Sense - mad /kostomlægning.

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 1601
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1344

Sense - mad /kostomlægning.

Indlægaf Sophies-mor » 8. feb 2016, 19:20

Er der nogle af jer, der kender til Sense princippet?

Jeg har hørt lidt, og er mildt sagt forvirret over kostråd osv.
:gruble:
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Karkluden
Indlæg: 1704
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Re: Sense - mad /kostomlægning.

Indlægaf Karkluden » 9. feb 2016, 12:42

Som aldrigmedstort siger...

Vi har kørt det siden 1/2. Jeg tabte mig 2,1 kg den første uge (jaja, væske det meste sikkert, men det er da motiverende), kæresten 3 kg.
Men vigtigere: vi har det begge meget bedre i kroppen. En lethed, mindre oppustethed og en fin mæthedsfølelse, der ikke pludseligt slår ud i voldsom sult.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1704
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Re: Sense - mad /kostomlægning.

Indlægaf Karkluden » 9. feb 2016, 13:15

Jeg kan komme med et eksempel på en maddag for mig/os, hvis det gør det mere overskueligt?

Morgenmad ("spisekasse 1"):
Håndfuld 1-2 (grønt): rød peberfrugt og tomat
Håndfuld 3 (protein): omelet af 2 æg og 30 ml æggehvide
Håndfuld 4 (stivelse/frugt): ingenting (Håndfuld 4 kan nemlig godt undlades hver gang eller af og til, hvis man ønsker det, og så kan man få lidt mere grønt/protein)
Fedt (Her skal man have 1-3 spsk pr spisekasse, str på spiseske kommer an på, hvilken type fedtstof): 2 skiver fed ost

Frokost ("spisekasse 2"):
Håndfuld 1-2 (grønt): Snittet spidskål og revet gulerod
Håndfuld 3 (protein): en dåse tun
Håndfuld 4 (stivelse/frugt): et stykke rugbrød
Fedt (Her skal man have 1-3 spsk pr spisekasse, str på spiseske kommer an på, hvilken type fedtstof): 2 spsk mayo og 10 gram 80% chokolade

Aftensmad ("spisekasse 3"):
Håndfuld 1-2 (grønt): dampede bønner, snittet løg, halverede cherrytomater
Håndfuld 3 (protein): En bøf
Håndfuld 4 (stivelse/frugt): ingenting (Håndfuld 4 kan nemlig godt undlades hver gang eller af og til, hvis man ønsker det, og så kan man få lidt mere grønt/protein)
Fedt (Her skal man have 1-3 spsk pr spisekasse, str på spiseske kommer an på, hvilken type fedtstof): fed feta samt 1 spsk olie

Fedt kan være mange ting: olie, smør, rigtig mayo, pesto, ost med over 18% fedt (fx havarti, cheddar eller pikantost), fløde, mørk chokolade over 70%, remoulade, avokado fx. Hvis man spiser fx pikantost som fedt kan man tage en lidt mere solid spiseskefuld end ved rent fedt som smør/olie. Mørk chokolade er 10 gram som en spiseske. Et måltids fedtration i avocado er en halv avocado.

Håndfuldene varierer også lidt, både efter hvem man er, men også hvad man spiser. Fx kan du spise mere grovknækbrød på en håndfuld end du kan spise burgerboller eller pasta...

Udover de tre spisekasser har man 3 dl mælkeprodukt til kaffe eller hvis man fx vil have en lille skål yoghurt ved siden af sin morgenmad eller noget.
Ønsker man fx at lave hjemmelavet burger om aftenen, kan man spare brød sammen fra morgen eller frokost til hele bollen.

Det kræver lidt at sætte sig ind, men jeg synes oprigtigt det er ekstremt simpelt, når man er inde i det.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 1601
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1344

Re: Sense - mad /kostomlægning.

Indlægaf Sophies-mor » 9. feb 2016, 20:40

Jeg havde slet ikke set jeres svar. Undskyld :)

En veninde meldte mig ind i Sense-gruppen på FB og ja,...
Jeg meldte mig ud igen, da jeg på to dage havde fået fejlagtige (videnskabeligt modbevist) oplysninger om næringsværdien og brugbarheden af flere fødevarer og samtidig var der en enormt "bedrevidende" og nedladende tone i gruppen.

Så indtil videre følger jeg almindelig sund fornuft og Anna Bogdanova's træningsprincipper samt kostråd.

Tak for svar :)
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D

Tilbage til "Mad og drikke"