Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3390

Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Indlægaf FruDulle » 20. feb 2016, 19:33

Det handler om bashing, igen igen.

Jeg læste i dag et blogindlæg, dvs jeg læste de første linjer og blev træt. Det handlede om at være uperfekt mor og høhø fodre børnene med pasta med ketchup for 3. dag i træk, springe badet over, bo i et stort rod og ikke have vasket gulv i 2 uger osv osv. "Ta' den hysteriske øko-kähler-rengøringsvanvittige-småfolk-mødre".

Jeg blev så træt af at læse det, fordi det igen igen var indlæg om at fremstå så uperfekt som muligt og lige give en bredside til dem som gør tingene på en anden måde.

Eller som da jeg læste Anne Sophia Hermansens indlæg om at folk, groft sagt, skulle stoppe med at løbe Marathon, slappe af og spise en kanelsnegl istedet.

Jeg synes lidt at det blevet en norm at udstille sit uperfekte liv på en art af en uartig sjov måde og samtidig være perfid overfor dem som ikke gør det. Dem som aktivt gør en indsats for at leve på sund måde, hvad retning det end måtte være. Men fanme nej om dem som tager den sunde vej skal komme og prædike, sådan nogle speltkusser. Tilgengæld må vi gerne gøre nar og pege fingre.

Altså, alt magt til at nogle fortæller om hvordan hverdagen også er uden diverse billedfiltre på IG og FB, men hvorfor skal det helt ned i "jeg tabte en lorteble ned af mig selv og spiste en bussemand og mit barn har set tv i 6 timer og spist 3 poser matadormix", niveau og samtidig udstille det sådan lidt antihelt agtigt på den mega fede "fuck øko dåserne" måden? At middelmådighed, som i virkeligheden bare er helt alm gennemsnitlige oplevelser for de fleste, fremstilles på en pinagtig måde som skal hyldes, imens at stræben efter et højt niveau hvad enten at det er sund kost, marathon eller et minimum af tv/iPad.

Giver oplægget mening?
4
Whatever
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Re: Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Indlægaf Kattefjæs » 20. feb 2016, 19:37

Problemet er vel ikke så meget at folk vælger en bestemt livsstil som de er glade og tilfredse med og ikke er bange for at fortælle andre om.

Problemet er at de ikke kan gøre det uden at svine andre mennesker og deres livsstil til ved samme lejlighed.

Hvis man ikke kan være glad ved sig selv uden at træde på andre, så er man ikke oprigtigt glad.
13
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9186

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 19:37

Ja, og jeg tænker det samme.
Bortset jeg slet ikke forstår behovet for at fremstilke sig selv på hverken den ene eller den anden måde.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 20. feb 2016, 19:41

Kattefjæs skrev:Problemet er vel ikke så meget at folk vælger en bestemt livsstil som de er glade og tilfredse med og ikke er bange for at fortælle andre om.

Problemet er at de ikke kan gøre det uden at svine andre mennesker og deres livsstil til ved samme lejlighed.

Hvis man ikke kan være glad ved sig selv uden at træde på andre, så er man ikke oprigtigt glad.

Jamen det er jo at vende det jeg skriver om. At de siden basher de ikke sunde". Jeg bevæger mig i rigtig mange af de her sunde miljøer både irl og online og jeg oplever aldrig det der. Tværtimod er folk ligeglad med hvordan andre gøre. Men folk den anden vej, som oplægget går på, påberåber sig retten til at kalde folk for speltkusser og hysteriske øko mødre
0
Whatever
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 105
Likede indlæg: 953

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 19:44

Det giver meget god mening! !

Jeg er rendt lige lukt ind i noget lignende lige for nyligt. Jeg deltog forleden i en debat i en fucking madpakke-gruppe på Facebook (gud bedre det; håber, jeg får bedre at tage mig til senere i livet igen), hvor en mor havde lagt en mega usund madpakke ud til offentligt skue for ligesom at provokere "diverse spelt-mødre". Tilmed skrev hun, at hun var pisse ligeglad med fedt, "min datter kan da bare få en fedme-operation som voksen" og "lidt en gang imellem skader sdu da ikke, jeeeez". Det var tydeligvis for at provokere, men ja.... Jeg synes, det var prollet på den virkelig ufede måde. Hun havde hverken styr på kost eller kommunikation, lad os sige det sådan.

