Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%

Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5899

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Dikus » 20. mar 2016, 14:24

Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:
At jeg bare ville lade være med at have sex med den mand, der ville have mig til at skrive under på det dokument.

Hvorfor? Den eneste virkning den har, er at kvinden ikke kan slippe af sted med at snyde manden. Hvorfor skulle nogen (ærlig) kvinde have et problem med at underskrive sådan en aftale? Hvis hun er ærlig og lever op til sit ord, så ændrer den aftale jo ikke på en millimeter.

Fordi jeg er ærlig og mener, at en uønsket graviditet er et fælles ansvar. Det betyder, jeg ikke ønsker at have sex med mænd, der mener det modsatte.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1828

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Sangius » 20. mar 2016, 14:25

Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:
At jeg bare ville lade være med at have sex med den mand, der ville have mig til at skrive under på det dokument.

Hvorfor? Den eneste virkning den har, er at kvinden ikke kan slippe af sted med at snyde manden. Hvorfor skulle nogen (ærlig) kvinde have et problem med at underskrive sådan en aftale? Hvis hun er ærlig og lever op til sit ord, så ændrer den aftale jo ikke på en millimeter.

Vel fordi man ikke vil risikere at få et barn med en mand, som ikke vil tage ansvar?

Jeg ville også holde mig langt fra en mand, som havde en forudindtaget holdning til ikke at ville tage ansvar for et evt. barn.
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4264

Indlægaf Flora » 20. mar 2016, 14:26

Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:

Man kan godt blive gravid uden at snyde. Prævention er ikke 100 % sikker. Og hvis man er imod abort og ikke ønsker at få et barn hvor faren fraskriver sig ethvert ansvar, så giver det da ret god mening at undlade at have sex med en mand der ønsker at fraskrive sig ansvaret i fald at præventionen svigter.
6
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 20. mar 2016, 14:34

Flora skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:

Man kan godt blive gravid uden at snyde. Prævention er ikke 100 % sikker. Og hvis man er imod abort og ikke ønsker at få et barn hvor faren fraskriver sig ethvert ansvar, så giver det da ret god mening at undlade at have sex med en mand der ønsker at fraskrive sig ansvaret i fald at præventionen svigter.

Nemlig.

Og guderne skal vide, jeg ikke ønsker mig et barn til. Men hellere et barn end en abort.
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. mar 2016, 14:38

Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:

Fordi jeg er ærlig og mener, at en uønsket graviditet er et fælles ansvar. Det betyder, jeg ikke ønsker at have sex med mænd, der mener det modsatte.

I så fald er du jo heller ikke i målgruppen for denne type kontrakt.

Det har da INTET med fælles ansvar at gøre, at DU vælger at skide på en aftale, som du frivilligt har indgået med en mand om at sex er for fornøjelsens skyld, og ikke for forplantningens skyld, og at DU så har 100 % af magten til at gennemtrumfe den beslutning. En ting er at lovgivere har besluttet at du som kvinde skal have den magt solo, men lad os ikke forplumre noget som helst ved at kalde det "fælles"!
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. mar 2016, 14:52

Sangius skrev:
Vel fordi man ikke vil risikere at få et barn med en mand, som ikke vil tage ansvar?

Jeg ville også holde mig langt fra en mand, som havde en forudindtaget holdning til ikke at ville tage ansvar for et evt. barn.

Så tror jeg du misforstår konceptet. BÅDE kvinden og manden har sex ud fra den fælles præmis, at der ikke skal komme børn ud af det. Det er ikke kun manden, der ikke ønsker børn - kvinden gør det heller ikke. Eftersom det er præmissen, skal den ikke ændres. Det giver jo sig selv, at hvis enten kvinden eller manden ønsker sig børn, så er denne kontrakt jo ikke aktuel for dem.

Hvis uheldet så er ude, så har præmissen jo ikke ændret sig. Man må formode at de stadig ikke vil have børn. Det eneste der er ændret er, at manden nu har mulighed for at trække sig, hvis hun, af guderne må vide hvorfor, af en eller anden årsag nu pludselig ønsker at beholde barnet alligevel. Det ligestiller bare manden med de valgmuligheder, der ville være hvis det var omvendt. Hvis hun blev gravid, og manden gerne ville have barnet, og hun ikke ville - så er det bare surt for manden, for så får hun en abort. Hun har fået en rettighed via loven, som manden ikke har fået en pendant til. Jeg synes ærligt talt at det er svinsk, at man vælger at forskelsbehandle folk på baggrund af køn SÅ åbenlyst, når der nu ikke er grund til at forskelsbehandle dem.

