Medicinstuderende der stiller (/udelukker) diagnoser.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Medicinstuderende der stiller (/udelukker) diagnoser.

Indlægaf Angelina » 8. feb 2016, 21:24

Prøver lidt at holde det her så anonymt som muligt (og nogle af jer der kender mig, kan nok godt regne ud hvad det drejer sig om, men lad os nu lige lade som om vi ikke aner det).

Jeg kender et hold ekstremsportsudøvere. Det er på eliteplan i en sport med mange skader. På det her hold er der så en medicinstuderende, der træner på lige fod med de andre. Denne medicinstuderende mener at vedkommende sagtens kan vurdere hvordan holdkammeraternes skader er - og fraråder til enhver tid man tager på skadestuen. Her til aften kunne h*n bruge sit røntgenblik til at udelukke en fraktur efter et fald. H*n har også vurderet at en holdkammerat efter et fald på sådan ca to etagers højde og et kortvarigt bevidsthedstab ikke behøvede at opsøge læge - og endda blot kunne træne videre. Jeg kender også til holdkammerater der har fået permanente skader på led, efter ikke at have opsøgt læge, efter den medicinstuderendes råd.

På et eller andet tidspunkt går det jo galt - og nogen kommer alvorligt til skade - og opsøger ikke læge - fordi "lægen" på holdet ikke mener det er nødvendigt. Og jeg synes jo det ville være fedt hvis man kunne stoppe det inden en af dem er lam fra nakken og ned efter et fald "hvor man bare kan træne videre" - men altså: bør man melde det? Og hvem melder man det til? Eller må man blot som lægestuderende give råd til hvem der skal / ikke skal gå til lægen og vurdere om lægebesøg er nødvendigt? (Alle på holdet synes åbenbart "lægen" er et orakel, og følger blindt alle rådene, også de forkerte).
0
~indsæt smart signatur her~
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 334

Re: Medicinstuderende der stiller (/udelukker) diagnoser.

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 21:34

Jeg tænker, at det vel står folk, herunder også medicinstuderende, komplet frit for at give gode råd.

At folk så lytter til én, der godt nok har en vis viden men slet ikke er færdiguddannet, går over min forstand. Og altså, heller ikke uddannede læger har røntgenblik :-D (man kan til en vis grad godt vurdere om der er fraktur, men alligevel).

Det lyder som om vedkommende har lidt storhedsvanvid? Og som om folk godtroende æder det råt. Det forstår jeg godt nok ikke, når det handler om helbredet.

Min mand er i øvrigt læge, og selvfølgelig spørger jeg ham til råds, men han er ikke min læge og skal heller ikke være det.
1
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3071

Indlægaf Rakel » 8. feb 2016, 21:34

Lægeloven kap 6 om kvaksalveri er det, jeg kommer til at tænke på.

Og så undrer det mig meget, at folk ikke tænker sig om. Enhver med blot noget indsigt i medicin agerer jo ikke på den måde der. Opford folk til at komme afsted til skadestue ved uheld - i den grad da.
7
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 334

Indlægaf Fræksak » 8. feb 2016, 21:36

Hov, jeg svarede vist ikke helt på spørgsmålet, haha.

Jeg ved ikke, hvem man i givet fald skulle melde noget til? Den medicinstuderende giver vel i praksis bare gode råd i sin fritid, og det tror jeg ikke, h*n kan klandres for. Hvis jeg fik et dårligt råd af en advokat til et middagsselskab, kunne jeg jo heller ikke begynde at hive ham i retten efterfølgende.

I min optik ligger fejlen hos de, der blindt lytter til vedkommende. Hvordan man så får ryddet op i det, ved jeg ikke, men i bund og grund er det jo folks eget ansvar.
1
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 8. feb 2016, 21:44

Det lyder helt sindssygt det der. Og ærlig talt som en af de personer der selv bliver enormt optaget og fascineret af egne evner og titel, i stedet for ydmyg og bevidst om grænser for ens egen kunnen.
Jeg tror egentlig ikke man kan melde det til nogen, men jeg ville på det kraftigste opfordre til og snakke om det der med at man ikke skal behandle bekendte, fordi man slet ikke kan være objektiv på samme måde som med fremmede, og man i de givne omgivelser slet ikke kan undersøge ordentligt. Og med elitesportsfolk forstår jeg virkelig ikke de vil gamble med den slags.
3
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. feb 2016, 21:47

Fræksak skrev:Hov, jeg svarede vist ikke helt på spørgsmålet, haha.

