Min mors konstante snak om sygdom

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 235

Min mors konstante snak om sygdom

Indlægaf HerErJeg » 14. feb 2016, 09:21

Der er en ting som er ved at drive os til vanvid. Min mor snakker sygdom om og om og om igen. Sjovt nok altid om kræft.
Det er ikke hendes egen sygdom, men alle dem hun lige kender som har en svigersøn hvis kone af 1. ægteskab har fået konstateret .... bla bla bla. Rent ud sagt er det uladsiggørligt at føre en samtale om en en person eller noget som sker i verden, uden at der lige kan twistes en omgang væmmelig kræft ind over.
Min svigermor er meget syg af - kræft -, så der jo lige vand på møllen. I disse dage blev hun indlagt igen, fordi hun går og falder derhjemme. Straks er der diagnose klar, der er selvfølgelig kræft på hjernen!HOLD NU OP!!! Ja, så kan det være hun skulle besøge hende i morgen. HOLD NU OP - og lad den stakkels kone finde ro på sig selv.
Det er garanteret den "spændende" sygdommen som hiver hende afsted på besøg, og ikke så meget besøget for hyggens skyld, for så er der jo noget at fortælle videre.

Min kone fik foretaget et keglesnit for nyligt, den slags fortæller vi ganske enkelt slet ikke til hende, for hun er da dødsens før hun selv ved af det. I hvert fald er det helt sikkert bedst at få tømt hele underlivet for inventar, bare for en ordens skyld. Hvis jeg nogensinde kommer til at fejle noget værre end influenza, så skal hun ikke vide noget som helst, så hellere bide smerten i mig.

Hvad pokker stiller vi lige op? Jeg tvivler rigtig meget på, at hun er lydhør overfor kritik i forhold til hendes egen gøren og laden, så trækker hun offerkortet, og vil jo også bare alle folk det bedste. Det kan ganske let være os ender med at stå med lorten.
Faktum er bare, at det sociale element i det hele er kørt noget ned i gear, vi orker det simplethen ikke, og hvis vi er der, så venter vi på at komme hjem igen.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10257

Re: Min mors konstante snak om sygdom

Indlægaf icelady » 14. feb 2016, 09:42

Bed hende stoppe med det og kan hun ikke det, så drop kontakten eller minimer den så meget som muligt.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10153

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. feb 2016, 09:52

Jeg ville prøve uden kritik at spørge, hvorfor sygdom og især kræft optager hende så meget.

Selvom det er belastende at høre på, og det er let at affærdige som nysgerrighed og snageri, kan der godt lægge andre årsager bag, og hendes svar ville derfor have stor betydning for, hvordan jeg ville tackle hendes fokusering fremover.
6
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4093

Indlægaf Viskelæder » 14. feb 2016, 10:09

Jeg tror også, jeg ville prøve at finde årsagen til, at hun er så fokuseret på sygdom. Hvad er det, hun får ud af at tale om det hele tiden? Er hun selv vildt bange for at blive syg? Føler hun sig ensom? Er det ganske enkelt for at få opmærksomhed? Jeg ville, som DetSorteCirkus skriver, spørge, hvorfor hun taler så meget om det, på en neutral facon. På den måde bliver det påtalt, men ikke på en angribende måde. Jeg kunne forestille mig, at hun ville gå helt i baglås/offerrolle, hvis man kritiserede hende for det.
Så ville jeg ud fra svaret finde ud af, hvad jeg så gjorde.
2
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 14. feb 2016, 11:09

Det har altid været sådan, lige så længe jeg kan huske.
Hun har altid rendt på sygehusene og besøgt alverdens syge mennesker. Jeg kan ikke blive klog på om det er blevet en slags fascination af sygdommen, se hvad den gør. Jeg tror ikke på frygt for at få det selv, nu er hun alligevel knapt 80 år.
Men nu hvor det er i familien, så er det ikke til at være nogen steder, fordi det altid kan bringes på banen i en sammenhæng som intet har at gøre med samtalens emne.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5865

Indlægaf Smiling_Goat » 14. feb 2016, 11:45

Jeg synes faktisk, at det tit er noget der sker, når folk bliver gamle. Det er ligesom om, at de bliver helt opslugt af dårligdom, og jeg har den fordom, at det skyldes, de ikke har andet at beskæftige sig med. De arbejder ikke, har måske ikke det store netværk eller fritidssysler, så bliver man måske bare mere opmærksom på sin krop - og sygdom generelt. Desuden er man jo nok også mere bevidst om, at en eller anden sygdom vil tage ens liv, og den kommer tættere og tættere på - tænker jeg.

