Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Re: Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Indlægaf SonataA » 20. feb 2016, 20:27

Jeg synes det går begge veje. De uperfekte peger fingre af de uperfekte og omvendt.
Det er vel for at hævde sig selv - jeg ved det ikke. Men hvor er det trættende!

Jeg ville gerne vælge flere sunde alternativer etc, men der er ikke altid nok timer i døgnet, fuldtidsarbejde, 2 børn der skal hentes, bringes og til fritidsaktiviteter - en mand der arbejder 50 timer om ugen. Men jeg har ikke behovet for at fremstille det. Mest fordi alt hvad man gør bliver puttet i de 2 kasser du nævner Dulle, de perfekte og de uperfekte.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10181

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. feb 2016, 20:35

FruDulle skrev:Men jeg oplever ikke at helsegruppen, maratonløberen eller økoelskeren fremhæver sine gode sider, for at kunne pege fingre af moderen med opvask fra i forgårs, ugegammelt vasketøj og pasta med ketchup aftensmaden, sådan som at det virker til st være formålet med modsatte fortegn

Nej, for et dumt menneskesyn ligger ikke i, om man spiser hotdogs eller paleobrød, men i nogle grundlæggende værdier.
Det er derfor, jeg skriver, at folk, der "bare" lever sundt og dyrker motion, ikke er pendanten til det, du citerer i startindlægget. Det er derimod ekstremerne som fx. Ninka eller den der ekstremsportgruppe, som for kort tid siden blev nævnt herinde, hvor man selv med store skader var en svækling, hvis man tog på hospitalet.

Og selvfølgelig findes der også pasta-med-ketcup-spisende mennesker med store vasketøjsbunker uden behov for at svine andre.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 182
Likede indlæg: 2213

Indlægaf Moxy-lady » 20. feb 2016, 20:42

Jeg synes nu også den der slags bashing finder sted på den sunde side af spektret "Ja, om jeg forstår at man ikke lige gider bruge 3 kvarter ekstra på aftensmaden, så alt er lavet fra bunden/løbe 15 km rundt i dette skønne vejr når man får det så meget bedre i krop og sjæl"-agtigt. (Overdrevet for virkningens skyld.) Jeg ser det samme hos folk der udelukkende køber økologisk/er vegetarer/veganere/ikke drikker ko-mælk. Generelt synes jeg at der er en tendens til at man fremhæver sin egen way of life og disser den modsatte enten direkte eller indirekte.
13
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3009

Indlægaf vibbsen » 20. feb 2016, 20:48

Jeg tænker at det handler om at man i bund og grund er en lille-bitte-smule-misundelig.....Det er jeg ihvertfald selv.

I vores omgangskreds er en af pigerne sådan en "Jeg-laver-alting-fra-bunden-og-det-skal-være-økologisk-og-det-må-også-gerne-være-noget-der-udfordrer-lidt"....Hende og hendes mand er iøvrigt smaddergode til at prioriterer deres tid og penge, således at de ud over at have 2 karrierer og 2 børn, også har et rigtig socialt liv, tager på nogen spændende rejser, dyrker både hinanden og deres individuelle sociale liv osv. osv. osv....Selvfølgelig har de også ups and downs....Men vi ser dem bare ikke...Og jeg bilder mig faktisk ind at deres kriser ikke er så slemme som vores. For de har jo prioriteringerne i orden....De er mere sofistikerede end os andre....

Jeg kan godt mærke at jeg nogen gange bliver sådan lidt "Argghhhhh" når jeg kigger ned ad mig selv, ser mine afskallede tånegle og får øje på nullermændene i hjørnerne, de visne blomster i vindueskarmen, og det hvide købefranskbrød på spækbrættet. Sidstnævnte ved siden af den pakke 8-12 % hakket kalv og flæsk som skal blive til karbonader og "grøntsager fra frost" til aftensmaden. Så gad jeg bare godt være lidt mere ligesom hende...

