INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1160
Likede indlæg: 6819

INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Wizzze » 19. feb 2016, 20:26

Inspireret af tråden om hvornår man sygemelder sig, så er jeg nysgerrig på hvornår I kontakter en læge / lægevagt??

Jeg er typen der sluger et par ipren og bare venter under dynen til dårligdommen går over. Skal nærmest mangle kropsdele eller have blodet pumpende ud af åbent sår, før jeg ringer til lægen :rulle: Hvilket jeg mistænker er ret gennemsnitlig opførsel for mænd i starten af 40erne :gruble:

Sygdom skal have varet længe, ihvertfald 5-6 dage før jeg overvejer at ringe og få tid hos doktormanden.

Hvad med jer?
0
Do as I say! :whip:
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3113

Re: INSP: Hvornår ringer i til lægen?

Indlægaf Rakel » 19. feb 2016, 20:30

Hvis jeg mener, at det er nødvendigt. Og lægen har pli nok til at erklære sig enig.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1345

Indlægaf Sophies-mor » 19. feb 2016, 20:30

Når jeg er i tvivl eller meget dårlig. Jeg er sjældent i tvivl.
Eller, hvis det er noget, lægen skal vide, så der kan vurderes om det er behandlingskrævende.

Eks. ringede jeg, da jeg havde mavekramper i hele maven, dog værst i højre side og kastede op i lårtykke stråler. Det var så "bare" galdesten, så jeg fik et skud morfin, lægen blev siddende og vurderede til mig, til det var sikkert at køre (for hende) og jeg sov så ...
Ellers kun hvis det er vedr. datteren.

dvs. jeg ringer ved længerevarende dårlig almentilstand, hoste osv.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 723
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6871

Indlægaf Daine » 19. feb 2016, 20:35

Så sjældent som overhovedet muligt. Jeg bryder mig virkelig ikke om læger :genert:
0
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2334

Indlægaf Studsgaard » 19. feb 2016, 20:40

Jeg er hurtigere til at ringe hvis det er børnene, da jeg jo ikke ved hvor ondt eller dårlige de har det.

Angående mig selv ringer jeg først hvis jeg har mistanke om noget er mere end alm virus. Eksempelvis hvis ondt i halsen føles/lugter/smager som om det er blevet til halsbetændelse.

Angående mine unger så er feber ikke nok til jeg ringer,da de hurtigt kan få meget høj feber, så alm sløvhed og feber ringer jeg ikke ved.
Men meget høj (ca 40) og længerevarende sygdom og at de giver udtryk for smerter.

Med mine unger (specielt den ene) har vi ofte være forbi lægevagt/skadestuen med brækkede arme/hånd og flækket øjenlåg heldigvis har det også flere gange være "falsk alarm" men de har alligevel slået sig så meget de skulle røngtenfotograferes

Alt i alt syntes jeg ofte vi er i kontakt med læger i en eller anden form. Men ikke så meget pga alm influensa sygdom.
Senest rettet af Studsgaard 19. feb 2016, 20:41, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kommodedyret » 19. feb 2016, 20:41

Det er jo nærmest umuligt at komme til. Man opgiver på forhånd.

Der er ventetid i flere uger, og halvdelen af gangene bliver man alligevel glemt eller aflyst.

Lorte læger. Eller måske har jeg bare været uheldig. Håber jeg da.
0
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3453

Indlægaf HappyPaww » 19. feb 2016, 20:47

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været til læge sidst med noget sygdomsrelateret... Det er alligevel altid bare en virus.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 493
Likede indlæg: 1603

Indlægaf Spjaerten » 19. feb 2016, 20:56

Jeg komme der kun når jeg virkelig skal.
Kan ikke huske hvornår jeg sidst var der.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 291
Likede indlæg: 4451

