Anstrengt forhold til forældre

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3100

Re: Anstrengt forhold til forældre

Indlægaf Rakel » 2. feb 2016, 10:38

FruDulle skrev:
Rakel skrev:
Din søn ved, at han er elsket. Lad være med at bekymre dig over det.

Jeg kan ikke huske, om han er i dagpleje? Ellers så synes jeg, at du skal finde på et eller andet, så du kan få nogle timer at være sur i - i fred!

Det er okay, når man står med det hele selv at bruge en barnepige eller lign. - det gør ikke nogen til en dårlig mor.

Du lyder i øvrigt helt normal. Det er naturligt og sundt at reagere og få det ud. Men det kan være besværligt at kombinere med en 2-3 årig. Helt og aldeles.

Det er umuligt ikke at bekymre sig om det når man aldrig selv har følt det og at en adfærd var lige med bekræftelse af dette. For når jeg så selv kommer til at hæve stemme, affeje ham eller andet stå stikker det bare dybt, især lige nu. Giver det mening?

Jo han er i en skøn DP, men lige nu er jeg bare også ved at være bombet. Jeg har været alene i 5 uger og har en mere før min mand kommer. Jeg er jo helt og aldeles alene. Ingen barnepiger, kun Dp i de der 6 timer. Så det gør det jo ikke nemmere. Jeg har i princippet mest af alt brug for at drikke min en kæp i øret og bare lukke ned for min tanker. Jeg kan ikke lukke ned lige nu og det er svært at håndtere. Jeg er så vred så vred.

Det er altså helt ok at være vred! Det er en del af bearbejde det og komme ud af det igen og være mere afklaret.

Jeg tænker nu, at du vil have glæde af at tale med en eller anden om det.
En du har tillid til og der kan rumme det. Det er nok dig, der må afgøre, hvem/hvad du har brug for.

Jeg kan love dig, at din søn ingen skade tager. Han har en god og kærlig mor. Tankerne, tror jeg, er normale omkring ham - men ærligt, det er ikke besværet værd at bruge energi på. Let at sige, I know. Du har mulighed for at tale med sundhedsplejersken, hvis du har brug for at høre en børnekyndig - de ser mange familier og ved meget om at være forældre.

Har du overvejet at finde en barnepige. De findes jo og jeg er meget glad for at have det frirum, som hun giver. Vores danske er 23 år studerende indenfor børn/unge og har 100% tjek på Lillesøster.
1
Kisser
Kort karma: 29
Likede indlæg: 259

Indlægaf Kisser » 2. feb 2016, 19:35

Nu bliver jeg lidt en reklamesøjle for terapi, og det beklager jeg, men den der vrede, kan du også få hjælp til at komme af med, håndtere og få afløb for i terapi. Men altså, når dét er sagt, så brugte jeg noget af tiden hos psykologen på at stå og tæve en pude med en tæppebanker, og dét behøver man selvf. ikke at betale 900 kroner for i timen.

Men måske skal du finde ud af, hvordan du konstruktivt kan få afløb for din vrede: Kan du høre noget bestemt musik, løbe en tur, gøre rent, smadre nogle kopper eller måske noget helt andet? Jeg forestiller mig også nogle gange at jeg skælder ud på mine forældre, det hjælper også en del...
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 612
Likede indlæg: 3402

Indlægaf FruDulle » 2. feb 2016, 20:07

Problemet er at jeg netop nu kører de der samtaler i hovedet og det dem der gør mig så vred, og dem der op til at han kom, gjorde mig vred og anspændt. Og de kører og kører.

Jeg har det lidt bedre i dag og det er godt. Det går fremad som dagene går tænker jeg. Min mand kommer i næste uge og det glæder jeg mig til.
0
Whatever
Kisser

Indlægaf Kisser » 3. feb 2016, 06:36

Hmm det kan jeg sagtens se, og jeg kan selv have det på samme måde - altså at tankerne forstærker vreden. Men måske skal du "gå ind i" vreden og mærke den, istedet for at tænke, at den er forkert? Nu ved jeg ikke, hvordan din barndom har været, men jeg lærte først at blive vred som 22-årig og jeg var pissed off i starten, men det ER jo også forståeligt, hvis der er flere årtiers opsparet vrede gemt "derinde".

