Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 918
Likede indlæg: 7064

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf ManicNinja » 4. dec 2016, 22:36

Dirtylittledevil skrev:Hvad sker der for at de kvinder som har svært ved at holde på vandet, og må gå med bind hver dag fordi de tisser i bukserne, altid elsker at tale højlydt og længe om deres tisseproblem enten i bussen eller til perifære kolleger til julefrokosten? Hvordan kan de på nogen måde tro at det kan have den mindste interesse for andre mennesker?

Eller måske er jeg bare uheldig at tiltrække dem, som den eneste :(

Vi har på mit arbejde meget jævnligt glæde af en talskvinde fra denne forening, som utrætteligt kræver flere offentlige toiletter i København. Vi kalder hende tissekonen. :genert: Hvad vi ikke har måttet høre på om tis og bleer ...

Det må selvfølgelig være meget ubehageligt ikke at kunne holde på vandet. Men vi har ingen indflydelse på antallet af toiletter. Så hun er - undskyld ordvalget - pissetrættende.
http://www.kontinens.dk
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 1171
Likede indlæg: 17403

Indlægaf Dirtylittledevil » 4. dec 2016, 23:22

ManicNinja skrev:
Vi har på mit arbejde meget jævnligt glæde af en talskvinde fra denne forening, som utrætteligt kræver flere offentlige toiletter i København. Vi kalder hende tissekonen. :genert: Hvad vi ikke har måttet høre på om tis og bleer ...

Det må selvfølgelig være meget ubehageligt ikke at kunne holde på vandet. Men vi har ingen indflydelse på antallet af toiletter. Så hun er - undskyld ordvalget - pissetrættende.
http://www.kontinens.dk

Yay jeg er ikke alene! :D

De to damer jeg oftest opsøges af mht tissesnak er begge i medicinsk behandling og har været det længe. Men de vender altid tilbage til at fortælle detaljeret om dengang de tissede i bukserne overalt. Maleriske beskrivelser af hvordan de er løbet gennem restauranter, banegårde, indkøbscentre med krydsede ben på jagt efter toiletterne. Chokerende historier om sækkevis af tisseunderbukser osv osv.
Den ene har også noget med underlivet så hun blødte i tide og utide indtil hun fik sin livmoder ud. Envher snak om månen, blod, cyklus, graviditet osv er for hende cue til en enetale om dengang hun blødte altid og fik fjernet sin livmoder. Jeg ved simpelthen så meget om hendes underliv.
0
"This is the strangest life I've ever known."
Jim Morrison
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 283
Likede indlæg: 3966

Indlægaf Moxy-lady » 5. dec 2016, 03:07

Ift diskussionen om at være 'den samme'efter et helt liv i samme flække, så kan jeg godt selv genkende det - og jeg er mere eller mindre selv sådan en. Jeg tror dog, generelt set, at det kan være svært at erkende for nogle. Selvindsigt kan være svært hvis indsigten ikke altid er så køn - igen, mig selv indbefattet.
Forandringerne virker større hvis man udvikler sig langsommere. Jeg har udviklet mig sindssygt meget på nogle punkter de seneste 8-10 år, men hvis jeg snakker med nogle mennesker fra dengang som har boet/arbejdet feks i udlandet, så har de tit udviklet sig mere på de mere umiddelbare og tydelige parametre. Det synes jeg egentlig ikke står der er noget underligt i at synes.
For en der har rejst verden rundt, smagt, mærket, følt og duftet andre kulturer og knaldet mænd fra 7 kontinenter, så er det da ikke underligt at folkeskoleveninden der giftede sig med gymnasie-kæresten, stadig foretrækker brun sovs og kartofler, har 3 børn og er folkeskolelærer som mor og far, læser 50 shades of grey og stadig omgås med mange af de samme mennesker som lever samme type liv som hende, virker som om hun ikke har udviklet sig det store, uanset hvad der foregår bag pandelappen. Og selv hvis man ikke har rejst verden rundt, men bare gjort noget andet - flyttet til København, giftet sig med en inder, blevet ingeniør eller noget helt fjerde - så virker det andet som stilstand.
Det gør ikke at det har mindre værdi. Det er bare et spørgsmål om prioritering og hvilken type man er. Min kærestes store drøm er at flytte til udlandet. Jeg var i mange år dybt deprimeret over dette - min familie, min provinsdrøm, kom pludselig langt væk. Men nu er jeg begyndt at glæde mig, netop fordi det vil udvikle og forme mig til en anden person. Det tror jeg er meget sundt, selvom jeg aldrig selv ville have overvejet det hvis det ikke havde været for min kæreste.

