Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%

Afgivne stemmer: 117
Modesty Blame
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1056

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 15:40

GnueN skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg har i øvrigt stadig ikke forstået, hvorfor mænd skal have samme såkaldt frie valg som kvinder, når nu det ikke er samme situation. En underskrift vs. medicinsk eller kirurgisk abort, hvor mellem 4 og 5 % har komplikationer (svarende til 650 gange om året).

I den dér højt besungne ultimative ligestillings navn foreslår jeg, at den juridiske abort for mandens vedkommende følges op med en rektoskopi. Lægen kan eventuelt rulle to terninger og lade "lille meyer" betyde, at indgrebet udføres med en beskidt stegegaffel. Du ved, bare så vi også lige får afstemt risikodelen af den dér pludselige mandlige interesse for ligestilling... :)

Du skal huske, at hvis de andre mænd, får held til at gennemføre den her ligestilling af kønnene, så vil du være én af dem, der kan få stegegaflen strategisk placeret...

Og dog, nu bliver jeg vist lidt for følelsesladet - jeg ved naturligvis godt, at du ikke ville få en jurbot.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5925

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Dikus » 5. feb 2016, 15:51

thomassneum skrev:
Neenah skrev:Thomas, ville det have hjulpet på din fortvivlelse og magtesløshed at du kunne have sat en underskrift og sluppet for at betale børnepenge?

I min sag, ville det have været en befrielse, at kunne sige at jeg ville fraskrive alt ansvar.

Min datters mor, bruget graviditeten imod mig, vel vidende, at den kunne jeg ikke slippe uden om. Og i hendes mærkelige opfattelse af virkeligheden, så følte hun, at hun derigennem, kunne fastholde en form for forhold til mig.

Jeg er ikke ét sek. i tvivl om, at hun ville have fravalgt barnet, havde hun ikke følt at det hun kunne bruge graviditeten som en måde at presse mig på. Jeg havde ingen juridiske rettigheder i det valg, og det ønsker jeg ikke for nogen andre, at skulle opleve.

Men den pression har jo gået på følelser. Der har intet juridisk belæg været for den. Og hun kunne have udført præcist samme pression, selvom du kunne have skrevet på et stykke papir.
1
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 5. feb 2016, 17:13

Modesty Blame skrev:Mit issue er så bare, at jeg mener, at Spasserinden har fuldstændigt ret i, at det er komplet umuligt at føre bevis for, at manden er blevet snydt. Og dermed bliver det en betingelsesløs ansvarsfraskrivelse.

Hvis det er korrekt så er jeg enig. Men det behøver slet ikke og medføre betingelsesløs ansvarsfraskrivelse.

Jeg kan sagtens komme på eksempler, hvor det burde være muligt - sådan i forhold til retfærdighed overfor mandens retsfølelse, men det svarer nogenlunde til at retssystemet begynder at straffe utroskab, eller strudsemetoden i forbindelse med dating. Og det er jeg næppe ene om at finde latterligt?

Jeg mener ikke, at børnepenge giver mindre mening i en verden, hvor kvinder er på arbejdsmarkedet. Jeg mener, at man må betale til de børn man producerer. Det kan ikke kun være kvindens ansvar. Jeg mener - mænd bliver ikke nødt til at tage barsel, vel? Det er ikke særligt tit mænd, der bruger barns første sygedag, eller omsorgsdage. Og det trækker altså ned, når man er kvinde på arbejdsmarkedet. Uanset hvor gerne vi vil påstå, at det ikke gør, og uanset hvor gerne vil vil have ligestilling på de områder - så har vi det ikke.

Nej, det gør det ikke. Bl.a. på grund af børnepenge som du også nævner her. Det er en helt anden liga at snakke børn og jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se sammenligningen med at straffe for utroskab. Det er jo ikke engang straf der er tale om her.

Det eneste jeg siger er blot, at jeg synes området rimeligvis kalder på lidt dybde. Det er for pjattet kun at snakke om at ligestille de negative konsekvenser. Så som jeg siger, så er jeg fortaler for at man undersøger hvilke omstændigheder, der kunne gøre det rimeligt. For jeg tror ikke på der er nul.
0
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 5. feb 2016, 17:19

Precaseptica skrev:
Nej, det gør det ikke. Bl.a. på grund af børnepenge som du også nævner her. Det er en helt anden liga at snakke børn og jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se sammenligningen med at straffe for utroskab. Det er jo ikke engang straf der er tale om her.

