Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%

Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5757

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Animi » 21. mar 2016, 07:13

Jeg er ikke ude på at snyde nogen mænd. Jeg er ikke synderligt interesseret i at få børn, men en der ikke vil have børn med mig.
Men skulle det ske at jeg ved et uheld blev gravid, kan jeg ikke 100% garantere at jeg ville få en abort. For jeg ved ikke hvordan jeg vil reagere i situationen hvor jeg er blevet gravid.
Så selvom jeg IKKE er ude på at snyde nogen mænd, ville jeg ikke underskrive sådan en kontrakt. For blev jeg gravid og gerne ville beholde det, skulle det sørme ikke være med en mand der tror at alt går væk, men en underskrift på et stykke papir. Så den kontrakt ville jo nok være ret god, til at sortere dem fra som jeg da virkelig ikke skulle have noget med at gøre.
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Dikus » 21. mar 2016, 07:33

Animi skrev:Jeg er ikke ude på at snyde nogen mænd. Jeg er ikke synderligt interesseret i at få børn, men en der ikke vil have børn med mig.
Men skulle det ske at jeg ved et uheld blev gravid, kan jeg ikke 100% garantere at jeg ville få en abort. For jeg ved ikke hvordan jeg vil reagere i situationen hvor jeg er blevet gravid.
Så selvom jeg IKKE er ude på at snyde nogen mænd, ville jeg ikke underskrive sådan en kontrakt. For blev jeg gravid og gerne ville beholde det, skulle det sørme ikke være med en mand der tror at alt går væk, men en underskrift på et stykke papir. Så den kontrakt ville jo nok være ret god, til at sortere dem fra som jeg da virkelig ikke skulle have noget med at gøre.

Det ville være SÅ lækkert med den mulighed.

Også selvom anvendelsen af den som screeningsredskab åbenbart ikke er nok til at gøre mig til målgruppen. Det er fint med mig.
3
Brugeravatar
Sukisaki
Kort karma: 32
Likede indlæg: 503

Indlægaf Sukisaki » 21. mar 2016, 07:44

Animi skrev:Jeg er ikke ude på at snyde nogen mænd. Jeg er ikke synderligt interesseret i at få børn, men en der ikke vil have børn med mig.

Jeg har det præcis på samme måde - bortset fra at jeg umiddelbart ikke ønsker mig børn overhovedet. Men hvis det skulle ske at jeg blev blev uønsket gravid, ved jeg ærlig talt ikke hvad jeg ville gøre.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 21. mar 2016, 12:01

Jeg gad heller ikke knalde en, der på forhånd viste sig ikke ville tage ansvar.

Men igen: bliver der ikke knaldet, bliver ingen gravide win/win.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. mar 2016, 14:33

Det er jo også fair nok som kvinde at have den holdning. Det er ikke så meget holdningen, der går os på - det er slutresultatet. Og hvis man som mand virkelig ikke ønsker børn, så kan man ikke rigtigt bruge en aftale med en kvinde til noget, hvis der medfølger et "hvis det vi aftalte ikke skulle ske, alligevel skulle ske, så glemmer jeg alt om den aftale vi havde."

I (kvinder) er allerede beskyttet af loven, så I behøver ikke gå til drastiske ting for at opnå det. Det er vi (mænd) ikke. Det er desværre ikke rigtigt på mode med ligestilling - når det er mændene, der skal have noget tildelt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 21. mar 2016, 14:35

Advocatus-Diaboli skrev:

Det er jo også fair nok som kvinde at have den holdning. Det er ikke så meget holdningen, der går os på - det er slutresultatet. Og hvis man som mand virkelig ikke ønsker børn, så kan man ikke rigtigt bruge en aftale med en kvinde til noget, hvis der medfølger et "hvis det vi aftalte ikke skulle ske, alligevel skulle ske, så glemmer jeg alt om den aftale vi havde."

I (kvinder) er allerede beskyttet af loven, så I behøver ikke gå til drastiske ting for at opnå det. Det er vi (mænd) ikke. Det er desværre ikke rigtigt på mode med ligestilling - når det er mændene, der skal have noget tildelt.

Jeg kunne så heller aldrig finde på at lave en aftale med en mand, netop fordi jeg ikke ved hvordan jeg vil reagere ved en evt graviditet.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 21. mar 2016, 14:43

Men jeg er 100% for at sådan en juridisk aftale som Advokaten taler om kan indgås. Fordi på den måde vil det ikke have nogen indflydelse på min graviditet og barn, som andre evt love kan have.
Faktisk tror jeg at det vil være den bedste løsning :)
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. mar 2016, 14:47

Hurrze skrev:Fordi de kvinder der ikke ønsker at underskrive, ved med sig selv at de ikke vil kunne gennemføre abort.

For mandens vedkommende er det da en klar forbedring af den nuværende tilstand, for her bliver hun tvunget til at bekende kulør på forhånd. Som det er nu, kan hun sagtens sige "ja, ja, der skal ikke børn ud af det", og når det så går galt, så kan hun sige "jeg kan altså ikke få mig selv til en abort".

