Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4558

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Akehurst2 » 19. aug 2015, 14:30

DD_81 skrev:Og jeg har måtte stå skoleret foran en medhjælper der gav mig flere minutters foredrag om vigtigheden af at børn får ferie, førend jeg fik lov at komme til orde, og derfor kunne spørge hende om de 8 uger mine unger allerede havde haft ferie inden forårets første 6 måneder ikke talte med.

Ej, men det er jo så pinligt for den pædagog :tie:

Hvad svarede hun?
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 555
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10301

Indlægaf icelady » 19. aug 2015, 15:16

Dikus skrev:
Og ellers burde overskriften være: Pædagoger reagerer ikke på børns mistrivsel :tie:

Ja, man skulle da tro pædagogerne ville råbe højt, hvis de så det som et så stort problem, som det åbenbart skal blæses op til hver sommer.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3259

Indlægaf DD_81 » 19. aug 2015, 20:35

Akehurst2 skrev:
DD_81 skrev:Og jeg har måtte stå skoleret foran en medhjælper der gav mig flere minutters foredrag om vigtigheden af at børn får ferie, førend jeg fik lov at komme til orde, og derfor kunne spørge hende om de 8 uger mine unger allerede havde haft ferie inden forårets første 6 måneder ikke talte med.

Ej, men det er jo så pinligt for den pædagog :tie:

Hvad svarede hun?

At det jo var synd for mine at de skulle se og opleve deres venner gå på ferie,.ja sgu...
Forslog hende at vi bad alle de andre forældre tage deres unger med i seaworld, disney world og ud og svømme med definer førend vi kunne tale om hvem der blev snydt :deer:
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Indlægaf Rakel » 19. aug 2015, 21:17

Den institution, de ældste gik i, blandede sig konstant indtil de blev bedt om at lade emnet falde eller der røg en klage afsted. Ikke om jeg gider høre på, at ferie udenfor uge 28-33 ikke er ferie! Og vores børn havde typisk 12 ugers fravær (sygdom/ferie/ferie hos bedsterne) og var tilstede 25 timer i snit i de uger, de var afsted.

De to steder, vi har pasning nu med den yngste blander sig slet ikke og man kan ændre pasningsønske med 24 timers varsel. Det er superfleksibelt og imødekommende.

Vi har været en uge på ferie uden vires børn, da vi havde kun de ældste. Farmor og farfar passede og børnene var afsted i deres vante rammer.
Vi var ikke taget afsted med to børn, da jeg var mere end syg på det tidspunkt og det gav overskud at komme en uge afsted til varme i december måned. Uden nogen dårlig samvittighed

Generelt så tror jeg ikke på, at det % mæssigt er et reelt problem, at forældre holder ferie uden børnene.
2
Brugeravatar
PublicLibrary
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Indlægaf PublicLibrary » 20. aug 2015, 07:21

Jeg sidder her og har fri hele dagen, mens mine unger er i institution. På en uge med 6 aftenvagter, har jeg det helt fint med det.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3945

Indlægaf Angelina » 20. aug 2015, 07:23

icelady skrev:
Dikus skrev:
Og ellers burde overskriften være: Pædagoger reagerer ikke på børns mistrivsel :tie:

Ja, man skulle da tro pædagogerne ville råbe højt, hvis de så det som et så stort problem, som det åbenbart skal blæses op til hver sommer.

Da min datter startede i børnehave for 16(!) år siden blev der ævlet om at "flere og flere børn holder ikke ferie" "flere og flere børn bliver passet i ferien" "flere og flere forældre holder ferie uden børn" ... den samme historie dukker op hver sommer, vinterferie og efterårsferie - med "flere og flere" ... så jeg går ud fra på nuværende tidspunkt er der slet ingen børn der holder ferie... nu skal institutionerne bare begynde at holde døgnåbent, så afleverer vi bare vores børn ved 8 mdrs alderen og henter dem igen når de skal starte i skole... for sådan er vi forældre jo, vi giiiiiiider ikke vores børn.
2
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3429

Indlægaf FruDulle » 20. aug 2015, 07:42

Jeg har aldrig været en af dem som blev ramt af andres holdninger, meninger eller synspunkt på hvordan jeg gør tingene. Det gælder sig alt fra mit hår, tøj, hjem og i særdeleshed mit barn. Heldigvis. I just dont care.

