Hvad skal du/I have til aften?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Sara-lm
Kort karma: 0
Geografisk sted: Sjælland
Likede indlæg: 10

Re: Hvad skal du/I have til aften?

Indlægaf Sara-lm » 1. apr 2016, 18:25

Fik laks i flødesovs med pasta :)
0
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 578
Likede indlæg: 5112

Indlægaf ManicNinja » 1. apr 2016, 19:50

Nu bliver jeg simpelthen nødt til at spørge: Hvad hulen er bønnefritter, gulerodsfritter etc? Er det bare grøntsager, der "ligner fritter i formen", eller er det en form for grøntsagsmos stegt i form som fritter eller?

______

Jeg skal have en rest af en af de lækre pizzaer fra i går: Ultratynd, lidt grov bund, tomatsovs, revet mozzarella, pepperoni, en lææækker gorgonzola, frisk mozzarella vendt i basilikumpesto, og syltede peberstrimler samt friske løgringe. Godt med chili og hvidløg.

Vi lavede også variant, hvor pepperoni og peberstrimler var erstattet med parmaskinke, sorte oliven og friske datterinotomater i både samt en forretsversion med koldt fyld af creme fraiche med citron, stykker af røget laks, lidt sort rogn, meget fint snittet rødløg og lidt purløg på toppen. Bobler til. De to varianter har jeg sjovt nok ingen rester af :fløjt:
0
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9260

Indlægaf Fru Sunshine » 1. apr 2016, 22:11

ManicNinja skrev:Nu bliver jeg simpelthen nødt til at spørge: Hvad hulen er bønnefritter, gulerodsfritter etc? Er det bare grøntsager, der "ligner fritter i formen", eller er det en form for grøntsagsmos stegt i form som fritter eller?

______

Jeg skal have en rest af en af de lækre pizzaer fra i går: Ultratynd, lidt grov bund, tomatsovs, revet mozzarella, pepperoni, en lææækker gorgonzola, frisk mozzarella vendt i basilikumpesto, og syltede peberstrimler samt friske løgringe. Godt med chili og hvidløg.

Vi lavede også variant, hvor pepperoni og peberstrimler var erstattet med parmaskinke, sorte oliven og friske datterinotomater i både samt en forretsversion med koldt fyld af creme fraiche med citron, stykker af røget laks, lidt sort rogn, meget fint snittet rødløg og lidt purløg på toppen. Bobler til. De to varianter har jeg sjovt nok ingen rester af :fløjt:

Bønnefritter er frosne bønner vendt i olie og salt og bagt sprøde i ovnen. Jeg ved ikke, hvorfor det kaldes fritter, for de er jo ikke blevet stegt eller friteret.

Jeg vil tro at andre rodfrugts"fritter" er ca. samme koncept, hvor rodfrugterne er skåret i stave.
Her hedder det bare bagte rodfrugter uanset faconen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3586

Indlægaf Lemonella » 2. apr 2016, 05:53

Fru Sunshine skrev:
ManicNinja skrev:Nu bliver jeg simpelthen nødt til at spørge: Hvad hulen er bønnefritter, gulerodsfritter etc? Er det bare grøntsager, der "ligner fritter i formen", eller er det en form for grøntsagsmos stegt i form som fritter eller?

______

Bønnefritter er frosne bønner vendt i olie og salt og bagt sprøde i ovnen. Jeg ved ikke, hvorfor det kaldes fritter, for de er jo ikke blevet stegt eller friteret.

Jeg laver både bønnefritter og gulerodsfritter i min actifry, så lidt "friteret" er de da. :D

Jeg vil tro at andre rodfrugts"fritter" er ca. samme koncept, hvor rodfrugterne er skåret i stave.
Her hedder det bare bagte rodfrugter uanset faconen.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 724
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6885

Indlægaf Daine » 2. apr 2016, 06:32

Kyllingelår med kartoffelgratin og dampede rosenkål.
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 2. apr 2016, 07:05

Den står på kødløs aftensmad. Vi snupper en gang let dampede rosenkål med feta, grønne oliven og ristede pinjekerner. Dressing lavet af olivenolie, citronsaft og revet citronskal.
Det smager forrygende og mætter faktisk rigtig godt. :)
0
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 496
Likede indlæg: 1607

Indlægaf Spjaerten » 2. apr 2016, 09:58

Spiste ude torsdag og igår. Idag står den på CCC.
Har næsten fået tømt fryseren for det :)
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 2. apr 2016, 10:01

Karbonader med stuvede ærter og gulerødder.

Jeg kan godt lide karbonader, men jeg ville ærligt talt gerne have noget der var en smule mere spændende på en lørdag aften :nerve:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6831

Indlægaf Wizzze » 2. apr 2016, 10:12

ShuruQ skrev:Karbonader med stuvede ærter og gulerødder.

Jeg kan godt lide karbonader, men jeg ville ærligt talt gerne have noget der var en smule mere spændende på en lørdag aften :nerve:.

Du kan da sagtens luxe karbonader (kylling?) op! Lav f.eks. Hasselback eller Pommes Anna til, en bearnaise eller en god vinsovs og så haricots verts eller dampede grønne asparges, så er det da virkelig et festmåltid. Men altså stuvede ærter og gulerødder er altså også super, tror der er mange som ikke er vant til de gode gamle retter særlig ofte, der ville opfatte det som luksus weekend mad. :gogo:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6831

Indlægaf Wizzze » 2. apr 2016, 10:14

Vi er på vej ud og handle, så ved endnu ikke hvad menuen ender på, andet end jeg er i humør til en god flaske rødvin, og så noget is til dessert, solen er jo kommet :D
Så noget kød kommer der nok på menuen :klap:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10293

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. apr 2016, 10:18

Et fad med laks på en bund af grøntsager og fløde.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 2. apr 2016, 10:20

Wizzze skrev:
ShuruQ skrev:Karbonader med stuvede ærter og gulerødder.

Du kan da sagtens luxe karbonader (kylling?) op! Lav f.eks. Hasselback eller Pommes Anna til, en bearnaise eller en god vinsovs og så haricots verts eller dampede grønne asparges, så er det da virkelig et festmåltid. Men altså stuvede ærter og gulerødder er altså også super, tror der er mange som ikke er vant til de gode gamle retter særlig ofte, der ville opfatte det som luksus weekend mad. :gogo:

Retten fejler intet. Men her i huset hører det under hverdagsmad. Hvor vi ikke kan få de dyrere retter i hverdagen men kun i weekenden og så bliver det nogle gange lidt øv når det er på menuen i weekenden hvor der er råd til de dyrere ting :cool2:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1450

Indlægaf Badesandalen » 2. apr 2016, 13:00

En deep pan pizza med shawarma kylling som jeg ikke engang skal lave selv. Om nom nom! :D
1
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1105

Indlægaf girl_beat » 2. apr 2016, 14:50

5-retters på yndlingsrestauranten :love:
Senest rettet af girl_beat 2. apr 2016, 20:20, rettet i alt 3 gange.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 2. apr 2016, 15:45

Kæresten smuttede i biografen med et par venner, så rosenkålssalaten må vente til i morgen.
Jeg snupper en gang nachos med masser af cheddar og en hvid magnum is. :D
1
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Mad og drikke"