Hvad tænker I om skænderier i parforholdet?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 774
Likede indlæg: 7073

Re: Hvad tænker I om skænderier i parforholdet?

Indlægaf Aima » 15. feb 2016, 16:08

Min definition af et skænderi handler ikke nødvendigvis om at man kalder hinanden navne, det var bare et eksempel på et af flere nultolerance-aspekter for mig. Et skænderi defineres (af mig) bl.a. også ved at det bliver personligt og anklagende. Er der noget, jeg har gjort eller sagt, man er utilfreds med eller føler sig stødt over, eller overskrider jeg uden at vide det en eller anden grænse, forventer jeg, man, i egenskab af sin voksenhed, er i stand til at sige fra og fortælle mig, hvad jeg gør galt på en direkte, men ordentlig og udramatisk måde. Så skal jeg meget gerne, og i kraft af MIN voksenhed, tage det til efterretning, undskylde eller redegøre for den pågældende opførsel. Kommer vi ikke til en form for enighed på den måde, kommer vi det nok heller ikke ved at skændes og lave drama, det er i hvert fald en alt for ulogisk tanke til at jeg gider bruge energien på at gå ad den vej.
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 368
Likede indlæg: 5750

Indlægaf Moxy-lady » 15. feb 2016, 18:39

Forskellen på en diskussion og et skænderi er vel netop villigheden til at lytte til og anerkende den andens pointer undervejs selvom man ikke nødvendigvis er enig, ikke om der er namecalling eller kast med porcelænet. I hvert fald i min optik.
1
Jeg kan godt finde ud af sammensatte navneord og endelser men nogle gange går det lidt stærkt og jeg opdager ikke at stavekontrollen har været på spil.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1815
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 17070

Indlægaf kidkomb » 15. feb 2016, 19:12

Jeg kom til at tænke på, at når der er noget, der er ravende galt og jeg bare har fået NOK af et eller andet (for at være ærlig; det samme tilbagevendende problem) så foregår det på sms.
Og det gør det fordi det fungerer for os.
Man kan læse hvad den anden skriver flere gange. Tænke over sin respons og gennemse og redigere før den bliver sendt afsted.
Jeg har et stort temperament og når noget går mig rigtig på, så kan jeg ikke få kommunikeret det på en måde, der er konstruktiv.
Ikke fordi jeg bliver højrøstet eller siger grimme ting, overhovedet ikke, men fordi jeg er så meget i mine følelsers vold at jeg ikke kan formulere det, så det er forståeligt for ham. Og jeg holder også af, at han så får kommunikeret hans side af sagen. Ellers kommer vi jo ikke nærmere en fælles forståelse for, hvordan vi kan undgå det en anden gang.
Og fordi han har en tendens til bare at bøje ned med det samme og sige undskyld uden at jeg får mulighed for, at forklare præcis, hvorfor det gør mig så ked af det og frustreret.
Det er meget bedre at trække mig tilbage og så kan vi få kommunikeret ordentligt om det.
Så går jeg en laaaang tur eller sætter mig et sted og ser på naturen imens og får tudet lidt.

Det tror jeg er ret utraditionelt. Jeg vil næsten kalde det skænderi, men jo ikke helt som wiki definerer det.
Jeg tror jeg definerer det sådan, fordi der tales med store bogstaver og det tager noget tid at nå til en fælles forståelse.
Men jeg synes ikke det er aggressivt, sådan som et "rigtigt" skænderi er.
0
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10261

Indlægaf Fru Sunshine » 15. feb 2016, 19:52

Når man lidt for tit har oplevet at sidde krøllet sammen i et hjørne af stuen, mens skældsordene regner ned over en - som regel efter en ordentlig omgang silent treatment, hvor man lister rundt og nærmest ikke tør trække vejret, fordi man ved, hvad der venter, men ikke hvornår eller hvad den udløsende faktor bliver denne gang - mens 140 kilo rasende mandsperson står lænet over en, så bliver man ret overfølsom overfor en hævet stemme.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 311
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 5075

Indlægaf Mi55y » 16. feb 2016, 07:12

Jeg skændtes med min ex på trods af, at jeg er enormt lang tid om at komme op i det røde felt. Men han blev simpelthen ved med at køre rundt i emnet, kalde mig grimme ting og være helt abnormt urimelig - som om han for alt i verden ville have mig helt ud på kanten. Men det var ikke fordi, jeg så gav igen af samme skuffe, jeg blev bare så frustreret, at jeg hævede stemmen for at blive hørt eller for at få lukket ned for skænderiet - hvilket ofte var helt umuligt med ham, og nogle gange blev jeg simpelthen nødt til at fjerne mig fra situationen for at slippe for skænderiet. Han faldt altid ned igen med det samme, mens jeg var længere om at komme mig - især fordi det var enormt sårende at blive kaldt grimme navne. Det havde han svært ved at forstå, for det var jo sagt i kampens hede, så selvfølgelig mente han det ikke.