Det eneste jeg siger er blot, at jeg synes området rimeligvis kalder på lidt dybde. Det er for pjattet kun at snakke om at ligestille de negative konsekvenser. Så som jeg siger, så er jeg fortaler for at man undersøger hvilke omstændigheder, der kunne gøre det rimeligt. For jeg tror ikke på der er nul.

Sagen er, at graviditet bare er et af de områder, hvor manden I FORVEJEN er relativt godt stillet. Han skal ikke gennemgå 9 måneders graviditet og en fødsel. Han skal ikke kaste op og have strækmærker og sys i skridtet. Han skal ikke gennemgå en traumatiserende abort. Hvis han ikke ønsker barnet, er hans eneste indsats økonomisk. Han bliver ikke diskrimineret på arbejdsmarkedet ud fra antagelsen om, at han nok skal have børn. Han kan arbejde nogen lunde uhindret efterfølgende og slipper som regel med færre barnsygedage etc. Han slipper som regel også for at være den, der fylder sin krop med hormoner, fordi det her "super smarte præventionsmiddel" som gør at man kan slippe med det forfærdelige kondom, nu engang kun findes til kvinder.

Jeg synes egentlig ikke I står specielt ufordelagtig.
16
Modesty Blame

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 17:21

Precaseptica skrev:
Modesty Blame skrev:Mit issue er så bare, at jeg mener, at Spasserinden har fuldstændigt ret i, at det er komplet umuligt at føre bevis for, at manden er blevet snydt. Og dermed bliver det en betingelsesløs ansvarsfraskrivelse.

Hvis det er korrekt så er jeg enig. Men det behøver slet ikke og medføre betingelsesløs ansvarsfraskrivelse.

Jeg kan sagtens komme på eksempler, hvor det burde være muligt - sådan i forhold til retfærdighed overfor mandens retsfølelse, men det svarer nogenlunde til at retssystemet begynder at straffe utroskab, eller strudsemetoden i forbindelse med dating. Og det er jeg næppe ene om at finde latterligt?

Jeg mener ikke, at børnepenge giver mindre mening i en verden, hvor kvinder er på arbejdsmarkedet. Jeg mener, at man må betale til de børn man producerer. Det kan ikke kun være kvindens ansvar. Jeg mener - mænd bliver ikke nødt til at tage barsel, vel? Det er ikke særligt tit mænd, der bruger barns første sygedag, eller omsorgsdage. Og det trækker altså ned, når man er kvinde på arbejdsmarkedet. Uanset hvor gerne vi vil påstå, at det ikke gør, og uanset hvor gerne vil vil have ligestilling på de områder - så har vi det ikke.

Når jeg sammenligner med at straffe for utroskab, så er det fordi der er tale om at straffe for noget, som mest af alt er moralsk anstødeligt. Utroskab kan have voldsomme konsekvenser, faktisk også (i meget sjældne og sikkert søgte tilfælde) værre end at blive far til et barn, som man ikke vil have. Man kan jo blive smittet med HIV, eller med klamydia.
1
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 5. feb 2016, 17:42

Spasserinde skrev:Sagen er, at graviditet bare er et af de områder, hvor manden I FORVEJEN er relativt godt stillet. Han skal ikke gennemgå 9 måneders graviditet og en fødsel. Han skal ikke kaste op og have strækmærker og sys i skridtet. Han skal ikke gennemgå en traumatiserende abort. Hvis han ikke ønsker barnet, er hans eneste indsats økonomisk. Han bliver ikke diskrimineret på arbejdsmarkedet ud fra antagelsen om, at han nok skal have børn. Han kan arbejde nogen lunde uhindret efterfølgende og slipper som regel med færre barnsygedage etc. Han slipper som regel også for at være den, der fylder sin krop med hormoner, fordi det her "super smarte præventionsmiddel" som gør at man kan slippe med det forfærdelige kondom, nu engang kun findes til kvinder.

Jeg synes egentlig ikke I står specielt ufordelagtig.

Det er meget farverigt, men hvordan vedkommer det sagen?