Min erfaring er, at hvis man accepterer vreden, føler den og giver den et fysisk afløb, så forsvinder den også relativt hurtigt igen.
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 3. feb 2016, 08:58

Har slet ikke haft en samtale i dag og det er virkelig en lettelse og morgenen har været så meget bedre og hyggeligere og min søn har haft det nemmere. Christ det er hårdt når det går udover ham :(

Jeg er jo normalt totalt ligeglad og upåvirket. Som i 100% totalt ligeglad med ham og hvad han laver. Men det er som nu hvor jeg blev konfronteret med ham at det gik galt. Jeg må gøre op med mig selv hvad jeg gør næste gang han vil ses. Omend jeg næppe tror at han har syntes at det var hyggeligt. Udover den dårlige tone var det et bare er underligt besøg.

De kom, havde en gave med til min søn.han byggede det med ham. Hun sad i sofaen og læste i blade. Da han var færdig skiftevis sad han med sin tlf og talte og hentede sin bærbare og skulle lave whatever... Har ikke set dem siden august. De kom 1 time inden barnet skulle sove lur kl 12, det havde de fået st vide, men de ville gerne sove længe, og så kørte de kl 13.30.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 7. feb 2016, 05:56

Rimelig god uge endte det med. Siden onsdag har jeg ikke haft samtaler kørende og igen rammer det mig at jeg er ligeglad. Så, næste gang han foreslår st ses må jeg sige nej. Hvordan, hvorledes og med hvilken begrundelse, det ved jeg ikke. Men det er slet ikke det værd
4
Whatever
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3252

Indlægaf DD_81 » 7. feb 2016, 08:48

FruDulle skrev:Rimelig god uge endte det med. Siden onsdag har jeg ikke haft samtaler kørende og igen rammer det mig at jeg er ligeglad. Så, næste gang han foreslår st ses må jeg sige nej. Hvordan, hvorledes og med hvilken begrundelse, det ved jeg ikke. Men det er slet ikke det værd

jeg tænker om noget af det der tricker dig ekstra meget er at han træder ind i DIT private rum? i DIT helle, der hvor du skal kunne slappe af og være godt tilpas. At han, qua det forhold i nu engang har til hinanden, træder for langt i din privatsfære.

For nej, det er da absolut ikke det værd, at du skal tumle med alle de her ting efterfølgende, og i sådan en grad som det er tilfældet.
Mine tanker er derfor mere om hvis du synes det er for svært at sige nej, om du ihvertfald så kan styre det nogenlunde, ved at takke nej til besøg hjemme hos jer, men aftale at mødes på "neutral grund" og med en aftale i baghånden 1½-3 timer efter, der sætter et naturligt stop for samværet.
At du styrer konteksten i ses under.
Hvis du mener det er dét værd, naturligvis :)
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10235

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. feb 2016, 10:15

Jeg ved ikke, om det kan hjælpe, men måske kunne det lette lidt på den måde, som jeres relation påvirker dit liv, at fokusere direkte på nutiden.
Uanset hvordan din far end havde gebærdet sig før, ville det fx. være uforskammet og mærkeligt at sidde klistret til ugeblade, telefon og computer, når man er ude hos andre.

Jeg kan godt forstå, at det, at du nu selv er blevet forælder, roder op i en masse ting fra din egen barndom, og det vil måske være godt at få set på det sammen med en professionel (hvis du ikke allerede er i gang med det), men i forhold til din far anno 2016 er du ikke forpligtet til hver gang at forholde dig til hele jeres forhold og historik for at afgøre, hvad du vil stå model til idag, og hvad der er givende for dig og din familie.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3013

Indlægaf vibbsen » 7. feb 2016, 10:50

Kisser skrev:Hmm det kan jeg sagtens se, og jeg kan selv have det på samme måde - altså at tankerne forstærker vreden. Men måske skal du "gå ind i" vreden og mærke den, istedet for at tænke, at den er forkert? Nu ved jeg ikke, hvordan din barndom har været, men jeg lærte først at blive vred som 22-årig og jeg var pissed off i starten, men det ER jo også forståeligt, hvis der er flere årtiers opsparet vrede gemt "derinde".

Min erfaring er, at hvis man accepterer vreden, føler den og giver den et fysisk afløb, så forsvinder den også relativt hurtigt igen.

