Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3484

Re: Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 07:25

Dime skrev:Altså, alene overskriften i denne tråd ville jo fremprovokere en mod-provokation, næsten ligegyldigt hvilket emne der snakkes om.
Brug af ord og vendinger som "det bedste" indikerer implicit at dem der ikke er enige i trådstarters holdning er dårligere mennesker.
Jeg kan fint forstå at nogle føler sig provokeret af ordvalg som dette, og jeg kan fint forstå hvorfor nogle vælger at bruge vendinger som dette... personligt er jeg fløjtende ligeglad :D

Jeg anede ikke hvad jeg skulle kalde den :D men det handler jo netop om at nogle føler sig bedre ved at tale til laveste fællesnævner, nemlig nogle helt almindelige hverdagsting/problemer som de fleste oplever, men samtidig give en bredside til dem som ikke fremstiller dem, men som derfor opfattes som nogle hellige helse mennesker.
0
Whatever
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 496
Likede indlæg: 1606

Indlægaf Spjaerten » 21. feb 2016, 07:30

FruDulle skrev:
Spjaerten skrev:
FruDulle skrev:Hmmm, jeg omgåes irl og virtuelt åbenbart kun søde og afbalancerede sund mennekser, for med min bedste vilje kan jeg ikke komme på en oplevelse med nogen som laver et blogindlæg, fb opdatering osv., hvor eneste formål er at fremhæve deres egen fabelagtighed ved at svine andre til.

Jeg siger ikke det blogindlæg du nævner i startindlægget, er passende, og man ikke må stræbe efter det perfekte.

Men når du nu selv her nævner, at du ikke personligt har været udsat for det.
Hvorfor så ikke bare fokusere på hvad du synes, og så lade den blogger om hendes mening?

Ved ikke helt om jeg forstår hvad du mener.

Det er ikke kun dette ene indlæg. Det er mange steder jeg læser at det middelmådige, eller helt badalt en ganske alm hverdag med de udfordringer det nu har for de fleste, fremstilles på mest uappetittelige vis og forherliges på bekostning af folk som prøver at leve sundere/mere fokus på børn/motionere osv. Det skal altid latterliggøres at man ønsker at på x y z måde. "Så kan øko spelt mor/barn gymnastisk kusserne se min byld i røven HA!" Jeg forstår ikke at der er, for mig virker det sådan, bred konsensus om at det er pisse sjovt og okay, at hævde sig på bekostning af lige præcis den gruppe, for de er så pisse hellige. Her siger jeg st jeg ikke oplever "de pisse hellige", være det på bekostning af andre. Bevares der er altid undtagelser, men i det store billeder oplever jeg det bestemt ikke.

For nylig læste jeg en blog hvor en mor har en ret klar holdning om at hendes barn skal have et minimum af sukker og Fredagsslik altid er popcorn og en slikpind eller lignende størrelse slik. Hver eneste gang hun skriver om sin måde at gøre det på, så svines hun til i virkelig grove vendinger. men det modsatte scenarie hvor en mor på 3. Dagen serverer mikroovnsmad, fylder slikskål dagligt og lader børn se tv non-stop hyldes og "more power to ya" kommentarer. Og i sidste tilfælde har jeg sjældent oplevet at der i samme skriv ikke lige kommer en bredside til "helsefantatikerne", mens det i første tilfælde bare er som det er.

Jeg er fløjtende ligeglad med hvordan andre gør tingene, jeg tænker da mit hvis jeg er uenig, men lader det passere.

Det handler om den konsensus der er om, at det er okay og at det ligefrem positivt anerkendes at den ene fløj sviner den anden til. Og st der for tiden er gået sport i det.

Jeg forstår sagtens hvad du mener.
Men om det er 1,2 eller 19 bloggere (el. Lign.).
Det ytrer sig på den måde.
Så mener jeg stadig gør som du vil og fokuser på det virker for dig!

Er helt med på de er efter det de kalder speltmødre.

Men mon ikke der er ligeså mange af de såkaldte speltmødre der også gør det den anden vej?
Du færdes måske bare ikke blandt dem?
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 07:38

Spjaerten skrev:
FruDulle skrev:
Spjaerten skrev:
FruDulle skrev:Hmmm, jeg omgåes irl og virtuelt åbenbart kun søde og afbalancerede sund mennekser, for med min bedste vilje kan jeg ikke komme på en oplevelse med nogen som laver et blogindlæg, fb opdatering osv., hvor eneste formål er at fremhæve deres egen fabelagtighed ved at svine andre til.