Indlægaf Rosa Espinosa » 19. feb 2016, 21:00

Bliver aldrig rigtig syg (7,9,13 bank under bordet) så er meget sjældent i kontakt med lægen. Når det kommer til kæresten, så er jeg mere emsig. Ham sender jeg til lægen så snart det er noget. Var også over ham forleden, for at få ham til at ringe til vagtlægen fordi han kastede blod op. Når det kommer til ham, så tager jeg ingen chancer.
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6070

Indlægaf LadyFox » 19. feb 2016, 21:04

Når jeg indser at jeg ikke bliver rask af mig selv - hvor længe der går før jeg indser det afhænger af hvor tæt på døden jeg føler mig.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 217
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1992

Indlægaf Lurende Peber » 19. feb 2016, 21:36

Når jeg forventer at få noget brugbart ud af kontakten. Som regel henvisning til speciallæge.
1
Registreret Gammel Gris :genert:
OberstNasig
Kort karma: 43
Likede indlæg: 398

Indlægaf OberstNasig » 19. feb 2016, 23:19

Det kommer helt an på symptomerne, varigheden af dem og hyppigheden. Der kan gå år imellem, at jeg bruger min læge. Til gengæld bruger jeg min sund fornuft. Hvis der er nogle symptomer, som reelt kan være tegn på noget alvorligt, går jeg hellere til læge een gang for meget end en gang for lit.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3265

Indlægaf DD_81 » 19. feb 2016, 23:42

Wizzze skrev: Hvilket jeg mistænker er ret gennemsnitlig opførsel for mænd i starten af 40erne :gruble:

så har jeg været en mand i 40'erne det meste af mit liv :D

I mit voksenliv har jeg været til læge 2-3 gange, ud over obligatoriske graviditets- og post-fødsels tjek.
Sidste gang var med "lombagoen", og egentligt blot med det ønske at få udskrevet nogle mere hæftige drugs, så jeg kunne komme på benene. Endte med en gang ganske effektiv akkupunktur, og nogle stærkere smertestillende.

Jeg er sjældent syg, og jeg har aldrig nogensinde haft en infektionssygdom - med mindre man tæller øjenbetændelse med der ;)
Havde jeg det for vane, så havde jeg da nok kontaktet lægen efter 3-4 dage med tiltagende symptomer :gruble: Men når det med største sansynlighed er en virus jeg har raget til mig, ja så må det - når det sker, tage den tid det tager, og hjulpet lidt på vej af noget håndkøb.

Mine børn er jeg heller ikke pylrede med, feber skal ha varet 3 dage +, og uden synlige indikationer på hvorfor den er der, førend jeg opsøger læge. Da de vi har helt små, dog hurtigere, og for netop at undersøge om der var en infektion til grund. Men jeg kunne f.x. aldrig finde på at slæbe dem forbi lægen for at få konstateret at det altså ER skoldkopper de har osv.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3480

Indlægaf FruDulle » 20. feb 2016, 06:29

Det er godt nok sjældent for mig selv. Kan ikke huske hvornår jeg har været til lægen med noget sygdomsrelateret. Barnet er en anden sag, men har egentlig også kun set læge ifb med hans allergi. Han er 7-9-13 aldrig syg, 2 børnesygdomme på de 2,5 år han er, er hvad det er blevet til. Men vi har også set vores del af læger pga allergi.
Manden skranter en gang eller 2 om året, men aldrig noget der kræver læge.
0
Whatever
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1853

Indlægaf Sangius » 20. feb 2016, 06:46

Jeg ringer hvis jeg ved, at jeg har behov for medicin akut. F.eks. når jeg har blærebetændelse. Der ringer jeg altid med det samme, og kommer altid ind med det samme, og får penicillin.
To gange nyrebetændelse er rigeligt for mig... O.O

Ellers har jeg aldrig ringet... Heller ikke for feber, halsbetændelser osv. Det er alligevel altid virus, bedømmer jeg det til. :)
0

Tilbage til "Helbred"