Siger du # Neger# ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2555

Re: Siger du # Neger# ?

Indlægaf LaScrooge » 16. feb 2016, 10:36

eks-Maupassant skrev:
Det er jo bare fordi det er nemmere.

Hvis man er f.eks. 50 personer sammen og der er en hollænder, så er det meget nemmere at sige "ham der hollænderen" i stedet for at gå igennem "ham der med den sjove næse, den blå trøje og blonde hår" - "du mener ham med de grønne sko" "nejnej det er en anden, ham her har gule sko" "ahh du mener ham der sad til højre for ham med den røde trøje og den grønne hat" "nej nej, ham med..." osv.

Det er ikke altid derfor, selvom det selvfølgelig er en genvej i nogle sammenhænge. Jeg kan huske det fra min studietid, hvor det eneste der kunne spore nogen ind på at jeg talte om Isaac var hvis jeg omtalte hans hudfarve, ellers gættede de på de andre 49 mandlige studerende først.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Animi » 16. feb 2016, 10:41

Tråden fik mig lige til at tænke på dette :P
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 287
Likede indlæg: 4429

Indlægaf Rosa Espinosa » 16. feb 2016, 10:58

Nej og siger heller ikke spanioler.
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
ExCoastal
Kort karma: 39
Likede indlæg: 333

Indlægaf ExCoastal » 16. feb 2016, 18:16

Nej, det er vist mange år siden, at jeg har brugt det ord. Jeg tillægger det egentlig ikke noget racistisk, men jeg opfatter det som værende gammeldags. Det samme kan siges om ordet "negro" på engelsk, det er heller ikke et racistisk ord, men bruges stort set ikke mere.

Til gengæld bliver jeg irriteret over ordet "African-American", det skriger langt væk af politisk korrekthed efter min mening. Så på engelsk bruger jeg kun ordet "black", det er simpelt og ligetil.
0
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 10
Likede indlæg: 61

Indlægaf Zorglup » 16. feb 2016, 20:30

Ja.
Det har det altid heddet i min familie. Jeg forbinder det ikke med racisme eller nedgørende. Udover at være dansker er jeg også hvid, skandinav, nordboer, kaukasisk osv. Kært barn har mange navne ;-) Gætter på andre farver mennesker, også har navne om hvide. Pæne og mindre pæne :-)
Senest rettet af Zorglup 16. feb 2016, 22:30, rettet i alt 1 gang.
0
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 780

Indlægaf Bimmerdyret » 16. feb 2016, 21:11

Hvis jeg skal omtale en person, hvis navn og nationalitet jeg ikke kender, bruger jeg ordet neger som beskrivelse hvis vedkommende er "af den negroide race (bioantropologisk)fx:
- hvis jeg ikke ved at vedkommende er kenyaner
- hvis jeg ikke ved om vedkommende er dansker
- hvis jeg ikke ved at vedkommende er veninde med Louise og iøvrigt hedder Pernille, Quilla osv.

Jeg bruger aldrig ordet neger i en nedsættende kontekst.

Hvis jeg ved at vedkommende er Gambianer så siger jeg gambianer, aldrig afrikaner, fordi er man afrikaner kan man jo sagtens være hvid (hvis man skal følge sydafrikanerne)

Jeg bruger yderst sjældent ordet sort, hvilket skyldes noget gammel familiebekendtskab der boede 40 år i Sydafrika, der brugte ordet nedsættende.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 16. feb 2016, 21:14

Kom iøvrigt lige til at tænke på Melodi Grand Prix og Heick.
Annettes søn havde fået en seddel med hjem med en skideballe, fordi ungen havde brugt ordet "Eskimo" i en skoleopgave.
Skolen havde forklaret at det opfattede man som nedsættende og Annette gav så naturligvis sin unge en parental røffel.

