Penicillinallergi?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 493

Penicillinallergi?

Indlægaf Marioneta » 10. feb 2016, 07:34

Nogen med penicillinallergi her? Altså bekræftet penicillinallergi, for kan læse mig til, at mange slet ikke er allergiske, selvom de tror det.

Jeg har fået udslæt på mine lår og det er uden tvivl om allergisk reaktion (nældefeber), da jeg tidligere har haft det og er allergisk for en række ting. Den eneste "ændring" er start på penicillin for anden gang på tre uger.

Hvordan kom det til udtryk? Måtte I stoppe med behandlingen?

Min læge har lukket i dag. Det er muligt at ringe, hvis det er noget vildt akut, men kan ikke helt bedømme om jeg bør ringe. Der har været lidt ro på i nat, hvor det ikke har udviklet sig, men tog heller ikke en nat pille. Afventer evt. reaktion på morgen pillen og indtil videre er det begyndt at klø mere end det gjorde før. Udslættet er dog ikke så hævet mere.
0
Brugeravatar
DollsLiveForever
Kort karma: 11
Likede indlæg: 65

Re: Penicillinallergi?

Indlægaf DollsLiveForever » 10. feb 2016, 07:41

Jeg har også prøvet at få nældefeber en gang hvor jeg fik penicillin flere gange på få uger samtidig med andet antibiotika. Blev senere testet for allergi, det havde jeg ikke. Tror bare det var meget for kroppen.
1
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 10. feb 2016, 07:54

DollsLiveForever skrev:Jeg har også prøvet at få nældefeber en gang hvor jeg fik penicillin flere gange på få uger samtidig med andet antibiotika. Blev senere testet for allergi, det havde jeg ikke. Tror bare det var meget for kroppen.

Det er meget fortrøstende at vide, at det kan være en engangsreaktion og ikke varig allergi. Jeg har fået meget penicillin på det sidste, da kuren for tre uger siden også var ekstra skrap/lang. Den her gang er det en almindelig kur.
0
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 392
Likede indlæg: 3770

Indlægaf Sophaya » 10. feb 2016, 08:06

Jeg fik en kraftig allergisk reaktion og fik med det samme en anden type antibiotika af min læge. Jeg har aldrig fået bekræftet om jeg egentlig er allergisk, men jeg har altid siden fået anden antibiotika end penicillin, måske fordi det var så voldsomt en reaktion.
1
x
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 10. feb 2016, 08:44

Sophaya skrev:Jeg fik en kraftig allergisk reaktion og fik med det samme en anden type antibiotika af min læge. Jeg har aldrig fået bekræftet om jeg egentlig er allergisk, men jeg har altid siden fået anden antibiotika end penicillin, måske fordi det var så voldsomt en reaktion.

Jeg læste, at den alternative behandling er dyrere og mindre effektiv, så måske det var en ide at blive udredt? Hvis det var en meget kraftig reaktion kan lægen selvfølgelig bedømme at man ikke skal risikere noget.

Det klør stadig, men ingen yderligere hævelse, så jeg tager en pille af gangen og vurderer hvordan det går.
0
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 10. feb 2016, 09:28

Det er ret normalt at få udslet af penicillin uden det er allergi, men det er netop pga det udslet at folk tror de er allergiske.
2
Vendela
Kort karma: 4
Likede indlæg: 34

Indlægaf Vendela » 11. feb 2016, 14:17

Jeg udviklede engang nældefeber, mens jeg tog penicilin, men tænkte ikke rigtigt over det.
Kort efter, da jeg var på en ny penicilinkur (havde MANGE lungebetændelser i løbet af et års tid), fik jeg igen nældefeber. En aften udviklede det sig dog til at mit ene øre, min ene hånd og min hals hævede helt op, så vi måtte ringe til lægevagten.
Fik en tid nogle timer efter og fik en eller anden indsprøjtning med det samme jeg kom ind, hvorefter jeg blev indlagt til behandling af reaktionen. Derefter blev jeg henvist til et udredningsforløb for penicilinallergi, der blev bekræftet.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3084

Indlægaf Rakel » 11. feb 2016, 14:31

Kontakt lægen og få vedkommendes vurdering af det.

Allergi overfor penicillin kan resulterer i anafylaktisk shock og det er ikke anbefalingsværdigt.

Udslæt er som oftest 'bare' en bivirkning ved behandling, men vend det med lægen.
0
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 485

Indlægaf Grissebassen » 19. feb 2016, 15:51

Jeg er selv midt i et udredningsforløb vedr penicilinallergi, eftersom jeg for anden gang er reageret med voldomme hævelser (nældefeber) og mavesmerter, der har varet i lang tid. Det har været et noget omstændigt og besværligt forløb. Problemet med det er, at det kan være nedbrydningsprocessen man reagerer på, og ikke selve medicinen, således at en decideret allergi ikke kan påvises via blodprøve. Er det tilfældet, er eneste måde at diagnosticere allergien på ved at forsøge at give små doser penicilin ad gangen og observere reaktionen. Når der i dit tilfælde blot er tale om en smule nældefeber, tænker jeg det er en lidt voldsom proces at sætte igang. Når din nældefeber er så mild, kan den jo dulmes med antihistaminer (som jeg i øvrigt ikke ved om man må tage sammen med penicilin!!!)
Men jeg vil da bestemt anbefale dig at bede om en blodprøve, da det jo kan være at den kan bekræfte din allergi, og i øvrigt være ekstra opmærksom, næste gang du får penicilin.
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 20. feb 2016, 12:55

Man må gerne tage antihistaminer sammen med penicillin. Min kæreste var på penicillinkur og reagerede med udslæt og blev derfor sat i et udredningsforløb. Forløbet indebar at han skulle på en kraftig selvadministreret kur over en uges tid og han fik et meget kraftigt antihistaminpræparat med hjem som han skulle tage i tilfælde af at han reagerede på penicillinen, så han kunne nå på hospitalet hvis det skete. Indlægssedlen på penicillinpræperater viser, at kløende udslet er en almindelig bivirkning. Det kan skyldes - som det gjorde med min kæreste - at bakterier der normalt lever på huden får overtaget. I hans tilfælde var det vist rosacea, som havde levet i hans hovedbund (han har lidt af skæl) som dryssede ned i hans ansigt og forårsagede en infektion i huden.
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 230
Likede indlæg: 2446
Kontakt:

Indlægaf Annione » 26. mar 2016, 00:31

Du kan blive tjekket for allergi hos din læge. Det kan blive værre og man kan blive alvorligt syg af det.

Jeg blev tjekket for allergi for penicillin, da jeg på nogle typer penicillin reagerer med voldsomme opkastninger (skal hilse og sige at det ikke er sjovt, når man i forvejen er voldsomt syg med halsbetændelse og ikke har spist i 14 dage :tie: ). Jeg er ikke allergisk, men overfølsom - og får derfor et andet produkt.
0
At rejse er at leve :love2:

Tilbage til "Helbred"