Dertil kommer at mennesker fra provinsen kan have større tilbøjelighed til at foretrække deres egne. Det kan ofte være grobund for sladder, intolerance og mindreværd.
Jeg siger ike at alle er sådan, langt fra. Jeg siger heller ikke at disse ting ikke findes i større byer. Og jeg anerkender fuldt ud at storby-snobberi er en reel ting. Men jeg siger også bare at nogle af forestillingerne om provinsen er sande - for jeg har selv set og oplevet dem. Nogle af dem er jeg oveni købet selv skyldig i.
11
Jeg kan godt finde ud af sammensatte navneord og endelser men nogle gange går det lidt stærkt og jeg opdager ikke at stavekontrollen har været på spil.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 675
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 9962

Indlægaf LadyFox » 5. dec 2016, 06:58

Moxy-lady skrev:Ift diskussionen om at være 'den samme'efter et helt liv i samme flække, så kan jeg godt selv genkende det - og jeg er mere eller mindre selv sådan en. Jeg tror dog, generelt set, at det kan være svært at erkende for nogle. Selvindsigt kan være svært hvis indsigten ikke altid er så køn - igen, mig selv indbefattet.
Forandringerne virker større hvis man udvikler sig langsommere. Jeg har udviklet mig sindssygt meget på nogle punkter de seneste 8-10 år, men hvis jeg snakker med nogle mennesker fra dengang som har boet/arbejdet feks i udlandet, så har de tit udviklet sig mere på de mere umiddelbare og tydelige parametre. Det synes jeg egentlig ikke står der er noget underligt i at synes.
For en der har rejst verden rundt, smagt, mærket, følt og duftet andre kulturer og knaldet mænd fra 7 kontinenter, så er det da ikke underligt at folkeskoleveninden der giftede sig med gymnasie-kæresten, stadig foretrækker brun sovs og kartofler, har 3 børn og er folkeskolelærer som mor og far, læser 50 shades of grey og stadig omgås med mange af de samme mennesker som lever samme type liv som hende, virker som om hun ikke har udviklet sig det store, uanset hvad der foregår bag pandelappen. Og selv hvis man ikke har rejst verden rundt, men bare gjort noget andet - flyttet til København, giftet sig med en inder, blevet ingeniør eller noget helt fjerde - så virker det andet som stilstand.
Det gør ikke at det har mindre værdi. Det er bare et spørgsmål om prioritering og hvilken type man er. Min kærestes store drøm er at flytte til udlandet. Jeg var i mange år dybt deprimeret over dette - min familie, min provinsdrøm, kom pludselig langt væk. Men nu er jeg begyndt at glæde mig, netop fordi det vil udvikle og forme mig til en anden person. Det tror jeg er meget sundt, selvom jeg aldrig selv ville have overvejet det hvis det ikke havde været for min kæreste.

Dertil kommer at mennesker fra provinsen kan have større tilbøjelighed til at foretrække deres egne. Det kan ofte være grobund for sladder, intolerance og mindreværd.
Jeg siger ike at alle er sådan, langt fra. Jeg siger heller ikke at disse ting ikke findes i større byer. Og jeg anerkender fuldt ud at storby-snobberi er en reel ting. Men jeg siger også bare at nogle af forestillingerne om provinsen er sande - for jeg har selv set og oplevet dem. Nogle af dem er jeg oveni købet selv skyldig i.

Men der findes jo bare ikke kun de to typer mennesker, som der nævnes. Man kan jo sagtens rejse ud i verden og stadig være lukket for den, men kan også sagtens have fast adresse det samme sted hele livet og alligevel rejse jorden rundt adskillige gange, til fods med rygsæk på og fange fisk med hænderne.
Og vokser man overhovedet så meget af at flytte fra Ringsted til Holbæk? Altså sådan per automatik.

Og snakker vi overhovedet kun om folk fra provinsen, og kan man ikke være ingengør og gifte sig med en Inder der? Mit indtryk var det første indlæg sådan galt alle.
Jeg synes det hele er rimelig sort/hvidt - men kan da leve i en lille flække på mange måder.
6
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 279
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 4853

Indlægaf HappyPaww » 5. dec 2016, 07:08

^ Jeg tror det hovedsageligt er en fordom om provinsen/udkantsdk. Jeg er selv opvokset i en by på Lolland og det var nok sådan at 75% flyttede mod Kbh direkte efter gymnasiet og blandt dem der gik på andre mere praktisk orienterede ungdomsuddannelser var andelen der blev noget højere.
Og der er et ret tydeligt billede af, at dem der blev, de har korte uddannelser, er blevet gift og har fået børn ret unge, bor i hus og lever ellers det liv deres forældre levede.

