Medicinstuderende der stiller (/udelukker) diagnoser.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Sustentaculum
Kort karma: 1
Likede indlæg: 68

Re: Medicinstuderende der stiller (/udelukker) diagnoser.

Indlægaf Sustentaculum » 9. feb 2016, 07:44

Angelina skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Angelina skrev:Den studerende er en del af bestyrelsen - bestyrelsen består sådan set af holdet ...

Det gør det sådan set bare endnu værre og potentielt farligere.

Vi er ikke uenige, og jeg frygter det ender rigtigt grimt på et eller andet tidspunkt... men det ser ud til der er enighed i tråden her at vedkommende har lov til at komme med medicinske vurderinger af folks helbred og sige de ikke behøver at opsøge læge, ligeså tosset h*n vil ... også selvom det kan bringe andres liv og førlighed i fare - fordi de andre blot kan lade være med at følge vurderingen.

Selvfølgelig er det dumt og kan ende grimt. Der kan bare ikke gøres noget.
Jeg synes stadig du skal snakke med vedkommende om det. Vedkommende har lige så meget lov til at komme med medicinske vurderingen som enhver anden har, problemet er jo at folk, i kraft af hans kommende erhverv stoler mere på vurderingen end hvis den kom fra fx en historiestuderende. Der burde den medicinstuderende vide, og derfor holde sin mund. Og det er der nogen der bør fortælle vedkommende, for det er dårlig stil, og direkte farligt.
6
Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Indlægaf Marott » 9. feb 2016, 08:11

Er klubben medlem af Dansk Idrætsforbund eller et andet forbund/forening? DIF tager det ret seriøst, hvis man kontakter dem med den slags oplysninger. Det vil jo stille sporten i et dårligt lys, hvis det rygtes, at der i en af klubberne findes en person, der giver dårlige råd qua sin uddannelse.
3
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3928

Indlægaf Angelina » 9. feb 2016, 08:24

Marott skrev:Er klubben medlem af Dansk Idrætsforbund eller et andet forbund/forening? DIF tager det ret seriøst, hvis man kontakter dem med den slags oplysninger. Det vil jo stille sporten i et dårligt lys, hvis det rygtes, at der i en af klubberne findes en person, der giver dårlige råd qua sin uddannelse.

Det vil jeg lige undersøge nærmere :gogo:
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 839

Indlægaf lulu-p » 9. feb 2016, 08:36

Jeg tænker, at det også drejer sig rigtig meget om holdmentalitet. Der er mange elitesportsudøvere som tager stærke smertestillende for at kunne præstere optimalt. Hvis der på holdet i forvejen er en kultur omkring at træne med småskader eller smerter, så gør en medicinstuderendes råd næppe meget fra eller til.

Vi kan sagtens blive enige om, at det er dumt.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2917

Indlægaf JoyNips » 9. feb 2016, 09:20

Guldlok skrev:Jeg synes nu heller ikke bare, at man kan sige, at han jo bare er en almindelig person, der giver råd i sin fritid.
Altså, hvis en læge(studerende) giver råd/diagnoser i sin fritid, så uanset at denne ikke udtaler sig i arbejdsøjemed, så udtaler de sig jo stadig med en vis autoritet i form af sin uddannelse. Det er da noget af en gråzone. :gruble:

Bevidst eller ubevidst, så tillægger vi altså andre menneskers udtalelser en vis værdi, hvis de har en uddannelse i det de udtaler sig om - eller som her er studerende. Jeg kan sagtens forstå, hvorfor man kunne tænke "han er jo næsten læge, så han ved nok hvad han snakker om".

Præcis. En håndværker kan eksempelvis også blive stillet til ansvar for arbejde, der er udført sort. Når man har et erhverv, så skal man være varsom med at yde rådgivning i kraft af det erhverv, for man har altså et professionsansvar, som ikke kun gælder mens man er på arbejde. Ens særlige ansvar i kraft professionen gælder også i fritiden.
Og selvom vedkommende kun er studerende, så optræder han/hun jo som (dårlig...) rådgiver i kraft af sin uddannelse.

Det er derimod korrekt, at der er nogle udfordringer i forhold til klageadgang, når vedkommende blot er studerende.
4
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3928

Indlægaf Angelina » 9. feb 2016, 09:27

lulu-p skrev:Jeg tænker, at det også drejer sig rigtig meget om holdmentalitet. Der er mange elitesportsudøvere som tager stærke smertestillende for at kunne præstere optimalt. Hvis der på holdet i forvejen er en kultur omkring at træne med småskader eller smerter, så gør en medicinstuderendes råd næppe meget fra eller til.

Altså, halvdelen af holdet er skadet, hvis det kan gøre det - sådan er det, og der er DM lige om lidt ... og i den by hvor DM afholdes er skadestuen altid varslet, for de får travlt den dag.

