Fastelavnsbolle tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10260

Re: Fastelavnsbolle tråden

Indlægaf Fru Sunshine » 22. feb 2017, 07:36

Enten en gærdejsbolle med creme eller en wienerdejsbolle med fløde og lækkerier.
Jeg er så ikke specielt vild med det der gule kagecreme, så jeg foretrækker flødevarianten.

Vandbakkelser med fløde er godt, men har ikke noget med fastelavn at gøre. Det har spandauere heller ikke.

Og da jeg er vendelbo, aner jeg ikke, om de københavner-bagere bager de bedste.
Jeg ved bare, at bare Lagkagehusets navn giver mig kvalme, efter en madforgiftning. Jeg kan stadig smage den "snegl", der var dårlig.

Edit: jeg har lige gentaget mit tidligere indlæg :lol:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
IrmaPigen
Kort karma: 176
Likede indlæg: 2193

Indlægaf IrmaPigen » 22. feb 2017, 07:51

Ado skrev:En fed gærdejsbolle med en lækker vanillecreme indeni. Basta!

Jeps.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 319
Likede indlæg: 2231

Indlægaf Sophies-mor » 22. feb 2017, 08:14

Den nederste!
Som ikke er vandbakkelse, men butterdej ;)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
fisken80
Kort karma: 139
Likede indlæg: 4013

Indlægaf fisken80 » 22. feb 2017, 10:21

Wizzze skrev:Jeg tillader mig lige at hive den her op igen, da tiden nærmer sig, og jeg ikke rigtig synes vi fandt et svar sidste gang.
Men måske har markedet givet os svaret? For jeg synes den lukkede bolle vinder frem overalt på bekostning af Spandauer/wienerbrødsversionen? :gruble:

Ikke i Odense, der er det spandauerversionen, der ses hos bagere og i butikkernes bakeoff
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
godtnavn
Kort karma: 311
Likede indlæg: 2051

Indlægaf godtnavn » 22. feb 2017, 11:06

Den du viser og kalder vandbakkelse er da en wienerbrødsbolle. Men det er dem der er de bedste, med vaniljecreme :love:
0
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 299
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 1751

Indlægaf FrøkenM » 22. feb 2017, 11:19

Jeg er rigtig glad for hjemmebagte gærdejsboller med marcipan og chokolade, evt. med en smule glasur, men jeg bager dem ikke selv :)

Ellers er det wienerdejsting med flødeskum og hindbærsyltetøj. Jeg kan også godt lide de åbne med glasur og syltetøj.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Mistermor
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1162

Indlægaf Mistermor » 22. feb 2017, 11:33

Jeg bryder mig ikke om wienerbrød og køber sjældent noget ved en bager.

Fastelavnsboller får vi til gengæld året rundt, fordi mine unger elsker den udgave, de er vokset op med; en fed gærdej, hjemmelavet creme og et stykke chokolade i hver og glasur på toppen. Jeg har ikke tal på de anledninger, min søn har slæbt fastelavnsboller med på diverse læreanstalter og til forskellige arrangementer.

Vores fastelavnsbolletradition har intet med egn eller noget andet at gøre. Den er bare opstået i vores familie.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 722
Likede indlæg: 5955

Indlægaf Rapfisk » 22. feb 2017, 11:40

Wienerbrød eller vandbakkelse med creme og flødeskum. Jeg er fra Frederiksberg.

De "gammeldags" fastelavsboller kendte jeg ikke før for få år siden. En spandauer er ikke en fastelavnsbolle. Min fars polske kone kommenterede det faktisk også den anden dag. Man kan få dem hele året, men fra nytår til fastelavn har de et andet navn. Det er simpelthen for åndssvagt (vi kigger på jer, marketing-typer).
1
JoyNips
Kort karma: 395
Likede indlæg: 5765

Indlægaf JoyNips » 22. feb 2017, 11:50

Jeg kan lide dem alle, jeg elsker alt kageværk. Jeg synes dog ofte, at fastelavnsbolle med bærfyld bliver lidt tørt, fyldet er som regel bare overpisket flødeskum med bær. Så vil jeg hellere have vaniljecreme eller kaffecreme. Fik dog en god fra Lagkagehuset med rabarber og vaniljecreme, den havde rabarberkompot i og det gav en lækker syrlighed. Vi fik også nogle gode fra RvH med vaniljecreme, de kan anbefales.
Og så er jeg faktisk positivt overrasket over 7-elevens, som er en gærbolle med kagecreme og lyserød glasur. Den er god til prisen.
0
Brugeravatar
Tricolette
Kort karma: 151
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 1474

