Bagdelstræning

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
didas
Indlæg: 963
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 223
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2268

Re: Bagdelstræning

Indlægaf didas » 29. mar 2016, 21:44

Aima skrev:Ej, men ja. Det er da lige nøjagtig dér, forskellen er. Når jeg squatter med vægte bruger jeg forfødderne, for det var den måde jeg lærte det på, men når jeg hopper rundt med vores veninde der, bruger jeg hælene.


Jeg har i hvert fald lige lavet den, hvor jeg havde fokus på at lægge vægten på hælene og det gjorde kæmpe forskel i forhold til i går, det brændte ikke nær så meget i lårene i dag. Rigtig godt tip!
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
D.itsen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 172
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1375

Re: Bagdelstræning

Indlægaf D.itsen » 30. mar 2016, 04:06

Aima skrev:Ej, men ja. Det er da lige nøjagtig dér, forskellen er. Når jeg squatter med vægte bruger jeg forfødderne, for det var den måde jeg lærte det på, men når jeg hopper rundt med vores veninde der, bruger jeg hælene.

:naughty: Jeg tror min træner havde aflivet mig hvis jeg squattede på forfoden. Vægten skal være på hælene og så skal røven tilbage, når man squatter og det er ikke til diskussion der hvor jeg har det fra. Spøjst at du har lært noget andet
Jeg ville køre med større range dvs. Længere ned end hun gør. Hun er over 90 grader ret meget af tiden, og det vil for de fleste gå mere i lår end i røven (for ja, det var lige emnet vi vendte på vej i seng i går... Kæft vi er nogle nørder)
8
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 608
Likede indlæg: 5024

Re: Bagdelstræning

Indlægaf Aima » 30. mar 2016, 09:59

D.itsen skrev:
Aima skrev:Ej, men ja. Det er da lige nøjagtig dér, forskellen er. Når jeg squatter med vægte bruger jeg forfødderne, for det var den måde jeg lærte det på, men når jeg hopper rundt med vores veninde der, bruger jeg hælene.

:naughty: Jeg tror min træner havde aflivet mig hvis jeg squattede på forfoden. Vægten skal være på hælene og så skal røven tilbage, når man squatter og det er ikke til diskussion der hvor jeg har det fra. Spøjst at du har lært noget andet
Jeg ville køre med større range dvs. Længere ned end hun gør. Hun er over 90 grader ret meget af tiden, og det vil for de fleste gå mere i lår end i røven (for ja, det var lige emnet vi vendte på vej i seng i går... Kæft vi er nogle nørder)


Ja, jeg har lært det sådan at vægten er på bagfoden, når jeg sidder i squattet og numsen er tilbage, jeg spænder i maven og alt det der, og når jeg så rejser mig, skubber jeg fra med forforden. Giver det mening? Vi brugte endda ret lang tid på at jeg skulle lære den og teknikken skulle sidde 100% i skabet, inden jeg så meget som overvejede at putte vægt på stangen. Jeg har squattet sådan i snart tre år, så jeg er godt nok træt af hvis det someway har været uhensigtsmæssigt.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 4558
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 1145
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9626

Re: Bagdelstræning

Indlægaf kidkomb » 30. mar 2016, 10:30

Så har jeg squattet med vægt på hælene istedet og hold da fast en forskel!
Det var ikke engang halvt så hårdt og jeg tror ikke det ville have været uuholdeligt, hvis jeg ikke var øm fra sidst.
Det føltes næsten som at snyde. Når jeg har gjort det nogle gange og ømheden ( i lårene that is, min røv er åbenbart meget stærk :lol:) har fortaget sig lidt, så har jeg en kettlebell på 12kg jeg kan smide på.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 422
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1513

Re: Bagdelstræning

Indlægaf Velvet-Goldmine » 30. mar 2016, 10:39

Jeg træner aldrig squat uden vægt på, men nu prøvede jeg lige. Det giver jo stort set ingenting i baller og lår (når man gør det via hæle og core), så det kan jeg godt forstå føles som 'at snyde'. Jeg ved ikke om de der squats uden vægt måske ér bedst til at træne forlåret, for jeg synes faktisk det er svært at gøre det rigtigt uden vægt på.
Når man gør det med vægten, går det jo heller ikke så stærkt, og man står aldrig og 'vipper' som hun gør på et tidspunkt. Det er en sej, tung aktivering af hele muskelkæden bagtil og i mave/core - og det kan mærkes!

Jeg har altid lært at vægten skal være bagtil, og det er også det jeg har fundet på nettet da jeg nørdede i øvelsen, og fandt div. træningsguruer forklare og vise.
Fødderne lidt bredere end skulderbredde, tæer en smule udad, vægten tilbage, ned under 90 grader, overkrop lige, kig op, kom op ved at træde hælene i gulvet og aktivér ballerne, mave og core og OBS!! af knæene ikke vipper ind mod hinanden når du går op, så har du for meget vægt på.

Så rykker det :-D
3
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 738
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Re: Bagdelstræning

Indlægaf lulu-p » 30. mar 2016, 10:52

Jeg prøver virkelig at få vægten over på hælene. Men det er altså svært, jeg har en fornemmelse af at tippe bagover..det er også svært få mig at holde knæene bag tåspidserne.

Kan det have noget med benlængde at gøre i forhold til kroppen? Mine ben er forholdsvis lange?

Er der noget teknik jeg kan bruge?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 422
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1513

Re: Bagdelstræning

Indlægaf Velvet-Goldmine » 30. mar 2016, 10:58

lulu-p skrev:Jeg prøver virkelig at få vægten over på hælene. Men det er altså svært, jeg har en fornemmelse af at tippe bagover..det er også svært få mig at holde knæene bag tåspidserne.