Jeg gik ind i det og skrev noget om, hvor usundt kombien spegepølse, marcipan (ja, som pålæg wtf?!), pålægschokolade, toastbrød, müslibar og juice var. Og så blev jeg bannet. :D Jeg blev bannet fra en skide madpakke-gruppe. Jeg tænker bare: Er hele gruppen inklusive admin så sådan? Altså at man skal lade prollen løbe løbsk for at få lov at blive sådan et sted?! Jeg forstår det ikke. Må være den vildeste Rasmine Modsat, mens jeg på min side ikke fatter en skid. :forvirret:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 20. feb 2016, 19:44

Jeg forstår det heller ikke...hvorfor skal man dømme hinanden på den måde? Bevares, jeg tænker da muligvis også noget om nogen ind i mellem, men behovet for at råbe op om det har jeg bare ikke.
1
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 20. feb 2016, 19:44

Fru Sunshine skrev:Ja, og jeg tænker det samme.
Bortset jeg slet ikke forstår behovet for at fremstilke sig selv på hverken den ene eller den anden måde.

Enig. Jeg finder det bare ofte så pinagtigt at man skal udstille middelmådigheden udfra et behov om udelukkede at bashe og det gøres på en så uappetittelig måde ala "se min byld i røven". Det bliver ikke udstillet for at vise "sådan her er livet for de fleste af og til, mit hjem roder og barnet ser tv på 5.time fordi jeg ikke orker andet. Formålet virker altid bare til at være for at gøre grin med
3
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 20. feb 2016, 19:47

Jeg kan simpelthen ikke komme på sunde/lignende som fremhæver sig på bekostning af andre, som det modsatte så ofte er tilfældet.
0
Whatever
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1015

Indlægaf Sorenspige » 20. feb 2016, 19:49

Måske fordi de er usikre?

Når jeg læser og hører om folk/mødre, der løber maraton, renoverer hus, støvsuger hver dag, kun laver mad fra bunden og aktiverer børnene med alt andet end tv/iPad, så kan jeg personligt godt blive usikker på, om jeg gør det godt nok - både i al almindelighed og i særdeleshed som mor.

For mig er det rart at læse/høre, at der er andre, som mig. Ikke fordi det er noget at stræbe efter, men fordi det er rart ikke at være alene.

Samtidig forstår jeg så heller ikke, at der skal være en form for konkurrence i uperfekthed. Komkurrencer er bare anstrengende.
7
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3087

Indlægaf Rakel » 20. feb 2016, 19:49

Jeg vælger nok at være ligeglad og springe den slags blogs/FBindlæg over- for ærligt? Jeg bliver nok aldrig enige med mennesker, der begår sig på den måde og her er alting sandelig ikke perfekt, men den der nedgørende facon? Nej tak.
1
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1015

Indlægaf Sorenspige » 20. feb 2016, 19:53

Ninka plus følgere er ret gode til at fremhæve sig selv på bekostning af andre.
5
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 20. feb 2016, 19:55

FruDulle skrev:Jamen det er jo at vende det jeg skriver om. At de siden basher de ikke sunde". Jeg bevæger mig i rigtig mange af de her sunde miljøer både irl og online og jeg oplever aldrig det der. Tværtimod er folk ligeglad med hvordan andre gøre. Men folk den anden vej, som oplægget går på, påberåber sig retten til at kalde folk for speltkusser og hysteriske øko mødre

Jeg synes ikke det er at vende det om helt - for det kan jo gå begge veje. Og det gør det også IRL. Men jeg kan rigtig godt genkende det dén vej du beskriver også.

Selv lever jeg et eller andet sted imellem, nok mest hældende til den sunde side, men alligevel med en vis slemhed. :D Og hvis jeg køber ind til slemhed, så er der fordømmende blikke til min indkøbskurv. Hvis jeg køber ind til en almindelig uge, er der noget nær det samme.