Jeg kan ikke gøre ved, at du er født som kvinde og graviditet derfor måske kommer til at blive en realitet i dit liv. Jeg kan heller ikke påvirke den fysiske tilstand en graviditet byder den enkelte kvinde. Er dit argument, at jeg derfor må bøde juridisk for dette hypotetiske 9 måneders biologisk dikteret stress-helvede? I alle tilfælde?

Hvad hvis jeg blev hjerneskadet 4 måneder inde i din graviditet? Ville en juridisk abort heller ikke give mening dér?

Skal vi lege milimeterdemokrati og opsnappe nogle juridiske rettigheder fra kvinder fordi de statistisk set lever længere? Eller skal vi acceptere at vi ligestiller så vidt muligt, og der hvor biologien blander sig må vi så finde et rimeligt kompromis?
Senest rettet af Precaseptica 5. feb 2016, 17:56, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 5. feb 2016, 17:43

Modesty Blame skrev:Når jeg sammenligner med at straffe for utroskab, så er det fordi der er tale om at straffe for noget, som mest af alt er moralsk anstødeligt. Utroskab kan have voldsomme konsekvenser, faktisk også (i meget sjældne og sikkert søgte tilfælde) værre end at blive far til et barn, som man ikke vil have. Man kan jo blive smittet med HIV, eller med klamydia.

Jeg tror ikke jeg tør gå ind i en subjektiv vurdering af hvorvidt HIV kan måle sig med uønsket faderskab.
0
Modesty Blame

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 17:49

Precaseptica skrev:
Modesty Blame skrev:Når jeg sammenligner med at straffe for utroskab, så er det fordi der er tale om at straffe for noget, som mest af alt er moralsk anstødeligt. Utroskab kan have voldsomme konsekvenser, faktisk også (i meget sjældne og sikkert søgte tilfælde) værre end at blive far til et barn, som man ikke vil have. Man kan jo blive smittet med HIV, eller med klamydia.

Jeg tror ikke jeg tør gå ind i en subjektiv vurdering af hvorvidt HIV kan måle sig med uønsket faderskab.

Det er nok også en dårlig ide - sådan umiddelbart. Men pointen er (og jeg ved godt, at hiv-smitteri kan straffes), at snyd med reproduktion er et moralsk spørgsmål, som - lige så lidt som utroskab og dårlig dating adfærd - skal reguleres ved dårlig lovgivning. Der er ikke nogen måde, der ikke kræver underskreven kontrakt inden samleje (og det er umiddelbart stadig ikke nok i min optik), der kan sikre mod dårlig moral ved sexpartneren. Og dermed bliver det svært at bevise, at nogen har undladt p-pillen, eller at kondomet ikke gik i stykker af sig selv.
2
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 5. feb 2016, 17:51

Modesty Blame skrev:Det er nok også en dårlig ide - sådan umiddelbart. Men pointen er (og jeg ved godt, at hiv-smitteri kan straffes), at snyd med reproduktion er et moralsk spørgsmål, som - lige så lidt som utroskab og dårlig dating adfærd - skal reguleres ved dårlig lovgivning. Der er ikke nogen måde, der ikke kræver underskreven kontrakt inden samleje (og det er umiddelbart stadig ikke nok i min optik), der kan sikre mod dårlig moral ved sexpartneren. Og dermed bliver det svært at bevise, at nogen har undladt p-pillen, eller at kondomet ikke gik i stykker af sig selv.

Men som udgangspunkt har jeg jo også skrevet igen og igen at jeg synes det fortsat skal være umuligt at få en juridisk abort blot fordi man vil. Jeg er blot uenig i, at der ingen særlige omstændigheder skulle findes, som kunne legitimere det.
Senest rettet af Precaseptica 5. feb 2016, 17:55, rettet i alt 2 gange.
0
Modesty Blame

Indlægaf Modesty Blame » 5. feb 2016, 17:53

Modesty Blame skrev:
Precaseptica skrev:Jeg tror ikke jeg tør gå ind i en subjektiv vurdering af hvorvidt HIV kan måle sig med uønsket faderskab.

