Jeg aner ikke, hvordan man gør

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Smiling_Goat
Kort karma: 469
Likede indlæg: 5931

Jeg aner ikke, hvordan man gør

Indlægaf Smiling_Goat » 10. feb 2016, 16:26

Jeg kunne virkelig godt bruge et råd fra nogle træningsvante mennesker.

Jeg ved simpelthen ikke, hvordan man træner. Det lyder åndssvagt, jeg ved det godt, men jeg er helt fortabt.

Hele problemet bunder i, at jeg ikke bliver øm efter træning. Jeg har hørt, at det skyldes, at man ikke træner hårdt nok/løfter tungt nok, så jeg har øget vægt. Så bliver jeg måske øm dagen efter, men allerede gangen efter med den øgede vægt, bliver jeg ikke længere øm. På et tidspunkt kan mine led så åbenbart ikke følge med længere, og så får man skader.

Jeg har samtidig læst rådet om, at man skal lave 10-15 gentagelser 3-4 gange for at få udbytte af træningen. Kan man løfte mere end 15, er det ikke hårdt nok. Da jeg fik den seneste belastningsskade (knæ) løftede jeg netop 15 gange á tre runder - og kunne ikke mere. Samtidig følte jeg tit, at jeg skulle besvime efter træningen, og med skaderne in mente, har det måske alligevel været for hårdt. Men hvordan gør man så?

Hvordan ved jeg, hvilke kilo der er passende?

Lige nu spørger jeg egentligt bare af nysgerrighed. Jeg ved ikke, hvad jeg gør ift. træning. Jeg har lagt det på is, til jeg finder en løsning.
0
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4572

Re: Jeg aner ikke, hvordan man gør

Indlægaf Akehurst2 » 10. feb 2016, 16:38

Jeg er ikke nødvendigvis øm efter træning. Nogen gange er jeg, men der kan også sagtens være dage, hvor jeg ikke mærker det.

For at se, om træningen virker er det ikke væsentligt, om man er øm, men om man udvikler sig hen imod det mål, man har med træningen. Kan man løfte mere? Får man formet kroppen/tabt sig/opbygget muskelmasse, som man ønsker? Kan man lave mere avancerede øvelser?

Mit program er pt. (det udvikler sig og ændres jævnligt - jeg træner med en personlig træner) noget med en del sæt med få gentagelser - der er ikke noget universelt med antal gentagelser. Det handler om, hvad man vil træne. Er det styrke eller udholdenhed fx?

Hvis du har råd ville jeg forelå en personlig træner, der kan tilrettelægge programmet ud fra, hvad du vil opnå. Det behøver ikke at være et længere forløb eller en masse timer, men bare til du er kommet i gang og har fået en ide om, hvad der skal til for dig. Træneren kan også hjælpe i forhold til at træne musklerne uden at belaste leddene for meget.
2
Muspel
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1200

Indlægaf Muspel » 10. feb 2016, 17:01

Jeg bliver faktisk heller ikke rigtigt øm. Men har alligevel øget mine løft med mellem 50 og 100 procent på 5 uger (altså fx bænkpres er gået fra 8 til 16 kg) så jeg tror bare, at vores muskler reagerer forskelligt.

Men så vil jeg faktisk også som akehurts foreslå dig personlig træner. Jeg tror, at bare tre gange vil gøre en stor forskel for dig.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 10. feb 2016, 18:03

Jamen jeg øger jo også fint vægt, så det kan da godt være, mine muskler bare ikke bliver ømme af træning. Man kan også godt se en effekt på især mine arme.

Det er helt sikkert planen med en træner. Jeg skal bare lige finde et fast center først (jeg ved ikke, hvilken by jeg bor i om en måned.)
Det er nok den eneste løsning ja.

I skal have tak.
1
Muspel
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1200

Indlægaf Muspel » 10. feb 2016, 19:33

Smiling_Goat skrev:Jamen jeg øger jo også fint vægt, så det kan da godt være, mine muskler bare ikke bliver ømme af træning. Man kan også godt se en effekt på især mine arme.

Det er helt sikkert planen med en træner. Jeg skal bare lige finde et fast center først (jeg ved ikke, hvilken by jeg bor i om en måned.)
Det er nok den eneste løsning ja.

I skal have tak.

Altså hvis man skal have et længere træningsforløb, så går det jo ikke, at man hver anden dag knap nok kan komme ud af sengen. Jeg tror bestemt ikke, du skal bekymre dig. :)
3
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5034

Indlægaf Aima » 11. feb 2016, 00:37

Jeg bliver kun øm, når jeg har holdt lange pauser eller kaster mig ud i en helt nye øvelser, også selvom jeg øger vægt. Jeg er heller ikke så skarp i det der med de forskellige teknikker og hvad der præcist sker og skal ske, altså, jeg kender ikke engang navnene på øvelserne, og når folk spørger, må jeg vise det fysisk eller bruge alternative, selvopfundne betegnelser.
Så min tilgang har faktisk bare været udenadslære og at vide helt konkret hvordan jeg skal stå/sidde/ligge og hvordan min krop skal se ud imens, men aldrig hvorfor. I går spurgte jeg faktisk en fyr, mens jeg stod og lavede en øvelse med frivægte, hvilke muskler der egentlig vokser ved den øvelse, og det er altså en, jeg har lavet altid :lol:

Så jeg er totalt idiot derovre, men det er bare slet ikke logisk for mig overhovedet og jeg kan ikke mærke det i den konkrete muskel, jeg kan bare mærke det i hele den pågældende kropsdel.

Så, udenadslære og en tommelfingerregel om, at øge vægt når jeg når 12 gentagelser, har været min taktik, og det har virket, jeg ligner en, der har totalt tjek på det, selvom jeg med garanti er den blankeste vægtskive i hele fitnesscenteret.
5
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
didas
Kort karma: 223
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2275

Indlægaf didas » 11. feb 2016, 14:35

Jeg har det ligesom Aima, jeg bliver kun øm, hvis jeg har holdt en lang pause fra træningen, eller hvis jeg laver nye øvelser. Og så er det kun 1 maks. 2 gange derefter, at jeg er øm.

Jeg kører 3 sæt med 10 gentagelser på hver øvelse på maskinerne. Når jeg kan lave mere end det, sætter jeg vægten op. Jeg er ved at lære at træne med frivægte, så der kører jeg pt. 2 sæt med 10-12 gentagelser indtil mine arme bliver stærkere.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3545

Indlægaf Ballademager » 11. feb 2016, 15:29

Jeg bliver heller ikke øm, med mindre, at jeg har holdt pause for længe.

Men hvis du er et sted, hvor de f.eks. har Body Pump eller måske Cross Fit, så kunne du overveje at følge et hold. Så kan du måske bedre bygge op og blive vejledt undervejs.
2
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 11. feb 2016, 22:21

Fedt! Så det er slet ikke fordi, jeg løfter for lidt. Fantastisk.
0

Tilbage til "Fit og/eller lækker"