Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%

Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5739

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Animi » 8. feb 2016, 15:30

Vlad Kalashnikov skrev:
Animi skrev:"Uægte børn"? :stoned: Du ved godt at vi ikke lever i middelalderen mere, right?
Ja og? Er der et andet dansk ord der ikke er to gange så langt (og som ikke er bastard), og vil du virkelig bruge tiden på at diskuterer ord?

Det er nok mere livssynet end ordet jeg vil diskutere - man skulle jo umiddelbart tro at vi var kommet videre her i 2016, e. d at kalde andre mennesker for uægte :lol2:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 15:32

Animi skrev:Det er nok mere livssynet end ordet jeg vil diskutere - man skulle jo umiddelbart tro at vi var kommet videre her i 2016, e. d at kalde andre mennesker for uægte :lol2:
Så det er et nej. Ikke noget andet ord. :lol2:
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 15:35

Allmost_Famous skrev:Så vidt jeg husker, har manden seks måneder til at beslutte om han vil have en faderskabstest eller ej. Hvis man skriver under uden, har man også forpligtet sig, uanset biologi. Hvis man er i tvivl, er det da bare med at få lavet en test med det samme.

Det synes jeg er helt rimeligt.
Det syntes jeg absolut ikke er rimeligt. I og med mange tilsyneladende er blevet så godt snydt og bedraget at de ikke er i tvivl. Desuden, hvis der har været børnepenge ind over burde hun dømmes til at betale tilbage med renter, de de er blever indkrævet på falsk grundlag.
0
Brugeravatar
JessicaD
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1018

Indlægaf JessicaD » 8. feb 2016, 15:38

Jeg synes egentlig, at et vigtigt argument også er, at hvis faren ikke betaler til barnet, så bliver det ALLE os andre, der skal betale det børnebidrag til barnet via skatten, og det er da endnu mindre fair. Jeg har jo ingen skyld i det i forhold til faren, der trods alt har haft en diller med i spillet, og så fanger bordet altså. Det kan og skal aldrig blive samfundets opgave at betale for den slags, mens han stikker fingrene i ørerne og synger "LALALA" aka. juridisk abort.

I øvrigt - mon ikke der er væsentligt flere kvinder, der bliver snydt til at være alenemor, end der er mænd der bliver snydt til at være far/betale? Hvordan skal man så lovgive om det? Hvis faren nu skrider efter fx. 5 mdr., skal kvinden så kunne underskrive en aftale og få en "social far" - fx en sød mand fra kommunen til at komme og handle ind og hjælpe med baby? Det giver ingen mening, selvom det i princippet kunne være rart for moderen. Lige så lidt som juridisk abort ingen mening giver, selvom det kunne være rart for faren. Nogen gange ender man bare i en dum situation, som man ikke havde forestillet sig. Det kan man ikke lovgive sig ud af.
6
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6012

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 16:08

Vlad Kalashnikov skrev:
Allmost_Famous skrev:Så vidt jeg husker, har manden seks måneder til at beslutte om han vil have en faderskabstest eller ej. Hvis man skriver under uden, har man også forpligtet sig, uanset biologi. Hvis man er i tvivl, er det da bare med at få lavet en test med det samme.

Det synes jeg er helt rimeligt.
Det syntes jeg absolut ikke er rimeligt. I og med mange tilsyneladende er blevet så godt snydt og bedraget at de ikke er i tvivl. Desuden, hvis der har været børnepenge ind over burde hun dømmes til at betale tilbage med renter, de de er blever indkrævet på falsk grundlag.

Men... Jeg kan da lige så vel snyde og bedrage min kæreste efter vi er blevet gift, som jeg kan nu?
2
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. feb 2016, 16:36

LadyFox skrev:Men... Jeg kan da lige så vel snyde og bedrage min kæreste efter vi er blevet gift, som jeg kan nu?
Jov. Og hvis du ved eller er i tvivl om et barn er hans eller en andens kan i jo få foretaget en prøve og måske du aligevel kan overtale ham til at påtage sig en faderskabsrolle hvis det viser sig ikke at være hans. Så får du ingen overraskelser på et senere tidspunkt, og det er jo ikke sådan at kvinden ikke altid kan være 100% sikker på at en bestemt person er faderen. Hun kan bare vælge kun at være sammen med en.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 17:26

Vlad Kalashnikov skrev:
LadyFox skrev:Men... Jeg kan da lige så vel snyde og bedrage min kæreste efter vi er blevet gift, som jeg kan nu?
Jov. Og hvis du ved eller er i tvivl om et barn er hans eller en andens kan i jo få foretaget en prøve og måske du aligevel kan overtale ham til at påtage sig en faderskabsrolle hvis det viser sig ikke at være hans. Så får du ingen overraskelser på et senere tidspunkt, og det er jo ikke sådan at kvinden ikke altid kan være 100% sikker på at en bestemt person er faderen. Hun kan bare vælge kun at være sammen med en.

Ja, det kan man jo uanset om man er ægtefolk eller ej. Derfor forstår jeg ikke dit argument for at børn født inden for ægteskab skulle have anderledes regler på det her punkt end børn uden for ægteskab. En svindler bliver jo sjældent mindre en svindler af at få ring på fingeren?
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 8. feb 2016, 17:37

LadyFox skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:

Ja, det kan man jo uanset om man er ægtefolk eller ej. Derfor forstår jeg ikke dit argument for at børn født inden for ægteskab skulle have anderledes regler på det her punkt end børn uden for ægteskab. En svindler bliver jo sjældent mindre en svindler af at få ring på fingeren?