Jeg ved ikke, hvem man i givet fald skulle melde noget til? Den medicinstuderende giver vel i praksis bare gode råd i sin fritid, og det tror jeg ikke, h*n kan klandres for. Hvis jeg fik et dårligt råd af en advokat til et middagsselskab, kunne jeg jo heller ikke begynde at hive ham i retten efterfølgende.

I min optik ligger fejlen hos de, der blindt lytter til vedkommende. Hvordan man så får ryddet op i det, ved jeg ikke, men i bund og grund er det jo folks eget ansvar.

Jeg er ikke helt enig, jeg synes mere vedkommende kommer med en medicinsk vurdering, end et godt råd - vedkommende undersøger jo sine holdkammerater og fortæller dem at alt er helt fint.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1506

Indlægaf Velvet-Goldmine » 8. feb 2016, 23:15

Når ikke han er læge endnu, dvs. ikke har en autorisation er der i reglen ingen sanktionsmuligheder overfor ham og inden steder at 'melde' ham. Han er lægmand som enhver anden der kommer med mere eller mindre gode råd og vejledninger til venner og bekendte.
Der er intet andet at gøre end at appellere til både hans selvkritik og vennernes fornuft.
Nu ved jeg ikke hvor langt han er i studiet, men man kan jo håbe på at jo mere han lærer, jo mere finder han ud af hvad han ikke ved.
2
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 8. feb 2016, 23:30

Allmost_Famous skrev: Han må være langt siden han ser sig selv på den måde? :gruble:

Nu kender jeg på ingen måde den omtalte person, men synes af erfaring at der er ret forskellig tilgang til det at "behandle" venner blandt medicinstuderende.
Nogle er virkelig hurtigt ude tidligt på studiet, så har de haft lidt undervisning i det og så mener nogen at de er fuldt kvalificerede, hen af vejen synes jeg heldigvis at de fleste falder lidt ned og finder ud af at egne evner først udvikles med erfaringen og den har man bare ikke rigtig.
Desværre er der altid nogle der fra dag 1 mener de er guds gave til at fremme sundhed, og det er næsten den værste type, for de spørger helst ikke om hjælp og indrømmer sjældent at der er ting de ikke ved.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10143

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. feb 2016, 23:37

Det virker generelt på mig, som om der i visse sportsfællesskaber hersker en syg kultur, hvor det hele skal være så ekstremt som muligt, og hvor man for enhver pris konstant skal konkurrere med sig selv og andre, uanset om man evt. smadrer kroppen på det. Jeg mener, at disse mekanismer fx. kan sammenlignes med de fysiske eller netbaserede fællesskaber omkring anoreksi, hvor unge piger udveksler "gode" råd om, hvordan man bedst holder sig fra mad og kaster op, og hvor det giver prestige at have den mest afmagrede krop.
Dvs. lukkede enheder med værdier og regler, der får det udenforstående flertal til at væmmes og blive forfærdede, hvilket ofte blot giver næring til gruppens sammenhold.

Forskellen mellem de to eksempler er dog, at hvor der hos teenagepigerne vil være nogle oplagte autoriteter at henvende sig til, nemlig forældre og tit også lærere, er det straks sværere, hvor man skal gå hen, hvis man får kendskab til granvoksne mennesker, der er til fare for sig selv og andre uden (måske) at gøre noget decideret ulovligt.
Når en læge er færdiguddannet, skal han eller hun afgive nedenstående løfte, og mit bedste bud vil være at kontakte den instans, som varetager dette og høre, hvad der bør og realistisk kan gøres. Hvis den studerende henviser til sin uddannelse, når vedkommende foretager sine "undersøgelser", miskrediterer han/hun i mine øjne sin stand, og det er alvorligt, fordi det kan være et forvarsel om, hvordan lægegerningen senere vil blive varetaget, ligesom det jo altså allerede har været medvirkende til, at "patienter" er blevet fejlbehandlet.

Løftet er ikke juridisk bindende, selvom det er en forudsætning for at blive autoriseret, og selv hvis det var, har den studerende jo endnu ikke afgivet det, så formålet med henvendelsen skal ikke være en egentlig anklage, men at få uformel rådgivning om, hvordan man bedst muligt tackler den situation, man har fået kendskab til. Jeg ville starte hos Det Medicinske Fakultet på det relevante universitet eller hos Lægeforeningen og undlade at nævne navnet på den studerende.

