Kraftedeme også kræft ...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Re: Kraftedeme også kræft ...

Indlægaf Dikus » 5. feb 2016, 21:17

Jeg tror også, det er en forsvarsmekanisme. Og måske også kampgejst?

Jeg havde en periode på ti dage, hvor en læge havde formået at bilde mig ind at så tydelige celleforandringer, jeg havde... Så var det stadiet før død og stort set uhelbredeligt. Vi taler 2-3 måneder, agtigt.

Jeg var chokeret og kunne ikke samle mig om arbejde. Men fortalte det ikke til andre end mine aller nærmeste. Og fungerede normalt i sociale relationer.

Jeg tror, jeg havde er stærkt "fandme NEJ" indeni mig.

Nu var jeg så heldig, at der ikke var noget. Men... Måske du har det ligesådan? Og nægter at "acceptere" det, før efter kemoen. Ligesom jeg nægtede det, før efter endeligt svar?

Måske det ikke giver mening :genert: men jeg tror, man mentalt kan udskyde meget til næste milepæl.

(Og undskyld jeg skriver om mig selv, når det handler om dig. Jeg er bare ude af stand til at forklare det her...)
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 220
Likede indlæg: 1715

Indlægaf Guilded_Lily » 5. feb 2016, 22:58

Årh nej, Frandsen! Det er fandme ikke fair! Jeg håber virkelig, du kommer godt i gennem det videre forløb! :kram:
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 6. feb 2016, 00:31

Frandsen skrev:
Krølle skrev:Drik for øvrigt masser af vand allerede nu - det hjælper jo med at få affaldsstoffer ud af kroppen, og det får du ekstra brug for både under og efter kemo.

Jeg har fået anbefalet 2-3l/dag, og jeg mistænker at "min" kemo bliver mindre skrap end din.

Eh ... Brklager, hvis jeg har misset det, men skal du også have kemo?! :kram: :(

Det er jeg virkelig ked af at høre.

Ja, men det er hverken cancerrelateret eller akut-akut, så jeg har haft lidt tid til at vænne mig til tanken. Det er dog leukæmi-kemo, så jeg tænker, at de almene råd vedr. bivirkninger mv er sammenlignelige :)

Mht. din umiddelbare reaktion med at være for "oprejst", kan jeg sagtens relatere til det. For mig var det at "lege normal" min måde at håndtere en diagnose, som jeg godt vidste ville ændre alt. Jeg havde svært nok ved at rumme det og kunne simpelthen ikke håndtere andre menneskers reaktioner oveni - det kom med tiden, men jeg er stadig ikke typen, der deler detaljer, og er generelt helst fri for at tale om mit helbred med mindre det er folk, der er tæt på og oprigtigt interesserede.

Jeg tror det vigtigste er at holde fast i, at der ikke er nogen "rigtig måde", og at du/I hver især må håndtere den kommende tid på de måder, der er bedst for jer. Andre mennesker må komme i anden række det næste stykke tid, og kan de ikke håndtere det, er der med garanti også plads på sidste række. Har du/I overskud til at lave en dagbog/blog, vil det sikkert være en fin måde at holde venner og bekendte opdaterede på og samtidig få fred og ro til at finde jeres ben midt i stormen.

Åh, hvor jeg føler med dig. Det er så modbydelig en situation at så i! :kram:
3
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 355
Likede indlæg: 3526

Indlægaf Ballademager » 6. feb 2016, 06:01

Er du kommet i gang med kemoen? :ae:
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 940
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8517

Indlægaf 2SHY » 6. feb 2016, 07:41

Nu er det ikke sammenligneligt hverken i kræftform eller type kemo eller for den sags skyld hvor ramt man bliver af bivirkninger. Men jeg kan fortælle, at da min mor fik konstateret tyktarmskræft for en del år tilbage kunne hun stadig gå på arbejde i den periode hun fik kemo. Hun fik af og til de behandlinger hvor man får det i en "sutteflaske" som hun havde i en bæltetaske. Ja hun var træt og havde brug for en lur da hun kom hjem, men hun havde overskud til at tage på arbejde i den periode. Hun mødte endda ind efter hun havde været oppe og få sat en ny dosis i gang.

Hun har da fået lidt men efterfølgende i form af lidt nedsat følelse i fingerspidserne, men hun lever med det og er i dag kræftfri på +5 år

Det jeg vil sige med det her indlæg er, at der er en verden til forskel på hvor hårdt ramt folk bliver af kemobehandlingerne. Nogle bliver monsterdårlige men der er bestemt også nogle der kommer noget lettere igennem det. Jeg ønsker dig et effektivt forløb men med så få bivirkninger både under og efter :ae:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Mulan
Kort karma: 292
Likede indlæg: 2222

Indlægaf Mulan » 6. feb 2016, 08:59

Fy for den Frandsen :( Håber at du får god støtte. *kæmpe kram*
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3377

Indlægaf Skralde » 6. feb 2016, 09:10

Jeg kan forestille mig at det er meget forskelligt hvordan folk reagerer når de er i krise, som du jo trods alt er. Og der er ingen "rigtig" måde. Hvis det er din måde at reagere på lige nu, så er det altså helt fint tror jeg, så længe at du ikke tvinger dig selv til at holde tårer tilbage eller lign. og at du tillader alle former for reaktioner når de kommer, så tror jeg det er fint :kys:
Det er lidt lige som at slå sig for nogen, selv om det naturligvis ikke kan sammenlignes med kræft - når det gør ondt så bander og svovler man og nogen kniber en tåre. Men når det gør RIGTIGT ondt, kræver det så meget at "være i det", at man bliver tavs som graven.
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3111

Indlægaf Rakel » 6. feb 2016, 10:59

Frandsen skrev:Jeg er lidt bekymret over min måde at reagere på. Er lidt for oprejst på en eller anden måde - hvis I forstår.

