Moderne myter.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Moderne myter.

Indlægaf Spasserinde » 14. feb 2016, 11:26

Jeg har indtil forholdsvist nyligt været i den tro, at jeg levede i en moderne og oplyst verden. Det har så vist sig at være forkert.

På et tidspunkt begyndte jeg at tjekke op på nogle af de ting, folk ligesom bare går og "ved" og derfor render og siger til hinanden, og det viste sig så, at selv i år fucking 2016 med konstant adgang til internet og mere info end nogen sinde, der render vi simpelthen rundt og bekræfter hinanden i en masse bavl, der ikke har rod i virkeligheden. Jeg var dengang naiv nok til at tro, at folk havde en form for selvjustits og derfor naturligvis ikke ville enten opfinde eller videregive ting, de ikke var forholdsvis sikre på - det er for pokker ofte ikke mere end en googling væk. Men nej. Facebook især chokerer mig dagligt med det uunderbyggede bavl, jeg skal lægge øjne til.

I går stødte jeg endnu engang på, at 10 % af alle børn har en anden far, en faren ligesom selv tror. Det har jeg læst ufatteligt mange gange igennem en lang årerække, og jeg har altid fundet det yderst usandsynligt. Det tal er simpelthen alt for højt, givet at man ofte skal knalde uden beskyttelse en del gange før man bliver gravid. Det viser sig, at det rigtige tal for vestlige samfund formentlig ligger i omegnen af 1 % - konkrete estimater svinger imellem ca. 0,7-3,7 pct. Mange af de studier, der finder højere tal, er baseret på den lille gruppe mænd, der selv mistænker, de ikke er faren og derfor selvstændigt opsøger at blive testet - dvs. det siger ikke noget om almindelige hr. og fru Jensen. Tallet varierer i øvrigt imellem samfund, og flere seksuelle partnere øger risikoen imens ægteskab og højt uddannelsesniveau sænker risikoen. (Se evt. links nedenunder)

En anden af min efterhånden gamle forhadte myter er, at global opvarmning kun MÅSKE skyldes mennesker. Det skyldes mennesker. Punktum. Der er konsensus i det videnskabelige miljø, og det er KUN politikere, lobbyister og forvirrede borgere, som henviser til deres "sunde fornuft", der stadig tror noget andet.

Er der nogen myter, I støder på, som I ved er forkerte? Og har I selv noget, I længe har undret jer over om virkeligt kunne være rigtigt?

Global opvarmning:
http://www.bloomberg.com/graphics/2015- ... the-world/
Faderskab:
https://en.wikipedia.org/wiki/Misattributed_paternity
http://insidestory.org.au/the-fatherhood-myth/
http://articles.latimes.com/2010/jun/20 ... y-20100620
Senest rettet af Spasserinde 14. feb 2016, 11:44, rettet i alt 1 gang.
5
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Re: Moderne myter.

Indlægaf Smiling_Goat » 14. feb 2016, 11:36

Åh ja, den der med, at vi kun bruger 10 % af vores hjerne eller sådan noget. Jeg forstår ikke, at nogen kan tro på det. Evolutionen ville da aldrig opfinde noget, der ikke tjener noget formål.

Ud over næbdyret. Men se på det!

næbdyr.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
10
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 14. feb 2016, 11:40

At man får forhøjet kolesterol af at spise æg. Den hører jeg tit!
3
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2280

Indlægaf Zombie » 14. feb 2016, 11:41

Jeg ser jævnligt folk argumentere mod vaccination, på baggrund af en undersøgelse der fandt en sammenhæng mellem vaccination og autisme. En undersøgelse, som forskeren selv trak tilbage fordi den er både forkert og underlødig, og det fik ret voldsomme konsekvenser for ham (heldigvis).

Det er ligesom argumenterne med, at det var bedre "i gamle dage", hvor børnene fik sygdommene som små og derved blev immune.
Folk har glemt hvad eks. polio gør ved børn, fordi de ikke selv er vokset op med det. Deres forældre og bedsteforældre kunne fortælle rædselsfulde historier, eller gik i skole med flere børn med benskinner og krykker, m.v.
Eller fåresyge, som kan gøre drenge sterile.

Det samme gælder visse alm. sygdomme. Der findes former for halsbetændelse som bør behandles med penicillin, fordi det kan give problemer med hjerteklapperne. Det er faktisk en årsag til, at vi i Norden er lidt nogle eksperter når det kommer til operationer eller udskiftning af hjerteklapperne.

