Fortæl mig om Kolding

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Fortæl mig om Kolding

Indlægaf Neenah » 25. feb 2016, 08:45

Jeg skal for første gang flytte til en by jeg ikke rigtig kender noget som helst til :panik:

Jeg er fra Jylland og har familie i trekantsområdet, men har ikke opholdt mig meget i Kolding. Nu har min kæreste fået job der, vi har fundet en lejlighed og skal flytte i weekenden. Jeg har ikke noget job (men leder ihærdigt), så jeg frygter ensomheden en del og vil gerne ud og involvere mig i noget foreningsliv eller sport. Jeg ved bare ikke lige hvad. Derudover mangler jeg også bare en introduktion til byen - hvor er hyggeligt at opholde sig om sommeren, hvilke steder er gode at spise, er der aktiviteter man kan bruge sin tid på i weekenden osv.

Så fortæl :D

Baggrundsinfo: Vi er begge fra Jylland, slut-20erne, ingen børn, interesserede i kulturliv, naturoplevelser, samfundsforhold og lettere barnlige aktiviteter.
1
SofieP
Kort karma: 8
Likede indlæg: 66

Re: Fortæl mig om Kolding

Indlægaf SofieP » 25. feb 2016, 09:06

Jeg er vokset op i Kolding, og hvis ikke jeg var flyttet til udlandet, ville jeg gerne være flyttet tilbage dertil da jeg var færdig med studierne!

Området omkring slotssøen er rigtig skønt at gå ture i, og det samme er Marielundsskoven, både rundt om Marielundssøen og ud mod Bramdrupdam og Troldhedestien.

Markedsdage på Axeltorv onsdag og fredag er simpelthen så hyggeligt og for det meste virkelig lækre råvarer.

Biblioteket er et dejligt sted, hvor der er gode muligheder for at sidde og reflektere lidt eller bruge deres ressourcer aktivt.

Mungopark holder også til i Kolding midtby og deres stykker får generelt gode anmeldelser :)

Der er en klatrepark, der vist nok er meget tree top walking osv. Jeg har hørt meget godt om det :) Det hedder Funky Monkey Park :slem:

Restaurant over Åen er absolut et besøg værd! Det samme er restaurant Smækker Lækker i Låsbygade. Slotsisen i Låsbygade med hjemmelavede vafler er et must om sommeren!

Det var vist det, jeg lige kunne komme på :genert:
3
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1491

Indlægaf Code71 » 25. feb 2016, 09:10

Jeg er født og opvokset i Kolding. Dog flyttet derfra i 2000. så mit kendskab er fra den tid hehe

Men til dit spørgsmål omkring sommeren. Så er der fremfor alt plænen foran Koldinghus. Der samles en masse mennesker på solskinsdage og der er alle tiders mulighed for at få en masse socialt :-) Det var en af mine helt store passioner. Så snart solen bagte, så var det der man var

Men ellers som du siger, foreningslivet. Det er meget højt sat i Kolding. Der er klubber til stort set alle de interesser du måtte have. Er det feks fodbold der interesserer dig, vil jeg anbefale Seest eller Kolding B. Er det håndbold, vil jeg anbefale Kolding KFUM eller Kolding H. Det er breddeklubber, med socialt fokus omend de også har elitehold. Men det sociale er i højsædet.

Men ellers er der jo også både badminton klubber og alt muligt andet

Cafelivet i byen synes jeg er rigtig godt i forhold til at det er en lidt mindre by. Der er mange fortovscafeer og jeg kan anbefale Cafe Kridt feks på Akseltorv feks

Gå i byen steder er der RIGELIGT af. Så der kommer du med garanti ikke til at mangle noget
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 25. feb 2016, 09:38

Tak for svar :gogo:

Jeg er ikke boldspilstypen, overhovedet. Det vil jeg ikke byde nogen :genert: Jeg har kigget lidt på kajakklubben, Kolding motion (løbeklub) og på den lokale afdeling af FDF.

