Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9198

Re: Hvilke bryllups-traditioner synes du ikke om?

Indlægaf Fru Sunshine » 2. mar 2016, 13:17

Annione skrev:Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal få spredt rygtet om, at jeg
1) ikke vil overkyles med ris
2) ikke kaster med min brudebuket
3) ikke skal have nogen til at pille/klippe/rive i mit slør
4) foretrækker taler fremfor sange
5) ikke gider klirren med bestik på tallerknen for derefter at kysse på komando
...

og mange andre ting. Jeg er heller ikke sikker på brudevalsen.

Nårh ja. Polterarbend. Det elsker jeg. Og jeg har allerede sendt gæsteliste og ønsker til de 2 veninder, som jeg ønsker skal arrangere det. Så ved jeg nemlig at det bliver ordentligt og sjovt. Og ikke ydmygende eller for meget alkohol - medmindre de ønsker at jeg ligger og brækker mig kl. 19. :deer:

1. Du får nogen tæt på dig til at sige, at det ikke er tilladt, der hvor I skal vies.
2. Det lader du bare være med. Det kom slet ikke på tale på noget tidspunkt.
3. Det får du toastmaster til at sige eller din mand, når han byder velkommen (med mindre det er dig, der gør det ved middagen. Så gør du det bare selv).
4. Skriv det i indbydelsen. Det kender jeg flere der har gjort til store fester, hvor de frygtede at vi kom til at sidde ved bordet hele aftenen. Men mange taler kan være ret dræbende.
5. Det lader I vel bare være med, hvis folk begynder at klirre.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 2. mar 2016, 14:11

Rakel skrev:Det meste.
Kirkevielse med de nærmeste gav mening for os + frokost for de nærmeste.
Ingen brudekjole, ris, klirrende porcelæn, sange, klippede strømper eller polterabends.

Det her lyder nøjagtigt som mit drømmebryllup. Dog med det twist, at vi har talt om, at det spisestedet Flammen har både brunch/frokost og aftensbuffet til 4-500 kr pr person inkl drikkevarer, forret, dessert osv, og da begge vores familier godt kan tage fra, kunne det godt ende en tidlig vielse og så fx til brunch.

De resterende traditioner rangerer et sted fra: "ikke lige mig" til "rædsomme". Min kæreste er nok mere large, men har til gengæld heller ikke BEHOV for det, så mit antibehov vejer vist tungest til den tid.
Jeg ville synes, at en aften med middag og rødvin med alle mine veninder ville være hyggeligt, hvis der skulle være noget polterabend-agtigt, men ikke mere end det.

Jeg vil egentlig bare gerne være gift mere end jeg har behov for det helt store bryllup, men jeg ved, at vores familier og venner vil være meget kede af, at der intet blev holdt, så det ender nok i sådan en kombi.
Så jeg kunne godt tænke vi endte i kirkevielse i en ikke-brudekjole (men dog pæn og hvid, kærestens ønske), fotografering og brunch/frokost/aftensmad et hyggeligt sted efterfølgende. Bum.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
LadyLove
Kort karma: 1
Likede indlæg: 8

Indlægaf LadyLove » 3. mar 2016, 08:04

Annione skrev:Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal få spredt rygtet om, at jeg
1) ikke vil overkyles med ris
2) ikke kaster med min brudebuket
3) ikke skal have nogen til at pille/klippe/rive i mit slør
4) foretrækker taler fremfor sange
5) ikke gider klirren med bestik på tallerknen for derefter at kysse på komando
...

og mange andre ting. Jeg er heller ikke sikker på brudevalsen.

