To fester på samme dag

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
ina
Kort karma: 132
Likede indlæg: 717

To fester på samme dag

Indlægaf ina » 16. feb 2016, 13:26

Jeg er blevet inviteret til to 30 års fødselsdage på samme dag i starten af april.

1. Fødselaren er en kvinde, som er gift med min mands kammerat. Jeg ser hende aldrig privat, kun i store forsamlinger. Vi har et fint forhold, men ret overfladisk, skriver aldrig sammen på SMS eller facebook, men kommenterer da på hinandens billeder og sådan. Hun var med til min fødselsdag sidste år. Hun inviterede for 3 måneder siden, som en slags "save the date" på facebook, og vi har kort snakket om sidst vi sås, at hun var i god tid, og at jeg godt kunne komme. Det er en fest for "piger", og jeg kender kun en, udover fødselaren. Resten af hendes veninder har jeg ikke noget til fælles med. Jeg tænkte at det ville blive en lidt stille aften, og derfor var planen, at deltage i spisning og hygge, og køre hjem, når de blev fulde.

2. Fødselaren er en kvinde, hende og hendes mand er et vennepar til min mand, som jeg har lært at kende indenfor de sidste to år. Vi ses 4-6 gange om året, og mig og fødselaren sms'er jævnligt. Det er en stor fest, hvor min mand selvfølgelig også er inviteret, og der kommer en større flok, som vi også kender. Det bliver en skide skov fest! Hun inviterede for en lille måned siden.

Jeg kan komme med mange gode argmumenter for hvorfor det er fest nr 2 jeg skal vælge, men jeg har jo sagt at jeg vil komme til fest nr 1. Og så kan man jo ikke slippe ud af det.. Eller hvad? ;)

Er det helt uetisk at komme med en lille hvid løgn om at jeg er kommet til at dobbeltbooke?

Hvad siger I? Og hvad har I gjort, når I har stået i sådan en situation?
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 162
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2548

Re: To fester på samme dag

Indlægaf Mi55y » 16. feb 2016, 13:34

ina skrev:Jeg kan komme med mange gode argmumenter for hvorfor det er fest nr 2 jeg skal vælge, men jeg har jo sagt at jeg vil komme til fest nr 1. Og så kan man jo ikke slippe ud af det.. Eller hvad? ;)

Er det helt uetisk at komme med en lille hvid løgn om at jeg er kommet til at dobbeltbooke?

Er der ingen mulighed for at tage til fest nr. 1 og så støde til fest nr. 2 senere? For min holdning må være, at når man først har sagt ja til at komme, så er der ingen vej udenom, bare fordi noget bedre dukker op. Prøv at tænke på, hvordan du selv ville have det, hvis du var vidende om, at nogen havde droppet dit arrangement, fordi der dukkede noget op, de hellere ville - ikke en særlig rar følelse.
9
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5757

Indlægaf Animi » 16. feb 2016, 13:42

Jeg var nok kommet med en hvid løgn, og taget til fest nr 2. Det kan godt være det ikke er det pæneste at gøre, men der går sgu nok.
Og hvis det var mig der holdt fest, ville jeg da hellere have at folk lod være med at komme, frem for at de kom af "pligt" og ikke af 100% lyst :)
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 16. feb 2016, 13:44

Animi skrev:Jeg var nok kommet med en hvid løgn, og taget til fest nr 2. Det kan godt være det ikke er det pæneste at gøre, men der går sgu nok.
Og hvis det var mig der holdt fest, ville jeg da hellere have at folk lod være med at komme, frem for at de kom af "pligt" og ikke af 100% lyst :)

Sådan ville jeg også gøre :genert:
1
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 16. feb 2016, 13:48

Mi55y skrev:
ina skrev:Jeg kan komme med mange gode argmumenter for hvorfor det er fest nr 2 jeg skal vælge, men jeg har jo sagt at jeg vil komme til fest nr 1. Og så kan man jo ikke slippe ud af det.. Eller hvad? ;)

Er der ingen mulighed for at tage til fest nr. 1 og så støde til fest nr. 2 senere? For min holdning må være, at når man først har sagt ja til at komme, så er der ingen vej udenom, bare fordi noget bedre dukker op. Prøv at tænke på, hvordan du selv ville have det, hvis du var vidende om, at nogen havde droppet dit arrangement, fordi der dukkede noget op, de hellere ville - ikke en særlig rar følelse.

