Erhvervsøkonomi og afskrivning

Smiling_Goat
Kort karma: 462
Likede indlæg: 5873

Erhvervsøkonomi og afskrivning

Indlægaf Smiling_Goat » 5. feb 2016, 13:04

Jeg har lidt problemer med noget materiale (eller en lærer, jeg ved det ikke.)

Så hvis I har styr på erhvervsøkonomi, må I meget gerne byde ind her. Jeg er snotforvirret.

Jeg har fået en opgave om afskrivning, hvori jeg skal lave en afskrivningsplan for noget inventar.

I min lærerbog står der:
"Ved etableringen købte Fashion Shoe inventar for kr. 225.000 og en brugt varebil for kr. 135.000. Ved anskaffelsen af disse aktiver fastsatte man en scrapværdi for inventaret på kr. 25.000 og en scrapværdi for varebilen på kr. 15.000. Levetiden for inventaret blev fastsat til 5 år, og levetiden for den brugte varebil blev fastsat til 6 år."

Jeg har så lavet en afskrivningsplan baseret på den lineære metode og saldometoden.

Jeg brugte formlerne: (kostpris-scrapværdi)/100 og (Værdi primo*afskrivningsprocent)/100

Jeg fik fejl i alle udregningerne, fordi min lærer siger, at momsen skal fratrækkes før man laver afskrivningsplanen. Det står ikke nævnte et eneste sted i mit undervisningsmateriale (jeg har tjekket en del gange nu,) så jeg ved ikke, hvad jeg skal tro.

Under alle omstændigheder føler jeg mig ret chanceløs ift. opgaven. Jeg havde overhovedet ingen forudsætning for at vide, at momsen skulle fratrækkes først, føler jeg.

Hvem har ret? Bog eller lærer?
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 6737

Re: Erhvervsøkonomi og afskrivning

Indlægaf Wizzze » 5. feb 2016, 14:49

Smiling_Goat skrev:Jeg har lidt problemer med noget materiale (eller en lærer, jeg ved det ikke.)

Så hvis I har styr på erhvervsøkonomi, må I meget gerne byde ind her. Jeg er snotforvirret.

Jeg har fået en opgave om afskrivning, hvori jeg skal lave en afskrivningsplan for noget inventar.

I min lærerbog står der:
"Ved etableringen købte Fashion Shoe inventar for kr. 225.000 og en brugt varebil for kr. 135.000. Ved anskaffelsen af disse aktiver fastsatte man en scrapværdi for inventaret på kr. 25.000 og en scrapværdi for varebilen på kr. 15.000. Levetiden for inventaret blev fastsat til 5 år, og levetiden for den brugte varebil blev fastsat til 6 år."

Jeg har så lavet en afskrivningsplan baseret på den lineære metode og saldometoden.

Jeg brugte formlerne: (kostpris-scrapværdi)/100 og (Værdi primo*afskrivningsprocent)/100

Jeg fik fejl i alle udregningerne, fordi min lærer siger, at momsen skal fratrækkes før man laver afskrivningsplanen. Det står ikke nævnte et eneste sted i mit undervisningsmateriale (jeg har tjekket en del gange nu,) så jeg ved ikke, hvad jeg skal tro.

Under alle omstændigheder føler jeg mig ret chanceløs ift. opgaven. Jeg havde overhovedet ingen forudsætning for at vide, at momsen skulle fratrækkes først, føler jeg.

Nu sidder du ikke midt i eksamen, vel?

Så kig her, tror du bliver klog ;)

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... rA&cad=rja

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... Xg&cad=rja

Så vidt jeg kan se så er tallene ex. moms, så det er læreren der er på afveje.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5867

Indlægaf Dikus » 5. feb 2016, 15:29

Brugte biler købes typisk privat = uden moms eller via en forhandler, der anvender brugtmomsordningen.

Hvad får din lærer til at insistere på, der skal trækkes moms af bilen først?

For inventaret kan han da godt have ret. Men når teksten er upræcis, er det ikke nok til fejl efter min mening. Inventaret kunne jo også være købt med overtagelse af en momsforpligtelse.

Vil de have moms i udregningerne, må de specificere, hvilke momsforhold, der gør sig gældende.

Fremover skriver du " Jeg forudsætter, tallene er eks moms, da der ikke er redegjort for momsforholdene."

Problem med træls lærer er dermed løst.

Er det en vigtig karakter, så klager du med ovenstående begrundelse...
1
Smiling_Goat
Kort karma: 462
Likede indlæg: 5873

Indlægaf Smiling_Goat » 5. feb 2016, 17:59

Wizzze skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg har lidt problemer med noget materiale (eller en lærer, jeg ved det ikke.)

I min lærerbog står der:

Nu sidder du ikke midt i eksamen, vel?

Så kig her, tror du bliver klog ;)

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... rA&cad=rja

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... Xg&cad=rja

Så vidt jeg kan se så er tallene ex. moms, så det er læreren der er på afveje.

Det er slet ikke en eksamensopgave. Jeg hader bare at få fejl, og kan ikke helt forstå dem her.

Tak for det.
0

Tilbage til "Studie"