Nårh ja. Polterarbend. Det elsker jeg. Og jeg har allerede sendt gæsteliste og ønsker til de 2 veninder, som jeg ønsker skal arrangere det. Så ved jeg nemlig at det bliver ordentligt og sjovt. Og ikke ydmygende eller for meget alkohol - medmindre de ønsker at jeg ligger og brækker mig kl. 19. :deer:

3: Jeg mener, at jeg (eller var det min mor?) sagde det til min moster, som var hende, der havde planer om det. Hun fik lov at klippe min mands slips, eller dvs. han syntes det var fint, og så ville jeg selvfølgelig ikke blande mig. Men mine fjer skulle ingen vove på at røre! :D

4: Vi skrev det i indbydelsen, og det blev heldigvis respekteret af alle - eller lige med undtagelse af min svigerfar, han kom selvfølgelig med den mest dræbende lejlighedssang. Det var typisk ham og ment som en joke, så det var ok. Mine forældre kom også med sangskjuler og det hele - hvor i deres fælles tale så lå :)
0
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 312

Indlægaf mulledit » 4. mar 2016, 10:05

Annione skrev:Kort sagt.

Jeg synes ikke om at kaste med ris. Hvis de ikke er vaskede sviner de. Fuglene har ikke godt af det. Og så kan jeg helt generelt ikke se fidusen - skal man vade rundt hele dagen med ris langt nede i kjolen og i trussen?

At rive brudens slør i stykker. Hvis nogen begynder at pille i mit slør, så får de fammer en regning på det. Lige så med mandens slips og sokker.

Strømpebåndet er fint nok, men min mand skal altså ikke op under min kjole og tage det af med tænderne. Jeg tror bare jeg underlader at have ét på.

Kysse-runder gider jeg heller ikke.

Jeg må sprede ordet på min polterarbend - én af de sjovere traditioner. Og jeg har på forhånd frabedt mig at skulle drikkes stangstiv, for jeg bliver bare fuld går kold kl. 21 og brækker mig i 1,5 døgn efter. + at jeg ikke skal sælge kys på strøget.

:-D

Vi skrev det i invitationen og så sørgede vi for at der var sæbebobler der blev delt rundt :D Jeg havde slet ikke noget slør, men havde jeg haft det, så havde jeg også skrevet i invitationen at vi ville frabede os det. Men måske du for en sikkerheds skyld pakker det væk, når du tager det af. Man har da ikke slør på hele aftenen vel?

Den med kysse på komando, den bliver svær. Vi var heller ikek fan, men det blev naturligt.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:
Dr_bp
Kort karma: 58
Likede indlæg: 561

Indlægaf Dr_bp » 4. mar 2016, 10:37

Annione skrev:Kort sagt.

Jeg synes ikke om at kaste med ris. Hvis de ikke er vaskede sviner de. Fuglene har ikke godt af det. Og så kan jeg helt generelt ikke se fidusen - skal man vade rundt hele dagen med ris langt nede i kjolen og i trussen?

At rive brudens slør i stykker. Hvis nogen begynder at pille i mit slør, så får de fammer en regning på det. Lige så med mandens slips og sokker.

Strømpebåndet er fint nok, men min mand skal altså ikke op under min kjole og tage det af med tænderne. Jeg tror bare jeg underlader at have ét på.

Kysse-runder gider jeg heller ikke.

Jeg må sprede ordet på min polterarbend - én af de sjovere traditioner. Og jeg har på forhånd frabedt mig at skulle drikkes stangstiv, for jeg bliver bare fuld går kold kl. 21 og brækker mig i 1,5 døgn efter. + at jeg ikke skal sælge kys på strøget.

:-D

Ellers får i da bare toastmasteren til at sige det på selve dagen. Det er fint nok.

Jeg var egentlig ligeglad med om de rev i mit slør, men min veninde, som havde været med ude at købe det, kunne slet ikke have at det skulle rives i stykker (det var altså også sygt dyrt!), så hun bandt noget pangfarvet tyl i mit hår inden brudevalsen. Problem solved.

Kysserunderne havde jeg det også lidt anstrengt med, men vores gæster begrænsede sig til 2, og det var faktisk både fint og sjovt. Jeg har endnu ikke set en gom bide strømpebåndet af bruden. Det er sgu også en lidt mærkelig tradition.