Det er muligvis fordi jeg ikke duer til at være ude ret meget senere end midnat - men med den model ville jeg ikke nyde første fest, fordi jeg ville sidde "på nåle" og vente på, at jeg kunne tillade mig at gå :genert:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10273

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. feb 2016, 13:54

Jeg er enig med Missy.
Det ville være i orden at tale med fødselar nr. 1 om alligevel ikke at komme, hvis du pludselig blev inviteret til en meget nær relations runde fødselsdag, bryllup eller lignende, men når det mest drejer sig om graden af interesse, bliver det, synes jeg, lidt for "hvem er mest populær i klassen?"-agtigt.
Jeg er ikke sikker på, at jeg uanset hvad ville være interesseret i konceptet "Kun for kvinder-aften hos min mands kammerats kone", så det kunne jeg nok godt finde på at melde afbud til med en hvid løgn, men for mig er det klart, at jeg så heller ikke tog til en anden fest, hvis jeg senere blev inviteret til noget andet, der mindede om det, jeg havde takket nej til.

Jeg synes, at du skal nævne for fødselar nr. 1, at du er blevet inviteret til endnu en rund fødselsdag, og om det derfor vil være ok, at du går lidt tidligere end ellers for at kunne være med begge steder. Det kan du efter min mening godt tillade dig, når der ikke er tale om en nær veninde eller en meget formel fest, hvor man sidder til bords hele aftenen.
9
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
ina
Kort karma: 132
Likede indlæg: 717

Indlægaf ina » 16. feb 2016, 14:03

De to fester ligger et godt stykke fra hinanden, men måske det godt kunne lade sig gøre. Det var en ide jeg slet ikke havde overvejet. :gruble:

Men er egentlig glad for at gøre, at der er andre der ville vælge fest nr. 2, som jeg også selv helst ville jo. :genert:
Senest rettet af ina 16. feb 2016, 14:03, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. feb 2016, 14:03

Animi skrev:Jeg var nok kommet med en hvid løgn, og taget til fest nr 2. Det kan godt være det ikke er det pæneste at gøre, men der går sgu nok.

Hvis det kun er pligt, forstår jeg ikke, at man overhovedet takker ja til at komme. Tænk hvis der ikke var dukket noget bedre op; så havde man siddet der af ren og skær pligt. Er det sjovt for fødselaren? Og hvis man oprigtig mener, at det alligevel ikke er interessant for hende, at man deltager, når det ikke er af 100% lyst, hvorfor så ikke bare sige det, som det er?

Jeg synes ikke nødvendigvis, at man er et skrækkeligt menneske, fordi man tager til en sjovere fest under påskud af en hvid løgn, men i det mindste bør man overfor sig selv stå ved, at man gør det af egoistiske grunde og ikke for at skåne fødselaren for sit pligtskyldige selskab.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 16. feb 2016, 14:03

Det er ikke fordi, jeg synes en hvid løgn ville være en katastrofe, men er det overhovedet nødvendigt? Jeg mener, fødselar nr. 1 lægger vel omtrent det samme i jeres relation, som du gør, altså hun ved vel lige så godt som dig, at jeres bekendtskab mest er den lidt perifere og overfladiske slags, så hvis du forklarede at én af dine tætte veninder uheldigvis havde lagt sin runde fest på samme dag, og at du, omend du meget gerne ville deltage i fødselar nummer 1's fest, simpelthen, grundet den tættere relation, ønskede at prioritere den anden fest i denne omgang, tror du så ikke, hun ville forstå det? Det ville jeg i hvert fald.

