Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3429

Re: Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 13:15

Men Dikus, det er jo ikke en høj standard de selv sætter. Det er bare en levestandard ligesom så mange andre. Den høje standard er en der bliver sat af dem som nedgører og som antager at det er sådan. Og det er en levestandard der bliver grinagtiggjort. At man fremhæver lortebleer, mangel på søvn, 60 timers arbejdsuge, fast food og peger fingre af de her speltmødre som lever i kähler verden med hvid højglans og hjemmelavede sukkerfri fødselsdage. Jeg oplever som skrevet før, det absolut ikke som værende ok at det går den anden vej. Sikke et ramaskrig hvis en speltmor skrev om sine dagligt rengjorte flader, nybagte morgenboller, gåture i skoven og braiserede øko gryde med rodfrugter, med henvisning til, at så kan pasta og kødsovsmor med Netflix på 8. time e-numre i skålen fanme ta' den.

Det er hele tendensen til at det er blevet en populær-holdning og opførsel som er både helt i orden og som også hyldes. At gøre nar ad.

Og jeg er sikkert en af dem som bliver sat i speltmødre segmentet. Jeg lever efter min standard og skal kun svare for mig selv. Prædiker ikke, har en holdning om at folk må gøre som de vil. Jeg udtaler mig kun hvis spurgt.

Og Ja jeg er hjemmegående, men jeg er også studerende- just saying ;)
0
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5904

Indlægaf Dikus » 21. feb 2016, 13:20

FruDulle skrev:Men Dikus, det er jo ikke en høj standard de selv sætter. Det er bare en levestandard ligesom så mange andre. Den høje standard er en der bliver sat af dem som nedgører og som antager at det er sådan. Og det er en levestandard der bliver grinagtiggjort. At man fremhæver lortebleer, mangel på søvn, 60 timers arbejdsuge, fast food og peger fingre af de her speltmødre som lever i kähler verden med hvid højglans og hjemmelavede sukkerfri fødselsdage. Jeg oplever som skrevet før, det absolut ikke som værende ok at det går den anden vej. Sikke et ramaskrig hvis en speltmor skrev om sine dagligt rengjorte flader, nybagte morgenboller, gåture i skoven og braiserede øko gryde med rodfrugter, med henvisning til, at så kan pasta og kødsovsmor med Netflix på 8. time e-numre i skålen fanme ta' den.

Det er hele tendensen til at det er blevet en populær-holdning og opførsel som er både helt i orden og som også hyldes. At gøre nar ad.

Og jeg er sikkert en af dem som bliver sat i speltmødre segmentet. Jeg lever efter min standard og skal kun svare for mig selv. Prædiker ikke, har en holdning om at folk må gøre som de vil. Jeg udtaler mig kun hvis spurgt.

Jeg tror altså, du er blind for det, fordi du ikke selv er sådan :genert:

Du er en af de der speltmødre, der er super seje og søde. Fordi du jo bare er dig selv og netop IKKE ser ned på folk, der gør det anderledes. Jeg har f.eks. aldrig nogensinde følt mig dømt af dig, selvom vi gør tingene forskelligt. Og når jeg ser på "din made" at leve på, så bliver jeg oprigt talt bare glad på dine vegne. Fordi jeg har en meget klar fornemmelse af, du lever som du gør, fordi det er det, der passer bedst til din livssituation og personlighed.

Men. Jeg kender andre, hvor min holdning nærmere er mavesurhed, når jeg tænker på dem. Fordi de virker så forcerede i deres tilgang til deres liv - og altid får fortalt, hvordan de lever på en virkeligt dømmende made. "Ja JEG sætter jo IKKE mine børn i institutioner. MINE børn skal have det godt". Kunne være et eksempel på en sætning, jeg har lagt øre til mere end en gang...

Og så kan man faktisk godt få lyst til at vise et billed af et barn, der leger i en institution og skrive "Leger med bedste-veninden". Bare fordi man kan.

Giver det mening?
5
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 13:35

Dikus skrev:
FruDulle skrev:Men Dikus, det er jo ikke en høj standard de selv sætter. Det er bare en levestandard ligesom så mange andre. Den høje standard er en der bliver sat af dem som nedgører og som antager at det er sådan. Og det er en levestandard der bliver grinagtiggjort. At man fremhæver lortebleer, mangel på søvn, 60 timers arbejdsuge, fast food og peger fingre af de her speltmødre som lever i kähler verden med hvid højglans og hjemmelavede sukkerfri fødselsdage. Jeg oplever som skrevet før, det absolut ikke som værende ok at det går den anden vej. Sikke et ramaskrig hvis en speltmor skrev om sine dagligt rengjorte flader, nybagte morgenboller, gåture i skoven og braiserede øko gryde med rodfrugter, med henvisning til, at så kan pasta og kødsovsmor med Netflix på 8. time e-numre i skålen fanme ta' den.