Og der er jo bestemt ikke noget galt i det - det ligger bare meget fjernt for mig personligt, da jeg virkelig ikke har lyst til det der provinsliv. Ikke fordi mig liv hverken er mere spændende eller bedre end deres, men jeg ville selv få totalt økuller af at leve i den bobbel...
6
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 5. dec 2016, 07:27

HappyPaww skrev:^ Jeg tror det hovedsageligt er en fordom om provinsen/udkantsdk. Jeg er selv opvokset i en by på Lolland og det var nok sådan at 75% flyttede mod Kbh direkte efter gymnasiet og blandt dem der gik på andre mere praktisk orienterede ungdomsuddannelser var andelen der blev noget højere.
Og der er et ret tydeligt billede af, at dem der blev, de har korte uddannelser, er blevet gift og har fået børn ret unge, bor i hus og lever ellers det liv deres forældre levede.

Og der er jo bestemt ikke noget galt i det - det ligger bare meget fjernt for mig personligt, da jeg virkelig ikke har lyst til det der provinsliv. Ikke fordi mig liv hverken er mere spændende eller bedre end deres, men jeg ville selv få totalt økuller af at leve i den bobbel...

Men det var denne "Jeg ser lidt ned på dem, der som unge stadig bor der, hvor de er vokset op." der startede det hele - jeg synes ikke jeg kan læse mig frem til det kun gælder folk der kommer fra meget små steder.

Men selv hvis jeg kun kigger på små flækker så kender jeg også folk der lever fint op til beskrivelsen, og nogle der ikke gør. Men uanset hvad synes jeg det er fjollet at se ned på folk blot fordi de synes Hasle er en dejlig by at bo i og fordi Christian fra folkeskolen er en dejlig fyr.
9
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 345
Likede indlæg: 5126

Indlægaf Lemonella » 5. dec 2016, 07:40

Som LadyFox så rigtigt skriver, findes der jo mange forskellige typer mennesker. Nogen reagerer på én måde og andre på en anden.

Jeg har en storebror der har rejst jorden rundt rigtig mange som sømand. Han har set og oplevet en masse, men er/var stadig dum som en dør. Jeg har en søster, der flyttede til England og forblev dum som en dør. Jeg har en anden storebror, som blev i vores fødeby. Mere klogt og indsigtsfuldt menneske skal/skulle man lede længe efter.

Jeg har mødt mennesker der igennem et langt liv med masser af oplevelser i mange forskellige lande, ikke har rykket sig en meter og tilsvarende mange der har boet samme sted hele livet, men er mennesker man lytter til og som har en kloghed og visdom der er beundringsværdig.

Jeg selv har oplevet en masse både arbejdsmæssigt og fagligt. Jeg har rejst en del, men jeg boede i den samme middelstore provinsby.

Det handler vel i bund og grund om interesser og måske også en lille smule om dovenhed, men det er der vel intet galt i. Sålænge man trives og har det fint med det liv man lever, så skal andre sgu da ikke blande sig i det.

Ligefrem, at se ned på dem der bliver samme sted, synes jeg godt nok er en tankeløs udtalelse. I min verden, er det måske en udtalelse der kommer af, at man nok ikke rigtig har sat sig ind i, hvordan mennesker rent faktisk er og hvad der driver dem til, at gøre enten det ene eller det andet.
9
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 5. dec 2016, 07:45

Samano skrev:
LadyFox skrev:
HappyPaww skrev:^ Jeg tror det hovedsageligt er en fordom om provinsen/udkantsdk. Jeg er selv opvokset i en by på Lolland og det var nok sådan at 75% flyttede mod Kbh direkte efter gymnasiet og blandt dem der gik på andre mere praktisk orienterede ungdomsuddannelser var andelen der blev noget højere.

Men det var denne "Jeg ser lidt ned på dem, der som unge stadig bor der, hvor de er vokset op." der startede det hele - jeg synes ikke jeg kan læse mig frem til det kun gælder folk der kommer fra meget små steder.

Men selv hvis jeg kun kigger på små flækker så kender jeg også folk der lever fint op til beskrivelsen, og nogle der ikke gør. Men uanset hvad synes jeg det er fjollet at se ned på folk blot fordi de synes Hasle er en dejlig by at bo i og fordi Christian fra folkeskolen er en dejlig fyr.

