Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
JackieO
Kort karma: 18
Likede indlæg: 382

Re: Hvorfor må man ikke stræbe efter den bedste udgave

Indlægaf JackieO » 22. feb 2016, 07:17

FruDulle skrev:Jeg kan simpelthen ikke komme på sunde/lignende som fremhæver sig på bekostning af andre, som det modsatte så ofte er tilfældet.

Når de sunde ikke fremhæver sig på bekostning af andre, er det jo fordi det er den dominerende samfundsnorm, at det er bedre at leve sundt og dyrke motion end det modsatte. Og hvis man selv repræsenterer den dominerende holdning, er der netop ingen grund til at argumentere for at den er bedst.

Men bare fordi folk ikke siger DIREKTE, at deres måde at leve på er den rigtige og/eller bedre end andres måde at leve på, betyder det ikke, at der ikke konstant foregår bedømmelser af andres liv. Og bedømmelsen er ekstra hård, når der er børn involveret. Andres mening om, hvordan jeg levede mit liv optog mig ikke ret meget før jeg fik børn, men da jeg fik mit første barn, ændrede det sig drastisk. For fra første besøg hos sundhedsplejersken opdager man, at når man får børn, bliver ens evne til at tage sig af barnet målt og vejet af alle mulige mennesker, som barnet har kontakt med: mødre i mødregrupper, pædagoger i vuggestuen, andre forældre i vuggestuen, familiemedlemmer, tilfældige mennesker på en legeplads. Og jeg har oplevet blandt børnefamilier at der sker en enormt stor ensretning efter nogle normer, som folk måske ikke engang selv synes om, men som de føler at de er nødt til at leve op til.

Så jeg tror ikke at børnefamilier (ofte mødrene) nødvendigvis aktivt stræber efter at være den bedste udgave, men at de slet ikke tør at afvige for meget fra nogle usagte normer for, hvad en god mor giver sit barn at spise, hvornår man senest bør hente sit barn fra institutionen, om fastelavnsudklædningen er hjemmesyet eller købt i supermarkedet osv. osv.,

Derfor forstår jeg et eller andet sted godt dem, der har fået nok og udtrykker en modreaktion, men jeg opfatter det ikke som om folk gør oprør mod nogle enkelte sunde mennesker, men istedet mod en samfundstendens til at se ned på de forældre, der ikke lever på en bestemt måde.
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3486

Indlægaf FruDulle » 22. feb 2016, 07:50

Men så mangler man efter min bedste overbevisning at hvile mere i sig selv og sin forældrerolle hvis man retter ind efter andres normer i sådan en grad at det man gør faktisk går en imod.

At stræbe efter at være den bedste udgave skal ikke ikke måles på hvad andre siger, gør og mener. Men efter ens egne mål. Jeg gør da alt hvad jeg kan for at leve op til de idealer og ideologier jeg sætter for mig selv og finder rigtige. Bevares, jeg kigger og lytter da på hvad andre gør og siger. Men i sidste ende skal jeg altså kun leve op til de normer og standarder jeg finder rigtige og rimelige.

Jeg ved naturligvis godt at ift børn har alle en mening om hvordan man bør gøre og folk kommer gerne med råd helt uopfordret. Men jeg synes at netop ift børn, så er det jo ens vigtigste ansvar og jeg forstår virkelig ikke at man kan blive så usikker at man følger en strøm som man egentligt ikke har lyst til.

Det jeg ikke fatter er at folk som gør det på en anden måde skal svines til for det og hvorfor det er helt legalt og morsomt at gøre.
0
Whatever
LaScrooge
Kort karma: 323
Likede indlæg: 2571

Indlægaf LaScrooge » 24. feb 2016, 11:46

FruDulle skrev:
kidkomb skrev:Man må rigtig gerne stræbe. Efter alting.
Man skal bare lade være med at prædike og lade være med at pege fingre.