Det sagt, så er det da gevaldigt trættende at man hver dag skal læse om artikler, indlæg, blogs osv fra alle mulige forskellige meningsdannere. Som i virkelig virkelig trættende. Næsten ligeså træt som dem der går i selvsving på fb og deler alt det her med enten holdning om at det er mega latterligt og "at mit barn har aldrig taget skade af at hoppe ud fra rundetårn", eller den modsatte med at "mit barn skal definitivt ikke hoppe ud fra rundetårn". Det gælder sig alt fra amning, rygning i bilen, ferie uden børn osv osv osv. En bliver så uendeligt træt af meningsdannere....og også lidt alle dem som deler dem på alle medier.

Hvorfor skal der peges fingre ad hver en eneste lille ting som forældre gør eller ikke gør? Vær dog ligeglad med hvordan andre gør, medmindre at det har en negativ effekt på barnet - eller forældrene for den sags skyld. Hvorfor skal nogen altid kloge sig på alting?

Kæft jeg er træt af det. Nok også fordi jeg har en i mit nærmiljø som er alle de ting på en gang og har en mening om alt altid. Mega anstrengende.
1
Whatever
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3429

Indlægaf FruDulle » 20. aug 2015, 07:44

Og nårh ja... vi tog 8 uger til DK. Christoffer var i en helt ny og fremmed dagpleje i 4 af dem. Hold nu op han ville kede sig hvis han og jeg skulle hænge ud sammen 24/7 i 8 uger. Og jeg ville blive vanttig. Der var da en mulighed for at det ikke ville gå, men det gjorde det heldigvis og det var en fantastisk oplevelse for os begge og han havde så meget gavn af det og fik en masse dejlige oplevelser og nye små venner. Vi kommer helt klart tilbage til foråret. Uden tvivl.
2
Whatever
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 20. aug 2015, 08:00

Angelina skrev:Da min datter startede i børnehave for 16(!) år siden blev der ævlet om at "flere og flere børn holder ikke ferie" "flere og flere børn bliver passet i ferien" "flere og flere forældre holder ferie uden børn" ... den samme historie dukker op hver sommer, vinterferie og efterårsferie - med "flere og flere" ... så jeg går ud fra på nuværende tidspunkt er der slet ingen børn der holder ferie... nu skal institutionerne bare begynde at holde døgnåbent, så afleverer vi bare vores børn ved 8 mdrs alderen og henter dem igen når de skal starte i skole... for sådan er vi forældre jo, vi giiiiiiider ikke vores børn.

Det mærkelige er bare, at alle de her fornuftige argumenter, der kommer på banen i en tråd som denne, de er så fraværende i de der tude-artikler.

Hvor meget ferie holder børnene samlet, i stedet for kun at se på de famøse sammenhængende uger i juli? Hvor meget ferie har forældrene og hvad bruger de den på? Hvordan kan der være flere og flere år for år? Er der noget af det her, der er dokumenteret overhovedet eller er det bare anekdoter?

Det er mest af alt ussel journalistik.
4
Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Indlægaf Marott » 20. aug 2015, 08:05

Angelina skrev:
icelady skrev:
Dikus skrev:

Da min datter startede i børnehave for 16(!) år siden blev der ævlet om at "flere og flere børn holder ikke ferie" "flere og flere børn bliver passet i ferien" "flere og flere forældre holder ferie uden børn" ... den samme historie dukker op hver sommer, vinterferie og efterårsferie - med "flere og flere" ... så jeg går ud fra på nuværende tidspunkt er der slet ingen børn der holder ferie... nu skal institutionerne bare begynde at holde døgnåbent, så afleverer vi bare vores børn ved 8 mdrs alderen og henter dem igen når de skal starte i skole... for sådan er vi forældre jo, vi giiiiiiider ikke vores børn.

De døgnåbne har absurd lang ventetid, som også gælder for dem, der har børn gående i forvejen (søskendefordel), så man kan have fornøjelsen af at aflevere 2 steder indtil de kan gå samme sted samlet de dage af ugen, hvor det er nødvendigt med pasning i dagstiden. :stoned:
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 20. aug 2015, 08:46

Nå, lidt fornuft kan medierne da også præstere: http://blogs.bt.dk/leder/2015/08/20/sam ... ornehaver/
1
Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Indlægaf Marott » 20. aug 2015, 08:50

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-08 ... min-datter

Nu har en leder af en institution gjort det op, men er det 3 uger i alt på en sommerferie/3 uger over sommerferien oder?