Det "morsomme" er, at der er mange der bliver kaldt inuitter, der opfatter DET som nedsættende, og faktisk helst vil kaldes for eskimoer.
Så kan man så spørge sig selv om, den dobbelt-røffel nu egentlig var på sin plads.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9653

Indlægaf kidkomb » 16. feb 2016, 21:19

Hvad nu hvis man siger "mørk afrikaner"?
Tror I det vil virke stødende?
Jeg har det svært med "sort", det lyder så nedladende for mig.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 16. feb 2016, 21:26

Bimmerdyret skrev:Kom iøvrigt lige til at tænke på Melodi Grand Prix og Heick.
Annettes søn havde fået en seddel med hjem med en skideballe, fordi ungen havde brugt ordet "Eskimo" i en skoleopgave.
Skolen havde forklaret at det opfattede man som nedsættende og Annette gav så naturligvis sin unge en parental røffel.

Det "morsomme" er, at der er mange der bliver kaldt inuitter, der opfatter DET som nedsættende, og faktisk helst vil kaldes for eskimoer.
Så kan man så spørge sig selv om, den dobbelt-røffel nu egentlig var på sin plads.

Jeg læste godt om den episode. Jeg vidste ikke eskimo nu også var forbudt. Gad vide om eskimo-is så får nyt navn? altså ligesom det ikke hedder neger-bolle.

Neger er for mig en arketype på en meget mørk person. En eskimo er en af grønlandsk afstamning som bærer en (sælskinds-)anorak, evt med harpun og kajak, og bor i iglo.

Jeg bruger ikke ordet neger længere da jeg har forstået det virker stødende. Jeg synes så det er en udfordring at finde et neutralt ord der ikke også virker påtaget eller stødende. Hvis jeg ser en kulsort mand, evt i meget farverig beklædning, så kan jeg godt tænke "neger". Feks i stil med filmen "Coming til America" med Eddie Murphy.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 16. feb 2016, 21:51

Jeg bruger hverken sort om en neger eller gul om en asiat.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 16. feb 2016, 22:00

I øvrigt er nogle af afrikansk afstamning vist ikke mere sort end mange andre med ikke afrikansk afstamning.

Og hvad med aboriginere. Skal de også kaldes sorte ? Ja, jeg ved godt, at aboriginere også er af afrikansk afstamning langt tilbage i tiden.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 182
Likede indlæg: 2188

Indlægaf Moxy-lady » 16. feb 2016, 22:13

Jeg siger afrikaner/af afrikansk afstamning hvis det er relevant. Synes ikke godt om ordet neger eller sort. Synes ikke at det fungerer så godt på dansk, omtaler jo heller ikke mig selv som hvid.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 16. feb 2016, 22:25

landsbytossen skrev:I øvrigt er nogle af afrikansk afstamning vist ikke mere sort end mange andre med ikke afrikansk afstamning.

Michael Jackson :fløjt:
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2080

Indlægaf eks-Maupassant » 16. feb 2016, 22:28

ExCoastal skrev:Nej, det er vist mange år siden, at jeg har brugt det ord. Jeg tillægger det egentlig ikke noget racistisk, men jeg opfatter det som værende gammeldags. Det samme kan siges om ordet "negro" på engelsk, det er heller ikke et racistisk ord, men bruges stort set ikke mere.

Til gengæld bliver jeg irriteret over ordet "African-American", det skriger langt væk af politisk korrekthed efter min mening. Så på engelsk bruger jeg kun ordet "black", det er simpelt og ligetil.

Ja og ordet er jo bare dårligt designet, fordi det ikke rammer de folk som det ord (black) det skal erstatte. Det har ikke samme denotation som det hedder.

Der er både ikke-blacks der kommer til at falde ind under afro-american (en hvid boer fra Sydafrika eller en Ægypter der tager til USA).

Samt blacks der ikke falder under ordet - f.eks. en sort der er fra UK, eller sågar fra Afrika.

Det virker ret bizart man ikke har et fælles ord for to gutter fra USAS hhv Gambia der ser helt ens ud.

Hele ideen med sproget er jo at man har de ord man har brug for i de praktiske. Man kan faktisk kun beskrive en gambianers udseende ved at sige "he looks just like an Afro-American" ;) Fordi hvis man bare kalder ham afrikaner, så kunne han også være boer eller ægypter.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2080

Indlægaf eks-Maupassant » 16. feb 2016, 22:29

Måske er tanken bag ordet at det skal blive så vanskeligt at snakke om hudfarve at folk helt dropper det?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"