Nej for mig gælder det ikke kun folk der bor småsteder eller provinsen.
Det gælder også folk der boet i det samme kvarter i København hele deres liv osv.
Jeg har også mødt folk der bor i Manhatten, der lider af det samme groet fast-syndrom :lol:

Det er fint du synes det fjollet og for sort/hvid, men det er vel der den her tråd er til for.
Det giver jo ingen mening at komme med et statement og så komme med flere tusind disclaimer, så det bliver vildt nuanceret.
Det tager jo det sjove ude af den her tråd!
Det er jo mening det skal være lidt provokerende og få folk op af stolene ellers opfylder det jo ikke trådens præmis.

Jamen, selvfølgelig er det da sort/hvidt - hvorfor skulle ham der var flyttet fra Holbæk til Ringsted nødvendigvis være mere åben for inputs end ham der altid har boet i Ballerup men har et spændende job og som bruger alle sine penge på at eventyr i hele verden? Det giver for mig ingen mening.

Men hvis det er ment for at få folk op af stolene, så er det vel fint at det for folk op af stolene - jeg synes det sjove ville ryge af denne tråd hvis den endte med at blive en tråd hvor man bare kan komme med en upopulær holdning, uden at det var til debat. Altså, hvis man er klar på at provokerer, så må man vel også være klar på nogen bliver provokerede?

Nu, er det ikke fordi jeg selv bliver synderlig provokeret - jeg synes sådan set bare det er en spøjs ting at se ned på.
3
Oveditlevsen
Kort karma: 23
Likede indlæg: 585

Indlægaf Oveditlevsen » 5. dec 2016, 07:50

Jeg synes det er ærgerligt at mange af dem jeg kender der har taget en Ph.d. ikke har formået at omsætte graden til en relevant forskerstilling.
Mange af dem har helt almindelige introstillinger som andre med en uddannelse på ned til 3 1/2 år også har.

For mig viser det at satsningen på Ph.d.'erne har slået fejl, og man burde nok havde satset mere på kvalitet i stedet for kvantitet, da man bare ukritisk hævede optaget.

http://dea.nu/nyheder-blogs/nyheder/phd ... den-effekt
1
Oveditlevsen

Indlægaf Oveditlevsen » 5. dec 2016, 08:01

Samano skrev:
Oveditlevsen skrev:Jeg synes det er ærgerligt at mange af dem jeg kender der har taget en Ph.d. ikke har formået at omsætte graden til en relevant forskerstilling.
Mange af dem har helt almindelige introstillinger som andre med en uddannelse på ned til 3 1/2 år også har.

For mig viser det at satsningen på Ph.d.'erne har slået fejl, og man burde nok havde satset mere på kvalitet i stedet for kvantitet, da man bare ukritisk hævede optaget.

http://dea.nu/nyheder-blogs/nyheder/phd ... den-effekt

Men pointen med det nye forøget optag har vel heller ikke været at alle skulle ud i forskerstillinger?
Det har universiteterne da slet ikke råd til.

Det vel ligeså meget for øge talentmassen man rekruttere forskere fra.

Der er også forskere i den private industri.
0
Oveditlevsen

Indlægaf Oveditlevsen » 5. dec 2016, 08:17

Samano skrev:
Ja men det vel ikke inden for alle område.
Jeg tror en filosofi Ph.d. ville få svært ved finde en forskerstilling i det private.

Og satsningen har vel ikke kun været på naturvidenskab?

Fra artiklen "Ph.d.-løftet har blandt andet betydet, at antallet af nyindskrevne ph.d.er er mere end fordoblet. Især inden for områderne sundhedsvidenskab, naturvidenskab og teknisk videnskab, har antallet nået svimlende højder og ca. hver anden sundhedsfaglige kandidat går i dag ph.d.-vejen."

Pointen har været at forskning skulle omsættes til innovation og med al respekt for filosofi, så er de nok ikke her at man finder det.
0
Oveditlevsen

Indlægaf Oveditlevsen » 5. dec 2016, 09:05

Samano skrev:
Det tror jeg nu ikke du skal være så sikker på. Jeg var til oplæg med en ekspert fra et Væksthus og han fortalte at de havde erfaret at humaniora ofte skabt mere vækst i virksomheder når de blev ansat, fordi de kom med en nyvinkel og perspektiv, hvis endnu en ingeniør bare gav mere at det samme.

