Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%

Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 19
Likede indlæg: 474

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 08:25

Angelina skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Angelina skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Hvis jeg blev rodet ud i noget hver-anden-weekend eller på anden vis hvor jeg skulle accepterer at være noget i retning af babysitter for mit eget barn ville jeg cut my losses og forlade landet. Ikke om jeg ville stå model til det.

Som en RIGTIG mand... din mor må være SÅ stolt.
Læste du overhovedet hvad jeg skrev? På hvilken planet syntes du man skal være ok med at blive behandlet som andenrangsborger, have rettigheder på linje med en babysitter til sit eget barn?

På samme planet hvor selv samme mand mener at løsningen er at skride fra sit barn i stedet for at kæmpe for sine rettigheder og et forhold til sit barn. For hvis man skrider fra sit barn, så er man ikke bare en andenrangsborger med en kæmpe tabernar ... og så er barnet heldigvis bedre tjent, uden sådan en taber i sit liv.
Naturligvis skal man kæmpe for sit barn. Går ud fra at hvis det er kommet dertil at det har været forbi en statslig retsinstitution så har der været kæmpet alt hvad der kunnet. Nej, jeg kommer ikke til at tage kampen op med diverse statslige institutioner – om det så er skattevæsnet eller statsforvaltningen – og bruge uanet energi og årtier af mit liv på det. Overmagten er for bare for stor.

For mig er det kun et hypotetisk. Men hvis moren havde syntes det var en god ide at faren skulle være inde over, ville hun ikke syntes det var en god ide med samværd et par timer hver anden weekend / rettigheder på linje med en babysitter. Så lad os bebrejde moren ligeså meget som faren. Der er grænser for hvad man kan tilbyde mennesker af mangel på rettigheder og ydmygende omstændigheder. Hvis man er interesseret i min deltagelse, er man interesseret i min lige deltagelse.
0
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 43
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 506

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Luffegås » 11. feb 2016, 08:27

Jeg diskutterede det med min far i går. Min far ved ikke jeg har fået en provokeret abort før, netop fordi jeg kender hans meninger, og jeg ville ikke risikere en dag at have en planlagt graviditet og så høre på hans "Nå, og nu er du sikker på du så vil have det der?"..

Men i den debat i går sagde han flere gange - "så må hun jo bare lade være med at sprede ben hvis en kvinde ikke vil være enlig mor".. Excuse me?. "Ja, hvorfor skal manden beskytte sig, den går da begge vegne??" sagde han så igen. Jeg sad bare helt stille..
"Hvis de der feministiske ræverøde kvinder vil have ligestilling, hvorfor må det så ikke gælde begge veje?" ..
Så brølede jeg at han skulle passe på, for jeg havde både feministiske tanker, og stemte socialdemokratiet sidste gang, og jeg synes han skulle tage og indse at så snart manden bare aflevere sin pik i et hvilket som helst hul kan det resultere i kønssygdomme eller graviditeter, og man kan altså ikke bare omgøre en kønssygdom, og at få fjernet sit navn på et stykke papir, gør sgu ikke lige så ondt som en abort!
3
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 08:39

Allmost_Famous skrev:Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det. Men hvis du omfatter weekendsamvær som værende nok til at blive klassificeret som værende andenrangsborger, så må man vel være tredjerangsborger, hvis man ikke engang får lov til det?
Jeg syntes at hvis man ”har rettigheder på linje med en babysitter over ens eget barn" så er man andenrangsborger. Og jeg syntes samværd hver anden weekend (hvor man i øvrigt stadig ikke har rettigheder til at tage beslutninger) ikke er nok til at opbygge et egentligt forhold til et barn.