I det hele taget tror jeg, man skal tage den slags traditioner afslappet og gøre hvad der passer en uden at opstille for mange forhåndsregler for deltagerne. Et bryllup er fedt hvis man kan mærke brudeparret gennem hele festen.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10189

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. mar 2016, 10:41

Jeg har gået og tænkt lidt over, hvorfor jeg egentlig finder de fleste bryllupstraditioner underholdende.
Jeg tror simpelthen, at det skyldes, at de ved de konkrete bryllupper har været et tilvalg, og at de er eksotiske for mig. I min familie bruger man slet ikke store bryllupsfester, og selve vielsen bliver foretaget på det første det bedste rådhus. Oprindeligt startede den procedure med, at mine forældres generation var 68'ere og sikkert mente, at tradtionerne reproducerede nogle kønsroller og en småborgerlighed, som de ikke brød sig om og derfor mest af praktiske grunde giftede sig. For kvindernes vedkommende var det også meget vigtigt at beholde deres efternavn, selvom det dengang krævede en særlig ansøgning.

I især min ene venindes familie afspejler bryllupstraditionerne nogle generelle værdier, fx. fastlåste, gammeldags kønsroller og en masse pligtskyldighed overfor familien, og der kan jeg sagtens forstå, at de hænger hende ud af halsen. Jeg ville slet ikke gide den slags, hvis jeg følte, at det blev forventet af mig på en måde, hvor et "nej" blev mødt med surhed og bitre ord, uanset om jeg kunne lide de enkelte traditioner eller ej. Jeg ville fx. hade kysseturene, hvis jeg vidste, at store fester i min kreds havde det med at få et lidt smålummert, misogynt skær over sig, eller hvis de, igen, var et krav, hvor mine personlige grænser blev vurderet som værende mindre vigtige.

Jeg blev i sin tid konfirmeret som den eneste af min mormor og morfars børnebørn, og der var det netop sjovt med traditionerne, fordi jeg selv havde valgt at blive konfirmeret, og fordi min familie gik med på det hele, fordi det betød noget for mig. At vrænge på næsen af andres konfirmationer og traditionelle bryllupper ville jo være lige så slemt som at sætte et citronfjæs op over, at brudeparret ønskede et mere afslappet koncept.
3
Je suis un tableau noir.
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 4. mar 2016, 11:34

Dr_bp skrev:
I det hele taget tror jeg, man skal tage den slags traditioner afslappet og gøre hvad der passer en uden at opstille for mange forhåndsregler for deltagerne. Et bryllup er fedt hvis man kan mærke brudeparret gennem hele festen.

Men ved man, at der er traditioner, man ikke bryder sig om, er det vel bedre at stille regler end at have det skidt til sit bryllup.
2
Dr_bp
Kort karma: 58
Likede indlæg: 561

Indlægaf Dr_bp » 4. mar 2016, 12:16

godtnavn skrev:
Dr_bp skrev:

Men ved man, at der er traditioner, man ikke bryder sig om, er det vel bedre at stille regler end at have det skidt til sit bryllup.

Jo jo, helt sikkert. Men der er jo ingen grund til at sende en invitation ud med punktopstillede regler for hvad man absolut ikke vil have. Det bliver hurtigt en festdræber.
Man kan jo frabede sig riskastning og lejlighedssange i invitationen, og ellers lige gøre opmærksom på at man ikke elsker kysserunden, slørrivningen og hvad det ellers kan være når man byder velkommen. Der kan det også gøres lidt mere varmt og knapt så stift som det ellers kan forekomme på skrift.
Jeg ved ikke.. Jeg synes det bliver styrende og 'bridezilla' -agtigt med alle de formaninger på forhånd.
Til vores bryllup rejste vi os bare og forklarede de ting, vi ikek havde tænkt os. Fx at kaste brudebuketten. Så virker det mere afslappet.
2
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 4. mar 2016, 13:19

Dr_bp skrev:
godtnavn skrev:
Dr_bp skrev:

Jo jo, helt sikkert. Men der er jo ingen grund til at sende en invitation ud med punktopstillede regler for hvad man absolut ikke vil have. Det bliver hurtigt en festdræber.
Man kan jo frabede sig riskastning og lejlighedssange i invitationen, og ellers lige gøre opmærksom på at man ikke elsker kysserunden, slørrivningen og hvad det ellers kan være når man byder velkommen. Der kan det også gøres lidt mere varmt og knapt så stift som det ellers kan forekomme på skrift.
Jeg ved ikke.. Jeg synes det bliver styrende og 'bridezilla' -agtigt med alle de formaninger på forhånd.
Til vores bryllup rejste vi os bare og forklarede de ting, vi ikek havde tænkt os. Fx at kaste brudebuketten. Så virker det mere afslappet.

