Rådighedsbeløb

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Frandsen
Kort karma: 68
Likede indlæg: 460

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Frandsen » 16. feb 2016, 21:11

Aner det ikke ... Er det meget underligt?
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1529

Indlægaf Velvet-Goldmine » 16. feb 2016, 21:19

Frandsen skrev:Aner det ikke ... Er det meget underligt?

Ikke med mindre du modtager uforholdsmæssigt mange vrede breve fra banken :-D
Senest rettet af Velvet-Goldmine 17. feb 2016, 14:45, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 6814

Indlægaf Wizzze » 16. feb 2016, 21:27

Det kommer meget an på hvordan man definerer rådighedsbeløb.
Det vi tænker på som vores rådighedsbeløb, er de "lommepenge" vi har på hver vores lønkonto, som kan bruges til tøjkøb, gadgets, osv.
Men vores "lommepenge" fremkommer efter der er trukket til de faste udgifter, er trukket til husholdningskontoen, og der er overført til opsparinger. Så anlægger man bankernes synsvinkel på rådighedsbeløb så har vi en del mere end det vi selv opfatter som "til rådighed".

Bankerne vil sige vi har omkring 50.000kr. i rådighedsbeløb, vi ville sige, at vi hver har omkring 8.000kr. i rådighedsbeløb.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3263

Indlægaf DD_81 » 16. feb 2016, 21:31

vi har ca. 18.000 - 20.000 kr pr. måned når alle faste omkostninger er betalt.

Men de skal så ud over alm. dagligdagsforbrug, og ferier og fornøjelse, også dække renovering af bolig, reperation af biler osv.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 16. feb 2016, 21:42

Frandsen skrev:Aner det ikke ... Er det meget underligt?

Njøh, det kommer jo an på ens personlighed.
Vi har et excelark med vores budget. Det gennemgås hver 3. måned, oftere hvis der er ændringer som nu her hvor jeg er gået fra su til dagpenge til løn på 1 måned.
Jeg ved på kr og ører, eller kan slå det op lynhurtigt, hvad vi sætter af til alt fra husleje og internet over fodterapi og buskort til julegaver, fødselsdagsgaver og husholdning. Og alt derimellem. Min kæreste har ligeså meget styr på det. Vi har det bedst med, at der er styr på alle petitesser, så slapper vi bedst af og kan være spontane. Jeg har også fuldstændig styr på nøjagtig, hvor meget jeg skal arbejde i hver vagttype (er fast vikar i nogle måneder af praktiske årsager), før vi har dækket min del af den nødvendige indtægt og går over til mere opsparing. Samt hvor vi kan skære ned, hvis det er nødvendigt.
Min mor synes ikke, vi er rigtig kloge, og at vi burde slappe lidt af. Men vi har det godt med at have så petitesseagtigt styr på det. Hun har det bedre med at have det lidt som dig "der er penge nok, og jeg aner ikke det præcise beløb", og så er alle jo glade :D
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
superboa
Kort karma: 28
Likede indlæg: 243

Indlægaf superboa » 16. feb 2016, 21:43

Når der er overført til budgetkontoen og til den faste opsparing, har vi til fælles et sted imellem 8000 og 10.000 til deling - de penge skal så dække mad/husholdning, mad/ting til dyrene, tøj, gaver, benzin, frisør, boligting, ferier osv.
0
godtnavn
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1231

Indlægaf godtnavn » 16. feb 2016, 22:34

Lige nu hvor jeg er på orlov og dermed har 0 kr udbetalt har vi, to personer, tilsammen 11-12.000 kr, en del af dem ryger dog til opsparing, og så bruger vi mange penge på mad :) Transport har tages også herfra, men vi har ikke bil og cykler til det meste, så det er ikke mere end måske 200 kr om måneden, og altså fjollet at sætte på budgettet. Det løber fint rundt, glæder mig dog til at vi igen kan sparer noget mere op.
0
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1148

Indlægaf zembra1986 » 16. feb 2016, 22:49

Af min skolepraktikydelse: ca. 900 kr

Heldigvis har jeg en mor som tilbyder mig økonomisk hjælp hver måned, ellers havde jeg aldrig klaret den.
0
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 16. feb 2016, 23:20

godtnavn skrev:Lige nu hvor jeg er på orlov og dermed har 0 kr udbetalt har vi, to personer, tilsammen 11-12.000 kr, en del af dem ryger dog til opsparing, og så bruger vi mange penge på mad :) Transport har tages også herfra, men vi har ikke bil og cykler til det meste, så det er ikke mere end måske 200 kr om måneden, og altså fjollet at sætte på budgettet. Det løber fint rundt, glæder mig dog til at vi igen kan sparer noget mere op.

:genert:
vi har poster på vores budget ned til 70 kr :lol: Alt hvad vi køber/bruger eller lægger til side hver måned er på uanset hvor småt det er - selvom nogle ting er indeholdt i andre altså fx er mælk og shampoo jo i husholdningspengene, men vi har selvstændige poster med 72 kr til lotteklub og 79 kr til netflix :lol:
0
Brugeravatar
Gerbilwoman
Kort karma: 51
Likede indlæg: 491

Indlægaf Gerbilwoman » 16. feb 2016, 23:21

Vi har vist lige omtrent det samme til rådighed herhjemme når vi hver i sær har betalt vores del til budgettet :gruble: Ca 4000 kr.

