort karma: 42
Likede indlæg: 860

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Buller » 30. nov 2016, 08:14

Muspel skrev:
Dikus skrev:
Muspel skrev:Det her er virkelig i 'det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel. For jeg ser mig selv som feminist.

Men når jeg hører at den ene nye minister har afbrudt barsel og har et barn på 6 måneder. Så tænker jeg 'det havde jeg eddermanme ikke gjort- stakkels barn- tænk dig på hvor meget de første år betyder'.

Min datter kom i dagpleje da hun var syv måneder. Jeg da jeg var 3 måneder.
Det er bestemt ikke det, der gør nogen af os stakkels

Måske skulle jeg have haft med, at det ikke kun er barnets alder men jobbet. Man er næppe minister fra 8-16 - men langt langt mere.

Barnet har vel en far? Det kan da ikke kun være moderens arbejde der er ansvarligt for barnets trivsel.

Man kan jo også vælge at gemme sin barsel til senere og så nyde fritiden med barnet når det er ældre end bøvse-gylpe stadiet.
4
Lys
Kort karma: 98
Likede indlæg: 1608

Indlægaf Lys » 30. nov 2016, 09:16

Buller skrev:
Muspel skrev:
Dikus skrev:
Muspel skrev:Det her er virkelig i 'det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel. For jeg ser mig selv som feminist.

Men når jeg hører at den ene nye minister har afbrudt barsel og har et barn på 6 måneder. Så tænker jeg 'det havde jeg eddermanme ikke gjort- stakkels barn- tænk dig på hvor meget de første år betyder'.

Måske skulle jeg have haft med, at det ikke kun er barnets alder men jobbet. Man er næppe minister fra 8-16 - men langt langt mere.

Barnet har vel en far? Det kan da ikke kun være moderens arbejde der er ansvarligt for barnets trivsel.

Man kan jo også vælge at gemme sin barsel til senere og så nyde fritiden med barnet når det er ældre end bøvse-gylpe stadiet.

Jeg synes faktisk at det er forstemmende, at fokus kun er på, at en kvindelig minister afbryder sin barsel før tid og hvor slemt det er. Mai Mercado fortalte i tv i går, at hendes mand tager over på barselsfronten (det skulle han have gjort på et senere tidspunkt alligevel) - det er vel meget naturligt at indrette sig sådan (jeg havde i hvert fald ikke accepteret mindre).

Mandlige ministre har også haft små børn gennem tiderne (jeg har ikke lige overblik over den nye regerings børneflok i øvrigt) men det er ret begrænset hvor meget nogen bekymrer sig om deres arbejdstider i forhold til hvor meget de ser deres børn.
21
Buller
Kort karma: 42
Likede indlæg: 860

Indlægaf Buller » 30. nov 2016, 09:24

Lys skrev:
Buller skrev:
Muspel skrev:
Dikus skrev:

Jeg synes faktisk at det er forstemmende, at fokus kun er på, at en kvindelig minister afbryder sin barsel før tid og hvor slemt det er. Mai Mercado fortalte i tv i går, at hendes mand tager over på barselsfronten (det skulle han have gjort på et senere tidspunkt alligevel) - det er vel meget naturligt at indrette sig sådan (jeg havde i hvert fald ikke accepteret mindre).

Mandlige ministre har også haft små børn gennem tiderne (jeg har ikke lige overblik over den nye regerings børneflok i øvrigt) men det er ret begrænset hvor meget nogen bekymrer sig om deres arbejdstider i forhold til hvor meget de ser deres børn.

ja hold da op, så er det da rent stenalder.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 853
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 8170

Indlægaf Dikus » 30. nov 2016, 09:32

Oveditlevsen skrev:
Dikus skrev:
Der er mange ting, der er bedre. Og værre for børn. Sådan er det med forældres valg. Og valgene skal ses samlet for familien. Ikke isoleret. Og man kan ikke generalisere fra enkelttilfælde.

Jeg er f.eks. 100 % sikker på, der ikke er en eneste, der vil mene, jeg burde have ventet med at sende mit barn i dagpleje frem for at sende hende afsted, da hun var 7 måneder. Forudsat personerne kender den fulde historie og de har bare en gran af fornuft.

Det var med 100 % sikkerhed det bedste for hende. Uanset hvad man generelt kan sige om barsel. Så jo. Det kan diskuteres. Ikke generelt - men i enkelttilfælde.

Nu har jeg ikke udtalt mig specifikt om dig. Men isoleret set for barnet vil det være bedst med en længere barsel, det er muligt at slå fast, medmindre der er specielle forhold i en familie.
En debat hvor man kun tager udgangspunkt i sig selv og hvad man føler er rigtigt bliver ikke særlig interessant, det er ok at sige noget er bedre end noget andet når der er evidens for det.