Og holder børnene ferie på andre tider af året?

Og selv hvis de ikke gør, så vil vi med sygdom og lukkedage resten af året qua vores jobs, ikke kunne holde 3 ugers sommerferie, hvis vi ikke kunne flekse rundt resten af året.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 20. aug 2015, 10:42

Marott skrev:http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-08-19-mor-til-toaarig-derfor-holder-jeg-fri-uden-min-datter

Nu har en leder af en institution gjort det op, men er det 3 uger i alt på en sommerferie/3 uger over sommerferien oder?

Og holder børnene ferie på andre tider af året?

Og selv hvis de ikke gør, så vil vi med sygdom og lukkedage resten af året qua vores jobs, ikke kunne holde 3 ugers sommerferie, hvis vi ikke kunne flekse rundt resten af året.

Han kan konstatere, at hvert fjerde barn under seks år har haft mindre end de tre ugers sommerferie, som ferieloven giver voksne lønmodtagere giver voksne ret til.

Samtidig kommer mange tidligere i vuggestue. I dag er børn ned til otte måneder, når de bliver skrevet ind i vuggestuen. Tidligere var det mere almindeligt, at børnene var fyldt et år, fortæller Bjarne Rønne Kofoed.

--- jeg er glad for, at jeg ikke har børn, hvor han er ansat!

Vores har kun to uger i sommerferien og dog har hun 12-16 ugers ferie på et år. Hulk hulk når man gør kun de populære sommermåneder op.

Og yngre når de kommer i vuggestue? Jamen måske nok i forhold til de sidste år før finanskrisen, men på fx 40 år? Så det vist også bare hulk hulk.

Jeg finder de artikler så latterlige pg intetsigende og jeg har også noteret mig dem de sidste 20 år uden det virker som om, at børnesundheden er alarmerende.

Dertil er stort set alle hjælpende foranstaltninger i samfundet røget. Forældre med fx kroniske sygdomme, der for få år siden havde kunne få fx førtidspension er overladt til at klare sig selv bedst muligt på arbejdsmarkedet - det kan nemt betyde, at en uges ferie går med at hvile og barnet afsted i vs - de artikler og denne også er så blottet for viden om, hvorfor forældre af og til handler som de gør.
3
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3945

Indlægaf Angelina » 20. aug 2015, 10:49

Rakel skrev:
Han kan konstatere, at hvert fjerde barn under seks år har haft mindre end de tre ugers sommerferie, som ferieloven giver voksne lønmodtagere giver voksne ret til.

Samtidig kommer mange tidligere i vuggestue. I dag er børn ned til otte måneder, når de bliver skrevet ind i vuggestuen. Tidligere var det mere almindeligt, at børnene var fyldt et år, fortæller Bjarne Rønne Kofoed.

Vores har kun to uger i sommerferien og dog har hun 12-16 ugers ferie på et år. Hulk hulk når man gør kun de populære sommermåneder op.

Og yngre når de kommer i vuggestue? Jamen måske nok i forhold til de sidste år før finanskrisen, men på fx 40 år? Så det vist også bare hulk hulk.

Jeg finder de artikler så latterlige pg intetsigende og jeg har også noteret mig dem de sidste 20 år uden det virker som om, at børnesundheden er alarmerende.

Dertil er stort set alle hjælpende foranstaltninger i samfundet røget. Forældre med fx kroniske sygdomme, der for få år siden havde kunne få fx førtidspension er overladt til at klare sig selv bedst muligt på arbejdsmarkedet - det kan nemt betyde, at en uges ferie går med at hvile og barnet afsted i vs - de artikler og denne også er så blottet for viden om, hvorfor forældre af og til handler som de gør.

Gad vide hvornår "tidligere" var? I min generation blev vi smidt af sted da vi var 3-4 mdr gamle...
2
~indsæt smart signatur her~
Rakel

Indlægaf Rakel » 20. aug 2015, 10:58

Angelina skrev:
Rakel skrev:

Gad vide hvornår "tidligere" var? I min generation blev vi smidt af sted da vi var 3-4 mdr gamle...

Jeg har mødt alt for mange pædagoger, der har været uvidende om, at de arbejder i et servicefag og nærmest helst ser, at der slet ikke er nogle børn i institutionen. Herunder at forældre er nødt til arbejde og alle langtfra er sikret 1 års barsel med løn.
2

Tilbage til "Forældre"