Allmost_Famous skrev:Og så vidt, jeg ved, har jeg ikke fået barn med dig. Du er velkommen til st rette mig, hvis jeg tager fejl.
Det var generisk "du" (you).
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 11. feb 2016, 08:49

Vlad Kalashnikov skrev:
Allmost_Famous skrev:Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det. Men hvis du omfatter weekendsamvær som værende nok til at blive klassificeret som værende andenrangsborger, så må man vel være tredjerangsborger, hvis man ikke engang får lov til det?
Jeg syntes at hvis man ”har rettigheder på linje med en babysitter over ens eget barn" så er man andenrangsborger. Og jeg syntes samværd hver anden weekend (hvor man i øvrigt stadig ikke har rettigheder til at tage beslutninger) ikke er nok til at opbygge et egentligt forhold til et barn.

Allmost_Famous skrev:Og så vidt, jeg ved, har jeg ikke fået barn med dig. Du er velkommen til st rette mig, hvis jeg tager fejl.
Det var generisk "du" (you).

Hvor får du det fra? Uanset samværsordning, så har man i langt de fleste tilfælde herhjemme fælles forældremyndighed, der skal rigtigt meget til at få frataget forældremyndigheden - så du har ligeså meget ret til at træffe beslutninger som mor har - eller rettere, I skal være enige om dem.

Og med mindre man er helt skudt i låget - eller ikke selv gider - så er det også ret ligetil at få en samværsordning der giver mere end hver anden weekend. Weekendfædre er som regel dem der ikke GIDER se deres barn mere ... du ved, samværsret, ikke pligt.
2
~indsæt smart signatur her~
LaScrooge
Kort karma: 323
Likede indlæg: 2571

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 08:58

Vlad Kalashnikov skrev:
Allmost_Famous skrev:Charmerende..
Ja ikke. Skandaløst man ikke vil stå model til at blive behandlet som andenrangsborger.

Når man føler sig behandlet som andenrangsborger er den allerbedste strategi at opføre sig som om det var berettiget...
1
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 09:00

Allmost_Famous skrev:Det kunne godt være, jeg havde fået barn med dig. Aner det ikke.
nja. I vil måske ikke tro det, men jeg har døtre for hvem jeg har været den primære care-giver og langt mere nærværende end de fleste danske fædre. Måske ikke opdraget efter helt de samme værdier som de fleste danske familier, men kærlighed har der aldrig manglet. I min verden er der ikke noget der hedder "kvalitetstid", det er hverdagen der tæller. Den kan ikke opvejes af en weekend i næ og ny hvor man spiller på alle tangenter for at prøve at opveje al den tid man ikke får. I øvigt er de turned out helt ok: kærlige, respektfulde, flittige, god i skole, kan opfører sig ordentligt, mm.

Allmost_Famous skrev:Hvorfor sammenligner du weekendsamvær med at være babysitter?
Nu skrev jeg specifikt ”hver anden weekend.” og det er et emne der ligger ved siden af den med rettighederne.

Hvis man står sådan at f.eks. at alt offentlig kommunikation omkring barnet kommunikeres med moderen uden om faren, at alle beslutninger omkring barnets liv (så som flytning, skoleskift, medical beslutninger, mm.) kan tages af moren uden så meget som at kommunikerer beslutningerne (for ikke at sige aftale med ham) med faren. Så har man rettigheder på linje med en babysitter – dvs. stort set ingen. Et liv hvor man ikke kan føle sig sikker på hun ikke pludselig tager barnet og flytter til den anden del af landet, eller til Mississippi, er bare ikke rimeligt.
0
LaScrooge
Kort karma: 323
Likede indlæg: 2571

Indlægaf LaScrooge » 11. feb 2016, 09:04

Vlad Kalashnikov skrev:Jeg syntes at hvis man ”har rettigheder på linje med en babysitter over ens eget barn" så er man andenrangsborger. Og jeg syntes samværd hver anden weekend (hvor man i øvrigt stadig ikke har rettigheder til at tage beslutninger) ikke er nok til at opbygge et egentligt forhold til et barn.