Det var frygteligt! Og sådan vil jeg for guds skyld aldrig leve igen! Pt. er jeg i et nyt forhold for første gang siden ovenstående, og lige nu kan jeg selvfølgelig aldrig forestille mig skændes med ham - vi svæver stadig på en lyserød sky. Dog havde vi en episode nytårsaften, hvor jeg dagen efter kunne mærke, at han rugede over noget - selvom han sagde han bare ikke lige var i så godt humør. Og sent om aftenen kom han da endelig også ud med det, hvor vi så fik det afklaret helt uden problemer. Så det tyder ikke umiddelbart på, at han er spring-i-luften-og-fald-hurtig-ned-typen, men mere typen der tænker over tingene, før han tager dem op.
1
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=50&t=7064

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Fru Sunshine

Indlægaf Fru Sunshine » 16. feb 2016, 08:53

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Når man lidt for tit har oplevet at sidde krøllet sammen i et hjørne af stuen, mens skældsordene regner ned over en - som regel efter en ordentlig omgang silent treatment, hvor man lister rundt og nærmest ikke tør trække vejret, fordi man ved, hvad der venter, men ikke hvornår eller hvad den udløsende faktor bliver denne gang - mens 140 kilo rasende mandsperson står lænet over en, så bliver man ret overfølsom overfor en hævet stemme.

Det er noget jeg selv tænker ret meget over, når jeg bliver gal - at jeg med godt nok kun 90 kilo (cirka) og 190 cm er virkelig, virkelig intimiderende over for både min kæreste og mine børn, hvis jeg råber og bliver gal. Ikke at jeg vil bruge en eller anden form for korporlig afstraffelse, men det må være skræmmende alligevel. Jeg føler mig som den største tumpe, når jeg i afmagt og fladpandet aggression har råbt af mine børn, for de bliver bange og det skal de ikke være.

En stor filosof har engang sagt at "når man er stærk, skal man også være rar". Det er jeg meget enig i.

Det er jeg også enig i.
At være bange for et menneske, der ellers påstår at elske en, er en virkelig grim følelse, fordi det også er svært at forstå, hvorfor man gør sådan mod en, man angiveligt elsker.
2
Brugeravatar
oOxXxOo
Kort karma: 11
Likede indlæg: 98

Indlægaf oOxXxOo » 16. feb 2016, 15:24

Min kæreste og jeg skændes/er uenige/diskutere ofte, og har gjort det allerede fra forholdets start. Vi kan have perioder hvor vi kan være uenige/skændes dagligt, men så er den prut slået og vi kommer videre. Men vi er til gengæld rigtig gode til at blive relativt hurtigt gode venner igen. Vi bryder os ikke om at skændes, men vi er begge stædige og det kan afføde en masse larm, hvis vi ikke formår at få det italesat inden bølgerne går højt. Vi har kendt hinanden i 2 år, og elsker hinanden højere end noget andet, men skændes det gør vi ofte. Jeg tror ikke som sådan det er en dårlig ting, så længe man formår at være gode til at blive gode venner igen, og få talt tingene ordentlig igennem
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 211
Likede indlæg: 2415

Indlægaf Mani » 16. feb 2016, 17:07

Fru Sunshine skrev:Når man lidt for tit har oplevet at sidde krøllet sammen i et hjørne af stuen, mens skældsordene regner ned over en - som regel efter en ordentlig omgang silent treatment, hvor man lister rundt og nærmest ikke tør trække vejret, fordi man ved, hvad der venter, men ikke hvornår eller hvad den udløsende faktor bliver denne gang - mens 140 kilo rasende mandsperson står lænet over en, så bliver man ret overfølsom overfor en hævet stemme.

Sådan en ex har jeg desværre også. Alligevel skændes manden og jeg af og til. Men vi kalder aldrig hinanden navne og er aldrig truende. Men det hænder vi kalder den andens forslag idiotisk :fløjt:
Og det er primært indretning, der får os til at ende der. Vi har åndssvagt forskellig smag på det punkt.
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Karkluden
Kort karma: 255
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2497

Indlægaf Karkluden » 16. feb 2016, 17:26

Skumfidusen skrev:

Det er noget jeg selv tænker ret meget over, når jeg bliver gal - at jeg med godt nok kun 90 kilo (cirka) og 190 cm er virkelig, virkelig intimiderende over for både min kæreste og mine børn, hvis jeg råber og bliver gal. Ikke at jeg vil bruge en eller anden form for korporlig afstraffelse, men det må være skræmmende alligevel. Jeg føler mig som den største tumpe, når jeg i afmagt og fladpandet aggression har råbt af mine børn, for de bliver bange og det skal de ikke være.