Jeg tror altså, du er blind for det, fordi du ikke selv er sådan :genert:

Du er en af de der speltmødre, der er super seje og søde. Fordi du jo bare er dig selv og netop IKKE ser ned på folk, der gør det anderledes. Jeg har f.eks. aldrig nogensinde følt mig dømt af dig, selvom vi gør tingene forskelligt. Og når jeg ser på "din made" at leve på, så bliver jeg oprigt talt bare glad på dine vegne. Fordi jeg har en meget klar fornemmelse af, du lever som du gør, fordi det er det, der passer bedst til din livssituation og personlighed.

Men. Jeg kender andre, hvor min holdning nærmere er mavesurhed, når jeg tænker på dem. Fordi de virker så forcerede i deres tilgang til deres liv - og altid får fortalt, hvordan de lever på en virkeligt dømmende made. "Ja JEG sætter jo IKKE mine børn i institutioner. MINE børn skal have det godt". Kunne være et eksempel på en sætning, jeg har lagt øre til mere end en gang...

Og så kan man faktisk godt få lyst til at vise et billed af et barn, der leger i en institution og skrive "Leger med bedste-veninden". Bare fordi man kan.

Giver det mening?

Jeg ved da at de findes her og der, men jeg føler egentligt at jeg bevæger på tværs af mange lag indenfor det faglige område som interesserer mig og jeg oplever aldrig den tilgang. Måske kender og oplever jeg kun søde mennesker ;)
Det er heller ikke min oplevelse at blogs med den her tilgang til tingene er almindeligt, som det modsatte. Altså indlæg, kronikker osv. hvor det er gængs med bashing af alle dem med institutionsbørn, fast food, Netflix osv osv. Og st det hyldes og findes helt ok og vældig morsomt at gøre andre til grin på den måde.
1
Whatever
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1048

Indlægaf Guldfisk » 21. feb 2016, 13:45

FruDulle skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Sorenspige skrev:Ninka plus følgere er ret gode til at fremhæve sig selv på bekostning af andre.

Ja! Fx. hendes disning af den der skolefællesspisning.

Jeg opfatter faktisk eksempler som det i startindlægget som en pendant til Ninka og hendes slags. Ikke til alle, der spiser sundt og dyrker motion.
Ligesom jeg ser selvretfærdige feminister som en pendant til bitre mandschauvenister og mener, at sentimentale venstreorienterede er det uundværlige modstykke til misantropiske nationalkonservative.

Det er helt ying-yang-agtigt.
Og jeg har det sådan med dem alle sammen, at lad dem dog skrige og råbe af hinanden og hygge sig med det.
Så kan vi andre foretage os noget fornuftigt imens.

Men jeg oplever ikke at helsegruppen, maratonløberen eller økoelskeren fremhæver sine gode sider, for at kunne pege fingre af moderen med opvask fra i forgårs, ugegammelt vasketøj og pasta med ketchup aftensmaden, sådan som at det virker til st være formålet med modsatte fortegn

Ninka svinede da sin søns skole til (eller de andre forældre), fordi de serverede pizza til en skolefest.

Begge sider findes. Og det er sikkert samme type personer i begge lejre; så afhænger det bare af om h*n lige tilfældigvis selv har fået løbet en maraton eller er vild med at gøre rent eller ikke. Den type mennesker, der iscenesætter alting som "os og dem" og alt hvad de laver er ude i ekstremerne.
Om det så er "Jeg køber 100 pct. økologisk - og hvis jeg spiser ved andre spørger jeg lige på forhånd om det er øko."
Eller "Jeg gider i hvert fald ikke gå op i mine børns madpakker. Og hvis andre gør det, kalder jeg dem fanatiske og sætter spørgsmålstegn ved, om de overhovedet har et liv." Det har ikke noget med livsstilen at gøre, det er personlighed det hele.
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 783

Indlægaf Bimmerdyret » 21. feb 2016, 13:55

Selvfølgelig må man stræbe efter den bedste udgave, men det klinger nu lidt hult, når det ofte der den bedste udgave som andre har fremstillet som den bedste udgave.
Den bedste udgave er personlig, og det er min opfattelse, at uanset hvad, så er den bedste udgave, når man hviler i sig selv og ikke skal gøre alle mulig andre opmærksom på hvad man har.
Hvis man altid stræber er man måske ulykkelig, utilfreds, usikker..
3
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 21. feb 2016, 14:01

Li'som med alt andet, er det dem der råber højest, og har de mest karikerede holdninger, som gøre livet surt for andre i samme gruppe.