Jeg har ikke noget problem med man træner med småskader eller smerter - jeg har heller ikke et problem med man dyrker ekstremsport med de risiko der nu er forbundet ved det - men jeg har et problem med man efter alvorlige fald (fra 2. sals højde - inkl. bevidsthedstab) - ikke ta'r på skadestuen fordi der står en medicinstuderende og siger man ikke er kommet noget til. Eller at man ikke lige får røntgenfotograferet led etc. - fordi medicinstuderende siger "det er ikke brækket" (røntgensyn må være awesome som fremtidig læge) ... at der findes mindst en på holdet med en varig ledskade som kunne have været fikset ved et lægebesøg - men som aldrig opsøgte læge, fordi lægestuderende "tapede det op" og vejledte til at der ikke var brug for at tage til lægen.
5
~indsæt smart signatur her~
Akehurst2
Kort karma: 272
Likede indlæg: 4531

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2016, 09:34

JoyNips skrev:Præcis. En håndværker kan eksempelvis også blive stillet til ansvar for arbejde, der er udført sort. Når man har et erhverv, så skal man være varsom med at yde rådgivning i kraft af det erhverv, for man har altså et professionsansvar, som ikke kun gælder mens man er på arbejde. Ens særlige ansvar i kraft professionen gælder også i fritiden.
Og selvom vedkommende kun er studerende, så optræder han/hun jo som (dårlig...) rådgiver i kraft af sin uddannelse.

Det er derimod korrekt, at der er nogle udfordringer i forhold til klageadgang, når vedkommende blot er studerende.

Og professionsansvaret gælder som jeg husker det i forhold til den gode faglige standard, der hører til den pågældende profession - ikke fratrukket lidt fordi vedkommende jo ikke er færdiguddannet og bare giver råd i sin fritid.

Derfor vil man også ofte opleve at fx advokater er meget tilbageholdende med råd, uanset at de bare er til middagsselskab (rådet er som oftest: Tal med en advokat om sagen), fordi hvis man er advokat og bliver spurgt om noget, hvor man kan regne ud at det gør man i sin egenskab af advokat, så udtaler man sig som advokat og skal med sin advokatetik- og standard kunne stå inde for hvad man siger. Og lige som en ordentlig advokat ikke slynger om sig med forslag uden at have overvejet sagen nøje og læst de relevante dokumenter og evt. slået tingene efter (altså ikke noget, der kan foregå til et tilfældigt middagsselskab), så bør en ordentlig læger ikke uden videre diagnosticere uden at have adgang til relevante undersøgelser i form af fx røntgen. Og det bør også gælde studerende, der om end ikke færdiguddannede jo er inden for professionen.
1
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3250

Indlægaf DD_81 » 9. feb 2016, 09:47

Holdet bør måske lige have in-mente at sportsskader, bør anmeldes til ulykkesforsikringen, selvom der måske ikke er et men her og nu, så kan der komme det. Og en sådan anmeldelse kræver jo at man har været forbi skadestue eller minimum egen læge for at få tjekket op på skaderne.

Det tænker jeg kunne være et godt argument for de på holdet der gerne vil have tjekket op på skader, og som måske finder det vanskeligt at modargumentere overfor denne "spidst kompetente" holdkammerat.
Måske endda også bare lige et generelt obs på at de altså kan anmelde disse skader til deres forsikring! - det er der mange der ikke er opmærksomme på.
7
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 839

Indlægaf lulu-p » 9. feb 2016, 09:49

Angelina skrev:
lulu-p skrev:Jeg tænker, at det også drejer sig rigtig meget om holdmentalitet. Der er mange elitesportsudøvere som tager stærke smertestillende for at kunne præstere optimalt. Hvis der på holdet i forvejen er en kultur omkring at træne med småskader eller smerter, så gør en medicinstuderendes råd næppe meget fra eller til.

Altså, halvdelen af holdet er skadet, hvis det kan gøre det - sådan er det, og der er DM lige om lidt ... og i den by hvor DM afholdes er skadestuen altid varslet, for de får travlt den dag.

Jeg har ikke noget problem med man træner med småskader eller smerter - jeg har heller ikke et problem med man dyrker ekstremsport med de risiko der nu er forbundet ved det - men jeg har et problem med man efter alvorlige fald (fra 2. sals højde - inkl. bevidsthedstab) - ikke ta'r på skadestuen fordi der står en medicinstuderende og siger man ikke er kommet noget til. Eller at man ikke lige får røntgenfotograferet led etc. - fordi medicinstuderende siger "det er ikke brækket" (røntgensyn må være awesome som fremtidig læge) ... at der findes mindst en på holdet med en varig ledskade som kunne have været fikset ved et lægebesøg - men som aldrig opsøgte læge, fordi lægestuderende "tapede det op" og vejledte til at der ikke var brug for at tage til lægen.

Hvis der er tale om elitesport og et kommende DM, kunne det så ikke være en mulighed at få tilknyttet en autoriseret læge? Via team danmark måske?