Altså, jeg er all in for, at man tager de invitationer man får alvorlig, og under alle mulige omstændigheder er det der princip om, at man møder op til det, man først har sagt ja til, også vældigt fint som tommelfingerregel, men under visse omstændigheder synes jeg altså det er i orden at slække lidt på principperne og tilvælge det, der har størst personlig værdi. Din semi-bekendte skal jo nok få en god damefest alligevel.
17
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. feb 2016, 14:09

Hvis forskellen mest ligger i relationen og ikke så meget i selve festen, er jeg enig med Aima.
Det er det optimale at gøre.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5757

Indlægaf Animi » 16. feb 2016, 14:11

DetSorteCirkus skrev:

Hvis det kun er pligt, forstår jeg ikke, at man overhovedet takker ja til at komme. Tænk hvis der ikke var dukket noget bedre op; så havde man siddet der af ren og skær pligt. Er det sjovt for fødselaren? Og hvis man oprigtig mener, at det alligevel ikke er interessant for hende, at man deltager, når det ikke er af 100% lyst, hvorfor så ikke bare sige det, som det er?

Jeg synes ikke nødvendigvis, at man er et skrækkeligt menneske, fordi man tager til en sjovere fest under påskud af en hvid løgn, men i det mindste bør man overfor sig selv stå ved, at man gør det af egoistiske grunde og ikke for at skåne fødselaren for sit pligtskyldige selskab.

Det behøver jo heller ikke at være at pligt at man har sagt ja, men det bliver det jo til hvis argumentet for ikke at kunne takke nej senere er "nu har du sagt ja, så der er ingen vej udenom."
Og jeg tror bestemt ikke at nogen vil påstå at det ikke er af egoistiske grunde :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 16. feb 2016, 14:13

DetSorteCirkus skrev:Hvis forskellen mest ligger i relationen og ikke så meget i selve festen, er jeg enig med Aima.
Det er det optimale at gøre.

Jeg havde også forstået det som, at begge kvinder var overfladiske bekendtskaber. Men hvis der rent faktisk er tale om mands kammerats kone vs. en veninde, så ville jeg ikke have det så stramt med at aflyse deltagelse i den første fest.
1

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 16. feb 2016, 14:48

Fødselar #1 er mandens kammerats kone, hende og TS ses ikke privat og har ikke personlig kontakt.

Fødselar #2 er den ene del af et vennepar, som TS og mand ses privat med 4-6 gange om året. Derudover er der personlig kontakt på facebook og sms.

Jeg tænkte bare, den personlige relation måtte have væsentlig betydning for TS' valg, siden hun redegør så grundigt for begge.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6032

Indlægaf LadyFox » 16. feb 2016, 14:48

Jeg ville nok selv tage til begge fødselsdage - og så bare gå tidligt fra den første, for mig ville det være fyldestgørende bare at dukke op med en buket blomster/en gave, ønske tillykke og skåle over et glas et eller andet og så videre. Men så ville jeg ringe til fødselar 1 i forvejen og forklare situationen som den er og melde ud at jeg selvfølgelig lige dukker op og siger hej, men at jeg altså går tidligt grundet den anden fødselsdag der er dukket op bliver holdt af en der er tættere på. Jeg synes ikke at ærlighed behøver at være en ulempe, og jeg tror godt at fødselaren forstår hvis det ikke er fordi du har lavet det nummer før. Folk er tit rimelig forstående.
5
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 16. feb 2016, 14:55

Aima skrev:Fødselar #1 er mandens kammerats kone, hende og TS ses ikke privat og har ikke personlig kontakt.

Fødselar #2 er den ene del af et vennepar, som TS og mand ses privat med 4-6 gange om året. Derudover er der personlig kontakt på facebook og sms.

Jeg tænkte bare, den personlige relation måtte have væsentlig betydning for TS' valg, siden hun redegør så grundigt for begge.

Jo jo, men hun skrev bare at fødselar #2 er del af hendes mands vennepar - ikke hendes eget vennepar. Derfor tænkte jeg, at relationen var overfladisk. Jeg kender da også par igennem min kæreste, som jeg ser jævnligt, hvor jeg har skrevet lidt privat med den ene eller anden part, men hvor jeg stadig ikke ville definere dem som mine venner men min kærestes venner.
1

Tilbage til "Livets forhold"