Selleri i kødsovs?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Hvilken selleri?

Bladselleri
24
40%
Knoldselleri
9
15%
Selleri? Prøver du at dræbe mig!
18
30%
Bruger ikke selleri men derimod... (forklar i tråden)
5
8%
Jeg er nysgerrig efter hvad andre har valgt/lyserød rumgorilla
4
7%

Afgivne stemmer: 60
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: Selleri i kødsovs?

Indlægaf ShuruQ » 1. feb 2016, 13:29

Jeg har for at være sikker, siddet og pløjet italienske opskrifter igennem på traditionel bolognese og i alle dem jeg har fundet, nævner de udelukkende knoldselleri og intet om bladselleri.

Det var den ene del, men privat putter jeg hverken det ene eller andet i en kødsovs, son udgabgspunkt, men jeg har før puttet bladselleri i :).
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Indlægaf thomassneum » 1. feb 2016, 13:32

Selleri kan fint anvendes i kødsovs.
Der e rjo ret stor forskel i smag, alt efter hvilken selleri du anvender.

Den mest diskrete, vil jeg mene er knoldsellerien. Den går faktisk ofte igen, i mange grund-kødsovs opskrifter, hvor man bruner løg, gullerod, knolselleri ect., og så køre sovsen færdig med bacon, oksekød, puré, eddike/citron, ect. ect.

Jeg ville oftes bruge knoldselleri i min kødsovs. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 201
Likede indlæg: 1350

Indlægaf Sophies-mor » 1. feb 2016, 13:32

Vi bruger rask væk, hvad vi nu har.
Og en stavblender er genial da den virkelig får barnet og sellerihadere til at spise løs.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2506

Indlægaf Pandesteg » 1. feb 2016, 13:35

Der skal bladselleri i. Og nej det smager ikke gennemtrængende men bidrager til helheden i smagen.
I hvert fald hvis du laver bolognese. "Kødsovs" er vel det danske navn og udtryk for at man bare kører det i, som man bedst kan lide - men så har det ikke noget at gøre med bolognese :)
1
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2147

Indlægaf sigge » 1. feb 2016, 13:36

Jer, der bruger stavblender til at maskere grøntsagerne: Laver I så en tomatsovs inkl. grøntsager og hælder over det brunede kød, inden det simrer i lang tid, oder?
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 217
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1993

Indlægaf Lurende Peber » 1. feb 2016, 13:36

Knoldselleri.
Og det kan også hakkes i kartoffelmos for at lette den lidt .
(Eller skulle det have været i "detmåmanikkesige" tråden?)
Suppeurter på frost er dejligt nemt :gogo:
0
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3586

Indlægaf Lemonella » 1. feb 2016, 13:39

ShuruQ skrev:Jeg har for at være sikker, siddet og pløjet italienske opskrifter igennem på traditionel bolognese og i alle dem jeg har fundet, nævner de udelukkende knoldselleri og intet om bladselleri.

Det var den ene del, men privat putter jeg hverken det ene eller andet i en kødsovs, son udgabgspunkt, men jeg har før puttet bladselleri i :).

Gourmand.dk har bladselleri i sin bolognese. :D

Anyway. Man laver vel den slags som man bedst selv (og familien), kan lide det.
Jeg elsker bladselleri og rød peberfrugt og jeg kan få seriøse ubehagelige trækninger i ansigtet, hvis jeg kan se og smage, at nogen har brugt grøn peberfrugt. Det skal nemlig ikke i min mad!
Jeg er dog så høflig, at jeg spiser det alligevel. Jeg kan så finde på, at levne lidt og der ligger så de små stykker grøn peberfrugt. :D
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 1. feb 2016, 13:55

ShuruQ skrev:Jeg har for at være sikker, siddet og pløjet italienske opskrifter igennem på traditionel bolognese og i alle dem jeg har fundet, nævner de udelukkende knoldselleri og intet om bladselleri.

Jeg har kigget lidt mere og det er lidt 50/50. Jeg er for alvor nysgerrig nu :-D.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 244
Likede indlæg: 1114

Indlægaf MyGirl » 1. feb 2016, 14:00

Laver aldrig den samme kødsovs to gange, men selleri er ikke en del af min "base" til kødsovs.

Den kommer i, hvis vi har det, og tror aldrig, jeg har købt en bladselleri, så den har formentlig aldrig været i min kødsovs. (Den er dog en fast del af min søsters lasagne, som smager awesome!)
1
Brugeravatar
Zilla
Kort karma: 2
Likede indlæg: 18

Indlægaf Zilla » 1. feb 2016, 14:09

Der skal helst ikke selleri i noget af min mad, men jeg har dog puttet det meget fintskåret (bladselleri) eller revet (knoldselleri) i en kødsovs, hvis jeg vil have flere grøntsager i (gør det kun for sundhedens skyld)
0
Brugeravatar
Maoam
Kort karma: 70
Likede indlæg: 813

Indlægaf Maoam » 1. feb 2016, 14:17

Altid med bladselleri, løg og gulerødder.
2
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 195
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2349

Indlægaf Studsgaard » 1. feb 2016, 14:27

Jeg kan ikke lide selleri!

Det skal ikke i min mad, hverken den ene eller den anden slags.
0
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 396
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 1. feb 2016, 14:32

I en ægte italiensk ragu (bolognese) er der bladselleri. Jeg bruger samme opskrift som whoosh - den fra "min mands italienske køkken". Den er helt vildt lækker - og jeg kan altså normalt ikke lide selleri :)
2
x
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 1. feb 2016, 15:06

Sophaya skrev:I en ægte italiensk ragu (bolognese) er der bladselleri. Jeg bruger samme opskrift som whoosh - den fra "min mands italienske køkken". Den er helt vildt lækker - og jeg kan altså normalt ikke lide selleri :)

Har du prøvet den her opskrift på lasagne? http://www.minmandsitalienskekoekken.dk ... bolognese/
Den smager afsindigt godt!

Hvordan tolker du raguopskriftens mål?
Et glas? Mine vandglas er på 35 cl, det synes jeg er ret meget mælk, så jeg plejer kun at hælde 2/3 glas i. :blush:
1
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 396
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 1. feb 2016, 15:09

Whoosh skrev:
Sophaya skrev:I en ægte italiensk ragu (bolognese) er der bladselleri. Jeg bruger samme opskrift som whoosh - den fra "min mands italienske køkken". Den er helt vildt lækker - og jeg kan altså normalt ikke lide selleri :)

Har du prøvet den her opskrift på lasagne? http://www.minmandsitalienskekoekken.dk ... bolognese/
Den smager afsindigt godt!

Hvordan tolker du raguopskriftens mål?
Et glas? Mine vandglas er på 35 cl, det synes jeg er ret meget mælk, så jeg plejer kun at hælde 2/3 glas i. :blush:

Uh, det kunne da sagtens være det næste jeg skal prøve :love:

Jeg putter en dl i, mine glas er også store, så synes et helt glas er lidt voldsomt :P
0
x

Tilbage til "Mad og drikke"