Flygtninge og børneattest

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9620

Flygtninge og børneattest

Indlægaf kidkomb » 10. feb 2016, 10:16

Jeg kan ikke bestemme mig. På den ene side synes jeg det er et pragtfuldt tiltag og jeg er helt sikker på, at det er rigtigt når hun siger, at det har været en stor succes.
På den anden side kan jeg virkelig godt forstå de skeptiske forældres reaktion.

Jeg lærte virkelig meget af den tråd med for og imod juridisk abort for mænd, som formede min holdning, så jeg håber at lære af jeres holdninger til denne sag også :blush:

http://www.b.dk/nationalt/boernehave-slog-gnister-da-flygtninge-kom-til-louisegaarden
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 766

Re: Flygtninge og børneattest

Indlægaf Bimmerdyret » 10. feb 2016, 10:29

Jeg synes slet slet ikke at flygtninge skal i praktik, jobordninger eller lignende i danske skoler og daginstitutioner.
Det er ikke kun det med børneattesterne, men i høj grad den kulturelle baggrund, pædagogik og så er der mange af de pågældende flygtninge, der psykisk har nogle oplevelser med i bagagen, der bare ikke ligefrem er gode at bringe med i et forholdsvist stresset og presset miljø.

Forstå mig ret - det har intet med en modvilje til flygtninge at gøre.
Jeg mener faktisk at man på børneområdet: dagtilbud og skoler faktisk bør sikre en vis form for kvalitet og stoppe med at lade tilfældige og uudannede mennesker overtage ansvaret og opgaverne fra de fagligt uddannede som led i en spareøvelse.
8
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 10. feb 2016, 12:17

Ah, Gnu, bekymringen går jo mere på, at ingen kan vide noget om deres forudsætninger. Vi får ikke at vide, hvor lang tid de har været i Danmark, det er sandt. Det fremgår af artiklen at de bliver vurderet af blandt andet psykolog.
Desuden er det vel næppe "perverterede lyster" de er bange for, men snarere den, mange steder, noget mere hårdhændede tilgang til opdragelse og en generel anden forståelse af børns behov, kognitivt blandt andet, end vi har i Danmark.

Og jo, der er overgreb på børn på asylcentrene. Ligesom der er i resten af vores samfund.
5
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3083

Indlægaf Rakel » 10. feb 2016, 12:26

Jeg må indrømme, at jeg er træt af, at kommunale arbejdspladser oversvømmes af folk i praktik uden noget håb om ansættelse ofte øvrigt uden relevant uddannelse/erfaring. Uanset om det er danskere eller flygtninge.

Det tager alt for meget af de efterhånden få ressourcer, der er i det kommunale og overbelaster det faste personale endnu mere.
4
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5918

Indlægaf LadyFox » 10. feb 2016, 12:33

kidkomb skrev:Ah, Gnu, bekymringen går jo mere på, at ingen kan vide noget om deres forudsætninger. Vi får ikke at vide, hvor lang tid de har været i Danmark, det er sandt. Det fremgår af artiklen at de bliver vurderet af blandt andet psykolog.
Desuden er det vel næppe "perverterede lyster" de er bange for, men snarere den, mange steder, noget mere hårdhændede tilgang til opdragelse og en generel anden forståelse af børns behov, kognitivt blandt andet, end vi har i Danmark.

Og jo, der er overgreb på børn på asylcentrene. Ligesom der er i resten af vores samfund.

En børneattest siger jo intet om hvilke pædagogik den enkelte går ind for og benytter i sin omgang med børn?
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 10. feb 2016, 12:57

GnueN skrev:..
Jeg forstår udmærket forældrenes bekymring. På den anden side forstår jeg så ikke helt ræsonnementet i, at man frygter hvad flygtninge kunne have med sig i rygsækken af perverterede lyster, og hvad det kunne få af konsekvenser for ens egne børn - men de dér børn, som skal blive ude på asylcentrene (ofte i årevis), de er så ikke i fare for overgreb når de ligefrem BOR med de her farlige mennesker eller hvad? Derudover synes jeg, at et forbud mod arbejde med børn ville være en total overreaktion. Det vil blive brugt til at stigmatisere dem yderligere og formene dem adgang til alt muligt - omgang med penge, regnskaber, fortrolige oplysninger og what not... og lyder det usandsynligt, så bare se hvor lang tid der går, før den første politiker med appetit på stemmer og tillidsposter slår plat på koblingen mellem de her praktikanter og den dér rædselshistorie, der lige nu florerer om en pædofil flygtning i en tysk svømmehal.