Kan det have noget med benlængde at gøre i forhold til kroppen? Mine ben er forholdsvis lange?

Er der noget teknik jeg kan bruge?


Det har nok mere med smidighed at gøre og hvor stærk du er i core, tror jeg. Prøv at læne overkroppen lidt længere forover og bagdelen bagud, men behold overkroppen lige og kig frem, så du ikke runder eller svajer i ryggen på nogen måde.
1
Akehurst2
Indlæg: 2485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Re: Bagdelstræning

Indlægaf Akehurst2 » 30. mar 2016, 11:07

lulu-p skrev:Jeg prøver virkelig at få vægten over på hælene. Men det er altså svært, jeg har en fornemmelse af at tippe bagover..det er også svært få mig at holde knæene bag tåspidserne.

Kan det have noget med benlængde at gøre i forhold til kroppen? Mine ben er forholdsvis lange?

Er der noget teknik jeg kan bruge?


Jeg synes også det er svært og føler, at jeg vælter bagover.

Men en kettlebell i hænderne foran brystet giver en god modvægt.
1
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1310
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 328
Likede indlæg: 3686

Re: Bagdelstræning

Indlægaf Novella » 30. mar 2016, 11:18

Øh. Vægt på? Er det ikke noget med at smide det over skuldrene? Er det bedre med en kettlebell? Hvordan skal jeg så holde den? :genert: Giver det forskellige resultater?

*rookie*
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 4558
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 1145
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9626

Re: Bagdelstræning

Indlægaf kidkomb » 30. mar 2016, 11:19

Novella skrev:Øh. Vægt på? Er det ikke noget med at smide det over skuldrene? Er det bedre med en kettlebell? Hvordan skal jeg så holde den? :genert: Giver det forskellige resultater?

*rookie*

I favnen, tæt ind til kroppen.... Eh, tror jeg nok?
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 422
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1513

Re: Bagdelstræning

Indlægaf Velvet-Goldmine » 30. mar 2016, 11:25

Jeg træner hjemme, så har ikke vægtstænger og gør det med kettlebell.
Jeg startede med en 12 kg. som jeg holdte foran kroppen (ind til brystet, og så den vendte 'omvendt', altså håndtag nedad).
Jeg så så en video med en kettlebelldude, der gav tips og tricks til andre øvelser, og han tog den om bag nakken/på det øverste af skuldrene, og det er sådan jeg gør nu. Nu har jeg en 18 kg. kettlebell som jeg træner med på den måde, for jeg synes det gav mere ustabilitet at have den foran kroppen - der var jeg mere tilbøjelig til at runde i ryggen og få nogle 'niv' i lænden, som jeg ikke synes mærkedes ok.
Man skal bare være forsigtig og stabil når man svinger kettlebell'en derom (eller faktisk overhovedet ikke 'svinger' men løfter. Tag den op foran kroppen (holdes omvendt), den løftes lidt højere og den ene arm vippes lidt ud, så man kan få hovedet ind under armen, og så er den omme på ryggen.

Det lyder altså mere kompliceret end det er :lol:

EDIT: Jeg fandt lige en øvelse der hedder 'Around the World', og det er præcis sådan man får den om bag nakken:
https://www.youtube.com/watch?v=-9TGeizgqhU
0
Akehurst2
Indlæg: 2485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Re: Bagdelstræning

Indlægaf Akehurst2 » 30. mar 2016, 11:41

kidkomb skrev:
Novella skrev:Øh. Vægt på? Er det ikke noget med at smide det over skuldrene? Er det bedre med en kettlebell? Hvordan skal jeg så holde den? :genert: Giver det forskellige resultater?

*rookie*

I favnen, tæt ind til kroppen.... Eh, tror jeg nok?


Lige præcis.

Billede

Jeg tror ikke, det er bedre end over nakken sådan træningsmæssigt, men hvis man har svært ved at holde kroppen lige, fordi man føler, man tipper bagover, så er det godt med vægten foran som modvægt.
2
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 422
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1513

Re: Bagdelstræning

Indlægaf Velvet-Goldmine » 30. mar 2016, 15:20

Jeg synes det var fint at holde den lette kettlebell foran kroppen, men da jeg kom op i en tungere udgave gav det klart mere stabilitet at tage den bag nakken hvor må jo også holder en vægtstang hvis man træner med dem.
Jeg havde mere tilbøjelighed til at vippe lidt frem i overkroppen når jeg gik op, og det gav lidt dum belastning på nederste del af ryggen. Så snart jeg fik vægten om bag ved blev jeg helt stabil i overkroppen igen.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 986
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 182
Likede indlæg: 2180

Re: Bagdelstræning

Indlægaf Moxy-lady » 30. mar 2016, 20:12

Jeg trænede Kettlebell lunges og wall balls i går så er godt øm i dag og havde ikke planlagt at prøve den der squatvideo i dag, men jeg gjorde det så alligevel. Jeg har også lært at have vægten på hælen og trykke op derfra men jeg synes nu alligevel at de der pulse sektioner var ret hårde. Måske også fordi jeg i forvejen har lidt svært ved at gå i dag :D men det er en god kort øvelse til de dage jeg ikke kommer afsted til træning.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 738
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Re: Bagdelstræning

Indlægaf lulu-p » 9. apr 2016, 15:10

Så lykkedes det mig at få vægten over på hælen..og sikke en forskel. Det gjorde generelt øvelsen lettere..men jeg kan stadig ikke gennemføre.. :lol:
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Fit og/eller lækker"