Det er IKKE at tage ansvar at løbe fra en aftale. BEGGE parter har ansvaret for at hun ikke bliver gravid, dvs. prævention fra hans side, samt prævention og evt. fortrydelsespille/abort fra hendes side. Det ER ansvar at melde ud på forhånd, at man ikke ønsker at få et barn, og så ellers dyrke beskyttet sex. Man melder jo ikke ud at man ikke vil tage ansvar. Man melder ud at man ikke vil have børn. Kontrakten er bare hans garanti for at kunne støtte ret på sin aftale.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. mar 2016, 14:53

Flora skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:

Igen -så er du jo heller ikke i målgruppen for denne type kontrakter, og det ville ikke blive aktuelt for dig.

Desuden handler det ikke kun om snyd, men om resultatet. Hvis man ikke ønsker sig et barn, så er det ret underordnet om kvinden blev gravid ved snyd eller ved et uheld. Det der er afgørende er, om der kommer et barn ud af det. Det betyder at hun om nødvendigt må tage en fortrydelsespille, få en abort eller blive enlig mor fra dag 1.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 20. mar 2016, 15:01

Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:

I så fald er du jo heller ikke i målgruppen for denne type kontrakt.

Det har da INTET med fælles ansvar at gøre, at DU vælger at skide på en aftale, som du frivilligt har indgået med en mand om at sex er for fornøjelsens skyld, og ikke for forplantningens skyld, og at DU så har 100 % af magten til at gennemtrumfe den beslutning. En ting er at lovgivere har besluttet at du som kvinde skal have den magt solo, men lad os ikke forplumre noget som helst ved at kalde det "fælles"!

Jeg er da i den grad i målgruppen, da det ville give MIG muligheden for ikke at blive snydt til at blive ufrivilligt gravid med en mand, der SIGER, han fint accepterer, at jeg ikke ønsker abort, men MENER noget andet.

En sådan kontrakt vil vel få de mænd til at vise kulør, da de har en mulighed for at slippe for det ansvar, de ikke har tænkt sig at tage.

Og så ville jeg lettere kunne fravælge den type mænd som seksualparnere og dermed reducere min risiko for at blive mor til et barn med en fraværende far yderligere.

Og jeg skider filme ikke på nogle aftaler. Jeg har ALTID gjort det HELT tydeligt, at en ufrivillig graviditet med mig betyder et fælles ansvar for det barn, der bliver sat i verden.

Det står enhver mand frit for at fravælge mig som seksualpartner, hvis han ikke ønsker det. Præcis som jeg ville vælge ham fra, hvis hans respons på den udmelding var "Ja, du kan jo tvinge mig til at betale børnepenge, men det ville være totalt uretfærdigt, og jeg ville ikke have andet med dig og barnet at gøre"
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1828

Indlægaf Sangius » 20. mar 2016, 15:02

Advocatus-Diaboli skrev:
Sangius skrev:

Så tror jeg du misforstår konceptet. BÅDE kvinden og manden har sex ud fra den fælles præmis, at der ikke skal komme børn ud af det. Det er ikke kun manden, der ikke ønsker børn - kvinden gør det heller ikke. Eftersom det er præmissen, skal den ikke ændres. Det giver jo sig selv, at hvis enten kvinden eller manden ønsker sig børn, så er denne kontrakt jo ikke aktuel for dem.

Hvis uheldet så er ude, så har præmissen jo ikke ændret sig. Man må formode at de stadig ikke vil have børn. Det eneste der er ændret er, at manden nu har mulighed for at trække sig, hvis hun, af guderne må vide hvorfor, af en eller anden årsag nu pludselig ønsker at beholde barnet alligevel. Det ligestiller bare manden med de valgmuligheder, der ville være hvis det var omvendt. Hvis hun blev gravid, og manden gerne ville have barnet, og hun ikke ville - så er det bare surt for manden, for så får hun en abort. Hun har fået en rettighed via loven, som manden ikke har fået en pendant til. Jeg synes ærligt talt at det er svinsk, at man vælger at forskelsbehandle folk på baggrund af køn SÅ åbenlyst, når der nu ikke er grund til at forskelsbehandle dem.