Folk ved for lidt om sygdomme, og de har mistet tilliden til læger og forskere. Og så tager de beslutninger på deres børns vegne, som kan få fatale følger.
10
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 14. feb 2016, 11:53

Smiling_Goat skrev:Åh ja, den der med, at vi kun bruger 10 % af vores hjerne eller sådan noget. Jeg forstår ikke, at nogen kan tro på det. Evolutionen ville da aldrig opfinde noget, der ikke tjener noget formål.

næbdyr.jpg

Ja, det er også en af klassikerne! Jeg kan huske da den der Scarlet Johanson film kom ud og jeg bare sad helt tørt og var sådan "Men det er jo ikke rigtigt, at vi kun bruger 10 % af hjernen, vi bruger den hele. Jeg fatter ikke at Morgan Freeman vil være med i sådan noget underlødigt pjat." Nogle af mine venner prøvede at opildne en form for begejstring i mig - men det kan jeg simpelthen ikke over noget der er SÅ pseudovidenskabeligt. Jeg kan godt lide science fiction osv., men for mig svarede det lidt til at man lavede en film om hvordan man på mirakuløs vis kunne kurere psykiske sygdomme med det hvide snit. Det er ikke "interessant", det er bare bagstræberisk.
1
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Indlægaf Smiling_Goat » 14. feb 2016, 11:56

Spasserinde skrev:
Smiling_Goat skrev:Åh ja, den der med, at vi kun bruger 10 % af vores hjerne eller sådan noget. Jeg forstår ikke, at nogen kan tro på det. Evolutionen ville da aldrig opfinde noget, der ikke tjener noget formål.

næbdyr.jpg

Ja, det er også en af klassikerne! Jeg kan huske da den der Scarlet Johanson film kom ud og jeg bare sad helt tørt og var sådan "Men det er jo ikke rigtigt, at vi kun bruger 10 % af hjernen, vi bruger den hele. Jeg fatter ikke at Morgan Freeman vil være med i sådan noget underlødigt pjat." Nogle af mine venner prøvede at opildne en form for begejstring i mig - men det kan jeg simpelthen ikke over noget der er SÅ pseudovidenskabeligt. Jeg kan godt lide science fiction osv., men for mig svarede det lidt til at man lavede en film om hvordan man kurerede psykiske sygdomme med det hvide snit. Det er ikke "interessant", det er bare bagstræberisk.

Præcis, jeg fnøs også en del under den trailer og var faktisk nærmest helt chokeret over, at folk ikke syntes, den var får langt ude. Det er nemlig præcis, for mig også, ligesom at tage et absurd postulat som: "Månen er lavet af grøn ost" og bygge et plot omkring det ud fra seriøse overvejelser om ostens konsistent og med alvorlig retorik. Det kan jo ikke tages alvorligt, fordi det er så langt ude.
1
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 14. feb 2016, 12:04

Der er stadig mange som mener at de skal have penicillin for virussygdomme, og bliver sure når lægen ikke vil udskrive det.
10
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Spasserinde

Indlægaf Spasserinde » 14. feb 2016, 12:08

Zombie skrev:Jeg ser jævnligt folk argumentere mod vaccination, på baggrund af en undersøgelse der fandt en sammenhæng mellem vaccination og autisme. En undersøgelse, som forskeren selv trak tilbage fordi den er både forkert og underlødig, og det fik ret voldsomme konsekvenser for ham (heldigvis).

Det er ligesom argumenterne med, at det var bedre "i gamle dage", hvor børnene fik sygdommene som små og derved blev immune.
Folk har glemt hvad eks. polio gør ved børn, fordi de ikke selv er vokset op med det. Deres forældre og bedsteforældre kunne fortælle rædselsfulde historier, eller gik i skole med flere børn med benskinner og krykker, m.v.
Eller fåresyge, som kan gøre drenge sterile.

Det samme gælder visse alm. sygdomme. Der findes former for halsbetændelse som bør behandles med penicillin, fordi det kan give problemer med hjerteklapperne. Det er faktisk en årsag til, at vi i Norden er lidt nogle eksperter når det kommer til operationer eller udskiftning af hjerteklapperne.

Folk ved for lidt om sygdomme, og de har mistet tilliden til læger og forskere. Og så tager de beslutninger på deres børns vegne, som kan få fatale følger.

Det her er faktisk det, der bekymrer mig allermest, Zombie. Jeg synes klart, at folk skal være kritiske når de tager valg. Men ikke kun har der udviklet sig en mistro til praktiserende sundhedspersonale og forskere, som nærmer sig decideret paranoia og konspirationsteri - der har sideløbende udviklet sig en alternativ helseindustri der tjener styrtende med penge på at spille på folks frygt og folks manglende viden om medicin, kemi, historie og statistik. De bruger et par fancy ord, og så er folk overbevist fordi "det lyder rigtigt". Ironisk nok er en del af drivkraften mistro over for den pengetunge medicinindustri - men den alternative sundhedsindustri tjener sgu da også tykt på deres kosttilskud og alternative behandlinger.