Mange elitesportshold har en læge og fysioterapeut tilknyttet--i en eller anden grad, og med denne sport (fald fra 2 meter...) lyder det som om det i den grad kunne være nødvendigt med en "rigtig" læge.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2016, 09:58

DD_81 skrev:Holdet bør måske lige have in-mente at sportsskader, bør anmeldes til ulykkesforsikringen, selvom der måske ikke er et men her og nu, så kan der komme det. Og en sådan anmeldelse kræver jo at man har været forbi skadestue eller minimum egen læge for at få tjekket op på skaderne.

Det tænker jeg kunne være et godt argument for de på holdet der gerne vil have tjekket op på skader, og som måske finder det vanskeligt at modargumentere overfor denne "spidst kompetente" holdkammerat.
Måske endda også bare lige et generelt obs på at de altså kan anmelde disse skader til deres forsikring! - det er der mange der ikke er opmærksomme på.

Virkelig et godt argument - det kan også serveres uden at den medicinstuderende føler sig kritiseret, hvis det er det, man er bange for, når nu man er et tæt samlet hold.

"Du må hellere lige smutte forbi skadestuen for at få det officielle papir - just in case. Hvis nu det stadig gør ondt op til skiferien, du ved."
2
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 335

Indlægaf Fræksak » 9. feb 2016, 10:40

Guldlok skrev:Jeg synes nu heller ikke bare, at man kan sige, at han jo bare er en almindelig person, der giver råd i sin fritid.
Altså, hvis en læge(studerende) giver råd/diagnoser i sin fritid, så uanset at denne ikke udtaler sig i arbejdsøjemed, så udtaler de sig jo stadig med en vis autoritet i form af sin uddannelse. Det er da noget af en gråzone. :gruble:

Bevidst eller ubevidst, så tillægger vi altså andre menneskers udtalelser en vis værdi, hvis de har en uddannelse i det de udtaler sig om - eller som her er studerende. Jeg kan sagtens forstå, hvorfor man kunne tænke "han er jo næsten læge, så han ved nok hvad han snakker om".

Altså, vi er helt enige om, at det er torskedumt og idiotisk og ikke burde finde sted. Jeg kan så bare ved min Gud ikke forstå, at folk opsøger ham/hende og æder det råt, og jeg synes ansvaret ligger lige så meget hos dem.
6
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2016, 11:10

Fræksak skrev:

Altså, vi er helt enige om, at det er torskedumt og idiotisk og ikke burde finde sted. Jeg kan så bare ved min Gud ikke forstå, at folk opsøger ham/hende og æder det råt, og jeg synes ansvaret ligger lige så meget hos dem.

Jeg synes så i allerhøjeste grad, der påhviler den medicinstuderende mere ansvar. Det er denne person, der skal kende sine og fagets begrænsninger, hvor lægfolk ikke kan forventes at vide med amme sikkerhed, hvornår man fx kan afvise en fraktur uden røntgen.
4
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 335

Indlægaf Fræksak » 9. feb 2016, 11:16

^Jamen, det er jeg egentlig ikke uenig i. Selvfølgelig gør h*n noget forkert, og h*n skal ikke udstikke gode råd til højre og venstre.

Men jeg synes stadig, at folk må tænke sig om. Jeg ville da aldrig stole lodret på hvad én eller anden tilfældig studerende sagde - og da slet ikke, når det drejede sig om mit helbred. Så i første omgang forstår jeg nok slet ikke, at man spørger. Men det kan selvfølgelig dreje sig om, at den medicinstuderende kommer med råd uopfordret?

Spørgsmålet gik også på, hvad man kan gøre ved sådan en type. Og min første indskydelse er, at man ikke kan gøre andet end at lade være med at lytte.

Dét sagt synes jeg da det er en super idé at henvende sig med sin bekymring et relevant sted, men jeg mener stadig, at folk også lige må tage skyklapperne af.
5
Brugeravatar
Sustentaculum
Kort karma: 1
Likede indlæg: 68

Indlægaf Sustentaculum » 9. feb 2016, 13:56

Akehurst2 skrev:
Fræksak skrev:

Jeg synes så i allerhøjeste grad, der påhviler den medicinstuderende mere ansvar. Det er denne person, der skal kende sine og fagets begrænsninger, hvor lægfolk ikke kan forventes at vide med amme sikkerhed, hvornår man fx kan afvise en fraktur uden røntgen.

For lige at vende den om, så ved vi ret beset ikke noget om hvorvidt den pågældende studerende har skønnet korrekt eller ej. Ud fra hvad startoplægget fortæller er det eneste regulære kritik punkt, at der er en der har en skade i et led, som muligvis, kunne være undgået hvis patienten var dukket op på skadestuen.

I virkeligheden kan denne medicinstuderende vel have vurderet korrekt alle gangene.
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Torn » 9. feb 2016, 14:07

Jeg tænker også, at man i højere grad selv må vurdere, hvem man skal/ikke skal lytte til. Rådene bliver givet uden for arbejdstiden og ulønnet, så jeg mener ikke, at man juridisk eller moralsk kan påtale en studerende noget. Det er råd af en lægmand (endnu ikke færdiguddannet), ikke en lægefaglig vurdering i en lægefaglig kontekst/konsultation.
0

Tilbage til "Helbred"