Jeg siger ikke det blogindlæg du nævner i startindlægget, er passende, og man ikke må stræbe efter det perfekte.

Men når du nu selv her nævner, at du ikke personligt har været udsat for det.
Hvorfor så ikke bare fokusere på hvad du synes, og så lade den blogger om hendes mening?

Ved ikke helt om jeg forstår hvad du mener.

Det er ikke kun dette ene indlæg. Det er mange steder jeg læser at det middelmådige, eller helt badalt en ganske alm hverdag med de udfordringer det nu har for de fleste, fremstilles på mest uappetittelige vis og forherliges på bekostning af folk som prøver at leve sundere/mere fokus på børn/motionere osv. Det skal altid latterliggøres at man ønsker at på x y z måde. "Så kan øko spelt mor/barn gymnastisk kusserne se min byld i røven HA!" Jeg forstår ikke at der er, for mig virker det sådan, bred konsensus om at det er pisse sjovt og okay, at hævde sig på bekostning af lige præcis den gruppe, for de er så pisse hellige. Her siger jeg st jeg ikke oplever "de pisse hellige", være det på bekostning af andre. Bevares der er altid undtagelser, men i det store billeder oplever jeg det bestemt ikke.

For nylig læste jeg en blog hvor en mor har en ret klar holdning om at hendes barn skal have et minimum af sukker og Fredagsslik altid er popcorn og en slikpind eller lignende størrelse slik. Hver eneste gang hun skriver om sin måde at gøre det på, så svines hun til i virkelig grove vendinger. men det modsatte scenarie hvor en mor på 3. Dagen serverer mikroovnsmad, fylder slikskål dagligt og lader børn se tv non-stop hyldes og "more power to ya" kommentarer. Og i sidste tilfælde har jeg sjældent oplevet at der i samme skriv ikke lige kommer en bredside til "helsefantatikerne", mens det i første tilfælde bare er som det er.

Jeg er fløjtende ligeglad med hvordan andre gør tingene, jeg tænker da mit hvis jeg er uenig, men lader det passere.

Det handler om den konsensus der er om, at det er okay og at det ligefrem positivt anerkendes at den ene fløj sviner den anden til. Og st der for tiden er gået sport i det.

Jeg forstår sagtens hvad du mener.
Men om det er 1,2 eller 19 bloggere (el. Lign.).
Det ytrer sig på den måde.
Så mener jeg stadig gør som du vil og fokuser på det virker for dig!

Er helt med på de er efter det de kalder speltmødre.

Men mon ikke der er ligeså mange af de såkaldte speltmødre der også gør det den anden vej?
Du færdes måske bare ikke blandt dem?

Jamen jeg irriterer mig såmænd også kun når jeg læser det. Men hvis ikke jeg blev irriteret over det så var der ikke meget at lave debat om :D

Jeg læser mange blogs og er med i mange helsefora på div platforme og oplever der vitterligt aldrig. Jeg oplever ikke den der skingre og nedladende tone. Og er det heller ikke selv synes jeg, jeg tænker men jeg kunne ikke drømme om at ytre min mening med mindre at jeg bliver spurgt.
0
Whatever
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 757

Indlægaf BlueBunny » 21. feb 2016, 08:18

Jeg føler mig lige godt tilpas når jeg er på besøg i et hjem med vasketøjsbunker (rod er ok, snavs i store baner kan jeg have det lidt stramt med), eller i et opryddet hjem. Bare der er plads til at være afslappede og gæstfrihed. Kender begge dele.

Der gøres nar af klid og spelt, men rynkes også på panden af fedme og fedt. Jeg synes begge dele er anstrengende (altså latterliggørelser). MEN jeg kan selv rynke på panden og tænke mit om ekstremerne. OG jeg kan "bagtale" det. Det jeg rynker på panden over er netop når ekstremer disser andre. Som om de mangler selverkendelse.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9254

Indlægaf Fru Sunshine » 21. feb 2016, 09:04

Jeg kan godt huske, hvordan man blev behandlet før hen på den gamle debat i børneforum, hvis man ikke var speltmor eller faldt i næsegrus beundring for dem og deres metoder.
De typer findes stadig overalt og er lige så grove som de altid har været, hvis man ikke hylder nulsukkerpolitik og ikke gider bage sit eget brød.