Indlægaf Tricolette » 22. feb 2017, 12:01

Hvis det er hjemmebagt, så er det en god gærdejsbolle med lækker tyk vaniljecreme, til tider spædet op med et stykke godt chokolade.
Tidligere har jeg bagt efter devisen jo større jo bedre, men da både her mand og jeg ikke kan spise de helt store fastelavnsboller, bliver de nu bagt i halv størrelse - til gengæld snupper knægten hurtigt 3-4 stykker, når mor ikke ser det :8:

Hvis den er fra bageren, så bliver det en med flødeskum og det hele. Dem kan jeg så ikke specielt godt tåle for meget af :fløjt:
0
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 949
Likede indlæg: 2959

Indlægaf Spjaerten » 22. feb 2017, 12:02

JoyNips skrev:Jeg kan lide dem alle, jeg elsker alt kageværk. Jeg synes dog ofte, at fastelavnsbolle med bærfyld bliver lidt tørt, fyldet er som regel bare overpisket flødeskum med bær. Så vil jeg hellere have vaniljecreme eller kaffecreme. Fik dog en god fra Lagkagehuset med rabarber og vaniljecreme, den havde rabarberkompot i og det gav en lækker syrlighed. Vi fik også nogle gode fra RvH med vaniljecreme, de kan anbefales.
Og så er jeg faktisk positivt overrasket over 7-elevens, som er en gærbolle med kagecreme og lyserød glasur. Den er god til prisen.

Tjek må i 7/11 og finde en af de der :ivrig:
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 175
Likede indlæg: 3243

Indlægaf DenSyngendeLussing » 22. feb 2017, 12:22

Vandbakkelsen, alle de andre er øv.
0
Brugeravatar
musling
Kort karma: 28
Likede indlæg: 461

Indlægaf musling » 22. feb 2017, 12:41

I min verden er en 'rigtig' fastelavnsbolle af vandbakkelse fyldt med en smule marmelade, creme, masser af flødeskum og afpyntet med en klat glasur på toppen. Denne er så udviklet til diverse varianter både mht fyld og selve brødet, men for mig er det en rigtig fastelavnsbolle.
Men jeg er enig i, at den hurtigt bliver vammel og kvalm at spise.

Jeg er efterhånden nok mest til den lukkede bolle fyldt med gult creme og en lille glasurklat på toppen, som i øvrigt godt må undværes. Klatten - ikke toppen. Og det der marcipan og chokolade, som nogle bagere ynder at proppe i, det skal holde sig langt væk.
Creme, bare creme - og masser af det.

Men de bedste er dem min mor bagte, da jeg var barn. Tror dejen bare var hendes bolledej, eller en sød udgave heraf.
De blev trillet, trykket lidt flade og udhulet i midten - heri kom cremen. Ala spandauren.
Hun bagte altid vildt mange, så de kunne fryses ned. Så var det bare at tø op og putte lidt glasur på kanten.
Uhm, dem drømmer jeg stadig om. DET er en fastelavnsbolle - hvis ikke for rigtighedens skyld, så for nostalgiens :gammel:
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 745
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 10796

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2017, 14:29

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Jeg tillader mig lige at hive den her op igen, da tiden nærmer sig, og jeg ikke rigtig synes vi fandt et svar sidste gang.
Men måske har markedet givet os svaret? For jeg synes den lukkede bolle vinder frem overalt på bekostning af Spandauer/wienerbrødsversionen? :gruble:

Ikke i Odense, der er det spandauerversionen, der ses hos bagere og i butikkernes bakeoff

Jeg har samme oplevelse som dig, bare i København.
0
"You used to call me on my cell phone,
Late night when you need my love"
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 319
Likede indlæg: 2231

Indlægaf Sophies-mor » 22. feb 2017, 14:40

Jeg må indrømme, at den der lukkede tørre fyldte bolle o min verden intet har at gøre med fastelavnsboller.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Mad og drikke"