Hvad tænker I om skænderier i parforholdet?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Orchidea
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1175

Re: Hvad tænker I om skænderier i parforholdet?

Indlægaf Orchidea » 11. feb 2016, 16:37

Angelina skrev:Vi skændtes, ret tit endda - så får vi det ud af systemet og så kommer vi videre, det er ikke noget der hænger i luften, det er ikke noget der opstår dårlig stemning af, det sker bare, og så kommer vi videre. (og det eneste der er bedre end makeup sex er angry sex... :D )

Sådan har vi det også, selvom det ikke nødvendigvis er ofte. Vi er gode til at råbe røv og komme videre. Her er der ingen, der mugger og er fornærmet i længere tid og det ville jeg slet ikke kunne holde ud.

Min søster og hendes mand skændes ikke - som i aldrig. Til gengæld kan de gå og mule og lege stilleleg længe. Hun har fortalt hvordan de hver især, kan finde på at gå i seng, efter en hel aften hvor de ikke har sagt et ord til hinanden, men kun har talt med ungerne, uden at sige godnat. Se, det ville ødelægge mig fuldstændig. Så vil jeg hellere have at det kommer ud.

Om alt er, så fungerer vores "metode" for os og deres "metode" fungerer for dem og det er vel det vigtigste.
4
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 67
Likede indlæg: 832

Indlægaf Spasserinde » 11. feb 2016, 16:43

Men alle jer, der - ligesom mig - foretrækker at tale stille og roligt om tingene, har I nogen sinde prøvet et forhold, hvor modparten IKKE var ligesom jer? Altså hvor I sad og prøvede at være konstruktive, imens modparten lynhurtigt gik i blame-game-mode?

For jeg har ligesom erfaret, at min tålmodighed kun rækker et vist stykke. Der er grænser for, hvor længe man kan holde ud og sidde og være forklarende og forstående, hvis den anden ikke er med på den. Til sidst ender jeg i hvert fald med selv at blive vred, uanset hvor gode intentioner jeg havde fra begyndelsen.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 229
Likede indlæg: 2647

Indlægaf Mani » 11. feb 2016, 16:59

Vi skændes - også højrøstet. Det er ikke spor modent og heldigvis ikke særlig ofte - jeg kan tælle på en hånd de gange det er sket de 15 år vi har været sammen. Vi er heldigvis begge landet forholdsvis hurtigt igen - således vi har kunne tale sammen inden dagen var omme igen.

Jeg har tidligere haft en kæreste, som bare blev til et total isbjerg når han var utilfreds med noget - og sådan kunne han så forsætte i ugevis mens jeg blev mere og mere desperat over at opholde mig i hans iskolde nærhed. I forhold til det foretrækker jeg et vulkanudbrud i ny og næ - men det skulle nødig blive en hverdags ting.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1233

Indlægaf Sevii » 11. feb 2016, 17:06

Jeg tror vi skændtes mere da vi var yngre. Vi fandt sammen som 16 årige, og har været sammen i 6 år. Vi diskuterer dog, men jeg tror egentlig bare vi har lært at kommunikere på vores måde. Måske ligger det i at ingen er os er temperamentsfulde?
Men det er hvertfald aldrig sjovt at skændes, hvis det en sjældent gang sker. Det gode er, at vi hurtigt bliver venner igen.
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 513
Likede indlæg: 3666

Indlægaf achillaxedprune » 11. feb 2016, 17:15

Jeg ville ikke kunne være i et forhold, hvor jeg skulle skændes med min partner. Enhver aggressiv adfærd, inkl. at hæve stemmen, er jeg helt allergisk overfor. Jeg har også kun skændtes, dvs. råbt og tudet og draaama, med min mand mens vi begge har været fulde. I ædru tilstand er hverken jeg eller min mand konflitoptrappende, så det kommer aldrig dertil...

Vi kan godt væe uenige, men vi skændes ikke... Og jeg har lige præcis INTET behov for det. Mit liv bliver kun dårligere af at skulle skændes med nogen.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1909
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 18303

Indlægaf kidkomb » 11. feb 2016, 17:25

Jeg tror, som en anden nævnte, at folks opfattelser af, hvad der er et skænderi er helt utroligt forskellige.

Jeg opfatter et skænderi, som når voksne mennesker taler højt og vredt i munden på hinanden. Og op til råb.

Vi har skændtes meget få gange. Og ikke over noget jeg kan huske. Det har nok snarere været ydre omstændigheder og pres, der har gjort at vi nåede til skændes-stadiet og ikke bare diskussionen. Vi har aldrig råbt ad hinanden. Slet ikke.