Men det er da ligeså uncool ad snobbe nedad og pege fingre opad. Og der er netop det jeg synes at der er bred konsensus om er okay og ligefrem morsomt og noget som bør hyldes på div blogs og andre medier. Det er okay at latterliggøre dem som gerne vil gøre det lidt ekstra godt

Jeg ser det som affødt af Bridget Jones-kulturen. "Se mig, jeg er en kikset singleton med mormortrusser og lavt selvværd". Det var en modreaktion på "Jeg skal være perfekt"-kulturen, hvor ingen turde snakke om, at de havde herrekiksede øjeblikke i livet og generelt måske på nogle områder ikke kunne leve op til noget som helst andet end hvad deres dagsform dikterede. Nu er der så indtil flere reaktioner og modreaktioner på samme tid som hvirvler rundt i et uendeligt vortex af behov for at etablere sig selv som rigtige og med eksistensberettigelse, konfronteret med "den anden" eller "de andres" måder. Speltmødrene føler behov for at forsvare sig mod de chillede mødre og vice versa, fordi andres valg kan opfattes som indirekte kritik og afstandtagen til ens egne valg - uanset hvor prævalente disse andre valg reelt er. "Smag er afsmag for andre menneskers smag"-ideen opsummerer meget fint grundtanken i forsvarsbetonede reaktion. Det er i mine øjne fostret af en fundamental usikkerhed, som bliver forstærket af den konstante konfrontation med andre bevidstheder, tanker og normer på internettet. Det er svært at hvile i en følelse af egen tilstrækkelighed når man hele tiden kan sammenligne sig selv med andre.
3
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 24. feb 2016, 11:51

FruDulle skrev:Men så mangler man efter min bedste overbevisning at hvile mere i sig selv og sin forældrerolle hvis man retter ind efter andres normer i sådan en grad at det man gør faktisk går en imod.

At stræbe efter at være den bedste udgave skal ikke ikke måles på hvad andre siger, gør og mener. Men efter ens egne mål. Jeg gør da alt hvad jeg kan for at leve op til de idealer og ideologier jeg sætter for mig selv og finder rigtige. Bevares, jeg kigger og lytter da på hvad andre gør og siger. Men i sidste ende skal jeg altså kun leve op til de normer og standarder jeg finder rigtige og rimelige.

Jeg ved naturligvis godt at ift børn har alle en mening om hvordan man bør gøre og folk kommer gerne med råd helt uopfordret. Men jeg synes at netop ift børn, så er det jo ens vigtigste ansvar og jeg forstår virkelig ikke at man kan blive så usikker at man følger en strøm som man egentligt ikke har lyst til.

Det jeg ikke fatter er at folk som gør det på en anden måde skal svines til for det og hvorfor det er helt legalt og morsomt at gøre.

Jeg er helt enig i det du skriver. Den adgang vi har til andre menneskers normer og livsmåder i kraft af sociale medier (og internettet generelt) stiller kæmpestore krav til ens evne til at hvile i sig selv og være i balance med sine egne beslutninger. Så snart man tænder computeren bliver man bombarderet med andre menneskers tanker og liv og det afføder uvægerligt sammenligning, fordi vi som mennesker bliver til i spejlingen med andre. Alt der foregår på internettet er en dynamik af aktion og reaktion - efterhånden primært reaktion - på andre bevidstheder, men i en håbløst ensidig form, fordi dialogen sjældent er umedieret og umiddelbar på helt samme måde som et fysisk møde er. Det er håbløst at kæmpe for at etablere sin egen måde som bedst, så det skal man lade være med, ligesom man skal lade være med at lade andre definere den måde man selv vælger at gøre tingene på. Ideelt set skal man jo altid gøre sine egne overvejelser, så man føler at man kan stå inde for sine valg.
2
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 24. feb 2016, 12:22

Apropos: her er et indlæg som det her siger noget om hvor fortabt og overbombarderet man kan føle sig. Hun skriver at hun nu endelig tager en for holdet og indrømmer hvor svært det kan være at være perfekt - som om ingen har gjort det før. Men ærlig talt: er der overhovedet nogen der er i tvivl om, at det ikke kan lade sig gøre at være perfekt hele tiden? Hun må jo tro det, siden hun føler behov for at tage bladet fra munden og være et sandhedsvidne til støtte og opbakning for alle dem der har det som hende uden at turde stå ved det: http://fyrstenogfruen.dk/naar-overskudsmor-holder-fri/
0

Tilbage til "Livets forhold"