Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Re: Forældre holder ferie uden børn - eller gør de?

Indlægaf Marott » 20. aug 2015, 12:20

Rakel skrev:[

Jeg har mødt alt for mange pædagoger, der har været uvidende om, at de arbejder i et servicefag og nærmest helst ser, at der slet ikke er nogle børn i institutionen. Herunder at forældre er nødt til arbejde og alle langtfra er sikret 1 års barsel med løn.

Vores pædagoger er nu søde nok i børnehaven. Omend jeg fik en brat opvågen i forbindelse med SFO den her sommer. De havde ændret åbningstiderne, så de først åbnede 7.15 hele sommerferien - for der var alligevel ingen børn, der kom så tidligt. Og hvis man havde haft ønsker til åbningstiden henover sommeren, så skulle man have ønsket inden 1/4, hvilket var datoen, hvor barnet startede i SFO :rulle: Det gik da med nød og næppe, men jeg har været presset flere morgener her henover sommeren. :boo:
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2072

Indlægaf Tibbler » 20. aug 2015, 13:01

Jeg er selv pædagog, og tænker også at debatten omkring børns ferier og fridage hurtigt bliver for unuanceret. Ja, det er synd for de børn, der aldrig har ferie. Men når børnene ellers holder ferie og fridage i løbet af året - Så er det da ok, at forældrene selv holder fri nogle dage, uden børn.

Tidligere har jeg haft en fridag hver 14 dag. For det meste betød det en fridag til yngstemanden, der går i børnehave. Men en gang imellem har han været afsted om formiddagen, selvom jeg har haft fri, og det har jeg gjort med god samvittighed.

Vi, manden og jeg, tager i øvrigt også afsted på en miniferie (4 dage), hvor bedsteforældrene flytter ind og passer børn. Hvorvidt de vælger at sende yngstemanden i børnehave, eller beholder ham hjemme ved jeg ikke. Men det er helt op til dem, og begge dele er helt fint for mig; han har lige haft næsten 4 ugers sommerferie.
1
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3111

Indlægaf Rakel » 20. aug 2015, 14:40

Marott skrev:
Rakel skrev:[

Jeg har mødt alt for mange pædagoger, der har været uvidende om, at de arbejder i et servicefag og nærmest helst ser, at der slet ikke er nogle børn i institutionen. Herunder at forældre er nødt til arbejde og alle langtfra er sikret 1 års barsel med løn.

Vores pædagoger er nu søde nok i børnehaven. Omend jeg fik en brat opvågen i forbindelse med SFO den her sommer. De havde ændret åbningstiderne, så de først åbnede 7.15 hele sommerferien - for der var alligevel ingen børn, der kom så tidligt. Og hvis man havde haft ønsker til åbningstiden henover sommeren, så skulle man have ønsket inden 1/4, hvilket var datoen, hvor barnet startede i SFO :rulle: Det gik da med nød og næppe, men jeg har været presset flere morgener her henover sommeren. :boo:

Imponerende service må man sige.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 20. aug 2015, 19:29

Tre uger til sommer, en i efteråret og en til vinterferien - så er der godt nok ikke mange feriedage tilbage at holde...

Godt nok en forfejlet konklution, at man skulle holde ferie uden børn, hvis man ens børn "kun" får tre ugers sommerferie fra institutionen..
0
Brugeravatar
PublicLibrary
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Indlægaf PublicLibrary » 20. aug 2015, 20:28

Tux skrev:Tre uger til sommer, en i efteråret og en til vinterferien - så er der godt nok ikke mange feriedage tilbage at holde...

Godt nok en forfejlet konklution, at man skulle holde ferie uden børn, hvis man ens børn "kun" får tre ugers sommerferie fra institutionen..

Ja, det afhænger af kommunen, men her er der en del lukkedage, der intet har med sommer eller normale fridage at gøre; de tre dage op til påske, dagen efter Kristi Himmelsfart, Grundlovsdag, dage omkring jul og nytår. Hvis folk så også er uheldige med børnenes sygdom, har de ikke meget tilbage.
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 617
Likede indlæg: 3465

Indlægaf FruDulle » 21. aug 2015, 01:44

Jeg er gået i panik over juleferien. Den er på 4 uger her og jeg aner ikke hvad vi skal give os til. Vi ved ikke endnu om det bliver en "sygehusferie" i Bangkok, eller om vi ender med at tage til Dk fordi at det vil være den bedste løsning. 4 ugers ferie uden at have noget at give sig til er virkelig lang tid for både barn og forældre. Med den vinkel ville jeg helst have mulighed for at sende ham afsted.

Her er ferien 8 uger sommer, 1 uge i sep, 1 uge okt, 4 uger jul, 1 uge feb og 1 uge påske. Det er ret vildt. Og så er der jo helligdage jævnt fordelt. Hvis ikke at jeg var hjemmegående, men i alm arbejde med 5 ugers ferie, så ville alternativet være at han var overladt til en nanny i sine mange ferier.
0
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 21. aug 2015, 02:36

16 uger :gruble: det virker som en forholdsvis stor procentdel af et pr :tie:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 21. aug 2015, 02:37

År. Åndssvage iPhone. Mon @Patrick kan fikse den eller mine pølsefingre?
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 617
Likede indlæg: 3465

Indlægaf FruDulle » 21. aug 2015, 03:20

Dikus skrev:16 uger :gruble: det virker som en forholdsvis stor procentdel af et pr :tie:

Oh yes. Vores Day Care er heldigvis gode til at have summer School, åbent på nogle helligdage og generelt ikke udnytte muligheden for at snige fridage ind overalt. Modsat den anden Day Care der er her. Der er rigtig mange lukkedage. De holder bla lukket en uge om året for at renovere. Det kunne man jo ellers bruge noget af den meget ferie på. Men det betyder jo at de tjener tilsvarende meget på at have knap så meget personale på job ;) smart
1
Whatever
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1302

Indlægaf hotlips » 21. aug 2015, 12:22

Jeg kan slet ikke genkende det billede man gerne vil tegne,i vores Børnehave bliver hele det ene hus lukket ned når ferien starter fordi der ikke er ret mange børn og det meste af tiden er der så kun 2 stuer ud af 5 normalt åbne,iår var der mindst en uge hvor der kun blev holdt een stue åben for der var ikke børn til flere.

Jeg synes det er fint,det er en hyggelig tid og de kommer på flere ture og laver mere med de børn der er der,og det er med til vi holder ferie sent,iår gik vi på ferie 1 august.
Min dreng får 2 uger hvert år,jeg er syg og kan ikke holde til at være aktiv længere,men han får mindst 12 uger hvert år så det har jeg ingen dårlig samvittighed over,og det er så lagt så han får ca 2 uger i alle ferier og så holder vi noget ekstra hvor det nu passer.

Jeg eelsker vores ferier,vi går meget på museum og tager på ture, og vi holder så det der er helt udenfor de faste i sommerhuset eller så det passer med vi tar til temadag eller særlige udstillinger og så får nogle dovnedage bagefter,det fungerer fint synes jeg.

Der er ingen af hans venner i børnehaven der får 3 uger,de kommer allesammen fra middelklassehjem med 2 arbejdende forældre og de fordeler også ferien udover året fks er det fast den ene familie tar 2 uger sydpå i april-maj og jeg har ikke indtryk af pædagoger eller andre er det mindste i tvivl om det er sunde børn der trives.
2
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 21. aug 2015, 14:14

Jeg kender seriøst ingen der holder ferie mens børnene er afsted, ingen. Måske er det mindre udtalt i skoletiden fremfør vs og bh tid??
1

Tilbage til "Forældre"