Det er et spørgsmål om lovgivning og krav når man har fysisk kontakt med børn at gøre.
Børneattester giver ingen mening, hvis der er en hel del mennesker, der ikke afkræves en sådan.
Børneattester er en grundlæggende sikkerhedsforanstaltning i forhold til de mennesker (uanset etnicitet, alder, køn mm.) der omgås børn.
3
Rakel

Indlægaf Rakel » 10. feb 2016, 13:00

GnueN skrev:
Rakel skrev:Jeg må indrømme, at jeg er træt af, at kommunale arbejdspladser oversvømmes af folk i praktik uden noget håb om ansættelse ofte øvrigt uden relevant uddannelse/erfaring. Uanset om det er danskere eller flygtninge.

Det tager alt for meget af de efterhånden få ressourcer, der er i det kommunale og overbelaster det faste personale endnu mere.

Du har givetvis ret. Jeg ved nada om arbejdsgangene på børneinstitutioner. Men hvis det vitterligt forholder sig sådan, at vedkommende skal holdes i hånden og nurses gennem en arbejdsdag, så ville jeg mene, at man har sendt den forkerte person i praktik det forkerte sted - uanset om det drejer sig om en dansker eller en flygtning. Det lyder ikke som om dét er tilfældet i den dér historie fra Berlingene i øvrigt - men altså, jeg forstår godt din invending, hvis det er sådan i rigtig mange andre tilfælde...

Jeg ved ikke meget om børneområdet, men på ældreområdet er vi ved at drukne i tilfældige mennesker, der skal i praktik og bidrager med intet.

Jeg er holdt op med at engagere mig i de skiftende mennesker, som vi får tildelt og dét er ikke sådan, det skal være for hvad får de ud af det? - men jeg kan i forvejen ikke nå at gøre mit arbejde og slet ikke være tilstede i det omfang, det kræver at få sårbare mennesker til at få en god oplevelse.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 10. feb 2016, 13:02

LadyFox skrev:
kidkomb skrev:Ah, Gnu, bekymringen går jo mere på, at ingen kan vide noget om deres forudsætninger. Vi får ikke at vide, hvor lang tid de har været i Danmark, det er sandt. Det fremgår af artiklen at de bliver vurderet af blandt andet psykolog.

En børneattest siger jo intet om hvilke pædagogik den enkelte går ind for og benytter i sin omgang med børn?

Nej, men hvis vedkommende ikke kan fremvise en børneattest, så er vedkommende allerede frasorteret.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 10. feb 2016, 13:12

Rakel skrev:
GnueN skrev:
Rakel skrev:Jeg må indrømme, at jeg er træt af, at kommunale arbejdspladser oversvømmes af folk i praktik uden noget håb om ansættelse ofte øvrigt uden relevant uddannelse/erfaring. Uanset om det er danskere eller flygtninge.

Du har givetvis ret. Jeg ved nada om arbejdsgangene på børneinstitutioner. Men hvis det vitterligt forholder sig sådan, at vedkommende skal holdes i hånden og nurses gennem en arbejdsdag, så ville jeg mene, at man har sendt den forkerte person i praktik det forkerte sted - uanset om det drejer sig om en dansker eller en flygtning. Det lyder ikke som om dét er tilfældet i den dér historie fra Berlingene i øvrigt - men altså, jeg forstår godt din invending, hvis det er sådan i rigtig mange andre tilfælde...

Jeg ved ikke meget om børneområdet, men på ældreområdet er vi ved at drukne i tilfældige mennesker, der skal i praktik og bidrager med intet.

Jeg er holdt op med at engagere mig i de skiftende mennesker, som vi får tildelt og dét er ikke sådan, det skal være for hvad får de ud af det? - men jeg kan i forvejen ikke nå at gøre mit arbejde og slet ikke være tilstede i det omfang, det kræver at få sårbare mennesker til at få en god oplevelse.

Nuvel, som eksempelvis eksemplet med de 2 syriske flygtninge, var de i virksomhedspraktik i en kortere periode.
Der er mange spørgsmål jeg ligger inde med, der er langt bredere end blot det med børneattesten.
Hvad er intentionen?

I artiklen i BT, står der at Frederiksberg kommune mener at børneområdet skal være en del af integrationsindsatsen - fint nok, men skal det være virksomhedspraktik på børneområdet og virker det overhovedet?
Et er at det at have en person i virksomhedspraktik, kræver at de øvrige medarbejdere har fokus på vedkommende i perioden - institutionerne er pressede i forvejen, og nu skal der så bruges endnu mindre tid på børnene.
Noget andet er om hvad virksomhedspraktikken skal munde ud i?

