Dokumentarfilm

Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 266
Likede indlæg: 5035

Re: Dokumentarfilm

Indlægaf Fyrst Eberhard » 15. dec 2015, 20:58

Hvis man skulle være i tvivl om hvorvidt man har et godt liv, så kan man lige nu, på DR2, få det bekræftet.

Det sætter godt nok tingene lidt i perspektiv.
0
Peace!
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 19. dec 2015, 16:40

Jeg skal strikke en masse i dag, så jeg tænkte at jeg ville finde noget at se. Gik i gang med Making a Murderer og tænkte at jeg bare kunne have den i baggrunden. Men det er jo en SYGT spændende serie - virkelig ubehagelig. Den bekræfter alle mine fordomme om det amerikanske "rets"system. Jeg er ikke nået helt til slut endnu, så det kan nå at vende - jeg har allerede skiftet mening flere gange undervejs.... Den kan i hvert fald anbefales!
1
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 195
Likede indlæg: 1974

Indlægaf lillebjoern » 19. dec 2015, 16:52

Pigerne på Halmtorvet. Den er fra 1992, så ret gammel, men handler om danske kvindelige prostituerede omkring Istedgade og Halmtorvet. Man følger gangen på Reden, og får et ret indgående indblik i de grusomheder, som prostituerede bliver udsat (og udsætter sig selv) for. Det jeg elsker ved denne dokumentar er, at den er så åben. Kvinderne åbner helt op, og man kan slet ikke mærke at de bliver filmet.

Kan virkelig anbefales. Den er på Youtube.
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 610
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 2582

Indlægaf Fillie » 19. dec 2015, 17:23

lillebjoern skrev:Pigerne på Halmtorvet. Den er fra 1992, så ret gammel, men handler om danske kvindelige prostituerede omkring Istedgade og Halmtorvet. Man følger gangen på Reden, og får et ret indgående indblik i de grusomheder, som prostituerede bliver udsat (og udsætter sig selv) for. Det jeg elsker ved denne dokumentar er, at den er så åben. Kvinderne åbner helt op, og man kan slet ikke mærke at de bliver filmet.

Kan virkelig anbefales. Den er på Youtube.

Den er fantastisk! Den forefindes også på DRs Bonanza.
0
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
Kruspersille
Kort karma: 2
Likede indlæg: 60

Indlægaf Kruspersille » 22. dec 2015, 09:58

Fed tråd!
Jeg er med på:
Black Fish
Jiro dreams of sushi (tager mesterlære til et helt nyt niveau :D)
Stories we tell og
Capturing the Friedmans - virkelig gode og fængende doku'er alle sammen.

Derudover kommer jeg lige på:
Lej en familie: om en japansk mand, der har et firma, der lejer skuespillere ud, der kan spille ens familie/venner til f.eks. bryllupper
Mechanical Love: Dokumentarfilm der belyser fundamentale etiske udfordringer i forholdet mellem robotter og mennesker.

Fra Thailand til Thy: I Nordjylland lever mange thailandske kvinder i ægteskab med danske mænd. I 1990-erne var der næsten ingen. Men Sommai, tidligere sexarbejder i Pattaya, var der. Med hende i spidsen, skildrer filmen et netværk af stærke thailandske kvinder.

Fra Thy til Thailand: I det nordøstlige Thailand ligger en landsby med to slags familier. De, der har en datter, som er gift i Thy, og de, der ikke har. De første bor i store huse, de andre i træskure. Sommai er byens dronning. Til daglig er hun fabriksarbejder i Nordjylland, men når hun er tilbage i Thailand, flokkes de unge piger om hende. De håber, at hun kan hjælpe dem til Danmark gennem ægteskab med en thybo.
(alle fire kan ses på Filmstriben)