Tjahhh... Nu kom debatten sig af fordømmelse af en konkret persons valg. I den forbindelse er det sådan set ret relevant at tage afstand fra din nok så interessante generalisering. For er der noget, der er evidens for, så er det, at statistikker laves ud fra en alt andet lige betragtning, der ikke kan anvendes på konkrete enkelttilfælde... Uanset hvor gerne man vil fordømme en mors valg på sin og sin families vegne.
1
Oveditlevsen
Kort karma: 23
Likede indlæg: 582

Indlægaf Oveditlevsen » 30. nov 2016, 09:52

Dikus skrev:
Tjahhh... Nu kom debatten sig af fordømmelse af en konkret persons valg. I den forbindelse er det sådan set ret relevant at tage afstand fra din nok så interessante generalisering. For er der noget, der er evidens for, så er det, at statistikker laves ud fra en alt andet lige betragtning, der ikke kan anvendes på konkrete enkelttilfælde... Uanset hvor gerne man vil fordømme en mors valg på sin og sin families vegne.

Jeg fastholder mit tidligere indlæg i og med jeg konstaterer blot hvad der er evidens for er det bedste for børn. Igen det man føler er rigtigt for en selv er ikke et argument, fordi man kan føle sig ramt af en korrekt generalisering. Der kan være gode grunde til at vælge anderledes, men det ændrer ikke på hvad der vil være bedst for barnet under optimale betingelser.
0
Oveditlevsen
Kort karma: 23
Likede indlæg: 582

Indlægaf Oveditlevsen » 30. nov 2016, 10:25

Samano skrev:
Men det jo ikke engang tilfældet i den her case, fordi faren tager over.

Det er irrelevant. Udgangspunktet for mine indlæg har været hvorvidt det var godt at sende børn tidligt i vuggestue/dagpleje.
Anyway der komme ikke mere metadebat her fra min side, opret et særskilt emne hvis i vil diskutere mere.
0
fisken80
Kort karma: 135
Likede indlæg: 3663

Indlægaf fisken80 » 30. nov 2016, 10:54

Akehurst2 skrev:Hende her påstår, hun sulter sig selv og lever af ét stk. brød om dagen samt havregrød om aftenen: http://ekstrabladet.dk/nationen/julehja ... ul/6392847

Det er løgn. Så massivt overvægtig bliver man ikke af den kost. Uanset om man har diabetes.

Men det er jo efter indførelsen af loftet, at hun lever af brød og havregrød. Inden reformen havde hun trods alt 2800 mere om måneden, det kan man meget usundt mad for.

Og så véd man godt nok meget meget lidt om psyke og menneskelige ressourcer, hvis man mener, at en person med flere selvmordsforsøg bag sig, konstante bekymringer over økonomien og manglende overskud til at tage sig af sit eget barn på fuld tid bare lige sådan uden videre kan stoppe med at ryge...

Og det må man sikkert heller ikke sige, men det er jo så også det tråden hedder.
11
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 541
Likede indlæg: 6510

Indlægaf dgd2007 » 30. nov 2016, 13:33

Lemonella skrev:
hthy skrev:I 70'erne var der kun 13 ugers barselsorlov

Blev man syg inden man gik på barsel, trak de en måned fra ens barsel. Gik man så over tid, var det bare ærgerligt.
Min ældste søn (født i 1975), skuller faktisk have været i vuggestue som 7 uger gammel.

I midt-80'erne mener jeg, det var 1 måned før og et halvt år efter til moren, og 14 dage til faren. (I visse fag var det 2 mdr. før.)
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1582
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 14235

Indlægaf kidkomb » 30. nov 2016, 15:36

Jeg savner advokaten.
13
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan åbenbart ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
Skorstenen
Kort karma: 121
Likede indlæg: 1584

Indlægaf Skorstenen » 30. nov 2016, 17:49

Måske nogen skulle oprette en tråd om emnet minister/barsel? :genert: :)
1
fisken80

Indlægaf fisken80 » 30. nov 2016, 18:48

kidkomb skrev:Jeg savner advokaten.

Det gør jeg også. Han er røvirriterende, men det er vældig forfriskende og hvis jeg ikke lige orker hans stil så undlader jeg bare at diskutere med ham.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Aspargsen » 30. nov 2016, 23:35

MaybeBaby skrev:
kidkomb skrev:Jeg savner advokaten.

Samme her. Og jeg håber fandeme ikke den banning er permanent.

Har han nu været uartig igen :8:

* føler sig helt uden for *
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 384
Likede indlæg: 2854

Indlægaf Urtekussen » 1. dec 2016, 05:21

Der skal vist ikke så meget til herinde.
6
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
fisken80

Indlægaf fisken80 » 1. dec 2016, 06:30

Jeg kan bedst lide mandlige ledere
2
IrmaPigen
Kort karma: 167
Likede indlæg: 1979

Indlægaf IrmaPigen » 1. dec 2016, 12:51

Urtekussen skrev:Der skal vist ikke så meget til herinde.

Min fornemmelse er, at der er forskel på folk her.
0

Tilbage til "Generelt"