Jeg tror mere at det med de "uperfekte" der råber op, er en modreaktion, på alle dem der udstiller deres perfekte live, på blogs, Facebook o.s.v.
Dem har jeg da osse lyst til at ruske hårdt, og sige "så hold dog kæft" til.. (en gang imellem)

Der er INGEN der er så f...... perfekte og fejlfri, så ER det da dybt kvalmende med alle de glansbilleder.

Det tyder jo nærmere på at man ikke må være uperfekt, og nøjes med det billigste, eller næstbedste.
Ingen opretter debatter der anfægter speltmødre, eller økologi-tilhængere og andre glansbilleder.

Men fordi nogen har angrebet/anfægtet glansbilledet, er det et frygteligt angreb.

Jeg har intet imod nogle af de nævnte grupper, men li'som jeg har det religion;
"Det er helt fint at du har det sådan, men lad være med at forkynde og forsøge at omvende pøblen. Det kan godt være at det ikke er dit formål, men det får det til at se ud som om, at du hævder dig selv, på andres bekostning."
5
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 21. feb 2016, 14:46

Men det ER altså ikke anderledes end det, man er blevet udsat for som ikke-spelt-mor i de sidste 15 år.
Man er blevet gjort nar af, fordi man ikke har haft overskud til at lave alt maden fra bunden, ikke har haft mulighed for at undgå institution mens børnene er små og er blevet bashet, fordi man "prioriterede forkert og oven i købet har fyldt ungerne med SUKKER!".

Nu er der så nogen, der har fået nok og har vendt det om. Det er ikke mindre barnligt, dumt og irriterende end det der trip, der blev kørt mod os puha-forkert-mødre af de korrekte mødre, men det er stadig en modreaktion.

Og før du nu føler dig ramt, så skal du vide, at det her jo ikke er møntet på dig, for du forsøger jo ikke at forherlige din tilværelse som noget, der står over alle andre eller at trække de valg, du har foretaget ned over ørerne på andre, som den eneste saliggørende sandhed. Du lever jo bare, som du gerne vil, og fordømmer ikke.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 14:55

Måske har jeg ikke bemærket det den anden vej Sunshine. Jeg er da klar over at det er kommet meget i fokus med sundhed osv de sidste mange år og det er jo kun super og ja nogle kammer over og drukner budskabet i fanatisme, Ninka ;) Men jeg synes faktisk ikke at jeg har oplevet det på den barnagtige nedladende måde og pegefingre ad i store offenstlige billede. Det er det jeg synes er problemet. At man føler sig nødsaget til at svine andre til i den grad det bliver gjort. At være perfid er bare så ucharmerende.

(Jeg orker ikke at citere fordi at det bliver monster lange indlæg hver gang)
0
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5904

Indlægaf Dikus » 21. feb 2016, 15:16

Et tilfældigt opslag fra min facebook:

"Jeg sover med mine børn!"

Som tekst til denne artikel:

http://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/ny- ... e-sover-ho

Som man kunne se med følgende tekst:

"Baby-forskning: Det skader spædbørn for livet, hvis ikke de sover hos deres mødre"
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 21. feb 2016, 15:29

Dikus skrev:Et tilfældigt opslag fra min facebook:

"Jeg sover med mine børn!"

Som tekst til denne artikel:

http://www.bt.dk/utroligt-men-sandt/ny- ... e-sover-ho

Som man kunne se med følgende tekst:

"Baby-forskning: Det skader spædbørn for livet, hvis ikke de sover hos deres mødre"

Hmm... :fløjt: :D
1
Whatever
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 21. feb 2016, 15:49

Jeg oplever både sunde mennesker, der er skidesøde og ikke-fordømmende (og nu hvor jeg selv har lagt min livsstil om, gør jeg også alt for at være sådan en) og sunde mennesker, der er rædsomme. Og det samme med mere "usunde" mennesker. Altså begge dele.