Arh okay så misforstod jeg dig, troede du mente man bare skulle tage traditionerne med som de kom, vi planlægger også bare at sige det på dagen :)
1
Brugeravatar
Craver
Kort karma: 43
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 342

Indlægaf Craver » 6. mar 2016, 08:12

Årh, jeg synes, det er lidt svært. Jeg kan dog godt lide at deltage i bryllupper, hvor alt er traditionelt, og man ved, de har knoklet derudaf med diverse DIY projekter i matchende lilla nuancer til bordpynten, så det passer til invitationer og takkekort. Men jeg er ikke selv meget for det :) nok mest fordi jeg ikke finder det særligt vigtigt.

Min kæreste og jeg snakker om borgerlig vielse med familie og de tætteste venner - bagefter mad med familien, og så et par timer "fri", og så leje et eller andet sted (helst et slidt spillested eller en rar bodega) og have en skøn aften med venner, hvor vi så forhåbentlig kan undgå det sædvanelige bryllupshejs. Og så slutte af med en pølsevogn, haha :D jeg vil stensikkert mest gå op i et fælles ja, en lækker kjole og fine sko. Resten er lidt underordnet i min verden.
0
... I would name her Rock'N'Roll
Brugeravatar
musel
Kort karma: 27
Likede indlæg: 233

Indlægaf musel » 8. mar 2016, 08:24

De fleste bryllupstraditioner er lidt for voldsomme og "for meget" for mig, men jeg er heller ikke generelt så traditionel i den forstand. Min kæreste er langt mere traditionel, så hvis vi skal giftes, skal der findes en gylden middelvej. Jeg holder mig selv væk fra de meget traditionelle bryllupper da jeg ikke synes det er sjovt og ja, for voldsomt for mig, medmindre brudeparret er meget tæt på. Så tager jeg mig sammen. Stille og rolige bryllupper elsker jeg. Jeg var til et havebryllup med grill og haveborde med frit bordvalg i sommer, og det var sindssygt hyggeligt.
1
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 19. mar 2016, 07:55

Jeg har det stramt med en god del af traditionerne ved bryllupper:

Rive i slør
Klippe slips
Strømpebånd der ska vises frem under hujen og klappen
Lejlighedssange
"Det er så yndigt" :badr:
De traditionelle ind og udgangs melodier i kirken
Kysserunder

Vi løste det ved at undlade slør og strømpebånd, bede om at sange blev holdt på et minimum (der kom en enkelt) og servere tapasbuffet og efterfølgende bryllupskage hvorved gæsterne kom til at mingle og bevæge sig rundt i stedet for at sidde ned og hamre i tallerkner.
Og så valgte vi klassiske musikstykker til ind og udgang af kirken og nogle lidt utraditionelle salmer vi bedre kunne lide, end "Det er så yndigt"
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 19. mar 2016, 08:41

Hvis jeg nogensinde bliver gift, bliver det 100% fordi det er (meget) vigtigt for ham, jeg så gifter mig med, og hvis vi holder bryllupsfest, bliver det også for hans skyld. Jeg er ikke selv interesseret i nogen af delene, men jeg har heller ikke et decideret antipati, og jeg vil gøre meget for mennesker jeg elsker.

Udover kage, kan jeg ikke komme i tanke om nogle bryllupstraditioner, jeg bryder synderligt om. Jeg kunne gå med til hvid/lys kjole, en lidt tilfældig-i-looket-brudebuket, brudevals og tale fra min mand. Ris-kasteri, slør, tale eller sange eller andre indslag fra gæster, kysserunder, strømpebåndsvisning og glasklirren er et no-go. Jeg ville simpelthen føle, jeg sad og spillede skuespil, hvis jeg accepterede de ting til mit eget bryllup.

