Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%

Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Hurrze » 8. feb 2016, 20:31

Ville selv aldrig kunne gennemføre en abort uanset om faderen vælger barnet fra eller til. Kan ikke holde tanken ud om at nægte et barn, dennes ret til at leve...
1
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
JessicaD
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1018

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf JessicaD » 8. feb 2016, 20:55

adagio skrev:
JessicaD skrev:
adagio skrev:
JessicaD skrev:Jeg synes egentlig, at et vigtigt argument også er, at hvis faren ikke betaler til barnet, så bliver det ALLE os andre, der skal betale det børnebidrag til barnet via skatten, og det er da endnu mindre fair. Jeg har jo ingen skyld i det i forhold til faren, der trods alt har haft en diller med i spillet, og så fanger bordet altså. Det kan og skal aldrig blive samfundets opgave at betale for den slags, mens han stikker fingrene i ørerne og synger "LALALA" aka. juridisk abort

Hvad med kvinder der får børn uden far - enten ved kunstig befrugtning eller ved at knalde mænd der ikke senere kan opstøves - er det samfundets opgave at betale for den slags?

Hvis der ikke ER en far, så er der jo ikke noget at gøre ved det. Så må man jo følge de gældende regler for den slags. Men hvis der er en far, så kan jeg ikke forstå, at jeg skal betale for det (via skat). Der er vigtigere ting at bruge penge på efter min mening. Uanset hvad man kalder det, så er det jo hans barn, og derfor må han til enhver tid bidrage til sit eget barn ligesom alle andre.

Medmindre han er blevet far ved at onanere i en kop, det vil vi gerne betale til...

Jeg synes, at enlige mødre - og egentlig forældre generelt - får penge i hoved og røv, og at det burde afskaffes! Så nej, det vil jeg egentlig ikke, men den lovgivning er nok svær at lave om på ;)
0
Brugeravatar
JessicaD

Indlægaf JessicaD » 8. feb 2016, 21:00

Jeg har lige set programmet igen, og det lader jo til, at mændene egentlig gerne vil være en del af barnets liv (efter de var født altså), selvom de ikke ønskede det til at starte med. Hvis mødrene havde været mere samarbejdsvillige, så havde det jo nok endt med nogle solstrålehistorier, for mændene virker ret villige og rejser bl.a. til udlandet for at se deres børn, da de er født og giver selv udtryk for, at det sagtens kunne blive godt. Så problemet er jo samarbejde/forventninger, der er gået galt mellem parret og ikke det, at de ville ønske, at deres barn var en abort, som jeg ser det?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Indlægaf Dikus » 8. feb 2016, 21:07

JessicaD skrev:Jeg har lige set programmet igen, og det lader jo til, at mændene egentlig gerne vil være en del af barnets liv (efter de var født altså), selvom de ikke ønskede det til at starte med. Hvis mødrene havde været mere samarbejdsvillige, så havde det jo nok endt med nogle solstrålehistorier, for mændene virker ret villige og rejser bl.a. til udlandet for at se deres børn, da de er født og giver selv udtryk for, at det sagtens kunne blive godt. Så problemet er jo samarbejde/forventninger, der er gået galt mellem parret og ikke det, at de ville ønske, at deres barn var en abort, som jeg ser det?

Detvar 2. del, der viste en anden problemstilling ved ikke-planlagte børn, undfanget uden for parforhold.
0
Brugeravatar
JessicaD

Indlægaf JessicaD » 8. feb 2016, 21:14

Dikus skrev:
JessicaD skrev:Jeg har lige set programmet igen, og det lader jo til, at mændene egentlig gerne vil være en del af barnets liv (efter de var født altså), selvom de ikke ønskede det til at starte med. Hvis mødrene havde været mere samarbejdsvillige, så havde det jo nok endt med nogle solstrålehistorier, for mændene virker ret villige og rejser bl.a. til udlandet for at se deres børn, da de er født og giver selv udtryk for, at det sagtens kunne blive godt. Så problemet er jo samarbejde/forventninger, der er gået galt mellem parret og ikke det, at de ville ønske, at deres barn var en abort, som jeg ser det?

Detvar 2. del, der viste en anden problemstilling ved ikke-planlagte børn, undfanget uden for parforhold.

Det var de samme 3 mænd? Men ja, jeg blev heller ikke lige så provokeret denne gang, og det kunne jeg ikke helt forstå, men det forklarer det så, hvis det er to forskellige programmer :D
0
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 8. feb 2016, 21:26

Konklusionen for mig er bare, at der findes et uhyggeligt antal crazy damer derude og et uhyggeligt antal ansvarsløse mænd, og at folk derfor skal holde op med at overlade deres reproduktive skæbne til semi-fremmede.
7
Brugeravatar
JessicaD

Indlægaf JessicaD » 8. feb 2016, 21:31

Spasserinde skrev:Konklusionen for mig er bare, at der findes et uhyggeligt antal crazy damer derude og et uhyggeligt antal ansvarsløse mænd, og at folk derfor skal holde op med at overlade deres reproduktive skæbne til semi-fremmede.

