Moderne myter.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Spasserinde
Kort karma: 65
Likede indlæg: 825

Re: Moderne myter.

Indlægaf Spasserinde » 15. feb 2016, 11:17

adagio skrev:
Spasserinde skrev:Men så kommer hele mistroen til sundhedsindustrien ind, og i stedet har vi tusinder af frisører og butiksmedarbejdere, som pludselig mener, at de ved mere end dem, der er uddannet i sundhed.

Det synes jeg egentlig ikke man kan bebrejde dem al den stund sundhedsindustrien ændrer holdning til hvad der er sundt hver anden dag. Eller de har endnu til gode at sige at broccoli er usundt, men det er da ikke mange år siden at man bare skulle proppe sig med pasta. De forskellige religioner omkring LCHF, Paleo, 5-2-kure og hvad der ellers er, udspringer i mine øjne af at sundhedsindustrien tilsyneladende også famler lidt rundt.

At forskere jævnligt producerer studier med forskellige resultater er muligvis medvirkende til, at folk bliver forvirrede. Verden ER kompleks, og videnskab afspejler dette. Det bliver man altså nødt til at acceptere, selv om det muligvis er skræmmende især for folk, der ikke er vant til at beskæftige sig med det.

Men jeg tror også at det i meget høj grad handler om, at folk er naive - på samme måde som jeg var - og simpelthen ikke fatter, at der sidder mennesker der ude, som fabrikerer på livet løs ud fra deres mavefornemmelse. Folk er simpelthen for godtroende og tror, at hvis det står på en hjemmeside eller vises i en dokumentar, så må det jo være rigtigt. Og JA, det er sgu da svært at fatte, hvor mange både velmenende amatører og professionelle svindlere, der åbenbart sidder derude og forurener verden med deres ævl. "Kokosolie kan bruges som tandpasta, for det føler jeg i min mave. Jeg må hellere oprette en hjemmeside om det."
4
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 18
Likede indlæg: 321

Indlægaf Nicolait » 15. feb 2016, 11:49

Guldlok skrev:
Nicolait skrev:
En ting er klistret, men blandingen af kokosolie og pebermynte, lyder heller ikke for appetitlig.

Hold da op. Det er vel som at slutte dagen med en pebermyntedessert :lol:

Dem jeg læste om fravalgte tandpasta med fluor, bl.a. fordi
"fluor er nervegift, som bruges til på sigt at kunne kontrollere (mind control) os alle sammen" opfulgt af
"det tilsættes også vores drikkevand i al hemmelighed for at kontrollere os".

:panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik:

Du kan få den dessert helt for dig selv.

Hvis de så gerne ville kontrollere vores sind, så burde de nok øge dosis, for det virker, da vist ikke helt, bare se på alle de modstridende holdninger folk har.
3
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1526

Indlægaf fisken80 » 15. feb 2016, 12:41

Nicolait skrev:
Guldlok skrev:
Nicolait skrev:
En ting er klistret, men blandingen af kokosolie og pebermynte, lyder heller ikke for appetitlig.

Hold da op. Det er vel som at slutte dagen med en pebermyntedessert :lol:

Dem jeg læste om fravalgte tandpasta med fluor, bl.a. fordi
"fluor er nervegift, som bruges til på sigt at kunne kontrollere (mind control) os alle sammen" opfulgt af
"det tilsættes også vores drikkevand i al hemmelighed for at kontrollere os".

:panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik: :panik:

Du kan få den dessert helt for dig selv.

Hvis de så gerne ville kontrollere vores sind, så burde de nok øge dosis, for det virker, da vist ikke helt, bare se på alle de modstridende holdninger folk har.