Jeg har set SÅ mange ellers fornuftige og endda veluddannede mennesker linke til suspekte sider, der hævder at kræft kan kureres med c-vitamin, og at autisme ikke findes, eller at det også kan kureres med et eller andet lynhurtigt "vidundermiddel". Og for mig er retorikken bare TUNG af konspirationsteori ("lægerne vil ikke have du ved det her") og urealistiske løfter, men folk falder i med begge ben.

Det er simpelthen uhyggeligt. Intet mindre.
Senest rettet af Spasserinde 14. feb 2016, 12:14, rettet i alt 1 gang.
5
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 717

Indlægaf HappyHippo » 14. feb 2016, 12:10

At man får hængebryster af at amme.
3
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 717

Indlægaf HappyHippo » 14. feb 2016, 12:11

At homøopatisk medicin er bedre end vestlig gennemtestet medicin, herunder vacciner.
6
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1306

Indlægaf hotlips » 14. feb 2016, 12:35

at det overlevede vi da i gamle dage,der florerer et hav af opslag på facebook med alt det VI overlevede.

og jaah,det gjorde VI...men børnedødeligheden var nu væsentligt større,selv så sent som år 2000 var der betydende forskel på hvor mange børn der døde i forhold til nu.
5
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 721

Indlægaf Lykke » 14. feb 2016, 12:41

Den med humlebien. Stop nu! Den kan godt flyve!
2
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2116

Indlægaf eks-Maupassant » 14. feb 2016, 12:55

Nogen historiske.

1. At folk troede jorden var flad i middelalderen. Det er en eller anden nød fra 1800-tallet der satte gang i den ide. Det er umuligt at få den udryddet, selv om den bliver debunked. Myten har medført en masse sludder om at Columbus skulle overbevise folk om at jorden var rund, og at hans besætning troede de ville sejle ud over kanten, det er 100% opfundet.

2. "Julemanden er tyrker". Nopes han var græsk byzantiner. Myten stammer derfra, at den by St Nikolaus er født i idag er en del af Tyrkiet; han levede dog næsten 1000 år før tyrkerne kom til området. Der er dog ikke en kat mere idag der ved at det Byzantinske Imperium fandtes i omkring 1000 år, så folk går bare ud fra at han var tyrker, idet området idag ligger i Tyrkiet. Man ser den f.eks. på mælkekartoner op til jul, har også hørt Özlem Cekic viderebringe den på TV.
0
Muspel
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1200

Indlægaf Muspel » 14. feb 2016, 17:57

adagio skrev:At cykelhjelme yder væsentlig beskyttelse. Deres effekt er meget tvivlsomt dokumenteret, og markedsføringen af dem fra officielt hold har nærmest karkater af propaganda. Det er som om at når man føler man har et nobelt mål, er det ikke så væsentligt at man pynter voldsomt på fakta.

At cpr-nummeret skal være hemmeligt. Det er en misforståelse, og den bekæmpes bedst ved at vi alle er helt åbne om nummeret.

Min veninde har haft en fremlejer boende, som har haft held med at købe på afbetaling hos hm, nelly og et sted mere- i min venindes navn - der nu er røget til inkasso... fordi hun havde åbnet et brev med hendes cpr nr skrevet i. Så jeg tror liiiige jeg bliver ved med at holde mit hemmeligt ...
6
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3112

Indlægaf Rakel » 14. feb 2016, 18:10

Muspel skrev:
adagio skrev:At cykelhjelme yder væsentlig beskyttelse. Deres effekt er meget tvivlsomt dokumenteret, og markedsføringen af dem fra officielt hold har nærmest karkater af propaganda. Det er som om at når man føler man har et nobelt mål, er det ikke så væsentligt at man pynter voldsomt på fakta.

At cpr-nummeret skal være hemmeligt. Det er en misforståelse, og den bekæmpes bedst ved at vi alle er helt åbne om nummeret.

Min veninde har haft en fremlejer boende, som har haft held med at købe på afbetaling hos hm, nelly og et sted mere- i min venindes navn - der nu er røget til inkasso... fordi hun havde åbnet et brev med hendes cpr nr skrevet i. Så jeg tror liiiige jeg bliver ved med at holde mit hemmeligt ...

Mit cpr lå og flød på jobbet - på en kopi af mit uddannelsesbevis. Jeg fandt det selv på et skrivebord og påtalte det (fik det lagt i min personalemappe). Samme uge fik jeg sørme tre afgifter for manglende billet i bus/tog.
Der var 'pudsigt' nok oplyst mit navn + cpr. ved kontrollerne. Jeg kom ikke til at betale det, men jeg foretrækker, at min cpr ikke cirkulerer på den måde.
2

Tilbage til "Livets forhold"