Og lad de to typer mødes, så vi andre kan slippe fri! :D
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3436

Indlægaf dgd2007 » 8. feb 2016, 21:32

Nej, det synes jeg ikke :cool:
2
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Indlægaf Spasserinde » 8. feb 2016, 22:19

JessicaD skrev:
Spasserinde skrev:Konklusionen for mig er bare, at der findes et uhyggeligt antal crazy damer derude og et uhyggeligt antal ansvarsløse mænd, og at folk derfor skal holde op med at overlade deres reproduktive skæbne til semi-fremmede.

Jamen er de ikke allerede mødtes i det der tv-program? :D
0
Brugeravatar
JessicaD

Indlægaf JessicaD » 8. feb 2016, 22:23

Spasserinde skrev:
JessicaD skrev:

Jamen er de ikke allerede mødtes i det der tv-program? :D

I det afsnit i aften ville alle 3 mænd meget gerne have noget at gøre med barnet, når det nu var født, men moren ødelægger samværet. Så på den måde kan man vel sige, at de gerne ville tage ansvar, når der ikke var andre udveje. :D
1
Brugeravatar
JessicaD

Indlægaf JessicaD » 8. feb 2016, 22:25

Men helt ærligt. Selvom det var et ønskebarn, de havde planlagt sammen, så kunne de stå i PRÆCIS det samme dilemma. Der er jo tusinder af fædre verden over, der står i det hver dag. Det ville sådan en lov aldrig kunne ændre på. Så skal der vist helt andre midler og love til.
1
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 9. feb 2016, 08:58

LadyFox skrev:Så hvis man er gift kan man ikke nægte faderskabet? Eller?

Ej undskyld jeg spørger så meget. Men efter dette har jeg vist heller ikke flere spørgsmål :)

Problemet er, hvis du som mand først får mistanke om urent trav, når barnet er 3 år og tydeligvis er snydt ud af næsen på tankpasseren.
Så er løbet kørt, medmindre du kan få tankpasseren til at adoptere barnet - og det kan man jo ikke tvinge ham til, selvom det skulle vise sig, at han er den biologiske far.

Jeg kan godt forstå, man måske ikke har lyst til at betale til et barn, der senere viser sig ikke at være ens eget - og for min skyld kunne betalingspligten sagtens overgå til den biologiske far. Ikke nødvendigvis med tilbagevirkende kraft, for det kan være ret uheldigt i forhold til en uvidende biologisk far, hvis han pludselig skylder 16 års børnebidrag.
Men de øvrige aspekter i at ændre far til et større barn ... det kan jeg ikke overskue - altså fra barnets side, og det MÅ være den, der vejer tungest.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6032

Indlægaf LadyFox » 9. feb 2016, 09:19

Stars skrev:
LadyFox skrev:Så hvis man er gift kan man ikke nægte faderskabet? Eller?

Ej undskyld jeg spørger så meget. Men efter dette har jeg vist heller ikke flere spørgsmål :)

Problemet er, hvis du som mand først får mistanke om urent trav, når barnet er 3 år og tydeligvis er snydt ud af næsen på tankpasseren.
Så er løbet kørt, medmindre du kan få tankpasseren til at adoptere barnet - og det kan man jo ikke tvinge ham til, selvom det skulle vise sig, at han er den biologiske far.

Jeg kan godt forstå, man måske ikke har lyst til at betale til et barn, der senere viser sig ikke at være ens eget - og for min skyld kunne betalingspligten sagtens overgå til den biologiske far. Ikke nødvendigvis med tilbagevirkende kraft, for det kan være ret uheldigt i forhold til en uvidende biologisk far, hvis han pludselig skylder 16 års børnebidrag.
Men de øvrige aspekter i at ændre far til et større barn ... det kan jeg ikke overskue - altså fra barnets side, og det MÅ være den, der vejer tungest.

Det kunne jeg også sagtens gå med til, dog tror jeg ikke rigtig at det er relevant for særlig mange i den situation - hvis man først har været far til et barn i flere år, tror jeg det er de færreste fædre der ville have lyst til at give afkald på det, blot fordi det ikke er biologisk, det er jo et rigtigt barn, og på efter år er der jo knyttet bånd.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 10. feb 2016, 05:32

Precaseptica skrev:
Modesty Blame skrev:Okay, lad mig stille et andet spørgsmål. Hvorfor skal mænd kunne slippe med en underskrift, vs. et kirurgisk eller medicinsk indgreb med en vis risiko? Hvad er det ved mandens del i det her, der skal give manden ret til at nøjes med en underskrift?

Er det fordi mandens del er så ubetydelig?

Hvis man godtager argumentet med at mænd ikke har bryster og argumentet med at mænd ikke kan amme, så giver det ikke mening at ville ligestille aborten med den juridiske indsats ligeså.

Skulle man have fat i en skalpel og skære i manden "bare fordi" der også er gjort et indgreb imod kvindens krop? Nej. Det er et punkt hvorpå vi er forskellige og manden har ikke noget med en graviditet at gøre fysisk efter undfangelsen.

Det er også derfor, at alt det der med ligestilling på området er noget ævl.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3944

Indlægaf Angelina » 10. feb 2016, 06:15

Det oprindelige spørgsmål er jo:

"Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?"

... og så er mit svar egentlig: Ja, indtil 12 uge må manden gerne fralægge sig et hvert ansvar - efter 12 uge må han så erkende at der er et barn, barnet eksisterer og kommer til verden om ca et halvt år.
1
~indsæt smart signatur her~

Tilbage til "Forhold og sex"