Men det er jeg bare ikke. Jeg er mig....Gode gamle dovne vibbsen....
6
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2297

Indlægaf Studsgaard » 20. feb 2016, 21:08

Jeg syntes jeg ser det begge veje.
Både dem der er fanatiske sunde og aktive - de ikke forstår at man ikke lige kan dit og dat.
Og dem der nævnes her til start, med mere eller mindre direkte " tá den! Og jeres fanatiske liv"

Jeg forstår hverken den ene eller den anden part.
Hvorfor ikke bare være glad for det liv man har og gør det uden at være hellig overfor andre. Mit liv bliver da ikke bedre eller være af at jeg gør grin med andres liv eller at jeg sammenligner mig med dem.
3
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9656

Indlægaf kidkomb » 20. feb 2016, 21:12

Man må rigtig gerne stræbe. Efter alting.
Man skal bare lade være med at prædike og lade være med at pege fingre.
12
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3009

Indlægaf vibbsen » 20. feb 2016, 22:35

Studsgaard skrev:Jeg syntes jeg ser det begge veje.
Både dem der er fanatiske sunde og aktive - de ikke forstår at man ikke lige kan dit og dat.
Og dem der nævnes her til start, med mere eller mindre direkte " tá den! Og jeres fanatiske liv"

Jeg forstår hverken den ene eller den anden part.
Hvorfor ikke bare være glad for det liv man har og gør det uden at være hellig overfor andre. Mit liv bliver da ikke bedre eller være af at jeg gør grin med andres liv eller at jeg sammenligner mig med dem.

Her er jeg så ærlig nok til at erkende, at mit (til tider ynkelige) liv nogen gange godt kan blive lidt bedre, når jeg får lov til at fnyse af andre og deres måde at gøre tingene på :blush: :blush: :blush:

Til gengæld så er det noget jeg gør i det skjulte.....Der er nemlig ikke noget mere ynkeligt at folk som "snobber" nedad offentligt :genert: :genert: :genert:
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
OberstNasig
Kort karma: 43
Likede indlæg: 396

Indlægaf OberstNasig » 21. feb 2016, 00:24

Modreaktionen er ligeså åndssvag som dem, der udstiller deres fejlfrie liv.
3
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3394

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 04:53

Hmmm, jeg omgåes irl og virtuelt åbenbart kun søde og afbalancerede sund mennekser, for med min bedste vilje kan jeg ikke komme på en oplevelse med nogen som laver et blogindlæg, fb opdatering osv., hvor eneste formål er at fremhæve deres egen fabelagtighed ved at svine andre til.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 04:56

kidkomb skrev:Man må rigtig gerne stræbe. Efter alting.

Men det er da ligeså uncool ad snobbe nedad og pege fingre opad. Og der er netop det jeg synes at der er bred konsensus om er okay og ligefrem morsomt og noget som bør hyldes på div blogs og andre medier. Det er okay at latterliggøre dem som gerne vil gøre det lidt ekstra godt
0
Whatever
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9656

Indlægaf kidkomb » 21. feb 2016, 05:46

FruDulle skrev:

Men det er da ligeså uncool ad snobbe nedad og pege fingre opad. Og der er netop det jeg synes at der er bred konsensus om er okay og ligefrem morsomt og noget som bør hyldes på div blogs og andre medier. Det er okay at latterliggøre dem som gerne vil gøre det lidt ekstra godt

?
"At snobbe nedad" er da også at stræbe efter noget?
At stræbe efter middelmådighed eller normafvigelse?
Det er da i lige så høj grad del af mit udsagn som "at snobbe opad".
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 06:29

kidkomb skrev:
FruDulle skrev:

?
"At snobbe nedad" er da også at stræbe efter noget?
At stræbe efter middelmådighed eller normafvigelse?
Det er da i lige så høj grad del af mit udsagn som "at snobbe opad".

Ja det har du ret i. Jeg har nok læst dit indlæg forkert/forstået forkert.