Min mormor var slem til det (især da hun kom op i 80'erne) og vi lod hende bare snakke. Man kan jo heller ikke tillade sig at sige til et voksent menneske, hvad hun må snakke om. Man kan tage sine forholdsregler og kun se hende, når man har overskud, men jeg synes ikke, man kan bede hende om at ikke snakke om noget, der åbenbart er så utroligt vigtigt for hende.

Du kan selvfølgelig altid sætte dig med hende og sige, hvad hendes snak om sygdom, gør ved dig. Så kan det være, hun retter ind, men du kan jo ikke tvinge hende. Måske er tankemønstret endda så indgroet, at hun ikke selv er klar over, at hun gør det.

Jeg kan dog sagtens forstå din frustration - jeg levede jo selv med det i adskillige år ifm. min mormor.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3225

Indlægaf DD_81 » 14. feb 2016, 12:19

HerErJeg skrev:Det har altid været sådan, lige så længe jeg kan huske.
Hun har altid rendt på sygehusene og besøgt alverdens syge mennesker. Jeg kan ikke blive klog på om det er blevet en slags fascination af sygdommen, se hvad den gør. Jeg tror ikke på frygt for at få det selv, nu er hun alligevel knapt 80 år.
Men nu hvor det er i familien, så er det ikke til at være nogen steder, fordi det altid kan bringes på banen i en sammenhæng som intet har at gøre med samtalens emne.

Oplever du at hun er sådan lidt hypokonderagtig ifht. sig selv, går til lægen ofte og får tjekket div. småting, med tanke på at det kunne være noget alvorligt, eller er det kun sådan en "sensation-interesse" hun har for andre i familie og omgangskreds?

Det lyder træls, og jeg kan godt forstå at det fylder for meget for jer, det bliver jo sådan lidt "ude og hjemme" agtigt, på den kedelige måde, med al den fokus på, og snak om folks alvorlige sygdom. Og det kan jo også synes at være et temmeligt snævert og trist menneskesyn, at man mest interesserer sig for folk når de fejler noget, som i din mors øjne så gør dem spændende.

Du skriver at det altid har været sådan, men har du nogensinde spurgt hende hvorfor, eller meget direkte bedt hende klappe kaje når hun begynder på det. Det er jo trods alt noget af en gammel cirkushest du gerne vil til at opdrage på, dét er nok ikke så nemt, og jeg tænker at det nemmeste nok er, dels at holde kortenen tæt på kroppen som i vælger at gøre, og give et minimum af info om f.x. din svigermor. Men også at i hver eneste gang i ses, direkte melder ud at i ikke interesserer jer for underboens svigersøns søster, at i ikke ønsker at have og deltage i samtaler om folks sygdom etc. Bare skær af på det, og være stædig. "Mor jeg gider simpelthen ikke snakke om sygdom, du synes det er spændende - fair nok, men jeg synes det er træls"

Min egen mormor er midt i 80'erne, og jeg ser hende ikke særlig tit da hun bor i Norge. Men da jeg blev ældre bemærkede jeg for alvor hvor negativ en indstilling hun har til ALTING, hun har altid noget dårligt at sige om vejret, hun taler altid om mangler, ting der kunne og burde være bedre, udtrykker sig negativt om standarder og kvaliteter. Fortæller hvordan øvrige familiemedlemmer kunne og burde opføre sig bedre, gøre bedre, tænke bedre, prioritere økonomi bedre osv.
Hvis vi har talt i telefon en gang og et af mine spædbørn har grædt i baggrunden, for det gør babyer jo indimellem, så tror hun at de græder ALTID.
Hvis hun hører et barn hoste, så bliver der talt om hvor frygtelig det er at have sådan en hoste og den må da ha varet længe, og nu må den godt se at holde op, men det tager jo nok desværre noget tid endnu osv.

Og det er bare mentalt hårdt at være i selskab med sådan et menneske, hvor det næsten altid er det negative der er fortegnet.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
HerErJeg

Indlægaf HerErJeg » 14. feb 2016, 17:29

Jeg har været efter hende i andre sammenhænge, og lige nu kan jeg ikke huske hvad det var, sandsynligvis noget med barnløshed som vi bøvlede med.
Det blev ikke taget specielt godt imod, igen er det offerrollen der hives frem.
Nu i dag kom den der med kræft på hjernen, jamen for pokker, det kunne jo være at den stakkels kone ikke har kræfter til at holde sig på benene, for det har hun vitterlig ikke. Hvorfor så finde på sådan en omgang dramatik?
Dernæst skal jeg nok ikke fortælle min kone noget, hvad skulle det nytte at vide at en gammel kone digter løs på alverdens diagnoser? Hun har nok af problemer i den virkelige verden, fantasier kan ikke bruges til noget.
0

Tilbage til "Livets forhold"