Skarlagensfeber uden symptomer?

Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 492

Skarlagensfeber uden symptomer?

Indlægaf Marioneta » 1. feb 2016, 18:20

Min søn har haft noget betændelse ved tommelfingreneglene siden torsdag, så tog til lægen for at han kunne få noget creme til det, da det jo ofte er stafylokokker. Det troede lægen også, men min søn sagde han havde ondt i halsen, så han blev podet og den var positiv for streptokokker. Lægen tror så også at det på fingrene er streptokokker, og sønnike er begyndt i penicillin behandling. Jeg har nu læst på skolens intranet, at der er skarlagensfeber på årgangen og det giver jo mening, det er jo streptokokhalsbetændelse med udslæt. Når jeg kigger på sønnike, så har han også nogle gode røde kinder, så mon ikke, at det også er dét.

Men han har det bare ganske fint - hvilket jo er dejligt. Han klagede over ondt i halsen en enkelt gang, men han spiser fint og har ingen feber. Han har leget hele eftermiddagen med venner og er heller ikke træt eller pylret. Han virker slet ikke syg. Jeg kan læse på nettet at han skal have penicillin i to dage for ikke at smitte, så han skal i hvert fald blive hjemme i morgen. Det er bare lidt underligt, når han ikke er syg. Men måske det kommer i nat.

Har I oplevet at jeres børn har haft skarlagensfeber eller streptokokhalsbetændelse uden egentlige symptomer? Jeg er lidt forundret over det. Jeg er selv ved at dø en lille smule inden behandlingen virker, når jeg har streptokokker i halsen, men sygdomsforløbet kan jo være anderledes for børn. Men ingen egentlige symptomer overhovedet er jeg alligevel overrasket over.
0
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 12
Likede indlæg: 317

Re: Skarlagensfeber uden symptomer?

Indlægaf Myresluger » 1. feb 2016, 18:39

Mine børn fik skarlagensfeber -og da var de ikke bare lidt rødmossede men meget rød skjoldede over hele kroppen og tungen så også sjov ud. De havde klaget lidt over små ondt i halsen men havde det OK og derfor kom de først til lægen da de fik skarlagensfeber. Sygeplejersken mente ikke at man får skarlagensfeber mere - men lægen var ening med mig og det var halsbetændelse og skarlagensfeber.

Så han behøver ikke at virke særlig syg for at have halsbetændelse og skarlagensfeber!
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3080

Indlægaf Rakel » 1. feb 2016, 18:52

Vores har haft meget mere udslæt end røde kinder ved skarlagensfeber og tungen har været hindbærrød.
Der har ikke været tvivl om, at det var 'mere/andet' end alm halsbetændelse uden at de har været voldsomt syge.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 324
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3221

Indlægaf DD_81 » 1. feb 2016, 19:00

her har et enkelt barn haft det, da han var 13 måneder gammel, og han var virkelig hårdt ramt.
Men de første par dage han var syg, der var det bare feber og lidt hoste/ruhed i halsen, og så gik det ellers totalt i selvsving, med 40 i feber, og udslet over hele kroppen. Har aldrig oplevet mine børn så syge, hverken før eller efter.

Så nyd du bare at han åbenbart klarer det så nemt!
Er ikke klog på smitteveje, men kunne det tænkes at han er blevet smittet via hans sår på tommelfingeren, de er jo i berøring med hinanden hele tiden de børn....
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 492

Indlægaf Marioneta » 2. feb 2016, 14:13

Tak for svar alle tre.

Han har det stadig fint og har ikke fået "rigtigt" udslæt og kinderne er ikke så røde mere, så vil ikke sige, at han har skarlagensfeber. Jeg mener også at han har haft halsbetændelse før og fået penicillin og ikke fået skarlagensfeber, så måske han bare ikke har så kraftig reaktion på streptokokkernes toksiner, hvis der var reaktion sidst eller denne gang.
0

Tilbage til "Børn"