- at de pågældende søger ind på pædagoguddannelse
- at man tjekker om de overhovedet kan klare et arbejde (?? er vi så ikke ovre i noget arbejdsprøvning? - honestly I don't know)
- er det for at præsentere dem for en daginstitution (det har de altså også i Syrien)
- er det for at "lufte" dem, så de ikke sidder og kukkelurer dagen lang (ikke børnene altså)

Eller er det som Frederiksberg kommune har en strategi om - at få flygtninge i arbejde indenfor det første år de befinder sig i kommunen.

For i så fald, så er det tydeligt, at børneområdet endnu engang kommer til at være offer for besparelser.
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 10. feb 2016, 13:13

GnueN skrev:
kidkomb skrev:Og jo, der er overgreb på børn på asylcentrene. Ligesom der er i resten af vores samfund.

Det er jeg skam helt med på. Forskellen her er bare, at den dér sidste sætning tilsyneladende kun skal komme danskeren til gode. Case in point:

Danskere skal have lov til at arbejde med børn, selv om der - på trods af baggrundstjek og rene straffeattester - finder overgreb sted begået af danskere på institutioner hvert eneste år. Det skal de, fordi: Vi gør hvad vi kan med at screene folk, alt andet ville være diskriminerende - og hey! Der ér bare overgreb på børn i vores samfund. Vi KAN ikke eliminere risikoen, desværre!

Flygtninge skal ikke have lov til at arbejde med børn, fordi de ikke er behørligt screenet... og så lige fordi: traumer, kultur, manglende forståelse for kognitive behov, og hvad der ellers allerede er blevet nævnt i tråden her. Ikke ret meget med "Hey! Shit happens" dér, synes du?

Ordet 'flygtning' er blevet en mærkat, som stigmatiserer mennesker i stadig stigende grad. Den mistænkeliggør dem. Den begrænser deres adgang til ting som vi er vant til at tage for givet - arbejde, uddannelse eller straight up bare retten til at blive behandlet som et menneske først, og alt muligt andet (syrer, muslim, krigsflygtning, torturoffer, whatever) bagefter. Jeg er helt enig i, at de her bekymrede forældre hverken er frådende racister eller noget andet. De ER bare bekymrede forældre. Men det dér er frygt - blind, unuanceret, ubegrundet frygt - og som altid står der nogen i kulissen klar til at udnytte den. Det er dét, jeg er bange for, og som jeg mener vi skal passe rigtig meget på med at give efter for her.

Det har jeg ikke sagt. Og det mener jeg ikke.
Jeg prøver at se det hele fra flere vinkler.

I øvrigt; du retter i dine indlæg. Jeg kan se, når jeg skal svare, at der ikke står helt det samme som lige før, så jeg føler nogle gange jeg svarer dig lidt i blinde.
Ps jeg har rettet dette indlæg 5 gange for at være irriterende :lol:
Senest rettet af kidkomb 10. feb 2016, 13:20, rettet i alt 5 gange.
2
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 10. feb 2016, 13:17

GnueN skrev:
kidkomb skrev:Og jo, der er overgreb på børn på asylcentrene. Ligesom der er i resten af vores samfund.

Det er jeg skam helt med på. Forskellen her er bare, at den dér sidste sætning tilsyneladende kun skal komme danskeren til gode. Case in point:

Danskere skal have lov til at arbejde med børn, selv om der - på trods af baggrundstjek og rene straffeattester - finder overgreb sted begået af danskere på institutioner hvert eneste år. Det skal de, fordi: Vi gør hvad vi kan med at screene folk, alt andet ville være diskriminerende - og hey! Der ér bare overgreb på børn i vores samfund. Vi KAN ikke eliminere risikoen, desværre!

Flygtninge skal ikke have lov til at arbejde med børn, fordi de ikke er behørligt screenet... og så lige fordi: traumer, kultur, manglende forståelse for kognitive behov, og hvad der ellers allerede er blevet nævnt i tråden her. Ikke ret meget med "Hey! Shit happens" dér, synes du?

Ordet 'flygtning' er blevet en mærkat, som stigmatiserer mennesker i stadig stigende grad. Den mistænkeliggør dem. Den begrænser deres adgang til ting som vi er vant til at tage for givet - arbejde, uddannelse eller straight up bare retten til at blive behandlet som et menneske først, og alt muligt andet (syrer, muslim, krigsflygtning, torturoffer, whatever) bagefter. Jeg er helt enig i, at de her bekymrede forældre hverken er frådende racister eller noget andet. De ER bare bekymrede forældre. Men det dér er frygt - blind, unuanceret, ubegrundet frygt - og som altid står der nogen i kulissen klar til at udnytte den. Det er dét, jeg er bange for, og som jeg mener vi skal passe rigtig meget på med at give efter for her.