LÆGELØFTET
Efter at have aflagt offentlig prøve på mine i de medicinsk-kirurgiske fag erhvervede kundskaber, aflægger jeg herved det løfte, til hvis opfyldelse jeg end ydermere ved håndsrækning har forpligtet mig, at jeg ved mine forretninger som praktiserende læge stedse skal lade det være mig magtpåliggende, efter bedste skønnende at anvende mine kundskaber med flid og omhu til samfundets og mine medmenneskers gavn, at jeg stedse vil bære lige samvittighedsfuld omsorg for den fattige som for den rige uden persons anseelse, at jeg ikke ubeføjet vil åbenbare, hvad jeg i min egenskab af læge har erfaret, at jeg vil søge mine kundskaber fremdeles udvidede og i øvrigt gøre mig bekendt med og nøje efterleve de mig og mit fag vedkommende anordninger og bestemmelser.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Sustentaculum
Kort karma: 1
Likede indlæg: 67

Indlægaf Sustentaculum » 9. feb 2016, 07:17

Angelina skrev:
Fræksak skrev:Hov, jeg svarede vist ikke helt på spørgsmålet, haha.

Jeg er ikke helt enig, jeg synes mere vedkommende kommer med en medicinsk vurdering, end et godt råd - vedkommende undersøger jo sine holdkammerater og fortæller dem at alt er helt fint.

Så længe den medicinstuderende ikke fortæller at han er læge, vil jeg mene den står for egen regning. Det er et råd der bliver givet, ikke en ordre.

Det man kunne gøre, var at tage en snak man ham/hende, og fortælle at det måske ikke er så hensigtmæssigt at gå rundt og give råd til højre og venstre. Nogen gange bliver man lidt for opslugt i den der medicinerverden. Det kan nogen gange godt være svært at huske at andre mennesker ikke ved lige så meget som en selv, og især hvis man ikke har været ude i klinikken endnu, og er blevet undervist i at kommunikere med patienter osv.

Hvis der bliver givet direkte forkerte "råd" ville jeg ikke tøve med at fortælle den medicinstuderende det, og evt. også fortælle det til dem, der bruger ham/hende som rådgiver.

Når det er sagt, ville jeg aldrig som medicinstuderende udstikke/udelukke diagnoser. Jeg kan sagtens komme med en vurdering, hvor der selvfølgelig er tilknyttet en kommentar om at jeg jo ikke er læge, og hvis han/hun er bekymret skal der selvfølgelig søges læge.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. feb 2016, 07:22

Er holdet forresten tilknyttet en klub?
Hvis det er tilfældet, ville jeg orientere ledelsen.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 9. feb 2016, 07:24

DetSorteCirkus skrev:Er holdet forresten tilknyttet en klub?
Hvis det er tilfældet, ville jeg orientere ledelsen.

Den studerende er en del af bestyrelsen - bestyrelsen består sådan set af holdet ...
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. feb 2016, 07:29

Angelina skrev:Den studerende er en del af bestyrelsen - bestyrelsen består sådan set af holdet ...

Det gør det sådan set bare endnu værre og potentielt farligere.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 9. feb 2016, 07:32

DetSorteCirkus skrev:
Angelina skrev:Den studerende er en del af bestyrelsen - bestyrelsen består sådan set af holdet ...

Det gør det sådan set bare endnu værre og potentielt farligere.

Vi er ikke uenige, og jeg frygter det ender rigtigt grimt på et eller andet tidspunkt... men det ser ud til der er enighed i tråden her at vedkommende har lov til at komme med medicinske vurderinger af folks helbred og sige de ikke behøver at opsøge læge, ligeså tosset h*n vil ... også selvom det kan bringe andres liv og førlighed i fare - fordi de andre blot kan lade være med at følge vurderingen.
0
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 392
Likede indlæg: 3768

Indlægaf Sophaya » 9. feb 2016, 07:41

Jeg synes det er uforsvarligt af den studerende, men jeg synes godt nok også at man som "patient" hos vedkommende må være usandsynligt ukritisk hvis man følger så åbenlyst forkerte vurderinger. Jeg tror jeg ville minde vedkommende pænt om, at h*n ikke er færdiguddannet endnu og måske skal vente med anbefalingerne indtil da. Og så ville jeg nok sige til de, der tog vedkommendes anbefalinger seriøst, at de skulle få en second opinion. Man ved ikke alt som studerende, selvom det kan føles sådan.
3
x

Tilbage til "Helbred"