Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%

Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Precaseptica » 10. feb 2016, 08:13

Fru Sunshine skrev:Det er også derfor, at alt det der med ligestilling på området er noget ævl.

Nej. Det er ikke noget ævl. Det er en fornuftigt diskussion at tage. Man skal trods alt begge være forældre efterfølgende.

Det kan sagtens være komplekst og ende med den konklusion at der ikke kan ligestilles. Men det gør ikke overvejelserne til ligegyldige. Som jeg også skriver flere steder her i tråden, så synes jeg så absolut man bør undersøge hvorvidt, der kan være særlige omstændigheder der bør kunne udløse en juridisk abort.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9210

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Fru Sunshine » 10. feb 2016, 09:41

Precaseptica skrev:
Fru Sunshine skrev:Det er også derfor, at alt det der med ligestilling på området er noget ævl.

Nej. Det er ikke noget ævl. Det er en fornuftigt diskussion at tage. Man skal trods alt begge være forældre efterfølgende.

Det kan sagtens være komplekst og ende med den konklusion at der ikke kan ligestilles. Men det gør ikke overvejelserne til ligegyldige. Som jeg også skriver flere steder her i tråden, så synes jeg så absolut man bør undersøge hvorvidt, der kan være særlige omstændigheder der bør kunne udløse en juridisk abort.

Jeg har læst, hvad du skriver.

Biologien gør ikke desto mindre, at ligestilling ikke er en mulighed på dette område.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 494

Indlægaf Marioneta » 10. feb 2016, 14:28

Nu har jeg set anden del af programmet og ham James dér, ham fatter jeg ikke helt. Han får sønnen hver anden weekend og er total i krise over det. Så vælger han at svigte barnet og rejse til den anden ende af verdenen. Det er jeg da glad for at min eks ikke gik i krise over og faktisk stadig er en god far til vores søn, selvom han pga. praktiske omstændigheder kun er hos sin far hver anden weekend.

Jeg synes, at det program ligger op til, at når en mand bliver ufrivillig far, så skyldes det at han er blevet narret. At en kvinde er blevet gravid ved et uheld og ikke nænner at fjerne sit eget barn, er ikke at blive narret. Det er uheldigt, men heldigvis kan man som mand godt påvirke risikoen for at det sker. På med kondomet!

Personligt kunne jeg ikke finde på at snyde en mand, men blev jeg gravid ved et uheld, vil jeg uden tvivl beholde barnet. Jeg kan ikke slå mit eget barn ihjel, fordi der er en mand, som ikke vil tage konsekvenserne af sine handlinger. Han må vælge om han vil være en del af barnets liv eller ej og han må også meget gerne være en stor del af barnets liv, hvis han ønsker det.
3
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5884

Indlægaf Dikus » 10. feb 2016, 14:40

Marioneta skrev:Nu har jeg set anden del af programmet og ham James dér, ham fatter jeg ikke helt. Han får sønnen hver anden weekend og er total i krise over det. Så vælger han at svigte barnet og rejse til den anden ende af verdenen. Det er jeg da glad for at min eks ikke gik i krise over og faktisk stadig er en god far til vores søn, selvom han pga. praktiske omstændigheder kun er hos sin far hver anden weekend.

Jeg synes, at det program ligger op til, at når en mand bliver ufrivillig far, så skyldes det at han er blevet narret. At en kvinde er blevet gravid ved et uheld og ikke nænner at fjerne sit eget barn, er ikke at blive narret. Det er uheldigt, men heldigvis kan man som mand godt påvirke risikoen for at det sker. På med kondomet!

Personligt kunne jeg ikke finde på at snyde en mand, men blev jeg gravid ved et uheld, vil jeg uden tvivl beholde barnet. Jeg kan ikke slå mit eget barn ihjel, fordi der er en mand, som ikke vil tage konsekvenserne af sine handlinger. Han må vælge om han vil være en del af barnets liv eller ej og han må også meget gerne være en stor del af barnets liv, hvis han ønsker det.

Jeg ville sgi heller ikke være tilfreds med kun at se mit barn hver anden weekend. Det kan jeg nu godt forstå, man ikke mener er tilstrækkeligt.

Jeg ville i den grad foretrække, man sørgede for at dele mere hverdag sammen, hvis det på nogen måde var muligt. Lidt mindre end jeg gør med min eks :cool: Men stadig. Det andet, hvor faren bliver kørt ud på en sidelinje... det forstår jeg virkeligt ikke, man kan mangle forståelse for, kan påvirke en voldsomt psykisk.
0
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 494

Indlægaf Marioneta » 10. feb 2016, 14:51

Dikus skrev:
Jeg ville sgi heller ikke være tilfreds med kun at se mit barn hver anden weekend. Det kan jeg nu godt forstå, man ikke mener er tilstrækkeligt.

Jeg ville i den grad foretrække, man sørgede for at dele mere hverdag sammen, hvis det på nogen måde var muligt. Lidt mindre end jeg gør med min eks :cool: Men stadig. Det andet, hvor faren bliver kørt ud på en sidelinje... det forstår jeg virkeligt ikke, man kan mangle forståelse for, kan påvirke en voldsomt psykisk.

Men at vende fuldstændigt og droppe barnet helt? Hvor egoistisk er det ikke? Så må han jo arbejde på at ændre det (men det er nok svært som far, det erkender jeg) eller at få det bedste ud af det. Det er bare ikke i orden at svigte sit fem-årige barn, som er vant til at se far hver anden weekend.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 10. feb 2016, 15:13

Marioneta skrev:
Dikus skrev:

Men at vende fuldstændigt og droppe barnet helt? Hvor egoistisk er det ikke? Så må han jo arbejde på at ændre det (men det er nok svært som far, det erkender jeg) eller at få det bedste ud af det. Det er bare ikke i orden at svigte sit fem-årige barn, som er vant til at se far hver anden weekend.