Det er nok også en dårlig ide - sådan umiddelbart. Men pointen er (og jeg ved godt, at hiv-smitteri kan straffes), at snyd med reproduktion er et moralsk spørgsmål, som - lige så lidt som utroskab og dårlig dating adfærd - skal reguleres ved dårlig lovgivning. Der er ikke nogen måde, der ikke kræver underskreven kontrakt inden samleje (og det er umiddelbart stadig ikke nok i min optik), der kan sikre mod dårlig moral ved sexpartneren. Og dermed bliver det svært at bevise, at nogen har undladt p-pillen, eller at kondomet ikke gik i stykker af sig selv.
Precaseptica skrev:Jeg tror ikke jeg tør gå ind i en subjektiv vurdering af hvorvidt HIV kan måle sig med uønsket

Men som udgangspunkt har jeg jo også skrevet igen og igen at jeg synes det fortsat skal være umuligt at få en juridisk abort. Jeg er blot uenig i, at der ingen særlige omstændigheder skulle findes, som kunne legitimere det.

I know. Det indlæg, hvor jeg citerede dig, fortsatte bare, efter at jeg havde svaret på dit citat - and so on and so forth.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5925

Indlægaf Dikus » 5. feb 2016, 19:42

Precaseptica skrev:
Modesty Blame skrev:Det er nok også en dårlig ide - sådan umiddelbart. Men pointen er (og jeg ved godt, at hiv-smitteri kan straffes), at snyd med reproduktion er et moralsk spørgsmål, som - lige så lidt som utroskab og dårlig dating adfærd - skal reguleres ved dårlig lovgivning. Der er ikke nogen måde, der ikke kræver underskreven kontrakt inden samleje (og det er umiddelbart stadig ikke nok i min optik), der kan sikre mod dårlig moral ved sexpartneren. Og dermed bliver det svært at bevise, at nogen har undladt p-pillen, eller at kondomet ikke gik i stykker af sig selv.

Men som udgangspunkt har jeg jo også skrevet igen og igen at jeg synes det fortsat skal være umuligt at få en juridisk abort blot fordi man vil. Jeg er blot uenig i, at der ingen særlige omstændigheder skulle findes, som kunne legitimere det.

Men det er jo tilfælde med f.eks. snyd og åbenbart hjerneskade?

I begge tilfælde findes barnet.

I første tilfælde giver det mening at holde manden økonomisk skadesløs ved at gøre kvinden ansvarlig for det skete. Så er manden endog bedre stillet end en kvinde, der snydes til at blive mor via en voldtægt.

I andet tilfælde??? Det kan jo også ske for en kvinde. Hvorfor skal der lovgivning til, der kun "tilgodeser" manden?
1
Modesty Blame

Indlægaf Modesty Blame » 8. feb 2016, 06:42

Tænk engang, hvis de der tre mænd fra tv-programmet (og alle andre mænd) havde taget ansvar for deres egen prævention? Så havde Anna Sophie Hermansen haft svært ved at stå og se filosofisk ud, mens hun bekræftede sine egne holdninger.
11
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 473

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 15:05

Til gengæld burde en mand kunne fraskrive sig al ansvar og finansielle forpligtelser til uægte børn uanset alder. Om det er 3 måneder eller 17 år. Med mindre der er en eksplicit kontrakt der angiver han er bevidst om at barnet er uægte og han aligevel frivilligt forpligter sig. Som det er i dag hænger han på det hvis han ikke har klaget før ret hurtigt efter fødslen.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5778

Indlægaf Animi » 8. feb 2016, 15:18

Vlad Kalashnikov skrev:Til gengæld burde en mand kunne fraskrive sig al ansvar og finansielle forpligtelser til uægte børn uanset alder. Om det er 3 måneder eller 17 år. Med mindre der er en eksplicit kontrakt der angiver han er bevidst om at barnet er uægte og han aligevel frivilligt forpligter sig. Som det er i dag hænger han på det hvis han ikke har klaget før ret hurtigt efter fødslen.

"Uægte børn"? :stoned: Du ved godt at vi ikke lever i middelalderen mere, right?
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 473

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 15:27

Animi skrev:"Uægte børn"? :stoned: Du ved godt at vi ikke lever i middelalderen mere, right?
Ja og? Er der et andet dansk ord der ikke er to gange så langt (og som ikke er bastard), og vil du virkelig bruge tiden på at diskuterer ord?
0

Tilbage til "Forhold og sex"