Medicinstuderende der stiller (/udelukker) diagnoser.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1529

Re: Medicinstuderende der stiller (/udelukker) diagnoser.

Indlægaf Velvet-Goldmine » 9. feb 2016, 14:09

Der er som sagt ingen juridiske sanktioner der kan iværksættes, men man kan jo godt kontakte klubben eller lign. som foreslået i tråden. Der er ingen tvivl om, at en medicinstuderende burde være obs. på hvad han gør også i sin fritid, da han vil have en større indflydelse på folks beslutninger omkring en skade.

Men noget andet er, at folk der dyrker ekstremsport generelt er båtnakker når det kommer til deres helbred. Jeg ved ikke om det er macho-delen, den manglende spænding i deres almindelige kedelige liv (ok, personlige fordomme :-D ), eller whatever, men ofte sætter de en ære i at det de gør, gør dem skadede (de fortæller i hvert fald vidt og bredt om disse skader og hvor vildt det var) og så i øvrigt komplet ignorere at de spiller hasard med deres helbred (jeg behandler ind imellem deres sammenskruede knogler, så jeg kender dem godt).
Jeg er bange for at medicinstuderende eller ej, så var de fortsat med deres halsløse gerning for ikke at 'miste deres mål' eller tabe ansigt overfor de andre hårde drenge - det er ikke helbredet der er i fokus, men opgaven (hvor inderligt stupid den ellers måtte forekomme).
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4568

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2016, 14:27

Sustentaculum skrev:For lige at vende den om, så ved vi ret beset ikke noget om hvorvidt den pågældende studerende har skønnet korrekt eller ej. Ud fra hvad startoplægget fortæller er det eneste regulære kritik punkt, at der er en der har en skade i et led, som muligvis, kunne være undgået hvis patienten var dukket op på skadestuen.

I virkeligheden kan denne medicinstuderende vel have vurderet korrekt alle gangene.

Det kan vedkommende sagtens og der kan også være tale om en erfaren studerende, der har konkret erfaring med det pågældende område og næsten er færdig.

Jeg synes bare stadig, at som det er fremstillet, der burde vedkommende holde sig tilbage. Fx i forhold til et større fald med bevidstløshed - der råder man altså til at søge læge.
4
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2016, 14:45

Er der ikke en træner der kan inddrages? jeg er totalt uforstående overfor hvorfor de mennesker, som tydeligvis elsker sporten så højt, er så lemfældige omkring deres eget helbred og førlighed, at de ikke for fanden tager til en RIGTIG læge. Den dumhed burde der være en sanktionsmulighed overfor.

Ellers ser jeg, som andre har skrevet, muligheden for:
- at snakke med vedkommende selv
- at kontakte klubben
- at tale med medlemmer af holdet, hvis der er nogen du kender. Måske her lægge vægt på, at det ikke er et mistillidsvotum mod deres holdkammerat så meget som at være fornuftig.
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Kort karma: 1
Likede indlæg: 68

Indlægaf Sustentaculum » 9. feb 2016, 14:50

Akehurst2 skrev:
Sustentaculum skrev:For lige at vende den om, så ved vi ret beset ikke noget om hvorvidt den pågældende studerende har skønnet korrekt eller ej. Ud fra hvad startoplægget fortæller er det eneste regulære kritik punkt, at der er en der har en skade i et led, som muligvis, kunne være undgået hvis patienten var dukket op på skadestuen.

I virkeligheden kan denne medicinstuderende vel have vurderet korrekt alle gangene.

Det kan vedkommende sagtens og der kan også være tale om en erfaren studerende, der har konkret erfaring med det pågældende område og næsten er færdig.

Jeg synes bare stadig, at som det er fremstillet, der burde vedkommende holde sig tilbage. Fx i forhold til et større fald med bevidstløshed - der råder man altså til at søge læge.

Helt enig! Det har denne her studerende så altså bare ikke fattet, og nogen bør fortælle ham/hende det :)
1
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2962

Indlægaf JoyNips » 9. feb 2016, 15:37

Velvet-Goldmine skrev:Der er som sagt ingen juridiske sanktioner der kan iværksættes

Arh, h*n kunne jo strengt taget godt blive erstatningsansvarlig...
0
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 9. feb 2016, 23:51

JoyNips skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Der er som sagt ingen juridiske sanktioner der kan iværksættes

Arh, h*n kunne jo strengt taget godt blive erstatningsansvarlig...

de fleste studerende jeg kender er ansvarsforsikrede gennem fagforeningsforsikring. Ikke at at gør selve akten bedre eller okay, for det er en helt forrykt praksis h*n har gang i.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 10. feb 2016, 10:32

Juliet skrev:
JoyNips skrev:Arh, h*n kunne jo strengt taget godt blive erstatningsansvarlig...

de fleste studerende jeg kender er ansvarsforsikrede gennem fagforeningsforsikring. Ikke at at gør selve akten bedre eller okay, for det er en helt forrykt praksis h*n har gang i.