En stor filosof har engang sagt at "når man er stærk, skal man også være rar". Det er jeg meget enig i.

Præcis. Min kæreste hæver stort set aldrig stemmen - sådan generelt. Han er ekstremt rolig og jysk, og så er han snart pædagog. Han har hævet stemmen 1 gang på de 4 år vi har kendt hinanden, og det er faktisk virkelig skræmmende. Selvom han hverken var truende, deevaluerende eller andet, men blot frustreret og udelukkende verbalt hævede stemmen, så var det meget meget skræmmende.

Jeg hører til den del, der synes, at det med at "et skænderi renser luften" er noget pjat. Min mor synes det renser luften, og har meget svært ved at respektere, at jeg virkelig føler ubehag og angst ved hævede stemmer. Hun synes, det renser luften så dejligt, og så er alt overstået bagefter. Men for mig betyder hævede stemmer etc, at jeg i flere dage har ondt i maven. Jeg har brug for at tale om tingene i et roligt toneleje.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Fru Sunshine

Indlægaf Fru Sunshine » 16. feb 2016, 17:41

Mani skrev:

Sådan en ex har jeg desværre også. Alligevel skændes manden og jeg af og til. Men vi kalder aldrig hinanden navne og er aldrig truende. Men det hænder vi kalder den andens forslag idiotisk :fløjt:
Og det er primært indretning, der får os til at ende der. Vi har åndssvagt forskellig smag på det punkt.

Hvis det var op til min mand, boede vi i et yuppie firserhelvede i sort læder, chrom og hvide vægge med spots all over.
Jeg ville bo i 6 røde fatboys og have farver og bløde lys overalt.

Nu skal vi til at bygge nyt, så det bliver ret interessant :lol:

Men ingen skænderier. Diskussioner, ja, men ingen hævede stemmer.
2
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 67
Likede indlæg: 832

Indlægaf Spasserinde » 16. feb 2016, 18:31

Fru Sunshine skrev:Hvis det var op til min mand, boede vi i et yuppie firserhelvede i sort læder, chrom og hvide vægge med spots all over.
Jeg ville bo i 6 røde fatboys og have farver og bløde lys overalt.

Nu skal vi til at bygge nyt, så det bliver ret interessant :lol:

Men ingen skænderier. Diskussioner, ja, men ingen hævede stemmer.

Hjælp! :D
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 340
Likede indlæg: 6544

Indlægaf eks-Maupassant » 17. feb 2016, 22:17

Skumfidusen skrev:

God pointe, det må jeg lige huske. Jeg er ikke helt lige så stor, men jeg har sådan et ansigstudtryk der nogen gange kommer frem når jeg er vred der virkeligt freaker folk ud. Noget i retning af Jack Nicholson i "The Shining" vel. Er først blevet opmærksom på det indenfor det sidste år ca, og det har fået mig til at forstå et par situationer hvor folk pludseligt, til min store forbløffelse for jeg er ganske fredelig, er blevet bange for mig.
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
OberstNasig
Kort karma: 63
Likede indlæg: 703

Indlægaf OberstNasig » 20. feb 2016, 09:52

Vi slås bare, når vi er uenige. Så bliver det afgjort på kort tid, for jeg har nogle grimme tricks, fx holder jeg fast i den samme finger under hele slåskampen eller trækker hans underbukser op imellem ballerne. Ej, vi slås kun, når vi har skændtes over noget latterligt og det går op for os, at det rent faktisk er latterligt. Så begynder vi at grine istedet. Og SÅ kommer vi i håndgemæng.

Bare rolig. Vi skændes også. Vi har begge, for det meste, en høj tolerancetærskel, men sommetider skændes vi alligevel. Det sker nok hver 2-3 måned i snit, at vi hæver stemmen. Vi er vist begge ret cool med det, så i vores tilfælde er det ikke noget, som gør nogen kede af det. Snarere tværtimod. I vores tilfælde renser det nærmest luften.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 29
Likede indlæg: 914

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 22. feb 2016, 09:45

Skændes kan ske. Alle kan blive sure en gang i mellem. Men aldrig nogen sinde ville jeg accepterer at blive kritiseret offentligt. Det er en grad af disloyalitet ingen skal accepterer. Jeg ville aldrig ydmyge en pige på den måde, og hvis en prøvede det med mig ville jeg hurtigt skyde det ned, og ellers instant deal-breaker.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Forhold og sex"