Der er ikke noget at sige til, debatten er tam, når folk er fornuftige hele tiden :kys:
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 11. feb 2016, 07:26

Marioneta skrev:Så må han jo arbejde på at ændre det (men det er nok svært som far, det erkender jeg) eller at få det bedste ud af det.

Det er en fin nok tanke at få. Men det er sjældent så nemt at gøre så meget ved. Omstændighederne har meget at sige.

Mine forældre blev skilt da jeg var to år og min far har haft mig hver anden weekend til jeg flyttede. Det var han helt klart ikke tilfreds med, men han havde slet ingen penge, masser af gæld og min mors familie havde stærke ressourcer til at tage kampen, hvis han ville til at slås om retten til noget.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 11. feb 2016, 07:50

Precaseptica skrev:
Marioneta skrev:Så må han jo arbejde på at ændre det (men det er nok svært som far, det erkender jeg) eller at få det bedste ud af det.

Det er en fin nok tanke at få. Men det er sjældent så nemt at gøre så meget ved. Omstændighederne har meget at sige.

Mine forældre blev skilt da jeg var to år og min far har haft mig hver anden weekend til jeg flyttede. Det var han helt klart ikke tilfreds med, men han havde slet ingen penge, masser af gæld og min mors familie havde stærke ressourcer til at tage kampen, hvis han ville til at slås om retten til noget.

Der er trods alt også sket meget på det område, siden vi var børn.

Jeg var for nyligt med et forældrepar i Statsforvaltningen for at finde passende samvær for et spædbarn i en situation, hvor mor og far ikke just talte sammen. De fik en opsang om samarbejde. Og faren fik ret til besøg hver weekend og en ugedag. Da det var et spædbarn, blev samværsstedet hos moren.

En far, der tager og møder stabilt op til det samvær har IMO et godt udgangspunkt for at blive far af både navn og gavn. På en helt anden måde, end ved samvær hver 2. weekend.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 11. feb 2016, 07:54

Dikus skrev:Der er trods alt også sket meget på det område, siden vi var børn.

Jeg var for nyligt med et forældrepar i Statsforvaltningen for at finde passende samvær for et spædbarn i en situation, hvor mor og far ikke just talte sammen. De fik en opsang om samarbejde. Og faren fik ret til besøg hver weekend og en ugedag. Da det var et spædbarn, blev samværsstedet hos moren.

En far, der tager og møder stabilt op til det samvær har IMO et godt udgangspunkt for at blive far af både navn og gavn. På en helt anden måde, end ved samvær hver 2. weekend.

Det er naturligvis en god ting, at der er sket udvikling på området. Det trængte der bestemt også til. Der kan sagtens ligestilles på punktet for forældrenes ret til at se barnet. Og barnets ret til at se begge forældre.
1
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 472

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 07:57

Hvis jeg blev rodet ud i noget hver-anden-weekend eller på anden vis hvor jeg skulle accepterer at være noget i retning af babysitter for mit eget barn ville jeg cut my losses og forlade landet. Ikke om jeg ville stå model til det.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3926

Indlægaf Angelina » 11. feb 2016, 08:08

Vlad Kalashnikov skrev:Hvis jeg blev rodet ud i noget hver-anden-weekend eller på anden vis hvor jeg skulle accepterer at være noget i retning af babysitter for mit eget barn ville jeg cut my losses og forlade landet. Ikke om jeg ville stå model til det.

Som en RIGTIG mand... din mor må være SÅ stolt.
2
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 08:09

Allmost_Famous skrev:Charmerende..
Ja ikke. Skandaløst man ikke vil stå model til at blive behandlet som andenrangsborger.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 08:11

Angelina skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Hvis jeg blev rodet ud i noget hver-anden-weekend eller på anden vis hvor jeg skulle accepterer at være noget i retning af babysitter for mit eget barn ville jeg cut my losses og forlade landet. Ikke om jeg ville stå model til det.

Læste du overhovedet hvad jeg skrev? På hvilken planet syntes du man skal være ok med at blive behandlet som andenrangsborger, have rettigheder på linje med en babysitter til sit eget barn?
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 08:13

Allmost_Famous skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Allmost_Famous skrev:Charmerende..
Ja ikke. Skandaløst man ikke vil stå model til at blive behandlet som andenrangsborger.

Bestemt. Og det barn, du i så fald ville forlade, kan vi så kalde tredjerangsborger?
Er du generelt af den overbevisning af børn af enlige mødre er tredjerangsborgere? Men hvis det er sådan at man har rettigheder som en babysitter til et barn - kan se det et par timer når det er fuldmåne, anses ens tilstedeværelse tydeligvis ikke som essentiel alligevel. Hvis man bare anses som en atm-maskine, ja så er det ikke mig du skulle have fået barn med.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3926

Indlægaf Angelina » 11. feb 2016, 08:14

Vlad Kalashnikov skrev:
Angelina skrev:

Læste du overhovedet hvad jeg skrev? På hvilken planet syntes du man skal være ok med at blive behandlet som andenrangsborger, have rettigheder på linje med en babysitter til sit eget barn?

På samme planet hvor selv samme mand mener at løsningen er at skride fra sit barn i stedet for at kæmpe for sine rettigheder og et forhold til sit barn. For hvis man skrider fra sit barn, så er man ikke bare en andenrangsborger med en kæmpe tabernar ... og så er barnet heldigvis bedre tjent, uden sådan en taber i sit liv.
6
~indsæt smart signatur her~

Tilbage til "Forhold og sex"