Det andet er en modreaktion, der ikke er spor bedre, men heller ikke helt uforståelig.
Jeg har da selv tænkt mit og nævnt, at jeg da godt nok er heldig, at mine børn har overlevet mit dårlige moderskab med både sukker, købebrød og McDonalds - og sågar er normaltvægtige og velfungerende unge mennesker, hvorefter jeg er blevet afkrævet en eller anden statistik, der beviser at mine børn har klaret sig igennem :stoned:

Men som nævnt før, så forstår jeg slet ikke behovet for at promovere sig som hverken spelt- eller ikke-speltmor i det hele taget. Måske skulle de bare bruge deres tid sammen med barnet i stedet for at sidde og blogge om deres sunde eller usunde kost.
13
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Krapyl
Kort karma: 1
Likede indlæg: 48

Indlægaf Krapyl » 21. feb 2016, 09:40

Jeg tror det handler om den samfundsnorm og -diskurs om, at man skal gøre det så godt som muligt. Så kommer der en modreaktion der siger, at det ikke er fordi de ikke kan være perfekte (indenfor diskursen i samfundet), men fordi de har taget et aktivt valg om ikke at være det, og for at vise, at de i hvert fald ikke ligger under for sådan noget pjat. I stedet kommer de så til at ligge under for den anden diskurs om at være i oprør og rebelske. Det er nemmere at være oprørsk end at indrømme, at man gerne vil gør det så godt som muligt, men nogle gange er lysten/energien/whatever bare ikke til det.

Angrebet på "speltmødre" er så også en slags nedgørelse af, at disse ukritiske ligger under for samfundsnormer. Fordi at det er nemmere at acceptere for dem selv end at overveje, at disse speltmødre har taget et aktivt valg om at bruge deres ressourcer på netop den måde.

Jeg synes, man ser samme tendens indenfor sundhedskulturen, hvor der er en generel konsensus om, at det er godt at motionere, være slank osv.
3
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 21. feb 2016, 09:41

Det er vel lidt i samme dur at det på et tidspunkt nærmest blev socialt acceptabelt at kalde slanke eller bare helt gennemsnitlige normalvægtige mennesker for stativer, stick insects osv. Jeg kan godt et eller andet sted forstå hvis man som overvægtig eller bare kraftigt bygget bliver rigtig frustreret over andres indblanding i éns liv og udseende, for det rager da ikke nogen, men at give igen af samme mønt er jo ikke løsningen. At stå fast ved at andre ikke må kalde én frikadelle, men at man selv må kalde andre stankelben, er tegn på at man reelt ikke er tilfreds med sig selv og at man kompenserer ved at træde andre ned i sølet.

For min skyld kan folk være lige så slanke eller buttede som det passer dem, jeg er ligeglad - og jeg tror at man kan være aldeles glad og tilfreds med både sig selv og sit liv uanset hvilken side man falder til - men hvis man som slank har brug for at kaste skæve blikke efter tykke menneskers indkøbskurve eller kommentere på deres livsstil, så er man jo tydeligvis ikke glad for sig selv og sit liv, på trods af at man er slank. Og hvis man som tyk ikke kan stå overfor et slankt menneske uden at skulle kalde dem et eller andet grimt, så er man jo heller ikke i balance med sig selv og har ikke accepteret sin krop som den nu engang er.

Men det er da aldrig okay at kalde folk navne og nedgøre deres livsstil, uanset om man så snobber op eller ned.

Min søster snobber i høj grad op, men jeg har en veninde som gør det modsatte. Hun lever meget usundt og hendes livsstil skyldes nok mest at hun har nogle problemer med fra barndommen som hun burde få hjælp til, men hun er i den grad i benægtelse. Hun vejer omkring 150 kg. og det gør rigtig mange ting svære for hende. Jeg kan ikke så godt lide at være ude i byen med hende, fx på indkøb, for hvis vi går forbi en tøjforretning, så kommenterer hun altid meget højlydt på at de ikke har noget i menneske-størrelse, fx. Men man er altså også menneske-størrelse selvom man vejer en tredjedel af hvad hun gør.

