Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. feb 2016, 09:22

adagio skrev:Det med arv synes jeg sådan set også er en af samfundets store uretfærdigheder, det er en stor forhindring for lige muligheder til alle. Men det skal selvfølgelig ikke lægges den enkelte arvtager til last.


Jeg er ikke uenig med dig og støtter derfor også beskatning af arv.
Samtidig er jeg træt af, hvilket ikke er rettet mod dit indlæg specifikt, at arv automatisk bliver tillagt en meget stor betydning, uden at man overhovedet kender beløbet eller specifikt ved, hvorfor det kan gøre en forskel.

I mit tilfælde vil min arv have nogenlunde samme indflydelse på mit liv som den, Aima beskriver, hvilket bl.a. skyldes, at jeg sammenlignet med mange andre har beskedne udgifter og materielle fordringer. Det er en ekstra sikkerhed, der gør langvarig opsparing mindre vigtig (men ikke uvæsentlig) og måske vil muliggøre en lidt tidligere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, ikke et carte blanche til 40-50 år i sus og dus.

At enhver form for arv af nogen bliver betragtet som uretfærdig, hvilket i mine øre er et stærkt negativt ladet ord, er lige netop den primære grund til, at jeg sjældent gider tale om det.
Senest rettet af DetSorteCirkus 26. feb 2016, 09:24, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf LaScrooge » 26. feb 2016, 09:24

Jeg fortæller gerne hvad jeg tjener. Jeg synes der skal være åbenhed om det. De eneste, jeg har problemer med at sige det til, er min familie, sjovt nok. Jeg fortalte på et tidspunkt at jeg havde en sygt nice pensionsordning på 15,5 % Der var de bare sådan lidt stille foragtende-agtigt, "det er da virkelig ikke særlig meget, jeg får 17,5". De er så statsansatte og det er årsagen til det, mens jeg var i det private og der er det en meget høj sats.
0
And we both know: I will be delicious
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Juliet » 26. feb 2016, 10:04

Jeg er stadig studerende, men lige om lidt er jeg færdiguddannet læge og hverken nu eller til den tid vil jeg have noget problem med at sige det. Begge dele er så også frit tilgængelige for enhvert at finde satserne på, da alle starter på samme grundløn når de arbejder offentligt, så der er mange år hvor jeg ikke kan forhandle hverken frem eller tilbage.
Egentlig har jeg det også fint med at folk ved at det ikke er en guldmine , synes tit det bliver gjort til at læger bare score kassen så snart de har afsagt lægeløfte, og det synes jeg egentlig ikke er rigtigt når man sammenligner med andre lange uddannelser og så oveni drysser ansvar, arbejdsvilkår og arbejdstider.
I min familie taler vi generelt åbent om løn, men de andre arbejder også alle indenfor nogenlunde samme rammer, hvor de reelt kan sammenligne hvad de forskellige stillinger indbefatter af såvel løn, arbejdsvilkår og opgaver.
0
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 287
Likede indlæg: 3206

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf klumphen » 26. feb 2016, 10:46

Det er en lille smule tabu at snakke om offentligt et sted som her synes jeg. Mest fordi jeg ligger noget under hvad lønstatistikkerne siger en som mig burde få. Jeg får 44.250 brutto med 12½ år på jobbet som privatansat IT civilingeniør.
Det tallet ikke siger noget om er at jeg ikke har specielt meget ansvar, min arbejdstid ligger tæt på omkring 38 timer om ugen, jeg tager ikke mit arbejde med hjem (ikke noget med at læse work mails når jeg har fri) og jeg har en del indflydelse på mine arbejdsopgaver.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Vixen » 26. feb 2016, 11:20

DetSorteCirkus skrev:
KinderBueno skrev:Min kæreste spørger meget ind til, hvad hans venner og nærmeste familie tjener. Jeg synes, det er lidt ... vulgært - at være så interesseret i det. Men jeg er også opdraget med, at man helst ikke taler om penge. Jeg synes dog egentlig han har ret i, når han siger, at det jo ikke behøver være tabu.


Jeg synes godt nok også, at det spørgsmål kan formuleres med flere forskellige formål.

"Jeg kender ikke så meget til hans/hendes branche, så det kunne da være meget sjovt at høre, hvad man tjener der" = OK

"Jeg skal lige høre, hvad han/hun tjener, så jeg kan sammenligne og finde ud af, om det giver bedst mening at blære mig eller komme med en spydig kommentar" = Vulgært


Ja, helt sikkert. Min kæreste gør det dog ikke hverken for at blære sig eller komme med spydige kommentarer :nerve: Jeg håber ikke, mit indlæg lød sådan. Han spørger bare, fordi han er nysgerrig.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3719
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11260

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Danseprinsesse » 26. feb 2016, 12:08