Ai men nu har I jo så også taget udgangspunkt i, at der er en person der skulle have været til lægen, og som har fået mén fordi han lyttede til den studerende i stedet, dvs. skaden ér sket. Der er vi da trods alt ikke (og vi kan alle blive holdt erstatningsansvarlige overfor at bringe andre i fare osv.).
Det handler jo om at han potentielt kan gøre en skade værre ved at rådgive mangelfuldt, og hvordan vi undgår det. Dér er intet juridisk man kan gøre.
0
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 10. feb 2016, 10:42

Velvet-Goldmine skrev:
Juliet skrev:
JoyNips skrev:Arh, h*n kunne jo strengt taget godt blive erstatningsansvarlig...

Ai men nu har I jo så også taget udgangspunkt i, at der er en person der skulle have været til lægen, og som har fået mén fordi han lyttede til den studerende i stedet, dvs. skaden ér sket. Der er vi da trods alt ikke (og vi kan alle blive holdt erstatningsansvarlige overfor at bringe andre i fare osv.).
Det handler jo om at han potentielt kan gøre en skade værre ved at rådgive mangelfuldt, og hvordan vi undgår det. Dér er intet juridisk man kan gøre.

Jeg har taget udgangspunkt i at man lader en der er faldet fra flere meters højde og været bevidstløs undlade at blive observeret af fagligt personale og ja i sådan en situation kan man altså risikere at personen får varige men. I sådan et tilfælde med fald risikere man at personen har en blødning i hjernen som der kunne være reageret på hvis man havde haft nogle til at kigge efter det. Så faldet er sket, men selve skaden kan ske efter flere timer, altså efter at den kommende læge har sagt at alt er a-okay og ladet personen tage hjem uden observation.

Og jeg tror ligesom dig ikke man juridisk kan gøre noget, men derfor skal man da stadig gøre at man kan for at italesætte det som det problem det potentielt kan blive, og de konsekvenser det deraf kan aflede.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 10. feb 2016, 10:47

Juliet skrev:
Jeg har taget udgangspunkt i at man lader en der er faldet fra flere meters højde og været bevidstløs undlade at blive observeret af fagligt personale og ja i sådan en situation kan man altså risikere at personen får varige men. I sådan et tilfælde med fald risikere man at personen har en blødning i hjernen som der kunne være reageret på hvis man havde haft nogle til at kigge efter det. Så faldet er sket, men selve skaden kan ske efter flere timer, altså efter at den kommende læge har sagt at alt er a-okay og ladet personen tage hjem uden observation.

Og jeg tror ligesom dig ikke man juridisk kan gøre noget, men derfor skal man da stadig gøre at man kan for at italesætte det som det problem det potentielt kan blive, og de konsekvenser det deraf kan aflede.

Jamen vi er HELT enige i at manden skal tage sin 'praksis' op til overvejelse og at det er mildt sagt uhensigtsmæssigt hvad han har gang i.
Nu vil jeg ikke gentage alt hvad jeg har skrevet i mine andre indlæg, for der skriver jeg netop at man kan tage en snak med både ham eller klubben.
Jeg uddybede bare min citerede sætning omkring mgl. juridiske tiltag for det er som tingene er NU, ikke når der ér sket en skade.
1
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 10. feb 2016, 11:45

Velvet-Goldmine skrev:
Juliet skrev:

Jamen vi er HELT enige i at manden skal tage sin 'praksis' op til overvejelse og at det er mildt sagt uhensigtsmæssigt hvad han har gang i.
Nu vil jeg ikke gentage alt hvad jeg har skrevet i mine andre indlæg, for der skriver jeg netop at man kan tage en snak med både ham eller klubben.
Jeg uddybede bare min citerede sætning omkring mgl. juridiske tiltag for det er som tingene er NU, ikke når der ér sket en skade.

Det som jeg i virkeligheden finder mest problematisk er, at elitesportsudøvere..altså på et niveau hvor man kæmper om DM, i en sportsgren..som åbenbart er notorisk for skader, ikke sørger for at have en autoriseret læge eller fysioterapeut på i hvert fald konsulentbasis. Det har de fleste elitesportsudøvere.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 10. feb 2016, 12:27

lulu-p skrev:Det som jeg i virkeligheden finder mest problematisk er, at elitesportsudøvere..altså på et niveau hvor man kæmper om DM, i en sportsgren..som åbenbart er notorisk for skader, ikke sørger for at have en autoriseret læge eller fysioterapeut på i hvert fald konsulentbasis. Det har de fleste elitesportsudøvere.

Helt enig - det virker helt forrykt og uprofessionelt.
0

Tilbage til "Helbred"