Jojo, men hvilke rettigheder har barnet til dig? Absolut ingen og de få muligheder det eventuelt har tager du fra det, mens du stormer demonstrativt og forurettet ud af dets liv, fordi du føler dig dårligt behandlet. :stoned:
3
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 11. feb 2016, 09:04

Vlad Kalashnikov skrev:
Allmost_Famous skrev:Det kunne godt være, jeg havde fået barn med dig. Aner det ikke.
nja. I vil måske ikke tro det, men jeg har døtre for hvem jeg har været den primære care-giver og langt mere nærværende end de fleste danske fædre. Måske ikke opdraget efter helt de samme måde som de fleste danske familier, men kærlighed har der aldrig manglet. I min verden er der ikke noget der hedder "kvalitetstid", det er hverdagen der tæller. Den kan ikke opvejes af en weekend i næ og ny hvor man spiller på alle tangenter for at prøve at opveje al den tid man ikke får.

Allmost_Famous skrev:Hvorfor sammenligner du weekendsamvær med at være babysitter?
Nu skrev jeg specifikt ”hver anden weekend.” og det er et emne der ligger ved siden af den med rettighederne.

Hvis man står sådan at f.eks. at alt offentlig kommunikation omkring barnet kommunikeres med moderen uden om faren, at alle beslutninger omkring barnets liv (så som flytning, skoleskift, medical beslutninger, mm.) kan tages af moren uden så meget som at kommunikerer beslutningerne (for ikke at sige aftale med ham) med faren. Så har man rettigheder på linje med en babysitter – dvs. stort set ingen. Et liv hvor man ikke kan føle sig sikker på hun ikke pludselig tager barnet og flytter til den anden del af landet, eller til Mississippi, er bare ikke rimeligt.

Dette er direkte ukorrekt, flytning, skoleskift osv. skal begge myndighedsindehavere være enige om, ligesom lægebehandlinger, pasudstedelse eller ændring af navn. Alle store beslutninger skal der faktisk være enighed om.
2
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 09:05

Angelina skrev:Hvor får du det fra? Uanset samværsordning, så har man i langt de fleste tilfælde herhjemme fælles forældremyndighed, der skal rigtigt meget til at få frataget forældremyndigheden - så du har ligeså meget ret til at træffe beslutninger som mor har - eller rettere, I skal være enige om dem.

Og med mindre man er helt skudt i låget - eller ikke selv gider - så er det også ret ligetil at få en samværsordning der giver mere end hver anden weekend. Weekendfædre er som regel dem der ikke GIDER se deres barn mere ... du ved, samværsret, ikke pligt.
Tydeligvis referrer jeg kun til en situation hvor der ikke er fælles forældremyndighed, hvor faren ville være interesseret i at have samværd (og han ikke er kriminel, alkoholiseret, druggie, pædofil, skudt i låget, mm.)
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 11. feb 2016, 09:19

Vlad Kalashnikov skrev:
Angelina skrev:Hvor får du det fra? Uanset samværsordning, så har man i langt de fleste tilfælde herhjemme fælles forældremyndighed, der skal rigtigt meget til at få frataget forældremyndigheden - så du har ligeså meget ret til at træffe beslutninger som mor har - eller rettere, I skal være enige om dem.

Tydeligvis referrer jeg kun til en situation hvor der ikke er fælles forældremyndighed, hvor faren ville være interesseret i at have samværd (og han ikke er kriminel, alkoholiseret, druggie, pædofil, skudt i låget, mm.)

Men altså, det sker jo kun, hvis far selv frasiger sig forældremyndigheden - og det er jo også ret dumt, hvis man gerne vil have medbestemmelse over barnet!?
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 09:33

Angelina skrev:Men altså, det sker jo kun, hvis far selv frasiger sig forældremyndigheden - og det er jo også ret dumt, hvis man gerne vil have medbestemmelse over barnet!?
Jeg ved at da jeg først fik børn, havde den første pige nogle helbredsproblemer. Breve blev sendt kun addreseret til moderen, på et tidspunkt ringede jeg ind for at høre om et resultat af en undersøgelse, fordi vi var ret nervøse. Det måtte jeg ikke, jeg kunne ikke engang få svar på prøverne, som aligevel var et spørgsmål om liv og død. Hende jeg talte med var ok, eller for ikke at sige himmelråbende situationen taget i betragtning, arrogant i hendes afvisning.