Lyt til Kisser....Hun har fat i noget af det rigtige :clap: :clap: :clap:

Jeg har jo været ramt af både stress og angst siden engang sidste år. Og en af de ting som jeg virkelig virkelig har kunnet bruge til noget var, da min knaldgode psykolog lærte mig en teknik til at "rumme" Mine følelser. At tage dem ind. Føle dem. Og deale med dem. For så kunne jeg slippe dem. Jeg fik simpelthen en teknik til at "ae mig selv på ryggen ligesom du gør med en veninde der er rigtig rigtig ked af det"....Det var VIRKELIG grænseoverskridende første gang. Men hold fast hvor er det effektivt.
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 7. feb 2016, 10:56

Jeg kan bare ikke tage mere vrede ind. Som sagt er jeg totalt ligeglad med ham normalt og har næsten ikke skænket ham en tanke siden onsdag. For jeg er vitterlig ligeglad. Det har tager mange år at komme dertil, men sådan er det nu og det er en befrielse. Vi ses så sjældent at jeg derfor heller kkke bliver konfronterer med ham. Men når jeg så bliver 1-2 gange om året, så går det galt i mit hoved fordi at jeg bliver så vred.

Cirkus- det er svært at adskille det ad synes jeg. For ham som far var uduelig og har næsten kun givet ar på sjælen og den han var dengang er han stadig. Så det hænger lidt sammen.
0
Whatever
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 7. feb 2016, 11:05

Puh, det lyder hårdt, og jeg kender selv til det i mindre grad - og i høj grad fra både min kæreste og en eks, der begge har været udsat for omsorgssvigt i barndommen.

Jeg er enig med dig i, at det er spildt energi at forsøge at få ham til at forstå. Læg i stedet fokus på, at få skilt ad, hvad der er normale og tilgivelige udsving fra din side overfor dine børn, og hvad der reelt ville være at gentage din fars mønster. Det ville jeg, i dit sted, opsøge professional hjælp til.

Du kan samtidig få lagt nogle rammer for kontakten med din far, så du har en følelse af, at det er dig, der styrer - det har hjulpet min kæreste helt enormt og faktisk også fået hans far til at ændre adfærd totalt.

Det kunne f.eks. være at lade ham tage initiativet til kontakt, at mødes på neutral grund, måske en eller anden aktivitet for ungerne (zoo etc.), så han ikke kommer ind på dit terrritorium.

Hvordan er han som morfar? Hvorfor er din mor ude af billedet?
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 7. feb 2016, 11:19

Det er ikke vigtigt hvorfor min mor ikke er i mit liv, og ikke noget jeg vil dele.

Han har kun mødt min søn få gange og han er så kejtet med børn at det er ligegyldigt. Min bror og jeg fik barn med få ugers mellemrum. Jeg ved han har omtalt min brors som "en dreng med fuld fart frem og som ligner sin far og morfar" og min "som en med mange problemer pga allergi". Tja, det er ikke korrekt det med min søn udover at ja han har allergi, men problemer har han ikke. Tværtimod. Han er ret ligegyldig som morfar og kan uanset om det er mit barn eller andre, ikke indgå i en relation med børn på normalvis. Han er kejtet og kan ikke finde ud af det. Pædagogisk er han en katastrofe.

Vi bor ikke i samme land så det er minimum af hvad vi ses uanset. Så vidt jeg ved kommer han først til Dk til oktober og vi ved ikke om vi er her til den tid. Så indtil videre er det ikke noget der sker. Men jeg tror ikke engang jeg har lyst til neutral grund. Tror slet ikke at jeg har lyst
0
Whatever
Kisser

Indlægaf Kisser » 7. feb 2016, 12:05

Men Dulle, er vi så ikke der, hvor det mest fornuftige er at stoppe med at se ham, i det hele taget? Sådan som du beskriver det nu, så er der jo ingen glæde i at se ham, overhovedet. Det behøver jo ikke engang at være sådan, at du "slår op" med ham - det lyder til, at du "bare" kan stoppe med at tage kontakt.
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 7. feb 2016, 19:17

Jo. Det er egentligt også lidt det jeg gør. Jeg kontakter aldrig ham og prioriterer ikke at svare på de få mails der kommer. Jeg var bare slet ikke forberedt på min reaktion. Jeg blev selv noget overrasket må jeg sige.

Han følger jo kun med i vores liv udfra min blog. Og det er alt hvad jeg giver
0
Whatever

Tilbage til "Livets forhold"