Navne, som man ikke hører hver dag

Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1180
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 10981

Re: Navne, som man ikke hører hver dag

Indlægaf 2SHY » 6. jun 2016, 18:40

Måske en fremtidig kat skulle hedde Preben :gruble: Jeg kan faktisk godt lide navnet :genert:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 558
Likede indlæg: 6975

Indlægaf dgd2007 » 6. jun 2016, 18:59

ShuruQ skrev:
landsbytossen skrev:[...]
Du har altså aldrig hørt om Stirling Moss

Umiddelbart nej :genert:.

Du er tilgivet ... det var en engelsk racerkører fra 1950'erne :)
Der var også en amerikansk rockmusiker fra 60'erne - Sterling Morrison (fra Velvet Underground).
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 6. jun 2016, 19:56

ShuruQ skrev:Ja, jeg googlede mig frem til det da min nysgerrighed rendte over med mig :fløjt:.

Men hver dag hører man det ikke, trods alt.

Indrømmet. Jeg var også for lille til at have fulgt Sterling Moss, men det var da sådan et navn, man havde hørt ude i periferien. Jeg kom dog egentlig i tanke om ham pga. en linje i en Shubidua-sang. Kan ikke huske hvilken, men noget med "der er så meget godt, og det så flot sat op. Det sgu billigt til den pris" - muligvis noget med Ekstrabladet, for nogle af de sidste linjer i versene var "og en spiltternøgen dame side 9" og så den med "og et billede af Sterling Moss" :)

Det må være det, man kalder RAM (random access memory).
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 722
Likede indlæg: 5956

Indlægaf Rapfisk » 6. jun 2016, 21:30

Urtekussen skrev:Den eneste navngivne i 2011 er vores Preben.

Men dumme-Preben har som krav at de SKAL døbes. Det gør mig faktisk så irriteret, at jeg ikke vil navngive en eventuel lillebror Preben

Man må heller ikke give søskende samme fornavn. Jeg ved ikke, om det går, hvis de har to fornavne, hvor nummer to er forskellige.
0
Akehurst2
Kort karma: 434
Likede indlæg: 8319

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 21:39

Rapfisk skrev:

Men dumme-Preben har som krav at de SKAL døbes. Det gør mig faktisk så irriteret, at jeg ikke vil navngive en eventuel lillebror Preben

Man må heller ikke give søskende samme fornavn. Jeg ved ikke, om det går, hvis de har to fornavne, hvor nummer to er forskellige.

Det må man da gerne? Det er i hvert fald ikke noget, der står som forbudt i navneloven.

Man kender jo også advokaten Knud Foldschack, hvis lillebror også hedder Knud Foldschack, ligesom deres fælles far. Men de har så hver deres mor, trods alt.
1
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 6. jun 2016, 21:51

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Man må heller ikke give søskende samme fornavn. Jeg ved ikke, om det går, hvis de har to fornavne, hvor nummer to er forskellige.

Det må man da gerne? Det er i hvert fald ikke noget, der står som forbudt i navneloven.

Man kender jo også advokaten Knud Foldschack, hvis lillebror også hedder Knud Foldschack, ligesom deres fælles far. Men de har så hver deres mor, trods alt.

Du har ret. Jeg må holde op med at tro på alt, hvad jeg læser. I Vejledning om navne står faktisk specifikt, at der ikke er forbud mod at give et barn samme navn som ældre søskende.
1
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4017

Indlægaf Skralde » 7. jun 2016, 05:40

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:

Det er da heller ikke det mindste forvirrende :stoned:
2
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Marott
Kort karma: 115
Likede indlæg: 696

Indlægaf Marott » 7. jun 2016, 07:42

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:

Jeg kender også 2, der hedder Camilla, store- og lillesøster.
0
Marott
Kort karma: 115
Likede indlæg: 696

Indlægaf Marott » 7. jun 2016, 08:06

Det slår mig lige, at i min familie hedder 90% af mændene enten Kurt, Andreas eller Jens i en eller anden kombination. Det har bare været Onkel Kurt og Farbror Kurt, når de blev omtalt:)
0
Watson
Kort karma: 0
Likede indlæg: 9

Indlægaf Watson » 7. jun 2016, 21:06

Giraffie skrev:Så et opslag på Facebook om en kvinde der søger barnepige til hendes to sønner Modig og Stærk.

Modig udtales med hårdt d - han er formentlig opkaldt efter Thors søn i den nordiske mytologi (der er det også stavet Modi).
Men det er lidt en sjov kombination med en søskende, der hedder Stærk, for så kommer man automatisk til at tænke Modig med blødt d :)
Jeg synes faktisk, at Modig er lidt fint :genert:
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 7. jun 2016, 21:49

ShuruQ skrev:George Foreman har hele 5 sønner der hedder George Foreman samt en datter der hedder Georgetta Foreman :stoned:.
[...]

Så har man da virkelig tænkt sig at sætte sig spor! :wacko: :fløjt:
0
Brugeravatar
Rapfisk

Indlægaf Rapfisk » 8. jun 2016, 16:49

ShuruQ skrev:
dgd2007 skrev:
ShuruQ skrev:George Foreman har hele 5 sønner der hedder George Foreman samt en datter der hedder Georgetta Foreman :stoned:.
[...]

Så har man da virkelig tænkt sig at sætte sig spor! :wacko: :fløjt:

Eller ens storhedsvanvid vinder over ens fornuft :P.

Det er da smart, hvis man har så mange børn, at det er svært at huske alle deres navne :tie:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 8. jun 2016, 17:29

Rapfisk skrev:Det er da smart, hvis man har så mange børn, at det er svært at huske alle deres navne :tie:

Det er nemlig rigtigt. Vi er tre brødre, og det har gennem alle årene været meget sjældent, at min far ramte rigtigt i første forsøg, når han skulle sige et af vores navne :D
Det ville man komme ud over på den måde.
0
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4017

Indlægaf Skralde » 8. jun 2016, 17:44

ShuruQ skrev:
dgd2007 skrev:
Rapfisk skrev:Det er da smart, hvis man har så mange børn, at det er svært at huske alle deres navne :tie:

Det er nemlig rigtigt. Vi er tre brødre, og det har gennem alle årene været meget sjældent, at min far ramte rigtigt i første forsøg, når han skulle sige et af vores navne :D
Det ville man komme ud over på den måde.

Min mor og moster hedder henholdsvis Lene og Mette. De har nærmest alle de dage (siden min moster kom til) heddet henholdsvis Mette-Lene og Lene-Mette, der blev næsten aldrig ramt rigtigt første gang :stoned:.

Jeg gør det med Malik og Yakup indimellem også, som oftest når jeg dog "kun" at sige "ma" eller "ya", før jeg fåe mig selv rettet.

Du er ikke alene :) http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... ne/6066542
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
godtnavn
Kort karma: 311
Likede indlæg: 2052

Indlægaf godtnavn » 8. jun 2016, 18:06

Watson skrev:
Giraffie skrev:Så et opslag på Facebook om en kvinde der søger barnepige til hendes to sønner Modig og Stærk.

Modig udtales med hårdt d - han er formentlig opkaldt efter Thors søn i den nordiske mytologi (der er det også stavet Modi).
Men det er lidt en sjov kombination med en søskende, der hedder Stærk, for så kommer man automatisk til at tænke Modig med blødt d :)
Jeg synes faktisk, at Modig er lidt fint :genert:

Jeg "kender" en Modig der udtales ligesom det at være modig :) Så tror det er lidt op til forældrene hvordan de bruger navnet :)
0

Tilbage til "Forældre"