Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
musel
Kort karma: 27
Likede indlæg: 233

Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf musel » 8. feb 2016, 17:39

Jeg synes det kunne være hyggeligt med en tråd om, hvad vi har planter indendørs eller på altanen, eller hvad vi har planer om at plante. Tips, tricks og gode råd kan udveksles i tråden.

Flash gerne :love2:
1
Brugeravatar
musel

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf musel » 8. feb 2016, 17:42

Mit forårs-projekt (ja, jeg insisterer altså på at foråret starter tidligt) er at så frø og kerner, fra frugt eller grønt jeg spiser. Indtil prøver jeg at spire: Mango, avocado, tamarind, clementin, citron og snack-peber. Jeg flytter snart til en lejlighed med kæmpestore vestvendte vinduer og meget højt til loftet, og drømmer om planter (og træer!) i massevis :love2:

Af planter har jeg et par kaktusser, og så har jeg lige købt en kødædende plante med sådan nogle "trompeter" på :-D
3
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4276

Indlægaf Flora » 8. feb 2016, 17:49

Hyggelig tråd :)

Jeg har pt 3 små primula, en brændende kærlighed, en efeu, 2 hyacinther og en julestjerne der synger på sidste vers. På gulvet har jeg en stor palmelilje og i altankassen har jeg purløg og persille.
1
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6067

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 17:50

Lige pt. har jeg igen planter. Men jeg har lige plantet to sorter chili i dag, 5 frø af hver, og så håber jeg at der er nogle der titter op af jorden her snart - ellers har jeg flere frø. Skulle de alle mod alt forventning komme op vil min svigermor heldigvis gerne aftage nogle af dem.

Ellers har jeg planer om at plante en kødædende plante - Venus Fluefanger, de er så seje! Men det tror jeg ikke bliver i år.

Jeg satser på at flytte i rækkehus i løbet af året, og så skal der plantes lidt af hvert.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
musel

Indlægaf musel » 8. feb 2016, 17:54

Når jeg er flyttet regner jeg også med at skulle have krydderurter i potter, og så ønsker jeg mig et figentræ i potte i fødselsdagsgave. Jeg er dog lidt i tvivl om, om jeg kan holde den i live indenfor :gruble: :genert:
0
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 8. feb 2016, 17:57

Den her kommer hvert år i maj. :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
musel

Indlægaf musel » 8. feb 2016, 17:58

Wauw, Firebird, den er virkelig flot! er det en lilje?
0
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 8. feb 2016, 18:02

Amarylis. Jeg har fem af dem i forskellige farver. den her er den flotteste. :)
1
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 336

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 18:08

Jeg har lige købt to efeu og to fredsliljer, fordi jeg læste, at de er blandt de mest luftrensende planter (NASA har udformet en liste, for at det ikke skal være løgn).

Fredsliljerne bliver ved at hænge med hovedet på skift - jeg mistænker, at det er fordi de ikke kan tåle at stå i de vinduer, hvor vinden er på? Input er velkomne, hvis nogen har forstand på, hvorfor de hurtigt bliver slatne. Det er pænt irriterende at skulle flytte dem hveranden dag (hvor de så i øvrigt bliver "ranke" igen), for vinden skifter jo lissom. Vi har ellers relativt nye vinduer, men træk - som de tilsyneladende ikke kan lide - får de åbenbart.

Derudover har mine døtre hver en orkidé på deres værelse. Jeg kunne godt tænke mig en røvfuld forskellige sukkulenter til at lave små "samlinger" af rundt omkring, inden længe.
1
Brugeravatar
Craver
Kort karma: 43
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 343

Indlægaf Craver » 8. feb 2016, 18:41

Jeg har lidt forskelligt - det er de færreste af dem, jeg har et navn på :lol:
Min stuepalme-kæmpe-grønne-ven:
Billede
Lille pilea i det sorte ophæng + grøn bandit i det pink i mit køkkenvindue.
Billede
En lille pilea, en stor Pilea, en Kalonchoe/koralranke uden blomster og en grøn bandit.
Billede
Mit køkkenvindue - basilikum, sukkulent, pilea * 2, kaktus og en grøn bandit.
Billede
5
... I would name her Rock'N'Roll
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1232

Indlægaf godtnavn » 8. feb 2016, 18:48

Har ikke billeder af noget, men plejer at have en masse krydderurter i vinduet, og på altanen har jeg jordbær :) I år har jeg købt aubergine frø, en art der vokser godt i krukker, så får forhåbentlig auberginer i år! Og så skal jeg også have et par kartoffelspande på altanen :)

Af krydderurter regner jeg med i år at få:

Basilikum - en stor spand med forskellige sorter
Persille - både bred og krus
Purløg
Kinapurløg
Oregano
Løvstikke
Dild

Har en potte jeg endnu ikke ved hvad der ender i, har I nogle krydderurter jeg burde så?
2
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6067

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2016, 19:14

godtnavn skrev:Har ikke billeder af noget, men plejer at have en masse krydderurter i vinduet, og på altanen har jeg jordbær :) I år har jeg købt aubergine frø, en art der vokser godt i krukker, så får forhåbentlig auberginer i år! Og så skal jeg også have et par kartoffelspande på altanen :)

Purløg
Kinapurløg
Oregano
Løvstikke
Dild

Har en potte jeg endnu ikke ved hvad der ender i, har I nogle krydderurter jeg burde så?

Hvordan har du jordbær på altanen, bare i enaltankasse? Det lyder virkelig lækkert.

Brøndkarse, krusemynte, rosmarin eller timian måske?
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
musel

Indlægaf musel » 8. feb 2016, 19:15

godtnavn skrev:Har ikke billeder af noget, men plejer at have en masse krydderurter i vinduet, og på altanen har jeg jordbær :) I år har jeg købt aubergine frø, en art der vokser godt i krukker, så får forhåbentlig auberginer i år! Og så skal jeg også have et par kartoffelspande på altanen :)

Purløg
Kinapurløg
Oregano
Løvstikke
Dild

Vidste ikke at auberginer gør sig godt i krukker. Det kan være, at jeg osgå skulle kaste mig ud i det!

Mht. krydderurter, så regner jeg med at skulle have koriander og pebermynte. ELSKER de to krydderier i madlavning, og pebermynten er desuden super lækker at lave te af. Men jeg ved, at det er urter der deler vandende, så måske det ikke er noget for dig :)
0
Brugeravatar
musel

Indlægaf musel » 8. feb 2016, 19:15

Craver, jeg craver dine planter! :savl: :love:
1
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1232

Indlægaf godtnavn » 8. feb 2016, 19:59

LadyFox skrev:Hvordan har du jordbær på altanen, bare i enaltankasse? Det lyder virkelig lækkert.

Brøndkarse, krusemynte, rosmarin eller timian måske?

Rosmarin :love: Det ender det nok med! Ja, jordbærrene er i altankasser, planterne ville sikkert blive større hvis de havde mere jord, men de giver mange jordbær selvom det ikke bliver kæmpe planter :)
0

Tilbage til "Bolig"