Over for familie og nære venner i vi p.t. meget åbne omkring indtægter og udgifter i vores virksomhed. Men der er fokus heller ikke på pengene som sådan, det handler mere om sparring og åbenhed gør det nemmere generelt at fortælle, hvordan det går, og hvorfor vi f.eks. har brug for nye lokaler.
På sigt har jeg svært ved at forestille mig, at vi vil gå rundt og fortælle, hvor stort et overskud/underskud vi har, men det er mest fordi, jeg ikke rigtig kan se, hvordan det kan være særligt interessant for andre at vide.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf kidkomb » 26. feb 2016, 12:36

Jeg taler helst ikke med kolleger om det, for jeg ved jeg får absurd meget i forhold til nogle af dem.
Men jeg har altså også mange års erfaring og kan håndtere næsten alle opgaver i virksomheden, så jeg kan bruges i nødsituationer mange steder.

Ellers kan jeg godt finde på at nævne at jeg lander 27.500 som helt almindelig gulvabe i butik.
Plus temmelig mange goder, ekstra pensionsosparing og sundhedsforsikring.
At jeg så ikke får de mange gode penge, fordi jeg er på deltid er noget andet. Men jeg er stolt af min løn. Jeg har arbejdet for den og jeg er dét værd.

EDIT: Og bonus. Jeg får knageme også bonus :banan:
Senest rettet af kidkomb 28. feb 2016, 15:47, rettet i alt 1 gang.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
MissHindenburg
Indlæg: 1470
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:33
Kort karma: 157
Likede indlæg: 1865

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf MissHindenburg » 26. feb 2016, 12:57

Det bliver interessant at følge det program der på DR!

Jeg er pt. studerende( får dog ikke SU længere) og arbejder ved siden af - jeg har vel mellem 4.000 - 7.000 udbetalt ca. hver måned. Det er meget svingende.

Til sommer er jeg færdig og start-lønnen for min branche ligger vidst omkring de der 25.000. Det er ikke just en rørende formue.

Med hensyn til det der med at tale om løn / økonomi - ja så kommer jeg fra en familie hvor det altid har været TOTALT tabu at tale om den slags. så jeg har virkelig må slå krøller på mig selv nogle gange når snakken falder på løn / økonomi - det er absolut ikke noget jeg taler om med alle mulige - hvis jeg fik et direkte spørgsmål fra en nær ven, så ville jeg nok godt kunne tale om det. Men ellers ikke! I familie regi tror jeg heller ikke umiddelbart at det ville være noget jeg talte om, medmindre jeg blev direkte spurgt.

Som udgangspunkt kunne jeg aldrig drømme om at spørge folk om hvad de tjener - jeg har fra barnsben fået hamret ind i knolden at det er meget uopdragent at stille sådan et spørgsmål. Så den slås jeg da lidt med at overvinde - jeg tror faktisk ikke engang at jeg direkte har spurgt min kæreste om hvad han tjener. :gruble: Selv økonomi/budget samtaler med min kæreste kan være lidt af en overvindelse - og det er jo dybest set lidt fjollet at have det på den måde. Jeg er meget bevidst om mit "problem" og det er da også blevet bedre med tiden - men det stammer da formentlig fra det der omtalte familie-tabu, som virkelig har sat sig dybe spor!
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Aquadorable » 26. feb 2016, 18:33

Jeg får 36000,- om måneden i mit journalistjob (har været uddannet i lidt over et år). Det er ingen hemmelighed, og hvis folk spørger, får de det at vide.

Om min løn er god eller dårlig, synes jeg er lidt svært at sige. Jeg kunne sikkert tjene mere, hvis jeg ville - og var ok med meget skiftende arbejdstider - men jeg ved også, at flere af mine tidligere studiekammerater får langt mindre. Op mod 7-8.000 kroner mindre om måneden.

Så ja, jeg er fint tilfreds. Og min mand er loaded. Alt er godt!
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. feb 2016, 18:56

Jeg har ingen problemer med at fortælle folk om min løn.

Min grundløn ville folk kunne finde ved at slå op i tabellerne for mit område, - og dertil får jeg noget kompetance og funktionsløn, samt løn for ulempetider, koloni, rådighedsvagter o.l. (døgn-institution)
gennemsnitlig, med særlig feriegodtgørelse osv. ligger min løn på lidt over 33.000 kr/mdr.
Og den kommer så til at stige nu, hvor jeg også får TR-kasketten på, så er det vist ca. 1000 kr mere på månedsbasis.
Jeg er glad for min løn, synes den er god, og dertil kommer også en ganske fornuftig pensionsopsparing på ialt 14,5%
Dertil så har vi en afspadseringsordning, sådan at søn- og helligdage giver 50% i afspadsering, og da vi er døgnåbne har vi jo ikke på naturlig vis de arbejdsgiver financierede helligdage, hvorfor de også skemalægges.
Derfor er den reelle arbejdstid heller ikke 37 timer, men nok nærmere 30-33 timer/ugen. - hvilket jo kun gør faktiske timeløn bedre.