Som forældre vil jeg nok - især i disse tider i den grad bekymre mig over kvaliteten på hele børneområdet.
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 10. feb 2016, 13:20

Bimmerdyret skrev:
Rakel skrev:
GnueN skrev:

Nuvel, som eksempelvis eksemplet med de 2 syriske flygtninge, var de i virksomhedspraktik i en kortere periode.
Der er mange spørgsmål jeg ligger inde med, der er langt bredere end blot det med børneattesten.
Hvad er intentionen?

I artiklen i BT, står der at Frederiksberg kommune mener at børneområdet skal være en del af integrationsindsatsen - fint nok, men skal det være virksomhedspraktik på børneområdet og virker det overhovedet?
Et er at det at have en person i virksomhedspraktik, kræver at de øvrige medarbejdere har fokus på vedkommende i perioden - institutionerne er pressede i forvejen, og nu skal der så bruges endnu mindre tid på børnene.
Noget andet er om hvad virksomhedspraktikken skal munde ud i?

- at de pågældende søger ind på pædagoguddannelse
- at man tjekker om de overhovedet kan klare et arbejde (?? er vi så ikke ovre i noget arbejdsprøvning? - honestly I don't know)
- er det for at præsentere dem for en daginstitution (det har de altså også i Syrien)
- er det for at "lufte" dem, så de ikke sidder og kukkelurer dagen lang (ikke børnene altså)

Eller er det som Frederiksberg kommune har en strategi om - at få flygtninge i arbejde indenfor det første år de befinder sig i kommunen.

For i så fald, så er det tydeligt, at børneområdet endnu engang kommer til at være offer for besparelser.

Ja, det er 2. 2, der endte i medierne. Hvor stort er det samlede antal?

Kommunen har meddelt os, at der ikke er et decideret formål med disse virksomhedspraktikker.

Ud af de efterhånden 50 i virksomhedspraktik hos os på en kommunal arbejdsplads inden for pleje/omsorg, mens jeg har været ansat (flygtninge såvel som danskere) har én fået ufaglært arbejde indenfor faget. En er startet relevant uddannelse og en (syrisk) læge er ved at få autorisation til at praktisere. 3 ud af 50...

Jeg har opgivet som sagt. Vi kan ikke følge med og har rigeligt at se til i forvejen efter div. nedskæringer.
2
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 10. feb 2016, 13:38

Jeg ville synes det var optimalt hvis flygtninge kan komme i praktik indenfor de fag de beskæftigede sig med i deres hjemland. Det er vel dér de umiddelbart har de bedste forudsætninger for at finde fodfæste og selv føle, at de bidrager mest. Det er i mine øjne den korteste vej til integration på arbejdsmarkedet og det betragtes jo som essentielt for integration som sådan. Det giver sprogkundskaber, omgangskreds og netværk, indblik i kultur og samfundsforhold, sociale normer samt en indtægt.

Derudover er jeg enig i, at det kan være problematisk at sende flygtninge ud i fag der er pressede på ressourcer allerede. Som Rakel er inde på, er det ikke en gevinst for nogen, når der ikke er overskud til at gøre det til en god proces. Desuden har omsorgsfagene ofre, hvis de ikke udføres ordentligt. Børn, ældre, syge eller andre mennesker med særlige behov synes jeg ikke skal være prøvekaniner for integrationsindsatsen, med mindre de personer der tages ind har forudgående kompetencer.
3
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 150
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 10. feb 2016, 14:00

Jeg overvejer virkelig om jeg orker at svare i denne tråd, for jeg frygter at man får alenlange anekdoter og forklaringer på hvorfor man er snæversynet og racist. Jeg gider det næsten ikke.

Som forældre, vil jeg stritte imod at flygtninge var en voksen i hans hverdag. Nej herfra.
3
Brugeravatar
Avino
Kort karma: 104
Likede indlæg: 449

Indlægaf Avino » 10. feb 2016, 18:09

Skrev Rakel

Jeg kan sagtens følge dig, Rakel.
Jeg tænker- skal de mest sårbare mennesker være "forsøgskaniner" for de i forvejen sårbare ?
Jeg føler, at vi leger med ilden her.
1

Tilbage til "Livets forhold"