Rådighedsbeløb

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6805

Re: Rådighedsbeløb

Indlægaf Wizzze » 19. feb 2016, 09:46

girl_beat skrev:
Wizzze skrev:Det er jo typisk et spørgsmål om prioriteringer, nogen vælger at bruge meget på bil og bolig, og så have mindre til mad, tøj og fornøjelser. Mens andre prioriterer at bruge penge på mad, tøj og fornøjelser, og så bo billigere.

Det er trods alt de færreste der har råd til både luksusvillaen og fast bord på Nimb eller nyeste sæson på bøjlerne.

Da jeg var single, skiftede jeg f.eks. bil ca. hvert 3. år, nu efter jeg har fået dame på, har jeg ikke fået ny bil i 9år! Prioriteringen er skiftet.
(hvilket sort hul, bil eller kvinde, der er størst, skal jeg så undlade at kommentere på :devil: )

Præcis. Vi har prioriteret dyr bolig og bil, men sparer så på en masse af 'det løse'. Hvis vi boede i en møgbillig 2-vær lejlighed ville jeg seriøst ikke ane, hvad vi skulle bruge alle de penge på hver måned. Det ville simpelthen være fråds at klatte dem væk :genert:

:wave: Medlem af Fråds og klatte væk brigaden her :tie:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 19. feb 2016, 09:53

Wizzze skrev:
girl_beat skrev:
Wizzze skrev:Det er jo typisk et spørgsmål om prioriteringer, nogen vælger at bruge meget på bil og bolig, og så have mindre til mad, tøj og fornøjelser. Mens andre prioriterer at bruge penge på mad, tøj og fornøjelser, og så bo billigere.

Det er trods alt de færreste der har råd til både luksusvillaen og fast bord på Nimb eller nyeste sæson på bøjlerne.

Da jeg var single, skiftede jeg f.eks. bil ca. hvert 3. år, nu efter jeg har fået dame på, har jeg ikke fået ny bil i 9år! Prioriteringen er skiftet.
(hvilket sort hul, bil eller kvinde, der er størst, skal jeg så undlade at kommentere på :devil: )

Præcis. Vi har prioriteret dyr bolig og bil, men sparer så på en masse af 'det løse'. Hvis vi boede i en møgbillig 2-vær lejlighed ville jeg seriøst ikke ane, hvad vi skulle bruge alle de penge på hver måned. Det ville simpelthen være fråds at klatte dem væk :genert:

Jamen, det har samfundet jo også glæde af :D Bevares, vi elsker også restaurantbesøg og rejser og lækre ting, men jeg har nået ét eller andet mætningspunkt ift. forbrugerræset, så nu opprioriterer vi de faste udgifter og dermed også opsparingen i mursten :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 19. feb 2016, 10:04

Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Det kunne måske være forklaringen på nogle af de store rådighedsbeløb?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4554

Indlægaf Akehurst2 » 19. feb 2016, 10:11

lulu-p skrev:Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Mit rådighedsbeløb omfatter det, jeg kan skrue på (og, ja - jeg kan selvfølgelig skrue på det hele, men altså i princippet).

De vil sige, at udgifter til bolig, husholdning, mad, a-kasse og fagforening, velgørenhed, foreningsmedlemsskaber og aviser samt en overførsel til opsparing er det, der er mine faste udgifter, hvor mit rådighedsbeløb så skal dække transport (som dog altovervejende er cykel og derfor ikke en større fast udgift som bil og benzin er det), fritidsinteresser, gaver, tøj, personlig pleje, rejser, restaurant og anden fornøjelse.

Det er ikke helt i tråd med bankernes måde at opgøre det, hvor mad skal dækkes af rådighedsbeløbet og transport af de faste udgifter.
0
Brugeravatar
DollsLiveForever
Kort karma: 11
Likede indlæg: 65

Indlægaf DollsLiveForever » 19. feb 2016, 10:17

Sukisaki skrev:Jeg er godt nok overrasket over hvor store rådighedsbeløb folk har. Mange af dem er større end hele min løn!

Det vil vel også give en stor forskel om man regner pr person eller pr hustand. Og nogle regner kun regninger som faste udgifter og nogle tager mad og opsparing til diverse med som faste udgifter.