Jeg oplever da også at folk bliver overraskede når jeg fortæller om min løn. De regner slet ikke med at man som pædagog kan ligge deroppe af.
Min yngste søster, der har valgt regnskabverdenen var sikker på hun havde den højeste løn af os 3. Hun er dog den der har den laveste månedsløn, og hun arbejder i faktiske timer det samme som vi 2 andre.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Sangius » 26. feb 2016, 19:07

Blev færdiguddannet i sommers. Tjener 24.600. Og 3000 i pension, ca. Har betalt frokost, 45 min om dagen, får ikke noget ekstra for overarbejde og har 6. ferieuge.
Synes det er helt fint... :)
Jeg kunne nok uden de større problemer skifte arbejdes plads og tjene omkring 9000 mere, men det har jeg ikke lyst til pt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Fru Sunshine » 26. feb 2016, 19:31

Jeg behøver bare sige, hvad jeg laver. Så skal andre nok fortælle mig, at min løn er aaaaalt for høj i forhold til min arbejdsindsats. Loppetjans og forkælet er ikke udsædvanlige udsagn om mit job og mig.

Jeg er ikke overraskende uenig.

Jeg er forresten overlærer, og ligger på løntrin 30.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Myresluger » 26. feb 2016, 20:37

Jeg synes det er ret tankevækkende at langt de fleste der skriver her, mener at deres løn er lav eller lavere end forventet. Jeg læste på et tidspunkt en artikel der beskrev at danskere generelt rater sig selv som lavere lønnet i forhold til andre end det de reelle tal faktisk viser. :gruble:

Den gennemsnitlige dansker tjener 294.000 kr årligt. Den gennemsnitlige husstands indkomst for et par med to børn er 884.600kr årligt.

Derudover ser jeg en stor forskel - de fleste privat ansatte opgiver en løn incl. pension hvor de fleste offentligt ansatte opgiver en løn uden pension. Det er med til yderligere at skævvride billedet, da pensionerne typisk er væsentligt højere som offentligt ansat end som privat ansat. Derudover kommer selvfølgelig den med om man har betalt frokost og om man bliver betalt for overarbejde, kan afspadsere overarbejde eller om det blot er dækket af den løn man får.

Min egen løn er væsentligt højere end gennemsnittet - men ifølge min fagforenings lønstatistik, er den lavere end forventet i forhold til stilling, ansvar og ancinnitet.
1
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Dr_bp » 26. feb 2016, 21:18

Jeg fortæller det ikke til venner eller kolleger. Mest fordi min mand og jeg har 100% fælles økonomi og han ønsker ikke at nogen skal vide hvad vi har af indtægt. Til debatten er det dog ikke noget problem: Jeg tjener 26500 + 19% i pension på 32 timer. Jeg har en mellemlang videregående uddannelse og har arbejdet med mit fag i 6 år. Om et par år stiger jeg ret meget, men så forventer jeg at det stagnerer.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Myresluger » 26. feb 2016, 21:43

adagio skrev:
Myresluger skrev:Jeg synes det er ret tankevækkende at langt de fleste der skriver her, mener at deres løn er lav eller lavere end forventet. Jeg læste på et tidspunkt en artikel der beskrev at danskere generelt rater sig selv som lavere lønnet i forhold til andre end det de reelle tal faktisk viser. :gruble:

Den gennemsnitlige dansker tjener 294.000 kr årligt.


Men det er så inklusive SU-modtagere og arbejdsløse. Den gennemsnitlige lønmodtager tjente 245,- i timen i 2013 (http://www.avisen.dk/se-om-du-tjener-me ... 97331.aspx). Med 160 timer om måneden, giver det en gennemsnitlig månedsløn på 39.200,- eller en årsløn på 470.400,-. Det snyder så lidt med gennemsnitsløn fordi få høje lønninger trækker gennemsnittet op, et bedre tal er medianløn som formentlig er omkring 90% af gennemsnitslønnen eller ca. 420.000,-.


Hvis man skal have en idé om, man hører til "de rige" eller ikke er man nødt til at tage hele paletten med - og dermed vil langt de fleste der er i job have en løn over gennemsnits indtægten - det synes jeg da er ret vigtigt!
Det er bare en meget mærkelig måde at regne det ud på... jeg har en løn over 420.000 - men jeg arbejder også langt mere end 160 timer om måneden. Det er jeg ret sikker på at man ikke tager højde for når man beregner en "timeløn". Der er ingen tvivl om at selvom min løn, nu hvor jeg er leder, er en del højere end før jeg blev leder - er min timeløn lavere. Jeg er ret sikker på at en meget stor andel af privatansatte på månedsløn arbejder væsentligt mere end 160 timer om måneden.. uden det ændrer på en indtægt.
1

Tilbage til "Livets forhold"