Det er IKKE at tage ansvar at løbe fra en aftale. BEGGE parter har ansvaret for at hun ikke bliver gravid, dvs. prævention fra hans side, samt prævention og evt. fortrydelsespille/abort fra hendes side. Det ER ansvar at melde ud på forhånd, at man ikke ønsker at få et barn, og så ellers dyrke beskyttet sex. Man melder jo ikke ud at man ikke vil tage ansvar. Man melder ud at man ikke vil have børn. Kontrakten er bare hans garanti for at kunne støtte ret på sin aftale.

I min verden er det bare ikke så simpelt. Når man bliver gravid, har man INGEN jordisk chance for at vide, hvordan man har det med det, før man står med den positive test. Den hormonelle bombe der går af i kroppen på dig, svarer til at gå i overgangsalderen på en enkelt dag. Din krop, hjerne, humør, tanker, drømme, søvn - alt bliver påvirket, nærmest fra dag 1.

Der sker absolut intet hos manden.

Derfor er man nødsaget til at forskelsbehandle. Du kan ikke holde en kvinde på hendes ord. Hvad end hun har sagt før en evt. graviditet er ikke en øre værd - for det var FØR hun blev gravid. Før alle disse kæmpe omvæltninger rasede gennem hende.

Så den kontrakt er i min verden, slet ikke ligestilling. Det er en kontrakt hvor manden kan slippe for alt ansvar, for alt det hårde, for alt det, der følger med en uønsket graviditet - godt og dårligt.
En kvinde derimod kan ALDRIG slippe. Hun skal tage et valg om en abort, som for nogen kvinder koster dem deres mentale helbred. Også selvom de aldrig havde regnet med, at de ville reagere sådan.

Det er bare UMULIGT at ligestille på dette område. En 'ligestilling' vil blot stille kvinden og det uønskede barn dårligere end manden.
3
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6010

Indlægaf LadyFox » 20. mar 2016, 16:56

På trods af at jeg ville få en abort hvis jeg blev gravid, så ville jeg ikke have sex med en mand der stod og viftede med en kontrakt, det finder jeg meget lidt sexet. Jeg tror jeg har det med abortproblematikken som jeg har det med utroskab, altså der han må jo bare stole på mig, føler han ikke at han kan det - så må han jo finde en anden at have sex med.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4264

Indlægaf Flora » 20. mar 2016, 17:28

Advocatus-Diaboli skrev:
Flora skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:

Igen -så er du jo heller ikke i målgruppen for denne type kontrakter, og det ville ikke blive aktuelt for dig.

Desuden handler det ikke kun om snyd, men om resultatet. Hvis man ikke ønsker sig et barn, så er det ret underordnet om kvinden blev gravid ved snyd eller ved et uheld. Det der er afgørende er, om der kommer et barn ud af det. Det betyder at hun om nødvendigt må tage en fortrydelsespille, få en abort eller blive enlig mor fra dag 1.

Du spurgte Dikus om hvorfor hun ikke ville have sex med en mand der ville have hende til at underskrive en kontrakt. Det var det jeg svarede på. Det er da klart at man ikke skriver under på noget der betyder man SKAL have en abort hvis uheldet er ude, hvis man ved med sig selv at det ville man ikke kunne få sig selv til, på trods af at man som udgangspunkt ikke ønsker et barn.

Jeg har ikke noget problem med kontrakten i sig selv. Det er da fint at man kan lave en aftale om at en eventuel graviditet er lig med abort hvis begge ønsker det sådan. Enhver mand vil så have mulighed for at sige nej tak til sex hvis kvinden ikke vil skrive under og enhver kvinde har mulighed for at sige nej tak til sex hvis manden insisterer på en underskrift.
4
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1391

Indlægaf Filipai » 20. mar 2016, 17:40

adagio skrev:
Filipai skrev:
adagio skrev:
Novella skrev:
adagio skrev:Det er videnskabeligt set menneskeliv, og jeg er en videnskabens mand. Mener man det er noget andet end menneskeliv, er det religion.