Så; noget med en skøn, men ikke brudetraditionel, kjole, en buket min mor havde bundet af blomster fra haven, et festtelt, noget lækkert mad, fadølsanlæg og drinks, et godt band og fest i sommernatten til solen står op. Dét ville være mit ønskescenarie, hvis det skulle være...
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Mus84
Kort karma: 12
Likede indlæg: 225

Indlægaf Mus84 » 20. mar 2016, 06:30

Mange traditioner har jeg tænkt at jeg ikke gad, men nogle faldt naturligt og blev faktisk ret stemningsfulde.

Vi sov adskilt af praktiske årsager natten inden. Nåede på cafe med veninde om aftenen og det var sådan en hyggelig måde at glæde sig på.

Vi mødtes inden vielsen så han så min brudekjole, men det gjorde slet ikke noget. Faktisk var det romantisk at have det første møde næsten for os selv.

Vi fik taget billeder inden vielsen og de er så smukke og stemningsfulde og tror faktisk ikke jeg ville se mere lykkelig ud bare fordi det var efter vielsen.

Vi gik ind til vores borgerlige vielse sammen.

Vi havde en dj til at spille til vielsen.

Sæbebobler i stedet for ris og det var super smukt.

Buffet og langborde med utraditionel bordplan - det fungerede så godt og maden var skøn.

Der var et par kysserunder og tror der blev klirret to gange, meget passende og hyggeligt.

Ikke noget strømpebånd der blev vist frem (havde et på til at starte med, men det gled ned i mudderet under fotograferingen, men havde nu ikke vist det alligevel - er slet ikke en tradition i vores omgangskreds)

Vi dansede brudevals og det var fantastisk og stemningsfuldt. Vi havde øvet hjemme i stuen og det var så sjovt og hyggeligt. Der blev klippet strømper (og boxershorts - det har jeg da aldrig oplevet før). Men det var sjovt. Var dog blevet lidt sur hvis de havde klippet hans pissedyre slips.

Ikke riven i slør. Havde ikke noget på, så det var så nemt.

Så blanding af traditioner og os. Synes det var perfekt.
5
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
mulledit
Kort karma: 22
Likede indlæg: 312

Indlægaf mulledit » 30. mar 2016, 08:40

Mus84 skrev:Mange traditioner har jeg tænkt at jeg ikke gad, men nogle faldt naturligt og blev faktisk ret stemningsfulde.

Vi sov adskilt af praktiske årsager natten inden. Nåede på cafe med veninde om aftenen og det var sådan en hyggelig måde at glæde sig på.

Vi mødtes inden vielsen så han så min brudekjole, men det gjorde slet ikke noget. Faktisk var det romantisk at have det første møde næsten for os selv.

Vi fik taget billeder inden vielsen og de er så smukke og stemningsfulde og tror faktisk ikke jeg ville se mere lykkelig ud bare fordi det var efter vielsen.

Vi gik ind til vores borgerlige vielse sammen.

Vi havde en dj til at spille til vielsen.

Sæbebobler i stedet for ris og det var super smukt.

Buffet og langborde med utraditionel bordplan - det fungerede så godt og maden var skøn.

Der var et par kysserunder og tror der blev klirret to gange, meget passende og hyggeligt.

Ikke noget strømpebånd der blev vist frem (havde et på til at starte med, men det gled ned i mudderet under fotograferingen, men havde nu ikke vist det alligevel - er slet ikke en tradition i vores omgangskreds)

Vi dansede brudevals og det var fantastisk og stemningsfuldt. Vi havde øvet hjemme i stuen og det var så sjovt og hyggeligt. Der blev klippet strømper (og boxershorts - det har jeg da aldrig oplevet før). Men det var sjovt. Var dog blevet lidt sur hvis de havde klippet hans pissedyre slips.

Ikke riven i slør. Havde ikke noget på, så det var så nemt.

Så blanding af traditioner og os. Synes det var perfekt.

Det minder rigtig meget om vores bryllup...

Vi dansede brudevals til Everlasting love med U2 og så var det ikke vals, for min mand kan slet ikke danse.. Men jeg klarede mig vist igennem uden at grine. Han fik klippet sokker og slips havde han slet ikke på.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:

Tilbage til "Fest og bryllup"