Jeg ville også bevidst vælge ikke at have sex med de mænd der vil havde sådan en kontrakt, derfor kan jeg også vælge dem fra. Ford jeg ved at hvis præventionen svigter og at jeg ender med at blive gravid, at manden så er villig til at tage ansvar...

Ahr, det ved du jo så ikke. Bare fordi at manden ikke har bedt om en kontrakt, så er der jo sådan set intet der forhindrer ham i at skride, hvis du bliver gravid. Det kommer selvfølgelig an på hvad du lægger i at "tage ansvar".

Hvis jeg valgte at have sex med en der ønskede kontrakten, og endte med at blive gravid, ville jeg jo stå i en presset situationen, hvor jeg skulle vælge mellem to onder, hvor jeg ikke ønsker nogen af dem.

Hvis du synes at dét er en presset situation, så prøv at forestil dig at en anden skal træffe beslutningen på dine vegne, og du skal leve med resultatet i mindst 18 år, uden du kan gøre fra eller til. Det synes jeg egentlig er langt mere presset.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6032

Indlægaf LadyFox » 21. mar 2016, 14:52

Så sløsede en hel del mænd er med at ville tage kondom på, så tvivler jeg stærkt på at disse mænd ville huske at printe kontrakten og tage den med på damejagt.
10
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. mar 2016, 14:56

Hurrze skrev:Men hun vil jo netop ikke indgå den kontrakt frivilligt. Hun vil ikke lave kontrakten, derfor er der ingen aftale, og ingen aftale at skide på (da der ikke eksisterer nogen) :)

Jeg må nok hellere understrege at jeg skelner 100 % mellem "skriftlig aftale/kontrakten" som er selve kontrakten, og så "aftale" som er den fælles mundtlige aftale om at sex ikke skal ende med graviditet.

Eksempel 1: Mand og kvinde aftaler (mundtligt), at de skal have sex, men ikke børn. Der foreligger ingen kontrakt eller skriftlig aftale, og hun hvis hun bliver gravid, kan hun gøre som hun vil og trække beslutningen ned over hovedet på ham.

Eksempel 2: Mand og kvinde laver både en mundtlig aftale og sidenhen skriftlig kontrakt på forhånd, der fritager manden for alle rettigheder og forpligtelser, hvis hun vælger at blive gravid. Hvis kvinden bliver gravid, kan beslutningen ikke trækkes ned over hovedet på manden, hvis hun vælger at ville beholde barnet.
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 21. mar 2016, 14:58

LadyFox skrev:Så sløsede en hel del mænd er med at ville tage kondom på, så tvivler jeg stærkt på at disse mænd ville huske at printe kontrakten og tage den med på damejagt.

True, men på den anden sige, så ville mændene ikke længere give de onde kvinder skylden, fordi de vil snyde dem til gøre dem gravide :-p
2
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 21. mar 2016, 15:00

Animi skrev:
LadyFox skrev:Så sløsede en hel del mænd er med at ville tage kondom på, så tvivler jeg stærkt på at disse mænd ville huske at printe kontrakten og tage den med på damejagt.

True, men på den anden sige, så ville mændene ikke længere give de onde kvinder skylden, fordi de vil snyde dem til gøre dem gravide :-p

Jo, men kan vel altid finde en vinkel der giver de onde skylden?
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 21. mar 2016, 15:06

LadyFox skrev:
Animi skrev:

Tjah, hvis manden har en mulighed for at slippe for ansvaret ved en kontrakt, men ikke får det gjort, så kan man jo sige at han ikke rigtig kan bebrejde andre for det end sig selv.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. mar 2016, 15:06

Fru Sunshine skrev:Jeg gad heller ikke knalde en, der på forhånd viste sig ikke ville tage ansvar.

Men igen: bliver der ikke knaldet, bliver ingen gravide win/win.

Adagio var lidt inde på det før - Synes du (eller andre) ikke at det er problematisk, at du går så hårdt til andre på en moderator-profil, og begynder at kalde andre mænd skvat, fordi de skulle have en anden (men stadig valid) holdning til emnet?

Hvis jeg havde muligheden, så ville jeg da bruge den mulighed for kontrakt hver eneste gang, for det er den eneste beskyttelse jeg har imod at hun dropper på vores fælles aftale og tager en beslutning solo på vegne af os begge, som jeg hænger på i mindst 18 år. Det gør mig så til et skvat?

Jeg synes ikke jeg er et skvat, når jeg melder min mening klart ud før jeg har sex med en kvinde, og jeg er så villig til at stå ved den, at jeg skriver under på forhånd. Er kvinder så også nogle skvat, hvis de benytter sig af lovgivning, der er beregnet til at beskytte deres tarv?
3
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 21. mar 2016, 15:10

Animi skrev:
LadyFox skrev:
Animi skrev:

Tjah, hvis manden har en mulighed for at slippe for ansvaret ved en kontrakt, men ikke får det gjort, så kan man jo sige at han ikke rigtig kan bebrejde andre for det end sig selv.

Så har du ikke mødt de samme typer igennem dit liv, som jeg har igennem mit. Jeg siger ikke alle er sådan, men "det er altid nogen andres skyld" lever i bedste velgående skulle jeg hilse at sige.
0

Tilbage til "Forhold og sex"