Jeg har i øjeblikket 12000 efter faste udgifter i form af regninger er betalt. Af disse sparer jeg op til ferie køber mad, tøj og fis og ballade.
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 19. feb 2016, 10:24

Akehurst2 skrev:
lulu-p skrev:Jeg tænker...er vi lige enige om, hvad rådighedsbeløbet dækker over..eller ikke dækker over? Flere skriver nemlig at de bla køber mad, benzin og andre (i mine øjne faste) ting for rådighedsbeløbet. Det er ting som ikke er en del af mit rådighedsbeløb, det er faste månedlige udgifter. Hvis mad og benzin skulle lægges til mit rådighedsbeløb kunne jeg forhøje med rigtig mange tusind.

Mit rådighedsbeløb omfatter det, jeg kan skrue på (og, ja - jeg kan selvfølgelig skrue på det hele, men altså i princippet).

De vil sige, at udgifter til bolig, husholdning, mad, a-kasse og fagforening, velgørenhed, foreningsmedlemsskaber og aviser samt en overførsel til opsparing er det, der er mine faste udgifter, hvor mit rådighedsbeløb så skal dække transport (som dog altovervejende er cykel og derfor ikke en større fast udgift som bil og benzin er det), fritidsinteresser, gaver, tøj, personlig pleje, rejser, restaurant og anden fornøjelse.

Det er ikke helt i tråd med bankernes måde at opgøre det, hvor mad skal dækkes af rådighedsbeløbet og transport af de faste udgifter.

Jeg tænker det afhænger af familietype, hvor meget man kan skrue på de "faste" udgifter. Vi er 5 i familien og ofte har børnene en veninde med til aftensmaden. Vi kan skrue på madbudgettet, men vi kommer aldrig til at skrue det så langt ned, at vi ikke behøver at tænke det ind under faste udgifter. Det vil være en stor udgift uanset. Det samme med transportudgifter. Jeg er ret fleksibel, men min mand er låst til 2-3 geografiske placeringer i DK. Lige nu arbejder han på den der er tættest på vores bopæl, men transportudgifter slipper vi nok aldrig for.

Den udgift vi for alvor kunne skrue på er boligudgiften. VI kunne flytte til noget mindre og dårligere beliggende. Så betaler vi bare med livskvalitet, og det har jeg så ganske bestemt ikke råd til.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6805

Indlægaf Wizzze » 19. feb 2016, 10:54

Det er nemlig det, folk har meget forskellige opfattelser af hvad de opfatter som rådighedsbeløb.

Spørger man bankerne, så er de ret enige om at løn efter skat minus faste (lån, forsikringer osv.) er rådighedsbeløbet, som skal dække, opsparing, mad, tøj, rejser, gaver, fornøjelser osv.

Men mange idag tænker at mad, opsparing, gaver, rejser osv. som noget fast, og har derfor overførsler til det, inden de ender med et rådighedsbeløb, som så kun skal dække, tøj, sjov og fornøjelser.

Som med så meget andet personlig økonomi, er det ene ikke mere rigtigt end det andet, hvad der passer de enkelte husholdninger er det rigtige. Men ja, det gør sammenligning meget svært.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 242
Likede indlæg: 1093

Indlægaf MyGirl » 19. feb 2016, 10:55

Nu skrev TS oprindeligt, "penge der er tilbage til mad, tøj.. osv..." i startindlægget, så gik automatisk ud fra, at madposten indgik i rådighedsbeløbet. Men naturligvis er det forskelligt, hvordan folk opgør det.

Hos os lægger vi hver måned 7.000 af på madkontoen til mad og husholdning, beholder selv til benzin + ca. 2000 kr. hver på vores lønkonti til "fjol", og resten ryger på budgetkontoen, og bliver dermed til opsparing. (Medmindre nogen engang imellem bruger for mange penge, og låner lidt :genert: )

Så hvis vores rådighedsbeløb opgøres til, hvad vi har til os selv hver måned - eller bestræber os på at have - er det ca. 2.000 hver.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3257

Indlægaf DD_81 » 19. feb 2016, 11:09

Wizzze skrev:
girl_beat skrev:

Nogen skal jo holde hjulene igang :D
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1531

Indlægaf fisken80 » 19. feb 2016, 11:28

Mad er for mig (og bankerne) en del af rådighedsbeløbet. Ganske enkelt fordi det er et beløb man uden problemer kan skrue op og ned for afhængig af lyst og økonomi den pågældende måned. Faste udgifter er udgifter, der ikke varierer bortset fra en enkelt justering årligt, hvor noget måske stiger lidt.