Vi er desværre lidt gode til at mundhugges på den passiv-agressive måde. Det meste er i sjov, men det kan andre ikke forstå jo og så kan stemningen, når der er andre tilstede, godt blive meget akavet.
Jeg er vokset op i et hjem, hvor der blev sagt passiv-agressivt perfide ting hele tiden. Som eneste kommunikation nærmest.
Jeg forsøger at være meget opmærksom på det, for det kommer desværre, nok af den årsag, naturligt til mig og derfor har det også været nemt at gøre det til en joke istedet for.

Vi er ikke uenige om ret meget. Om forsvindende lidt faktisk. Vores forhold er i det hele taget utrolig ukompliceret :lun:
0
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 566
Likede indlæg: 7137

Indlægaf Zombie » 11. feb 2016, 17:37

Jeg vil behandles med respekt, og behandler med respekt. Så deciderede uenigheder har vi, men ikke skænderier, for ingen hæver stemmen over for mig.
0
StripesAddict
Kort karma: 95
Likede indlæg: 757

Indlægaf StripesAddict » 11. feb 2016, 18:13

Jeg synes ikke vi skændes (som i "vi er sure på hinanden" og med højtgående bølger) særlig tit. I perioder diskuterer vi mere end hvad nogen af os bryder os om, men vi skændes virkelig sjældent, og diskussioner er generelt også sjældne.

Jeg har været lidt af en dramaqueen i tidligere forhold, men min kæreste er sådan et roligt gemyt. Han gider ikke skændes, og det gider jeg egentlig heller ikke. Og når det endelig sker, så får vi det hurtigt løst. Ingen af os kan holde ud at være uvenner. Vi går aldrig i seng uden at have "sluttet fred" og jeg kan aldrig mindes at vi har gjort det-
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 999
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 10632

Indlægaf Dikus » 11. feb 2016, 18:23

Spasserinde skrev:Men alle jer, der - ligesom mig - foretrækker at tale stille og roligt om tingene, har I nogen sinde prøvet et forhold, hvor modparten IKKE var ligesom jer? Altså hvor I sad og prøvede at være konstruktive, imens modparten lynhurtigt gik i blame-game-mode?

For jeg har ligesom erfaret, at min tålmodighed kun rækker et vist stykke. Der er grænser for, hvor længe man kan holde ud og sidde og være forklarende og forstående, hvis den anden ikke er med på den. Til sidst ender jeg i hvert fald med selv at blive vred, uanset hvor gode intentioner jeg havde fra begyndelsen.

Min eksmand var sådan, da jeg mødte ham. Så lærte han at lade være.
Min nuværende kæreste var sådan, da jeg mødte ham. Så lærte han at lade være.

Jeg kunne i øvrigt ikke drømme om at gå sur i seng, hvis det ikke var rigtigt alvorligt. Og i så fald ville det ikke have hjulpet at råbe. Jeg kan dog finde på at gå i seng og bruge flere timer på at tale om, hvorfor jeg er sur, ked eller såret. Helst mens jeg bliver nusset.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 11. feb 2016, 19:57

adagio skrev:
Dikus skrev:
Spasserinde skrev:Men alle jer, der - ligesom mig - foretrækker at tale stille og roligt om tingene, har I nogen sinde prøvet et forhold, hvor modparten IKKE var ligesom jer? Altså hvor I sad og prøvede at være konstruktive, imens modparten lynhurtigt gik i blame-game-mode?

Jeg kunne i øvrigt ikke drømme om at gå sur i seng, hvis det ikke var rigtigt alvorligt. Og i så fald ville det ikke have hjulpet at råbe. Jeg kan dog finde på at gå i seng og bruge flere timer på at tale om, hvorfor jeg er sur, ked eller såret. Helst mens jeg bliver nusset.

Brutalt. Udsat for set ville jeg hurtigt lægge mig til at sove eller gå ind og se fjernsyn

Heldigvis har jeg så mødt mænd, der gerne vil tale om vores konflikter og hvordan vi løser dem.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 11. feb 2016, 20:09

adagio skrev:
Dikus skrev:
adagio skrev:
Dikus skrev:

Brutalt. Udsat for set ville jeg hurtigt lægge mig til at sove eller gå ind og se fjernsyn

Heldigvis har jeg så mødt mænd, der gerne vil tale om vores konflikter og hvordan vi løser dem.

Der vil jeg også gerne, men ikke i timevis, jeg tror ikke rigtigt på der findes mænd der gider det, de håber vel bare på fred eller sex.