Det var nu heller ikke sådan, jeg forstod brugen af uægte børn - men at der var tale om børn født i det forhold (uanset om det er med papir eller på polsk) med en anden far end manden i forholdet.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 17:41

Stars skrev:
LadyFox skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:

Det var nu heller ikke sådan, jeg forstod brugen af uægte børn - men at der var tale om børn født i det forhold (uanset om det er med papir eller på polsk) med en anden far end manden i forholdet.

Det kan godt være at jeg har misforstået :)

Men man har vel heller ikke pligt til at betale til børn der ikke er ens egne den dag i dag?
0
Brugeravatar
JessicaD
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1018

Indlægaf JessicaD » 8. feb 2016, 18:19

adagio skrev:
JessicaD skrev:Jeg synes egentlig, at et vigtigt argument også er, at hvis faren ikke betaler til barnet, så bliver det ALLE os andre, der skal betale det børnebidrag til barnet via skatten, og det er da endnu mindre fair. Jeg har jo ingen skyld i det i forhold til faren, der trods alt har haft en diller med i spillet, og så fanger bordet altså. Det kan og skal aldrig blive samfundets opgave at betale for den slags, mens han stikker fingrene i ørerne og synger "LALALA" aka. juridisk abort

Hvad med kvinder der får børn uden far - enten ved kunstig befrugtning eller ved at knalde mænd der ikke senere kan opstøves - er det samfundets opgave at betale for den slags?

Hvis der ikke ER en far, så er der jo ikke noget at gøre ved det. Så må man jo følge de gældende regler for den slags. Men hvis der er en far, så kan jeg ikke forstå, at jeg skal betale for det (via skat). Der er vigtigere ting at bruge penge på efter min mening. Uanset hvad man kalder det, så er det jo hans barn, og derfor må han til enhver tid bidrage til sit eget barn ligesom alle andre.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 8. feb 2016, 18:29

En kvinde der beholder barnet efter en juridisk abort må selv betale for udgifterne, det er ikke statens opgave.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 18:48

Allmost_Famous skrev:
LadyFox skrev:
Stars skrev:
LadyFox skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:

Det kan godt være at jeg har misforstået :)

Men man har vel heller ikke pligt til at betale til børn der ikke er ens egne den dag i dag?

Jo, hvis man har anerkendt faderskabet.

Hvordan og i hvilken forbindelse anerkender man faderskabet?
Jeg har ingen børn, jeg aner intet om sådan noget.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 19:03

Allmost_Famous skrev:
LadyFox skrev:Hvordan og i hvilken forbindelse anerkender man faderskabet?
Jeg har ingen børn, jeg aner intet om sådan noget.

Hvis man er gift, sker det automatisk. Hvis ikke, skal moren henvende sig til Statsforvaltningen og oplyse hvem hun mener er far til barnet. Det kan både gøres før og efter fødslen.
Så sender Statsforvaltningen et brev til faren, hvor der står, at X har oplyst ham som værende far til barnet/barnet, der forventes at blive født den og den dato. Han har så to valgmuligheder: at nægte faderskabet, eller anerkende faderskabet. Nægter han (eller hvis der er oplyst flere mulige fædre), sættes noget DNA-halløj i gang. Der tages blodprøver ad to omgange, hvorefter faderskabet kan fastslås eller afvises.
Hvis han anerkende faderskabet, skal han skrive under på det. Derudover skal to vidner skrive under på, at det er ham, der har skrevet under på papiret. De to vidner kan eventuelt erstattes ved, at f.eks. en ansat fra Statsforvaltningen overværer ham skrive under.
Hvis han anerkender faderskabet, giver han som udgangspunkt afkald på at få taget DNA-prøver. Der er vist mulighed for at ændre på det indenfor et halvt års tid, hvis han har en rimelig mistanke om, at barnet ikke er hans. Det bliver vist vurderet fra sag til sag.

Så hvis man er gift kan man ikke nægte faderskabet? Eller?

Ej undskyld jeg spørger så meget. Men efter dette har jeg vist heller ikke flere spørgsmål :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2108

Indlægaf Danseprinsesse » 8. feb 2016, 19:59

Det er bare med Nem-ID i dag. Jeg har lige fået en pjece om det hos jordemoderen.
0
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 8. feb 2016, 20:29

Jeg har læst starten af tråden cirka de første 3 sider. Har svært ved at læse videre må jeg indrømme. Er fuldstændig enig med Zombie bla.

Ulemper ved juridisk abort:
- faderen kan nemmere nægte at bruge prævention under sex, da han jo efterfølgende bare kan sige nej til barnet.....
- moderen kan føle sig tvunget til at gennemgå en abort selvom hun ikke ønsker fordi faren siger nej.... At skulle skrive unde råå et stykke papir kan slet ikke sammenlignes med et indgreb som abort. Et indgreb der kan give voldsomme fysiske som psykiske bivirkninger. Kvinder KAN blive sterile af abort. Og det er et indgreb der påvirker psyken på en måde som mænd nok ikke kommer til at forstå....
- man kan altså ikke bevise om moderen har "narret" faderen. Der var bla en i dennne tråd der lagde et billede op at mange mener at man bør få større ret til juridisk abort hvis man er blevet "narret" end hvis man ikke er blevet narret... Men det kan ikke bevises, hvad den specifikke grund til graviditeten er.... Det er ord mod ord. Det kan ligeså godt være sprækket kondom, glemt p-pille osv som at man er blevet narret....
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"

Tilbage til "Forhold og sex"