Kraftedeme også kræft ...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Akehurst2 » 4. feb 2016, 16:50

Dejligt, at der ikke var spredning!

Held og lykke med kemoen - eller hvad man nu siger :genert:
0
Vappepigen
Kort karma: 39
Likede indlæg: 354

Indlægaf Vappepigen » 4. feb 2016, 16:56

Frandsen skrev:En hurtig update: CT viste ingen spredning!
Kemoen starter allerede i morgen, gyyys!

Åh for fanden hvor er det fantastisk at høre! Så har du udsigt til at blive helt rask!
Hvo ER jeg glad på dine vegne!

Gid jeg havde været ligeså heldig :(
7
Ens prioteringer kan forandres med et trylleslag
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 4. feb 2016, 17:28

Sådan!

Du har heldigvis gode odds rent fysisk for at klare kemoen godt - ung, god fysisk form og en fighter. Go hit it, tiger!

Hvis du er alene under infusionen, kan det anbefales at bruge sygeplejerskerne som støtte. I anden sammenhæng var jeg igennem en lynudredning og opstart af infusions-behandling, som var hård ved kroppen, dagen efter diagnose. Hovedet kunne på ingen måde følge med, og der var det guld værd at have en garvet sygeplejerske ved hånden. Jeg brugte et egentlig ikke, men der var en kæmpe tryghed i at vide, at der sad en bunke af viden og støtte et par meter væk - navnlig når virkeligheden indhentede en og man (jeg) pludlig følte det som verdenshistoriens største bagholdsangreb at sidde der med drop i armen og en fremtid, der var ramlet om fødderne på mig.

Skal du indlægges eller kan du nøjes med ambulant behandling?
2
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 13
Likede indlæg: 331

Indlægaf Myresluger » 4. feb 2016, 17:42

Åh hvor er det forfærdeligt! Jeg håber alt det bedste!
0
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 336

Indlægaf Fræksak » 4. feb 2016, 18:38

Pragtfuldt, det var da dagens gode nyhed!! :kys:
0
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3377

Indlægaf Skralde » 4. feb 2016, 18:42

Skønt at den ikke har spredt sig!
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
Atinas206
Kort karma: 12
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 215

Indlægaf Atinas206 » 4. feb 2016, 19:25

Først vil jeg starte med at sige, at jeg er virkelig ked af, at du er blevet ramt af den lortesygdom. :kram:

Min mand fik konstateret kræft i næsesvælget, da vores fælles barn nummer 2 var 1 måned gammel. Derudover var vores den ældste 3 år, og drengens søn var 10 år.

Det var fandme en hård tid. Det var bare slet ikke sådan, at jeg have forventet min barsel skulle være. Manden var i et knaldhårdt kemoforløb og derefter igennem strålebehandling 6 dage om ugen i 6 uger (og vi har over 1 times kørsel til Rigshospitalet). Han levede af proteindrikke, da han ikke kunne spise normal føde på grund af stråleskaderne i svælget.

Min mand havde stor glæde af at snakke med en rådgiver hos Kræftens Bekæmpelse. Det gav han virkelig meget. Det er også en mulighed for din mand og for børnene (nu kan jeg ikke huske, hvor gamle de er). Men ellers snak med jeres læge. Få en henvisning til en psykolog. Så kan I altid tage stilling til senere, om I vil bruge den.

Vi fik det råd fra både læger og rådgivere, at vi skulle svare ærligt på alle børnenes spørgsmål - også de svære spørgsmål. Så du gør det helt rigtige.
Derudover var de to store med inde og se strålemaskinen, og de fik lov at se slangen, der løb ind i armen og flasken med kemo. (kemokur der skulle løbe ind i kroppen over 48 timer). De så også på, da vi barberede mandens hår helt af. De blev inddraget i det omfang, som de selv havde lyst til.
Vi lavede også en kalender, hvor mandens strålebehandlinger var skrevet på. Når en strålebehandling var overstået, så blevet den streget over med overstregningstusch. På den måde kunne børnene også se, hvor langt vi var i forløbet, og vi kunne sammen tælle, hvor mange, der manglede.