Derudover tror jeg et af problemerne er at mange på medicin laver en ph.d., fordi det giver dem større sandsynlighed for få det speciale de vil have og ikke fordi de vil forske.

Igen tiltaget handler om at omsætte forskning til innovation, en biotech virksomhed bliver ikke hjulpet videre med deres projekt om DNA-sekvensering ved at ansætte en historiker.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 5. dec 2016, 09:13

Samano skrev:
LadyFox skrev:[
Jamen, selvfølgelig er det da sort/hvidt - hvorfor skulle ham der var flyttet fra Holbæk til Ringsted nødvendigvis være mere åben for inputs end ham der altid har boet i Ballerup men har et spændende job og som bruger alle sine penge på at eventyr i hele verden? Det giver for mig ingen mening.

Men hvis det er ment for at få folk op af stolene, så er det vel fint at det for folk op af stolene - jeg synes det sjove ville ryge af denne tråd hvis den endte med at blive en tråd hvor man bare kan komme med en upopulær holdning, uden at det var til debat. Altså, hvis man er klar på at provokerer, så må man vel også være klar på nogen bliver provokerede?

Nu, er det ikke fordi jeg selv bliver synderlig provokeret - jeg synes sådan set bare det er en spøjs ting at se ned på.

Fordi jeg ikke har set den tendens i de folk jeg har mødt. Jeg har mest set tendensen til, at folk der er blevet på det samme sted er lidt, efter min mening, små kedelig og ikke har rykket sig, mens dem der har flyttet rundt og har ser lidt mere af Danmark og verden er lidt mere interessante og klar på forandring. Det udelukket ikke, at det modsatte kan lade sig gøre. Det er bare ikke det jeg har observeret når jeg begivet mig ud blandt folk.
Edit: Og jeg er tydeligvis ikke den eneste der har observeret tendensen.

Og ja det er da ikke et synderligt pænt at se ned på andre mennesker, men altså det her er bare en gruppe jeg ikke kan lade være med at se lidt ned på. Jeg tænker vi alle sammen har de der mennesker vi af en eller anden grund ser lidt ned på og ligegyldigt hvad er der jo aldrig en god grund til at se ned på folk.

Og jo jeg er da klar på folk lader sig provokeret.
Jeg synes bare ikke alle, der modtager det i trådens ånd så og sige.

Jamen det er nu ikke fordi jeg ikke oplevet tendensen - jeg har bare også oplevet massere af tilfælde der var omvendt, både hvad gælder folk de er flyttet rundt og alligevel været rimelig kedelige og uden at få "det der ekstra" af det. Omvendt har jeg oplevet folk der har boet det samme sted der bestemt har fået smagt på verden og Danmark. :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 884
Likede indlæg: 13479

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. dec 2016, 09:35

Jeg har boet det samme sted hele mit liv på nær det år, hvor jeg var på højskole og fem måneder i udlandet. Jeg kan godt lide at rejse, men det er ikke en drift, jeg har, og jeg har indtil videre kun været udenfor Europa, fordi jeg blev født på et andet kontinent.

Jeg er så ansat i mit nuværende job, fordi jeg vurderes at have særlige kompetencer indenfor interkultur, kulturmøder og inklusion af mennesker der på den ene eller anden måde (kulturelt, socialt, psykisk, whatever) skiller sig ud fra det store flertal.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 884
Likede indlæg: 13479

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. dec 2016, 11:15

Samano skrev:Men Sortecirkel så har du jo også rykket dig. Der jo ingen der sagt at man skal have flakket rundt som en vagabond. Et enkelt udlandsophold eller lignende gør efter min erfaring en enorm forskel. Det mere dem der aldrig bare haft næsen en lille smule uden for den lokale andedam, der er tænkt på.

Det år gjorde nu ikke den store forskel. Faktisk havde jeg det elendigt det meste af tiden og ville meget gerne hjem fra mit udlandsophold, men jeg blev, fordi jeg fik tudet ørene fulde med, at man lærer så meget af at være ude. Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg under andre omstændigheder ville have nydt at bo i et andet land, for det var rammerne, som den var gal med, og det kunne lige så vel være sket i et dårligt job 5 min. fra mit hjem i Danmark; det er mere for at pointere, at det ikke er det år, der specielt har formet mine interkulturelle kompetencer og min forståelse for andre. Det har de værdier, jeg er vokset op med i mit barndomshjem, mit lokalmiljø, mine venner og min uddannelse.
5

Tilbage til "Generelt"