Benzin mener jeg bør være en del af de faste udgifter, hvis man har et fast behov for at pendle i sin bil på arbejde. Så kan man ikke justere i forbruget, det er en helt fast udgift. Det behov har vi f.eks. ikke og derfor er udgiften til benzin noget vi tager fra vores rådighedsbeløb. Har vi en måned, hvor vi ikke har så mange penge eller bare gerne vil spare lidt ekstra, jamen så kan vi undlade at bruge bilen så meget og på den måde spare benzin.

Det er i øvrigt også den måde bankerne udregner rådighedsbeløb på.
1
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1531

Indlægaf fisken80 » 19. feb 2016, 11:31

Og nej, selvfølgelig kan man ikke undgå at skulle bruge penge på mad, men de fleste mener jeg nu med lidt omtanke godt kan skrue ned for madposten, hvis det virkelig er nødvendigt og derfor ser jeg på det som en variabel udgift.
På samme måde kan mange jo også skrue op. Det gør jeg f.eks. hvis vi i en måned får gæster og dermed skal bruge penge på at bespise selskabet.
0
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4554

Indlægaf Akehurst2 » 19. feb 2016, 11:34

lulu-p skrev:Jeg tænker det afhænger af familietype, hvor meget man kan skrue på de "faste" udgifter. Vi er 5 i familien og ofte har børnene en veninde med til aftensmaden. Vi kan skrue på madbudgettet, men vi kommer aldrig til at skrue det så langt ned, at vi ikke behøver at tænke det ind under faste udgifter. Det vil være en stor udgift uanset. Det samme med transportudgifter. Jeg er ret fleksibel, men min mand er låst til 2-3 geografiske placeringer i DK. Lige nu arbejder han på den der er tættest på vores bopæl, men transportudgifter slipper vi nok aldrig for.

Den udgift vi for alvor kunne skrue på er boligudgiften. VI kunne flytte til noget mindre og dårligere beliggende. Så betaler vi bare med livskvalitet, og det har jeg så ganske bestemt ikke råd til.

Det er det jeg mener med, at man jo i princippet kan skrue på nærmest alle udgifter - men virkeligheden er en anden.

For ja, man skal jo spise og bo og frem og tilbage fra arbejde og have tøj på - og man kan selvfølgelig godt minimere udgifterne til dem, men undgå dem kan man jo ikke. Ligesom man i teorien kan droppe personlig hygiejne ud over tandbørste og en sæbe og lade være med at give folk gaver og kun gå på nettet på biblioteket, men altså - det gør man jo ikke.
0
Modesty Blame
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Modesty Blame » 19. feb 2016, 15:13

fisken80 skrev:

Mad er for mig (og bankerne) en del af rådighedsbeløbet. Ganske enkelt fordi det er et beløb man uden problemer kan skrue op og ned for afhængig af lyst og økonomi den pågældende måned. Faste udgifter er udgifter, der ikke varierer bortset fra en enkelt justering årligt, hvor noget måske stiger lidt.

Benzin mener jeg bør være en del af de faste udgifter, hvis man har et fast behov for at pendle i sin bil på arbejde. Så kan man ikke justere i forbruget, det er en helt fast udgift. Det behov har vi f.eks. ikke og derfor er udgiften til benzin noget vi tager fra vores rådighedsbeløb. Har vi en måned, hvor vi ikke har så mange penge eller bare gerne vil spare lidt ekstra, jamen så kan vi undlade at bruge bilen så meget og på den måde spare benzin.

Det er i øvrigt også den måde bankerne udregner rådighedsbeløb på.

Det er også sådan, jeg regner på tingene. Billån, ejerafgift og forsikring er faste udgifter, men benzinen er variabel, fordi jeg faktisk kan lade bilen stå hver dag. Men det tal jeg skrev før, er faktisk ret lavt sat. Og i virkeligheden er mit rådighedsbeløb tættere på 9.000 kr. end på 7.000 kr.
Jeg aner ikke, hvad jeg bruger pengene på - men det er i bund og grund på absolut ingenting...og så ferier og bilen.
0
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 19. feb 2016, 15:59

Jeg synes her er vildt mange pænt rige kapitalistsvin :deer:

:devil2:

P *fattig som en kirkerotte*
2
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Indlægaf Hurrze » 19. feb 2016, 16:07

Altså jeg ved f.eks ikke hvor meget jeg bruger på mad, da jeg også i forhold til mad skal spare så meget så muligt... Men mit rådighedsbeløb er vidst også det mindste i tråden ud fra hvad jeg kan læse mig til; 1600 kr som også skal dække mad, fornøjelser, tandlæge/frisør, tøj osv.
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"

Tilbage til "Livets forhold"