Vi meldte også hurtigt ud til familie, venner, arbejdsplads, institutioner og naboer. En pædagog hjalp med små gule lapper, hvis der var noget specielt, der skulle huskes til børnehaven. Venner kom forbi med mad til fryseren. Naboerne skovlede sne. Mødregruppen (som var den samme som med den ældste) blev brugt som mit frirum og rådgivergruppe. Min mor "passede" mig og børnene hver anden weekend, hvilket betød, at jeg fik tanket op, børnene blev forkælet og manden fik ro til at hvile og slappe af.

Derudover havde jeg min terminsgruppe på debatten, som jeg også brugte. Det var rart at skrive med nogen, som ikke kendte mig. De ved det nok ikke rigtig selv, men de hjalp mig meget.

Folk vil meget gerne hjælpe. Men nogle gange skal man også huske at bede om hjælpen. Nogle vil nemlig heller ikke blande sig.

Synes, at det er en god ide at melde ud til de andre forældre via facebook. Men skriv evt. om du har lyst til at snakke om det/helst ikke vil snakke om det. At de kan spørge løs/skal holde deres spørgsmål for sig. Jeg tror, at mange holder sig tilbage, fordi de er bange for at gøre folk kede af det. Og de ved ikke rigtig, om det er okay at spørge.

Her oplevede jeg, at det altid var mig, som folk henvendte sig til. Folk skrev til mig eller spurgte mig i stedet for min mand. Mange af spørgsmålene gik på, hvordan min mand havde det. Jeg blev sgu lidt træt af det. Der var sjældent nogen, der spurgte "hvordan har du det?". Så jeg håber også, at din mand husker sig selv. Der er ingen, der forventer, at han kan være supermand og klare det hele. Det er der ingen, der forventer -af nogen af jer. Så det er sgu okay at blive sur og ked af det. Det er okay, at synes at verden er uretfærdig og at alt bare er lort.
Men brug hinanden og jeres omgangskreds.
Gør det, som I finder rigtigt for jer - ikke det som I tror andre forventer/mener.

Jeg håber, at kemobehandlingen ikke bliver for hård ved dig, og jeg håber at den lortesygdom bare tager og fucker af.
:blomst: :kram:
14
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2522
Kontakt:

Indlægaf Annione » 5. feb 2016, 07:32

Tillykke!!!

Min veninde klarede sin kemo rigtig godt. Ja, hun var syg og sløj og havde muskelsmerter - men hun sagde også, at hun stadig havde sex med sin nye kæreste hver dag (jeg synes det var tooooo much info, men det er måske meget rart at vide, når man skal i samme båd)... :-D
Hun syntes forøvrigt det var fedt, når det nu skulle være, at hun slap for at barbere ben i så lang tid.

Spørg evt. om der er noget du kan gøre, for at mindske gener med bl.a. udtørrede fødder, hænder, læber - den slags. Om du samtidig med kemoen må tage en røvfuld vitaminer og fiskeolie (olien er rigtig god for din hud). Begge mine svigerforældre døjede med tørhed af huden.
1
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 5. feb 2016, 07:39

Drik for øvrigt masser af vand allerede nu - det hjælper jo med at få affaldsstoffer ud af kroppen, og det får du ekstra brug for både under og efter kemo.

Jeg har fået anbefalet 2-3l/dag, og jeg mistænker at "min" kemo bliver mindre skrap end din.
4
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1638

Indlægaf dykkersild » 5. feb 2016, 09:08

Håber at det kommer til at gå godt i dag - og at du får alt den støtte du har brug for, for at lære "din kemo" at kende.