Jeg tror, de gider det lige så lidt/meget som mig. Og altså... Som sagt skal der noget alvorligt til. Det kan tælles på en hånd over 18 år, hvor tit det er sket.
0
Wunder8
Kort karma: 81
Likede indlæg: 861

Indlægaf Wunder8 » 11. feb 2016, 20:26

Jeg tror, skænderier er ganske normale og kan være helt ufarlige. Jeg selv har virkeligt skullet lære, at det er OK at diskutere og blive uvenner. Det hænger helt sikkert sammen med, at jeg i min opvækst kun har oplevet mine forældre skændes få gange, men at det så til gengæld var enormt voldsomt, dramatisk og "vi skal skilles"-agtigt. Derfor har jeg altid forbundet det med noget, man for alt i verden skulle undgå. Når det er sagt, så bliver jeg nok aldrig typen, der trives med for meget dramatik. Jeg vil gerne diskutere, men jeg gider ikke råbe af hinanden, lege efterfølgende stilleleg i flere dage og den slags. Det er mit temperament alt for roligt til :)
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 566
Likede indlæg: 7137

Indlægaf Zombie » 11. feb 2016, 20:51

Angelina skrev:
Zombie skrev:Jeg vil behandles med respekt, og behandler med respekt. Så deciderede uenigheder har vi, men ikke skænderier, for ingen hæver stemmen over for mig.

Vi respekterer nu også fint hinanden selvom vi skændtes og hæver stemmen.

Sorry, jeg burde uddybe.

Mine forældre havde et verbalt og psykisk voldeligt forhold, og derfor må en partner ikke hæve stemmen over for mig. Tale skarpt og være sur, jo jo - det hænder jo.
Men jeg sorterer mænd fra, som bliver højrøstede under uenigheder, for skulle jeg vælge, så vil jeg hellere blive slået fysisk (og selvf. er det et krav, at ingen af tingene sker). Så hvis min partner hæver stemmen over for mig, er det mangel på respekt og hensyn overfor det menneske, jeg er.

Jeg ved godt, man ikke hverken kan eller skal generalisere. Mennesker er forskellige.
2
StripesAddict
Kort karma: 95
Likede indlæg: 757

Indlægaf StripesAddict » 11. feb 2016, 21:31

StripesAddict skrev:Jeg synes ikke vi skændes (som i "vi er sure på hinanden" og med højtgående bølger) særlig tit. I perioder diskuterer vi mere end hvad nogen af os bryder os om, men vi skændes virkelig sjældent, og diskussioner er generelt også sjældne.

Jeg har været lidt af en dramaqueen i tidligere forhold, men min kæreste er sådan et roligt gemyt. Han gider ikke skændes, og det gider jeg egentlig heller ikke. Og når det endelig sker, så får vi det hurtigt løst. Ingen af os kan holde ud at være uvenner. Vi går aldrig i seng uden at have "sluttet fred" og jeg kan aldrig mindes at vi har gjort det-

Hov, det skal i øvrigt siges i forlængelse af ovenstående, at jeg synes det er vigtigt at man taler om tingene. Jeg synes desværre tit at jeg ser en tendens til at man ikke gør det, for at undgå skænderier, og det synes jeg er et skråplan. Personligt gider jeg ikke gå og være utilfreds over noget i mit parforhold. Synes i stedet man skal lære at snakke om tingene på en ordentlig måde.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 146
Likede indlæg: 2436

Indlægaf Velvet-Goldmine » 11. feb 2016, 23:05

Jeg synes skænderier, som i råben, personlige angreb og rygmarvsreaktioner er en falliterklæring, så det er ikke fordi at jeg er 'bange' for konceptet som sådan, men jeg får en opfattelse af et lavere udviklet individ, hvis det er deres reaktion ( så overlegent tænker jeg så :-D )

Jeg har haft uenigheder med kærester og diskussioner osv. men jeg begynder ikke at råbe. Jeg havde en ex. der glad og gerne begyndte at råbe hvis der skulle diskuteres et eller andet, men ved at jeg holdte roen og blev ved med at spørge ind til essensen og ikke alt hans udenomsråberi, så blev det afdæmpet og konstruktivt. Indrømmet, han skulle også kunne evne at falde ned og blive konstruktiv, for hvis en mand bare galede løs uden at tænke sig om (i min verden er råberi osv. rygmarvsreaktioner, der dermed er blottet for nogen form for lytning eller refleksion), så ville min respekt for ham dale umanerligt hurtigt, og jeg ville tage forholdet op til kraftig revision.

Jeg har også et heftigt temperement, men jeg ved også at hvis jeg får trang til at råbe så skal vi tage diskussionen på et andet tidspunkt, så jeg kan nå at tænke mig om. Det synes jeg er helt fair; at man lige beder om en pause, går en tur, skrider ind i soveværelset med en tablet eller lign. indtil man har fået styr på tankerne.

Jeg synes ikke at skænderier 'renser luften' på nogen måde, tvært i mod synes jeg at der bliver hakket lidt af fundamentet i et forhold hver gang. Jeg sidder totalt uforløst tilbage og tænker i øvrigt over alle de ting jeg kunne have svaret på alt råberiet, flere timer efter... og det er fordi man måske nok tænker, men ikke tænker sig OM når det foregår på den måde.
6

Tilbage til "Forhold og sex"