De prøver, det er bare ikke kun med fluor. Faktisk så prøver de jo at slå os ihjel: http://www.transformation.dk/chemtrails ... ifter.html
0
Brugeravatar
Mulan
Kort karma: 288
Likede indlæg: 2185

Indlægaf Mulan » 15. feb 2016, 18:06

Detox er ikke en synderlig god ide. Det er en ret fastforankret myte, at detox skulle være særlig godt for kroppen. Der er meget få til ingen dokumenterede positive effekter af det. Til gengæld er der en del dokumentation omkring negative effekter såsom tab af vores tarmflora og andet godt.
5
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
D.itsen
Kort karma: 172
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1376

Indlægaf D.itsen » 15. feb 2016, 18:11

adagio skrev:
Spasserinde skrev:Men så kommer hele mistroen til sundhedsindustrien ind, og i stedet har vi tusinder af frisører og butiksmedarbejdere, som pludselig mener, at de ved mere end dem, der er uddannet i sundhed.

Det synes jeg egentlig ikke man kan bebrejde dem al den stund sundhedsindustrien ændrer holdning til hvad der er sundt hver anden dag. Eller de har endnu til gode at sige at broccoli er usundt, men det er da ikke mange år siden at man bare skulle proppe sig med pasta. De forskellige religioner omkring LCHF, Paleo, 5-2-kure og hvad der ellers er, udspringer i mine øjne af at sundhedsindustrien tilsyneladende også famler lidt rundt.

At medierne blæser enkelt-undersøgelser helt ud af proportioner, kan man dårligt bebrejde sundshedsindustrien (jeg ville nu heller snakke om forskere, end om sundshedsindustrien, da det sidste for mig er dem der lever af de forskellige trends, uden Videnskabelige belæg)
0
UH UH UH UH KORT :love:
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 716

Indlægaf HappyHippo » 15. feb 2016, 18:14

jeg ville lige skrive noget om fluor, men I kom mig i forkøbet.

Nu skal vi alle børste tænder i kokosolie, det er meget bedre. Faktisk virker kokosolie mod alt. ALT!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Mulan
Kort karma: 288
Likede indlæg: 2185

Indlægaf Mulan » 15. feb 2016, 18:19

Jeg må fluks anskaffe mig noget kokosolie til bankkontoen, tror jeg.
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9660

Indlægaf kidkomb » 15. feb 2016, 18:28

Åh, den med fluor. Den er jeg også stødt på.

Til gengæld, så er jeg altså enig med DGD. Man skal også passe på med, at ophøje videnskab til noget absolut.
Man må gerne holde sig informeret, bestemt, men det er rigtig svært, at klandre folk for hele tiden at "opfinde" sandheder.
Jeg tror mange føler, at der ikke er nogen grund til, at have meget fidus til videnskaben, fordi der i vores levetid har været så mange ændringer i hvad der er "sundt". Og så er det jo spændende at snakke om.
Man skal bare afholde sig fra, at udbrede pseudovidenskab. Det er dumt og det kan være sundhedsskadeligt og det vidner om en sær mangel på realitetsans.

De dygtigste videnskabsmænd er agnostikere. Ikke ateister.
3
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 142
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1417

Indlægaf vUlpeS » 15. feb 2016, 19:13

Spasserinde skrev:(...)givet at deres information jo stadig er baseret på selv samme forskningsmiljø, som de tager afstand fra.

Det er langt fra sandheden, at alle forskere i hele verden er enige med hinanden, endsige i kahyt med hinanden. Megen forskning er sponsoreret. Somme tider er der interessekonflikter, som f.eks. dengang der viste sig, at et velkendt tobaksfirma hemmeligt havde sponsoreret en undersøgelse, der angik el-cigaretter.
0
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 142
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1417

Indlægaf vUlpeS » 15. feb 2016, 19:16

At man kun skulle besidde 5 sanser er noget pjat. Der findes dobbelt så mange.
0
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 15. feb 2016, 19:19

adagio skrev:
kidkomb skrev:De dygtigste videnskabsmænd er agnostikere. Ikke ateister.

Problemet med betegnelsen agnostiker er at det er en legitimering af religion. Hvis du siger at Jorden går under i morgen fordi du har læst det i en gammel bog, vil jeg sige at du er en tosse, og jeg tror dig ikke over en dørtærskel selv om jeg aldrig vil udelukke noget 100%, og derfor heller ikke at Jorden går under i morgen. Men at jeg udelukker det 99,99999999% er nok til at jeg vælger betegnelsen ateist fremfor agnostiker.