Og så hep for feden -fordi det ikke havde spredt sig - det var jo lige præcis, sådan en besked du havde fortjent!
0
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 612
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 2606

Indlægaf Fillie » 5. feb 2016, 09:22

Åh, men der er jo intet, jeg kan skrive, som kan gøre det bedre for dig. Men jeg hepper på dig og ønsker dig en hurtig helbredelse. De fleste bliver raske - og du er selvfølgelig en af dem! :kram:
2
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
Pussikat82
Kort karma: 238
Likede indlæg: 975
Kontakt:

Indlægaf Pussikat82 » 5. feb 2016, 17:41

Har først set din tråd nu. Er virkelig ked af at høre, at du har fået konstateret brystkræft :ae: Har godt tænkt på dig, da jeg læste om dine symptomer i vappes tråd, men har selvfølgelig håbet det bedste. Det er så synd for dig/jer, at I skal igennem det her nu, og det er hårdt med børn også. Men jeg synes, at du gør det rigtige ved at være åben omkring det. En online dagbog lyder som en god ide, synes jeg. Og så kan du jo også bruge os herinde. Har siddet med en knude i maven, mens jeg bladrede til sidste side, hvor der måske ville være nyt om din scanning, så det var lidt af en lettelse at læse, at din scanning var fin. Det er jeg virkelig glad for at høre :)
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Billede
Brugeravatar
Frandsen
Kort karma: 68
Likede indlæg: 460

Indlægaf Frandsen » 5. feb 2016, 20:48

Jeg er lidt bekymret over min måde at reagere på. Er lidt for oprejst på en eller anden måde - hvis I forstår.

Tænker, jeg måske stadig er i en eller anden choktilstand, hvor jeg ikke helt rigtigt vil fatte, hvad der sker. Jeg holder fast i alle de normale ting i hverdagen, og når jeg taler i telefon 'tvinger' jeg personen i den anden ende til at tale om sjove og hyggelige ting - og jeg laver endda jokes om min kræftdiagnose!

Måske er det bare min måde at håndtere det på. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sætte mig og være ked af det.

Altså sådan er jeg også normalt. Men denne situation ER bare ikke normal. Det er jo fandme kræft!
4
Brugeravatar
Frandsen
Kort karma: 68
Likede indlæg: 460

Indlægaf Frandsen » 5. feb 2016, 20:49

Krølle skrev:Drik for øvrigt masser af vand allerede nu - det hjælper jo med at få affaldsstoffer ud af kroppen, og det får du ekstra brug for både under og efter kemo.

Jeg har fået anbefalet 2-3l/dag, og jeg mistænker at "min" kemo bliver mindre skrap end din.

Eh ... Brklager, hvis jeg har misset det, men skal du også have kemo?! :kram: :(

Det er jeg virkelig ked af at høre.
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 526
Likede indlæg: 2486

Indlægaf Bøtte » 5. feb 2016, 20:58

Frandsen skrev:Jeg er lidt bekymret over min måde at reagere på. Er lidt for oprejst på en eller anden måde - hvis I forstår.

Tænker, jeg måske stadig er i en eller anden choktilstand, hvor jeg ikke helt rigtigt vil fatte, hvad der sker. Jeg holder fast i alle de normale ting i hverdagen, og når jeg taler i telefon 'tvinger' jeg personen i den anden ende til at tale om sjove og hyggelige ting - og jeg laver endda jokes om min kræftdiagnose!

Måske er det bare min måde at håndtere det på. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sætte mig og være ked af det.

Altså sådan er jeg også normalt. Men denne situation ER bare ikke normal. Det er jo fandme kræft!

Jeg er ret sikker på at du er godt i gang med at beskytte dig selv. Især hvis din familie og tætte omgangskreds tager det hårdt.
Jeg har før set at dem ned diagnosen tager sig af familien og rummer deres sorg. Og så meget desto mere er der grund til at snakke med en psykolog, for er sikker på der kommer en reaktion fra dig på et tidspunkt.

:kys:
Senest rettet af Bøtte 5. feb 2016, 21:40, rettet i alt 1 gang.
3
S :lun:
V :lun:

Tilbage til "Livets forhold"