Begge mine søstre lever på nogenlunde samme måde, men hvor den ene er totalt ligeglad med hvad andre tænker og selv gør, så prøver den anden at skjule slemhederne, lyver om dem OG fordømmer andre hvis de gør det. :rulle:

Sådan er der jo så meget. Folk kan føle sig truede på alt muligt, og jeg tror ikke at man skal tage det som andet end tegn på at de dybest set er utilfredse med deres egne liv, og så får de det lidt bedre indeni hvis de lige kan træde på nogle andre.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10159

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. feb 2016, 20:05

Sorenspige skrev:Ninka plus følgere er ret gode til at fremhæve sig selv på bekostning af andre.

Ja! Fx. hendes disning af den der skolefællesspisning.

Jeg opfatter faktisk eksempler som det i startindlægget som en pendant til Ninka og hendes slags. Ikke til alle, der spiser sundt og dyrker motion.
Ligesom jeg ser selvretfærdige feminister som en pendant til bitre mandschauvenister og mener, at sentimentale venstreorienterede er det uundværlige modstykke til misantropiske nationalkonservative.

Det er helt ying-yang-agtigt.
Og jeg har det sådan med dem alle sammen, at lad dem dog skrige og råbe af hinanden og hygge sig med det.
Så kan vi andre foretage os noget fornuftigt imens.
10
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 20. feb 2016, 20:13

Kattefjæs skrev:
FruDulle skrev:Jamen det er jo at vende det jeg skriver om. At de siden basher de ikke sunde". Jeg bevæger mig i rigtig mange af de her sunde miljøer både irl og online og jeg oplever aldrig det der. Tværtimod er folk ligeglad med hvordan andre gøre. Men folk den anden vej, som oplægget går på, påberåber sig retten til at kalde folk for speltkusser og hysteriske øko mødre

Jeg synes ikke det er at vende det om helt - for det kan jo gå begge veje. Og det gør det også IRL. Men jeg kan rigtig godt genkende det dén vej du beskriver også.

Selv lever jeg et eller andet sted imellem, nok mest hældende til den sunde side, men alligevel med en vis slemhed. :D Og hvis jeg køber ind til slemhed, så er der fordømmende blikke til min indkøbskurv. Hvis jeg køber ind til en almindelig uge, er der noget nær det samme.

Begge mine søstre lever på nogenlunde samme måde, men hvor den ene er totalt ligeglad med hvad andre tænker og selv gør, så prøver den anden at skjule slemhederne, lyver om dem OG fordømmer andre hvis de gør det. :rulle:

Sådan er der jo så meget. Folk kan føle sig truede på alt muligt, og jeg tror ikke at man skal tage det som andet end tegn på at de dybest set er utilfredse med deres egne liv, og så får de det lidt bedre indeni hvis de lige kan træde på nogle andre.

Jeg har ikke åndsnærværelse nok til at se om folk lægger mærke til hvad jeg køber. Og de ville sikkert sige øko fantastiker hvis de gør ;)

Men at skjule e-numre osv for at beholde en følelse om at man er bedre er jo mildest talt patetisk.

Som sorenspige skriver kan det meget vel være usikkerhed.

Jeg synes det som er så anstrengende er at set virker som om at det eneste formål med at fremstille middelmådighed er at bashe. Hvilket jeg helt ærligt ikke ser de sunde gøre.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 20. feb 2016, 20:16

DetSorteCirkus skrev:
Sorenspige skrev:Ninka plus følgere er ret gode til at fremhæve sig selv på bekostning af andre.

Ja! Fx. hendes disning af den der skolefællesspisning.

Jeg opfatter faktisk eksempler som det i startindlægget som en pendant til Ninka og hendes slags. Ikke til alle, der spiser sundt og dyrker motion.
Ligesom jeg ser selvretfærdige feminister som en pendant til bitre mandschauvenister og mener, at sentimentale venstreorienterede er det uundværlige modstykke til misantropiske nationalkonservative.

Det er helt ying-yang-agtigt.
Og jeg har det sådan med dem alle sammen, at lad dem dog skrige og råbe af hinanden og hygge sig med det.
Så kan vi andre foretage os noget fornuftigt imens.

Men jeg oplever ikke at helsegruppen, maratonløberen eller økoelskeren fremhæver sine gode sider, for at kunne pege fingre af moderen med opvask fra i forgårs, ugegammelt vasketøj og pasta med ketchup aftensmaden, sådan som at det virker til st være formålet med modsatte fortegn
0
Whatever

Tilbage til "Livets forhold"