Vi har en ven, der har tabt sig sindssygt meget. Og træner rigtig rigtig rigtig meget. Og han er altså en af de lidt trælse typer, selvom jeg holder meget af ham... "nårh ja, jeg trænede jo også i fitness world i starten af mit vægttab, inden jeg fandt ud af, hvor uselvstændigt det bare er. Altså det er bare meget mere zeeeeen at træne i naturen. Men det er jo fint, du gør det til en start". Hold dog kæft? Det er fint, at du er glad for at træne i naturen, men fitness-træning behøver ikke være "den dårlige træning". For eksempel.

Men jeg har også masser af sunde bekendte og venner, der er meget easygoing. Det er nok noget personlighedstræk.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 21. feb 2016, 15:53

Men jeg kan godt følge dig så langt, dulle, at jeg eddermame bliver træt, når folk jeg kender siger: "uh, nu skal du også passe det ikke tager overhånd" mht. livsstilsomlægning. At hvad tager overhånd, hva'? Jeg vejer over 100 kg, og er 172 cm høj. Der går sgu nok lige lidt tid, før det tager overhånd at spise sundt og træne kontra det usunde i at have et bmi over 35...

Og vi spiser altså ikke "mærkeligt". Vi spiser helt almindelig mad i andre fordelinger og portioner, og så har vi skåret slik, kage, chips osv ned til én dag om ugen og i mindre mængder - fordi man helt naturligt kan spise mindre, når man vænner sig lidt af.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 12
Likede indlæg: 328

Indlægaf Myresluger » 21. feb 2016, 16:04

Jeg tror man har en tendens til ikke at lægge mærke til de angreb der kommer, som man ikke selv føler sig ramt at.

Da mine unger var i børnehave-alderen var der mange bemærkninger i stil med "gisp... henter i først klokke 17??? Ja, jeg får SÅ dårlig samvittighed når jeg først får hentet kl 15.15", eller "Du rejser også meget!!! Hvordan kan i få familielivet til at hænge sammen" eller "vi giver vores barn mad med til børnefødselsdagen, da de ikke må få, sukker, mælk og ikke økologiske fødevarer".

Derfor har jeg nok også udviklet alergi for de selvforherligende facebook opslag - som måske ikke er ment som en anklage - men bestemt kan føleles sådan.

Jeg synes bestemt at alle skal leve deres liv på den måde de mener er bedst - men der er en del der har voldsomt behov for at fremhæve sig selv og når man siger hvor godt man selv gør det - om det så er træning, spelt, økologi eller what not, så peger man også let fingre af at andre træffer andre valg. Ingen af os vælger nok de perfekte løsninger på alle fronter - og det der er rigtigt for den ene er ikke rigtigt for den anden.
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 21. feb 2016, 16:12

FruDulle skrev:Måske har jeg ikke bemærket det den anden vej Sunshine. Jeg er da klar over at det er kommet meget i fokus med sundhed osv de sidste mange år og det er jo kun super og ja nogle kammer over og drukner budskabet i fanatisme, Ninka ;) Men jeg synes faktisk ikke at jeg har oplevet det på den barnagtige nedladende måde og pegefingre ad i store offenstlige billede. Det er det jeg synes er problemet. At man føler sig nødsaget til at svine andre til i den grad det bliver gjort. At være perfid er bare så ucharmerende.

(Jeg orker ikke at citere fordi at det bliver monster lange indlæg hver gang)

Det har jeg. Tit og grimt.

Men om det er den ene eller den anden side, der svines og peges fingre af, er jo ligegyldigt.
Det er lige grimt og fordømmende.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Indlægaf KinderBueno » 21. feb 2016, 16:14

Men handler det ikke også om, at folk identificerer sig imod 'de andre'? Det har der vist alle dage været tendens til; at ens egen identitet stadfæstes som anti-et-eller-andet, fordi det gør den mere håndgribelig, eller sådan noget. Og når der så opstår en polarisering, uanset om det skyldes evner eller ressourcer, så får nogle i højere grad end andre behov for at identificere sig i(mod) den ene eller anden retning. Og dem, der så ikke har det behov for anti-identitet, de føler sig nok lidt ramt, for hvorfor kan man ikke bare føle sig tilpas der, hvor man er.
0
hej hest, hestehest

Tilbage til "Livets forhold"