Jeg mener ellers, at det må være religion at tilsidesætte en voksen, myndig kvinde ret til sin egen krop, fordi man SYNES et eller andet.

Jeg har ikke sagt noget om at tilsidesætte noget, jeg har sagt at abort er afbrydelse af menneskeliv.

Men det er jo ikke et menneskeliv i de helt tidlige stadier. Det er et par celler der har gået sammen, og som på sigt kan danne et menneskeliv. Altså sædceller har jo også potentialet til at danne liv, de er 50%? Så ingen sex, uden det kan lede til en graviditet, for så dræber du jo noget, der under de rette omstændigheder kan blive et menneskeliv. Det er ca. det samme du prøver at sige i min verden.

Mænd har sædceller og kvinder har æg, ingen af de to ting er mennesker, de er sædceller og æg, de indeholder ejermenneskets arvemasse ligesom andre celler i kroppen. Når så en mand og en kvinde har sex, kan det resultere i at et æg befrugtes af en sædcelle og på det tidspunkt dannes arvemassen for et helt nyt menneske, det er helt veldefineret at et nyt menneskeliv opstår ved befrugtningen. Ikke før og ikke efter. Og ved 12 uger som er grænsen for abort, er det klart for alle der har været til scanning, at der er tale om et menneske, det er meget tydeligt en menneskekrop på det tidspunkt, det behøver man ikke en lægeuddannelse for at erkende.

Hvornår skulle et nyt menneskeliv ellers opstå?

Vi er enige om at der opstår et menneskeliv ved at en æg- og en sædcelle går sammen. Men jeg kan simpelthen ikke få mig til at kalde de helt tidlige stadier et menneskeliv. Vi kan godt finde enighed om at 12 uger er ved at være et menneske. Jeg har selv mistet efter en ulykke i 15. uge, og for mig personligt var der altså ikke meget menneske over det der kom ud. Men en abort foretaget ved uge 4-6 stykker er for mig stadig celler, og ikke menneskeliv.
0
Mumifar
Kort karma: 12
Likede indlæg: 145

Indlægaf Mumifar » 20. mar 2016, 17:50

Fru Sunshine skrev:Jeg er ligeglad med om nogen betragter abort som mord. Jeg er også ligeglad med, om det er diskriminerende, at manden ikke har et klap at skulle have sagt.

Biologi og lovgivning gør, at det er min beslutning alene, og jeg skulle ikke nyde noget.

Den dag mænd kan blive gravide, kan de bestemme.

Hvis man så istedet for abort kunne tage fosteret ud og lade det ruge i en slags "rugemaskine" ville du så være gå med til det?
0
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 20. mar 2016, 17:51

Mumifar skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg er ligeglad med om nogen betragter abort som mord. Jeg er også ligeglad med, om det er diskriminerende, at manden ikke har et klap at skulle have sagt.

Biologi og lovgivning gør, at det er min beslutning alene, og jeg skulle ikke nyde noget.

Den dag mænd kan blive gravide, kan de bestemme.

Hvis man så istedet for abort kunne tage fosteret ud og lade det ruge i en slags "rugemaskine" ville du så være gå med til det?

Det ved jeg ikke. Jeg har ikke taget stilling til noget, der ikke er virkelighed.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 20. mar 2016, 18:00

Heldigvis findes der da mænd, der accepterer betingelserne.

Ham, jeg er sammen med nu, ønsker heller ikke børn. Da vi havde samtalen, forsøgte han at overbevise mig om, jeg nok ville få en abort, hvis jeg blev gravid... Det havde han ikke held med, så han gav udtryk for at acceptere vilkårene.

Det spændende som kvinde er jo så, om det også holder stik, hvis den der graviditet indfinder sig.

Omkring jul var jeg faktisk nervøs for at være blevet gravid, da jeg havde en række symptomer herpå (det viste sig at være celleforandringer).

Nu ved jeg, at han mente hvert et ord. Også selvom han er lige så lidt interesseret i at blive forælder igen, som jeg er.
0

Tilbage til "Forhold og sex"