Vi skal bo i udkanten af centrum, men rimeligt centralt, så jeg tænker at man kan begive sig ned i bymidten og ned til søen og sådan. Er der noget i de andre dele af Kolding der er værd at se og opleve? Vi har været lidt over det hele i forbindelse med jagt på lejlighed, men jeg føler mig godt nok stadig lidt desorienteret.
1
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1491

Indlægaf Code71 » 25. feb 2016, 09:47

Der er også geografisk have. Det ligger lidt længere ude af agtrupvej. Men så absolut et besøg værd. Men det er jo igen det der med vejret hehe

Ellers er der jo feks havnen, hvor det er hyggeligt at gå ture og som SofieP skriver Marielundskoven. Personligt synes jeg der er uanede muligheder i Kolding og var byen noget større, kunne jeg godt finde på at flytte tilbage engang. Nu har jeg bare vænnet mig for meget til storbyen :)
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
SofieP
Kort karma: 8
Likede indlæg: 66

Indlægaf SofieP » 25. feb 2016, 09:53

Jeg vil stadig slå et slag for Marielundsskoven - der er virkelig skønt! Ud mod Lyshøj og Kolding Fjord Hotel er der også mulighed for rigtig fine naturoplevelser og gåture.

Kolding er og bliver en provinsby, så der sker ikke så vanvittigt meget uden for bymidten. Dog er der virkelig flot natur ud langs åen og plovfuren. Mit råd vil være at komme rundt i byen på cykel eller gåben for at få lidt fornemmelse af hvor de forskellige ting ligger i forhold til hinanden. Hvis du vil, kan du fortælle mig i kort hvor du skal bo, så kan jeg rådgive lidt mere konkret, hvis det er et område jeg har kendskab til :)

Det er mit indtryk at kajakklubben er både velfungerende og populær, og så er der mange flotte ture både i fjorden og ind ad åen.

FDF har jeg hørt meget positivt om da jeg var barn. Jeg var selv KFUK'er, men havde en del venner, der var i FDF, og det lød meget velfungerende. Jeg havde også bekendte, der var medlemmer til op i voksenalder, og har været rigtigt glade for afdelingen.
2
getitright
Kort karma: 17
Likede indlæg: 181

Indlægaf getitright » 25. feb 2016, 10:09

Jeg er født og opvokset i Kolding, men er flyttet fra byen for lidt over et års tid siden. Noget af det, jeg savner allermest, er at have en strand i min umiddelbare nærhed. Rebæk Strand er tættest på byen og virkelig lækker - den ligger også i et skønt naturområde, hvor det er oplagt at gå lange ture. Det samme med Binderup Strand, der dog ligger en god køretur væk. Om sommeren går der dog busser derud :gogo:
Jeg kan ikke sige så meget om, hvordan det er at bade der (kan ikke huske, hvornår jeg sidst har badet i havet :genert: ), men naturen er - som nævnt - så skøn.

Hvis du er glad for at svømme, har jeg også hørt godt om Slotssøbadet - ud over svømmehaldelen, er der også en masse wellnessarrangementer. Om sommeren bl.a. spabad foran Slotssøen, som skulle være mega lækkert, hvis man er til den slags. Samme sted om sommeren er der også Sommer ved Søen, som er forskellige gratis koncerter - og uagtet, om jeg har brudt mig om musikken eller ej, har det altid været mega hyggeligt. :)
Kolding er generelt god på musikdelen, synes jeg. De sidste mange år, når der har været Kulturnat, har der været masser af gratis koncerter på banegårdspladsen og det nye universitet har også afholdt en række gratis koncerter gennem de sidste par år. Jeg har bl.a. set Go Go Berlin, Ukendt Kunstner, Dúné, Magtens Korridorer og Wafande. :klap:

Nicolai Biograf er også et dejligt sted. De sender en række lidt mere skæve film. Der udover er der også masser af andre kulturelle arrangementer der indenfor kunst og design, ligesom deres brunch er super lækker. Dronning Dorothea teateret har en tradition med dragshows, der hedder "Nattens Dronning", som fungerer lidt i Melodi Grand Prix format, hvor publikum stemmer på vinderen. Jeg ved ikke lige, hvornår de begynder at køre i år, men det er hylemorsomt og underholdende, så kan klart anbefale, at du holder øje med det :D
1
I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am.
ColorBack
Kort karma: 1
Likede indlæg: 10

Indlægaf ColorBack » 25. feb 2016, 23:10

Jeg bor i Kolding og er meget enige med alle inputs de andre har givet dig. Dog vil jeg lige nævne at markedsdagene på akseltorv er tirsdag og fredag og ikke om onsdagen :)
Ang. Sport ved jeg ikke så meget da jeg selv bruger det meste af min sports tid i et af fitness centrene.

Legeparken er også et hyggeligt sted både for børn og voksne hvor man kan grille, sejle i både osv.

Og velkommen til :gogo:
0

Tilbage til "Livets forhold"