Tænker, jeg måske stadig er i en eller anden choktilstand, hvor jeg ikke helt rigtigt vil fatte, hvad der sker. Jeg holder fast i alle de normale ting i hverdagen, og når jeg taler i telefon 'tvinger' jeg personen i den anden ende til at tale om sjove og hyggelige ting - og jeg laver endda jokes om min kræftdiagnose!

Måske er det bare min måde at håndtere det på. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sætte mig og være ked af det.

Altså sådan er jeg også normalt. Men denne situation ER bare ikke normal. Det er jo fandme kræft!

Der er ikke en rigtig måde at reagere på og dine reaktioner vil ændre sig - komme og gå i dit behandlingsforløb. Du skal ikke bruge energi på 'rigtigt' og 'forkert' - for det findes ikke.

Det vigtigste, tror jeg, er, at der er rum til de reaktioner, der kommer - og her spiller netværk ind såvel som det kan være givende at læsse af fx her.
2
Brugeravatar
Frandsen
Kort karma: 68
Likede indlæg: 460

Indlægaf Frandsen » 6. feb 2016, 14:18

Jeg fik min første kemo i går formiddags. Jeg var på samme tid vildt nervøs og så'n 'nu går vi fandme i gang med at slå det lort ihjel!'.

Det foregik meget stille og roligt, og sygeplejersken var meget tålmodig, selv om jeg stillede de samme spørgsmål 1000 gange.

Lige efter var jeg fuldstændig bombet! Som om luften var gået totalt af ballonen. Tror, det handlede om, at behandlingen nu var i gang, og at det derfor var ude af vores hænder. En slags kulmination på en helt sindssyg uge.

I dag har jeg det nogenlunde. Lidt utilpas, men ikke noget helt slemt. Håber det bliver ved med at være sådan resten af dagen og de næste dage. Det hjælper nok en del, at jeg ikke holder mig tilbage med at tage de piller, jeg har fået med hjem :-)
15
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1285

Indlægaf Thestral » 6. feb 2016, 14:23

Jeg håber sådan at du kommer igennem det uden alt for mange gener :ae:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. feb 2016, 14:32

Du skal vel også tage de piller, der holder dig mest frisk? Så du kan bruge kræfter på at kæmpe mod kræften og ikke bivirkninger!

Håber sådan, du fortsætter i god stil.
0
Vappepigen
Kort karma: 39
Likede indlæg: 354

Indlægaf Vappepigen » 6. feb 2016, 16:15

Mine bivirkninger kommrt altid nogle dage efter! Jeg får kemo en onsdag, og så dukker de op mandag og tirsdag!
Det er iform af træthed, muskelømhed og nogle gange diarré....
0
Ens prioteringer kan forandres med et trylleslag
Brugeravatar
Frandsen
Kort karma: 68
Likede indlæg: 460

Indlægaf Frandsen » 6. feb 2016, 16:35

Vappepigen skrev:Mine bivirkninger kommrt altid nogle dage efter! Jeg får kemo en onsdag, og så dukker de op mandag og tirsdag!

Orv, det er meget rart at vide!

Du får ikke kvalme så mange dage efter? Er det den samme kemo, vi får? Den dér kombi af den røde og gennemsigtige? (kan ikke huske navnet).

Jeg gruer lidt for, når jeg skal i gang med de sidste fire med helvedes-kemoen :ad!:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. feb 2016, 16:44

Jeg ved godt, det er åndssvagt. Men jeg synes, det er så modigt at sætte sig og modtage kemo.

Det er lidt som at være vågen under en operation. Det må kræve.. Mod.

Jeg håber sådan jeres kroppe er top-fightere!
7
Vappepigen
Kort karma: 39
Likede indlæg: 354

Indlægaf Vappepigen » 6. feb 2016, 16:50

Frandsen skrev:
Vappepigen skrev:Mine bivirkninger kommrt altid nogle dage efter! Jeg får kemo en onsdag, og så dukker de op mandag og tirsdag!

Orv, det er meget rart at vide!

Du får ikke kvalme så mange dage efter? Er det den samme kemo, vi får? Den dér kombi af den røde og gennemsigtige? (kan ikke huske navnet).

Jeg gruer lidt for, når jeg skal i gang med de sidste fire med helvedes-kemoen :ad!:

Jeg får helvede kemoen (taxotere) har fået 11 af dem indtil videre! Har ikke fået kvalme af dem! Det værste har været diarré træthed og jeg har tabt mine tånegle :(
Kæft jeg glæder mig til at være færdig med den..og så kun have antistofferne....
3
Ens prioteringer kan forandres med et trylleslag

Tilbage til "Livets forhold"