For mig handler oplægget om at det virker til at det er positivt bemærkelsesværdigt at snobbe nedad og at det allerbedst gøres ved at latterliggøre andre.
1
Whatever
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 484
Likede indlæg: 1575

Indlægaf Spjaerten » 21. feb 2016, 06:51

FruDulle skrev:Hmmm, jeg omgåes irl og virtuelt åbenbart kun søde og afbalancerede sund mennekser, for med min bedste vilje kan jeg ikke komme på en oplevelse med nogen som laver et blogindlæg, fb opdatering osv., hvor eneste formål er at fremhæve deres egen fabelagtighed ved at svine andre til.

Jeg siger ikke det blogindlæg du nævner i startindlægget, er passende, og man ikke må stræbe efter det perfekte.

Men når du nu selv her nævner, at du ikke personligt har været udsat for det.
Hvorfor så ikke bare fokusere på hvad du synes, og så lade den blogger om hendes mening?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Dime
Kort karma: 356
Likede indlæg: 1433

Indlægaf Dime » 21. feb 2016, 07:20

Altså, alene overskriften i denne tråd ville jo fremprovokere en mod-provokation, næsten ligegyldigt hvilket emne der snakkes om.
Brug af ord og vendinger som "det bedste" indikerer implicit at dem der ikke er enige i trådstarters holdning er dårligere mennesker.
Jeg kan fint forstå at nogle føler sig provokeret af ordvalg som dette, og jeg kan fint forstå hvorfor nogle vælger at bruge vendinger som dette... personligt er jeg fløjtende ligeglad :D
4
Damn, I'm fucked...
- Dime, 1.52
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 07:23

Spjaerten skrev:
FruDulle skrev:Hmmm, jeg omgåes irl og virtuelt åbenbart kun søde og afbalancerede sund mennekser, for med min bedste vilje kan jeg ikke komme på en oplevelse med nogen som laver et blogindlæg, fb opdatering osv., hvor eneste formål er at fremhæve deres egen fabelagtighed ved at svine andre til.

Jeg siger ikke det blogindlæg du nævner i startindlægget, er passende, og man ikke må stræbe efter det perfekte.

Men når du nu selv her nævner, at du ikke personligt har været udsat for det.
Hvorfor så ikke bare fokusere på hvad du synes, og så lade den blogger om hendes mening?

Ved ikke helt om jeg forstår hvad du mener.

Det er ikke kun dette ene indlæg. Det er mange steder jeg læser at det middelmådige, eller helt badalt en ganske alm hverdag med de udfordringer det nu har for de fleste, fremstilles på mest uappetittelige vis og forherliges på bekostning af folk som prøver at leve sundere/mere fokus på børn/motionere osv. Det skal altid latterliggøres at man ønsker at på x y z måde. "Så kan øko spelt mor/barn gymnastisk kusserne se min byld i røven HA!" Jeg forstår ikke at der er, for mig virker det sådan, bred konsensus om at det er pisse sjovt og okay, at hævde sig på bekostning af lige præcis den gruppe, for de er så pisse hellige. Her siger jeg st jeg ikke oplever "de pisse hellige", være det på bekostning af andre. Bevares der er altid undtagelser, men i det store billeder oplever jeg det bestemt ikke.

For nylig læste jeg en blog hvor en mor har en ret klar holdning om at hendes barn skal have et minimum af sukker og Fredagsslik altid er popcorn og en slikpind eller lignende størrelse slik. Hver eneste gang hun skriver om sin måde at gøre det på, så svines hun til i virkelig grove vendinger. men det modsatte scenarie hvor en mor på 3. Dagen serverer mikroovnsmad, fylder slikskål dagligt og lader børn se tv non-stop hyldes og "more power to ya" kommentarer. Og i sidste tilfælde har jeg sjældent oplevet at der i samme skriv ikke lige kommer en bredside til "helsefantatikerne", mens det i første tilfælde bare er som det er.

Jeg er fløjtende ligeglad med hvordan andre gør tingene, jeg tænker da mit hvis jeg er uenig, men lader det passere.

Det handler om den konsensus der er om, at det er okay og at det ligefrem positivt anerkendes at den ene fløj sviner den anden til. Og st der for tiden er gået sport i det.
0
Whatever

Tilbage til "Livets forhold"