Cowspiracy: Filmens udgangspunkt er, at al miljødebat og fokus på at redde livet på planeten – som FN har dokumenteret er alvorligt truet – går uden om den klart væsentligste årsag til klimaforandringerne, forureningen af havene, rydningen af regnskovene og manglen på rent drikkevand: vores afhængighed af kød.
Food, inc: En dokumentarfilm om den amerikanske fødevareindustris magtfulde position med fabrikslignende landbrug og mangelfulde produkter, der bliver mere og mere ens, og om amerikanernes fremmedgjorte forhold til føden. (Filmstriben)
1
Brugeravatar
Kruspersille
Kort karma: 2
Likede indlæg: 60

Indlægaf Kruspersille » 22. dec 2015, 10:07

Lykkelige omstændigheder - 3 dele:
Halvgammel dokumentar fra DR, hvor man følger flere familier under graviditeten og lige efter deres børn er kommet til verden. Ret sød serie.
Kan ses på Filmstriben

Og så kan jeg se, at der er andre, der har skrevet podcasts på. Jeg vel gerne anbefale denne, som virkelig viser, hvordan en tragedie kan få vidtrækkende konsekvenser i flere årtier. Men man bliver ikke ligefrem i julehumør af den..
Bjarnes byrde - arven fra ekskonen: Det ramte som et jordskælv, da Bjarnes eks-kone for mere end 25 år siden blev afsløret i at mishandle deres børn i en af Danmarks-historiens mest alvorlige Münchhausen by proxy-sager. Ingen havde fantasi til at forestille sig den skjulte og systematiske vold. Og ingen kunne forudse de voldsomme efterskælv, der stadig rammer Bjarne, børnene og hans nye familie
http://www.dr.dk/p1/bjarnes-byrde/
Jeg skal også høre denne på et tidspunkt:
Kvinden der forsvandt 1:4 - 'Har du set min søster?': Under mystiske omstændigheder forsvinder en kvinde fra sin værelse en kold decemberdag i 2011. Alle, der kender hende, frygter det værste. Men politiet, der skulle lede efter hende, dropper sagen.
P1 Dokumentar optrevler den fire år gamle forsvindings-sag for at finde ud af, hvad der egentlig skete med kvinden, der forsvandt.
http://www.dr.dk/p1/p1-dokumentar/p1-do ... 015-12-03/
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3281

Indlægaf Hunkat » 24. dec 2015, 11:03

Jeg støtter op om Making a Murderer. Har set alle 10 afsnit på to dage. Shit den er uhyggelig.
2
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 610
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 2582

Indlægaf Fillie » 24. dec 2015, 14:56

^ Uh, jeg glæder mig da allerede til at se alle afsnit af serien her i juledagene, når nu I taler så varmt om den. :dance:
1
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8452

Indlægaf 2SHY » 24. dec 2015, 15:11

Jeg har set 1. afsnit af Making a Murderer men blev ikke sådan super hooked. Men man skal også være in the mood til den type udsendelse og det var jeg ikke lige den dag. Jeg regner dog med at prøve igen senere :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 25. dec 2015, 23:06

Jeg skulle hen til slutningen af 4. afsnit men fy for fanden da!!! :8: :shock: Nu er jeg nødt til at se resten (også selvom en del af den er lige langtrukken nok for mig)
1

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Brugeravatar
2SHY

Indlægaf 2SHY » 26. dec 2015, 16:20

Jeg er nødt til at spørge... Men er jeg den eneste det kribler i for at give ham Steve Averys mor en heftig makeover? :genert:
0

Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4098

Indlægaf Viskelæder » 27. dec 2015, 00:17

Jeg ser også Making a Murderer. Startede i går og har nu set 6 afsnit :tie:
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 446
Likede indlæg: 3302

Indlægaf Kommodedyret » 27. dec 2015, 00:22

Jeg har siddet hele dagen dagen om stenet dokumentarer på DR K, om kristendomshistorie. Hyggeligt, og en fast del af mine juletraditioner :lun:
2
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4098

Indlægaf Viskelæder » 27. dec 2015, 14:30

Jeg er forelsket i den her tråd!
3
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 394
Likede indlæg: 3774

Indlægaf Sophaya » 27. dec 2015, 15:21

Årh, jeg har været ved at starte "making a murderer" flere gange. Jeg skal have set den!
0
x

Tilbage til "Film og TV"