En fælles bekendt går ret meget op i sin træning, og der falder også tit en bemærkning af om/til her fordi hun dedikerer en del tid til det. Og dybest set handler det jo nok bare om misundelse, det er da klart.
0
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 13
Likede indlæg: 331

Indlægaf Myresluger » 21. feb 2016, 09:50

Det er sjovt - jeg har aldrig set indlæg af den type du beskriver. Jeg ser tilgengæld rigtig mange "jeg har cyklet x km/løbet y km/ trænet z timer/ bagt stenalderbrød/lavet sukkerfri lækkerier" osv osv. Det virker på mig fuldstændig som de "usunde" indlæg virker på dig. I min facebook feed er der dagligt rigtig mange indlæg af den type. Og dem skriver man vel kun hvis man vil vise hvor god man er. Jeg svinger mellem at synes at de er ligegyldige og selvforherligende.
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 10:22

Myresluger skrev:Det er sjovt - jeg har aldrig set indlæg af den type du beskriver. Jeg ser tilgengæld rigtig mange "jeg har cyklet x km/løbet y km/ trænet z timer/ bagt stenalderbrød/lavet sukkerfri lækkerier" osv osv. Det virker på mig fuldstændig som de "usunde" indlæg virker på dig. I min facebook feed er der dagligt rigtig mange indlæg af den type. Og dem skriver man vel kun hvis man vil vise hvor god man er. Jeg svinger mellem at synes at de er ligegyldige og selvforherligende.

Men er det indlæg som samtidig lige sender en slet skjult sviner afsted til dem som ikke gør det? For det er den tendens jeg ser i det omvendte
0
Whatever
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 13
Likede indlæg: 331

Indlægaf Myresluger » 21. feb 2016, 10:32

FruDulle skrev:
Myresluger skrev:Det er sjovt - jeg har aldrig set indlæg af den type du beskriver. Jeg ser tilgengæld rigtig mange "jeg har cyklet x km/løbet y km/ trænet z timer/ bagt stenalderbrød/lavet sukkerfri lækkerier" osv osv. Det virker på mig fuldstændig som de "usunde" indlæg virker på dig. I min facebook feed er der dagligt rigtig mange indlæg af den type. Og dem skriver man vel kun hvis man vil vise hvor god man er. Jeg svinger mellem at synes at de er ligegyldige og selvforherligende.

Men er det indlæg som samtidig lige sender en slet skjult sviner afsted til dem som ikke gør det? For det er den tendens jeg ser i det omvendte

Jeg opfatter det nok meget ens.. enten "se hvor god jeg er" eller "jeg er ligeglad med anbefalingerne". Mange af dem der poster de glorie pudsende indlæg, poster jo kun når de gør noget godt.. Jeg tror at størstedelen også køber en pizza eller spiser kage eller chokolade nogen gange - det hører man jo aldrig om. Og i min kontekst sker selv forherligelse altid på bekostning af andre - om det så går den ene eller anden vej. Jeg ville nok opfatte de "usunde/dovne" indlæg som en joke (jeg kunne nok selv komme til det en dag jeg var i det rette humør). Det er klart hvis "tag den speltmor" er direkte skrevet i indlægget, så har jeg ikke set noget tilsvarende. Hvis det kun er fordi det er sådan du opfatter det - så ser jeg ingen forskel.
1
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 10:58

Faldt over den her kronik som rammer det det godt
http://m.b.dk/kronikker/findes-speltmoe ... ected=true
Der står blandt andet:

Jeg må sige, at jeg inderligt savner, at speltmødrene giver sig selv til kende i debatten. At de faktisk skriver en kronik om, hvor fedt det er at sætte en høj standard i hjemmet, ofre sig for sine børn og tilkendegive hvor meget de sætter pris på netop dette valg. Og vel at mærke uden at udsætte karriereklassen for den samme spydige, intolerante og anklagende ringeagt som alt for ofte rettes mod dem selv. Men hvis de ikke tør skrive det, forstår jeg det godt, for hele karriereklassens spidse pinde står klar til latterliggøre deres prioriteringer.

Den tiltagende offentlige spanking af mødre og fædre med høje krav udtrykker derfor endnu engang en kedelig dansk tendens til at hæve den laveste fællesnævner til det eneste moralsk anstændige. Alt andet er påtaget, selviscenesættende, fanatisk, og dem der vælger den høje standard kan så passende præsenteres som arrogante og nedladende, skønt der aldrig nogensinde føres nogen som helst konkrete beviser for at speltmødrene rent faktisk opfører sig så fordømmende som det hele tiden hævdes i blogs og debatindlæg. Speltmødrenes anklagende repression forbliver altid løse anekdoter fra mødregrupper, barnevognsture i parken eller nogen som nogen måske (måske!) fik antydet engang i vuggestuen sidste sommer.