Læser også om en del mænd der brokker sig, mange er sikkert selv skyld i det, men hvis du spørger Foreningen Far vil du nok få en anden holdning end den du henviser til. Men de fleste jeg snakker med er også fra USA, så kan være situationen er anderledes der.
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 11. feb 2016, 09:35

Vlad Kalashnikov skrev:
Angelina skrev:Men altså, det sker jo kun, hvis far selv frasiger sig forældremyndigheden - og det er jo også ret dumt, hvis man gerne vil have medbestemmelse over barnet!?
Jeg ved at da jeg først fik børn, havde den første pige nogle helbredsproblemer. Breve blev sendt kun addreseret til moderen, på et tidspunkt ringede jeg ind for at høre om et resultat af en undersøgelse, fordi vi var ret nervøse. Det måtte jeg ikke, jeg kunne ikke engang få svar på prøverne, som aligevel var et spørgsmål om liv og død. Hende jeg talte med var ok, eller for ikke at sige himmelråbende situationen taget i betragtning, arrogant i hendes afvisning.

Læser også om en del mænd der brokker sig, mange er sikkert selv skyld i det, men hvis du spørger Foreningen Far vil du nok få en anden holdning end den du henviser til. Men de fleste jeg snakker med er også fra USA, så kan være situationen er anderledes der.

Så du siger at fædre får frataget forældremyndigheden i Danmark, uden nogen grund, sådan i flæng?

Hvordan amerikanernes rettigheder er aner jeg ikke - og går heller ikke op i dem.

Men jeg kan love dig for min x-mand har præcis samme rettigheder som mig - og det på trods af at han har valgt at være weekendfar. (Til forskel fra den mand knægten har boet sammen med i mere end halvdelen af hans liv, som ta'r aktiv del i hans hverdag, både praktisk og økonomisk - han har lige præcis 0 rettigheder)
1
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. feb 2016, 09:40

Angelina skrev:Så du siger at fædre får frataget forældremyndigheden i Danmark, uden nogen grund, sådan i flæng?
Hvor skriver jeg det? Igen: "Tydeligvis referrer jeg kun til en situation hvor der ikke er fælles forældremyndighed, hvor faren ville være interesseret i at have samværd (og han ikke er kriminel, alkoholiseret, druggie, pædofil, skudt i låget, mm.)" – hvis du spørger Foreningen Far vil de givetvis kunne fortælle dig at den slags også sker i Danmark i 2016. Og hvis det ikke sker, er det jo bare fint. Så eksisterer det scenarie jeg henviser til ikke og så er det en ren hypotetisk situation hvor jeg ville reagerer således. Men som sagt har jeg oplevet den umyndiggørelse i mindre målestok på egen krop, at den også forekommer i bredere grad lyder ikke helt usandsynligt på mig.
0
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 11. feb 2016, 16:17

Man kan sagtens skabe en ordentlig relation til ens far med samvær hver anden weekend. Jeg så min far det meste af min opvækst hver anden weekend, fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag/aften. Min far boede 1,5 times kørsel væk fra mig og min mor, det var derfor svært at se hinanden meget ofte. Jeg skulle jo også i skole osv.... Så ham også i ferierne... Da jeg gik på efterskole var det dog kun 1 weekend hver måned, ligesom min mor var 1 weekend hver måned. Var på skolen i hverdagene jo, og hver anden weekend.... Har i dag en rigtig god relation til min far, hvilket jeg altid har haft.... Har altid været fars pige. Så man kan sagtens skabe en god relation som weekend og feriefar....
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Modesty Blame
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1059

Indlægaf Modesty Blame » 11. feb 2016, 19:12

Min far gad os kun en weekend pr. måned. Det tog årtier at genoprette forholdet.
0

Tilbage til "Forhold og sex"