Kærestens er så dem vi primært lever af (mad, pleje osv.), hvor jeg overfører en 1000 kr til dét formål til ham, og ellers sørger for tøj/sko til barnet (snart børnene :lun: :lun: ), frisør og den slags.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 16. feb 2016, 23:38

Karkluden skrev:
godtnavn skrev:Lige nu hvor jeg er på orlov og dermed har 0 kr udbetalt har vi, to personer, tilsammen 11-12.000 kr, en del af dem ryger dog til opsparing, og så bruger vi mange penge på mad :) Transport har tages også herfra, men vi har ikke bil og cykler til det meste, så det er ikke mere end måske 200 kr om måneden, og altså fjollet at sætte på budgettet. Det løber fint rundt, glæder mig dog til at vi igen kan sparer noget mere op.

vi har poster på vores budget ned til 70 kr :lol: Alt hvad vi køber/bruger eller lægger til side hver måned er på uanset hvor småt det er - selvom nogle ting er indeholdt i andre altså fx er mælk og shampoo jo i husholdningspengene, men vi har selvstændige poster med 72 kr til lotteklub og 79 kr til netflix :lol:

Mente mere det ikke blev taget fast fra budgetkontoen som en del af transport udgiften jo ofte gør når man f.eks. har bil :) Alle rigtig faste udgifter har vi i regnearket uanset størrelsen.

Jeg skriver så også alt jeg køber ned hver måned, fordi jeg synes det er interessant, dog ikke mad/husholdningsting, der hæver vi et fast beløb, og det der bliver tilovers bliver brugt på lækre ting til lejligheden, pt "sparer vi op" til en stor tavle til stuen. Kæresten gør det ikke, men vi har også hver vores dankort-konto hvor der går et fast beløb ind til sjov og ballade hver måned, så det er ligesom hans problem ikke at få underskud og have penge til gaver osv.
0
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 16. feb 2016, 23:43

godtnavn skrev:
Karkluden skrev:

Mente mere det ikke blev taget fast fra budgetkontoen som en del af transport udgiften jo ofte gør når man f.eks. har bil :) Alle rigtig faste udgifter har vi i regnearket uanset størrelsen.

Jeg skriver så også alt jeg køber ned hver måned, fordi jeg synes det er interessant, dog ikke mad/husholdningsting, der hæver vi et fast beløb, og det der bliver tilovers bliver brugt på lækre ting til lejligheden, pt "sparer vi op" til en stor tavle til stuen. Kæresten gør det ikke, men vi har også hver vores dankort-konto hvor der går et fast beløb ind til sjov og ballade hver måned, så det er ligesom hans problem ikke at få underskud og have penge til gaver osv.

Vi har også vores buskort, penge til gomorelifts og til ture til min familie på sjælland på budgettet, men det er selvfølgelig også, fordi det købes hver måned :gogo: Du har ret. Hvis vi fx bruger vores rejsekort i natbus eller noget, så er det også bare fra "lommepeng". Så det er nok det samme, jeg læste det bare anderledes :kys:
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 16. feb 2016, 23:47

Karkluden skrev:Vi har også vores buskort, penge til gomorelifts og til ture til min familie på sjælland på budgettet, men det er selvfølgelig også, fordi det købes hver måned :gogo: Du har ret. Hvis vi fx bruger vores rejsekort i natbus eller noget, så er det også bare fra "lommepeng". Så det er nok det samme, jeg læste det bare anderledes :kys:

Vi har kun rejsekort, og pt har jeg i år brugt under 100 kr. Når jeg skal smide 660 kr/mnd til skolebuskort til sommer kommer det også som en fast ting på budgetkontoen :)
1
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 230
Likede indlæg: 1406

Indlægaf Filipai » 17. feb 2016, 07:01

Vi sætter hver 2000 til fælleskortet hver måned, så 4000 til alt indkøb, benzin, gaver til familiefødselsdage, kat, hvis der skal købes nyt til boligen, og førnøjelser.

Hvad jeg så har til mig selv, svinger, jeg skal tjene 500 kr for at dække de 2000 jeg sætter ind. Plejer et sted mellem 2000-5000 på arbejde om måneden. Min kæreste er lige begyndt at tjene væsentligt mere, så tror måske der skal ændres lidt i vores betalingsfordeling, så han ikke står med en masse penge og jeg principielt kan stå uden nogle penge, hvis jeg ikke har haft nogle arbejdstimer at få.
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 165
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2560

Indlægaf Mi55y » 17. feb 2016, 07:05

Ifølge mit budget har jeg 6.600,- til rådighed hver måned efter følgende udgifter
- SU-gæld
- bolig
- bil (ex. benzin)
- forsikringer
- licens
- TV
- internet
- opsparing
- a-kasse
- abonnementer
- velgørenhed

Jeg er kun mig selv og en kat - og så lige to søskende og en niece, der spiser med et par gange om ugen, da de ikke har så mange penge at gøre med.
0
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)

Tilbage til "Livets forhold"