Det er for tyndt, og derfor er den mest sandsynlige konklusion, at speltmødrene slet ikke findes, men det gør til gengæld alle de kvinder og mænd der bruger dem som opportune dæmoniseringer til at dække over deres egen uformåenhed.
0
Whatever
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1855

Indlægaf Sangius » 21. feb 2016, 11:33

De fleste har et eller andet behov for at promovere sig selv. Om det så er fordi man bager sig eget rugbrød af økomel og har løbet et maraton, eller fordi man har behov for at vise, at man er en 'stolt uperfekt person', bla bla bla, der er mange årsager. Under alle omstændigheder er det i hvert fald tydeligt på de forskellige sociale medier - rigtig, rigtig mange har behov for at reklamere for sit liv, og det er, uanset hvilket liv du fører, træls at kigge på i længden.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5926

Indlægaf Dikus » 21. feb 2016, 12:56

FruDulle skrev:Faldt over den her kronik som rammer det det godt
http://m.b.dk/kronikker/findes-speltmoe ... ected=true
Der står blandt andet:

Jeg må sige, at jeg inderligt savner, at speltmødrene giver sig selv til kende i debatten. At de faktisk skriver en kronik om, hvor fedt det er at sætte en høj standard i hjemmet, ofre sig for sine børn og tilkendegive hvor meget de sætter pris på netop dette valg. Og vel at mærke uden at udsætte karriereklassen for den samme spydige, intolerante og anklagende ringeagt som alt for ofte rettes mod dem selv. Men hvis de ikke tør skrive det, forstår jeg det godt, for hele karriereklassens spidse pinde står klar til latterliggøre deres prioriteringer.

Den tiltagende offentlige spanking af mødre og fædre med høje krav udtrykker derfor endnu engang en kedelig dansk tendens til at hæve den laveste fællesnævner til det eneste moralsk anstændige. Alt andet er påtaget, selviscenesættende, fanatisk, og dem der vælger den høje standard kan så passende præsenteres som arrogante og nedladende, skønt der aldrig nogensinde føres nogen som helst konkrete beviser for at speltmødrene rent faktisk opfører sig så fordømmende som det hele tiden hævdes i blogs og debatindlæg. Speltmødrenes anklagende repression forbliver altid løse anekdoter fra mødregrupper, barnevognsture i parken eller nogen som nogen måske (måske!) fik antydet engang i vuggestuen sidste sommer.

Det er for tyndt, og derfor er den mest sandsynlige konklusion, at speltmødrene slet ikke findes, men det gør til gengæld alle de kvinder og mænd der bruger dem som opportune dæmoniseringer til at dække over deres egen uformåenhed.

Men ret beset viser du jo mest af alt bare forskellige værdier frem her. Jeg ser nemlig ikke "speltmødrene" som nogen der sætter en høj standard i hjemmet. Jeg anser det at kalde deres standarder for høje som lige så ubehageligt, som hvis man kalder hende, der gerne vil være size 0 for en, der sætter en høj standard for sig selv.

Og i den sammenhæng kan man godt føle et behov for at vise size 0-pigen et billed af en flok veninder, der hygger over god mad og vin. Og på same made med folk, der anser sig selv for at have en høj standard på hjemmeområdet. Hvis man føler deres standard-fremvisen lige så ubehagelig for de værdier, man har for, hvordan et hjem skal være, hvordan man er samfundsborger og barn i et hjem... så får man behov for at sige fra.

Det gør det ikke okay at gøre det på en nedladende måde. Bestemt ikke.

(Og jeg har det allerede skidt med at skrive det her indlæg, fordi jeg jo ved, du er hjemmegående og derfor har en del anderledes standarder end mig for hjemmet :slem: Men bare for at markere: Det er IKKE det, jeg mener :) Jeg har i hvert fald aldrig set noget fra din hand eller omkring dine værdier, der gav mig den følelse ;) Men jeg kender bestemt folk, der giver mig lyst til at opføre mig virkeligt barnligt som spejl på deres opførsel :fløjt: )
2
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8436
Kontakt:

Indlægaf Ado » 21. feb 2016, 13:04

Det må man da også. Man skal bare lade være med at opføre sig som noget der er sendt fra himlen samtidig.
2
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Modesty Blame
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1056

Indlægaf Modesty Blame » 21. feb 2016, 13:08

Der er vel ingen, der er i tvivl om, at det er en modreaktion på den helsetrend, der har været toneangivende i mindst et årti?
1

Tilbage til "Livets forhold"