Agnostiker er overhovedet ikke en legitimering af religion.
Det er en erkendelse af, at vi aldrig kan være helt sikre.
Ateist er at være religiøs. For så bekender man sig til den religion der hedder videnskab. Det er den smarteste, klogeste og mest underbyggede religion i verden (efter min mening), men det der kendetegner en dygtig videnskabsmand er netop den konstante stræben efter en endegyldig sandhed under samtidig erkendelse af, at man ikke kan finde den.

EDIT: Eller snarere, at der kan være mere til den endegyldige sandhed end man har nu.
3
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 15. feb 2016, 19:24

adagio skrev:
Spasserinde skrev:Altså - det er jo sådan set videnskabens vilkår. Den konstante søgen efter mere præcise svar. Det medfører justeringer - og indimellem at man må tage ting tilbage. Men det er stadig det bedste bud, og langt bedre end folks hjemmebryggede "kure".

Tjoh. Hvis jeg havde siddet i 80'erne og sagt at stenaldermad med grøntsager, nødder, fisk og kød var meget bedre end kostpyramiden med pasta og ris i bunden, ville jeg vel have været i konflikt med datidens videnskab, men jeg ville ikke desto mindre have vidst bedre end dem (i hvert fald ifølge nutidens videnskab).

Du ville netop ikke have vist det. Det ville være en mening, en ræsonnering, en mavefornemmelse der viste sig at holde stik.
Ikke en viden. Som er baseret på videnskab.
3
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 15. feb 2016, 23:17

kidkomb skrev:Åh, den med fluor. Den er jeg også stødt på.

Til gengæld, så er jeg altså enig med DGD. Man skal også passe på med, at ophøje videnskab til noget absolut.
Man må gerne holde sig informeret, bestemt, men det er rigtig svært, at klandre folk for hele tiden at "opfinde" sandheder.
Jeg tror mange føler, at der ikke er nogen grund til, at have meget fidus til videnskaben, fordi der i vores levetid har været så mange ændringer i hvad der er "sundt". Og så er det jo spændende at snakke om.
Man skal bare afholde sig fra, at udbrede pseudovidenskab. Det er dumt og det kan være sundhedsskadeligt og det vidner om en sær mangel på realitetsans.

De dygtigste videnskabsmænd er agnostikere. Ikke ateister.

Okay, det var ellers noget af en påstand - man opnår simpelthen ikke sit fulde potentiale som videnskabsmand m/k, hvis man ikke er åben over for alt hvad der bliver lukket ud - uanset hvor tosset og selvmodsigende det så er - og uagtet at ens forskningsområde f.eks. begrænser sig til topologi eller at finde en kur mod HIV?
2
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 446
Likede indlæg: 3306

Indlægaf Kommodedyret » 15. feb 2016, 23:25

Behøver den her tråd virkelig udvikle sig til endnu en videnskab >< religion -diskussion?
7
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 15. feb 2016, 23:27

kidkomb skrev:...
Agnostiker er overhovedet ikke en legitimering af religion.
Det er en erkendelse af, at vi aldrig kan være helt sikre.
Ateist er at være religiøs. For så bekender man sig til den religion der hedder videnskab. Det er den smarteste, klogeste og mest underbyggede religion i verden (efter min mening), men det der kendetegner en dygtig videnskabsmand er netop den konstante stræben efter en endegyldig sandhed under samtidig erkendelse af, at man ikke kan finde den.

EDIT: Eller snarere, at der kan være mere til den endegyldige sandhed end man har nu.

Så fraværet af tro gør simpelthen en religiøs i sig selv og videnskab er bare en delmængde af begrebet "religion"; på lige fod med f.eks. kristendommen og islam? Jeg må sige at du har nogle interessante definitioner af visse ord...
1

Tilbage til "Livets forhold"