Har I tillid?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 352
Likede indlæg: 3509

Har I tillid?

Indlægaf Ballademager » 25. feb 2016, 21:01

Var i Sverige i dag. På vej hjem var der pludselig en mand, der stod på en rasteplads og vinkede helt vildt for at få mig til at stoppe. Jeg tænkte umiddelbart, at en i bilen måske var blevet dårlig, og at de havde brug for hjælp. Jeg stoppede, og så blev bildøren flået op. En eller anden gut ville have penge, fordi han var løbet tør for benzin (hans kreditkort virkede ikke, sagde han). Han ville give mig sin adresse og mobilnummer og alt muligt, så jeg kunne få pengene igen. Gav ham en dansk halvtredser, for det var, hvad jeg havde. Han bad om 200 kr. Sagde, at det ikke var muligt, og så lod han mig køre.

Følte mig snydt, men havde også lidt dårlig samvittighed over det, for han kunne jo godt være i nød. Men hvis han var blevet voldelig, var jeg nok blevet den lille, og han stod jo med overkroppen inde i min bil. Blev også lidt sur - for man skal da kunne hjælpe folk, uden at skulle blive så mistænksom.

Hvad tænker I? Har I grundlæggende tillid til, at hvis folk beder om noget, så ER det reelt, eller et I mere mistroiske?
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Re: Har I tillid?

Indlægaf avdotja » 25. feb 2016, 21:09

Ej hvor surt, hans opførelse kunne godt tyde på at det mere var et stunt :(

Jeg håber/tror jeg selv ville stoppe. Som du selv siger, kunne der jo være et eller andet alvorligt galt og ville have det frygtelig dårligt hvis jeg dagen efter i avisen, kunne læse "kl 20:21 udåndede Henrik Hansen, på en rasteplads ved en travl befærdet vej, da ingen reagerede på hans makker opråb om hjælp og ambulancen derfor ikke nåede frem i tide"

Men ville godt nok også føle mig bondefanget i din situation (og jeg var sikkert også endt med at give ham et eller andet - jeg er virkelig dårlig til at sige nej)
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 25. feb 2016, 21:36

Lige præcis den der situation ville jeg faktisk nok køre fra, men det er fordi, vi har oplevet det så mange gange i Sverige. Tilsyneladende har rumænske biler uforholdsmæssigt tit hul i tanken - dog har de uheldige ejere altid en gammel familiering, de vil veksle til 500 svenske....

Derudover anser jeg mig selv for bevidst tillidsfuld grænsende til hvad andre måske vi anse for det stupide. Jeg vælger aktivt at tro, at folk kan mere, end de selv tror. Det virker ofte, og gør det ikke, er der ikke gået noget af mig, som jeg ikke kan undvære.
3
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 392
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3879

Indlægaf Delfin » 25. feb 2016, 21:42

Det lyder som et svindelnummer og ikke så rar oplevelse for dig at få flået døren op. Jeg tror, jeg ville have holdt bildøren låst og rulle ruden ned i første omgang, men det er jo altid let at være bagklog.

Som udgangspunkt regner jeg med, at folk spørger om hjælp, når de har behov for det, men lige netop når folk beder om penge er jeg ret skeptisk.
For år tilbage mødte jeg den samme mand på den samme station hver dag, når jeg kom hjem fra job, og hvis man gad stoppe op længe nok, fik man hver gang den samme historie om hans forsvundne returbillet til Herning. :D
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 26. feb 2016, 05:06

avdotja skrev:Ej hvor surt, hans opførelse kunne godt tyde på at det mere var et stunt :(

Jeg håber/tror jeg selv ville stoppe. Som du selv siger, kunne der jo være et eller andet alvorligt galt og ville have det frygtelig dårligt hvis jeg dagen efter i avisen, kunne læse "kl 20:21 udåndede Henrik Hansen, på en rasteplads ved en travl befærdet vej, da ingen reagerede på hans makker opråb om hjælp og ambulancen derfor ikke nåede frem i tide"

Men ville godt nok også føle mig bondefanget i din situation (og jeg var sikkert også endt med at give ham et eller andet - jeg er virkelig dårlig til at sige nej)

Det er nemlig lige præcis det. Man hører jævnligt om situationer, hvor folk ikke vil hjælpe en, der er i problemer.
0

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 26. feb 2016, 05:18

Krølle skrev:Lige præcis den der situation ville jeg faktisk nok køre fra, men det er fordi, vi har oplevet det så mange gange i Sverige. Tilsyneladende har rumænske biler uforholdsmæssigt tit hul i tanken - dog har de uheldige ejere altid en gammel familiering, de vil veksle til 500 svenske....

Derudover anser jeg mig selv for bevidst tillidsfuld grænsende til hvad andre måske vi anse for det stupide. Jeg vælger aktivt at tro, at folk kan mere, end de selv tror. Det virker ofte, og gør det ikke, er der ikke gået noget af mig, som jeg ikke kan undvære.

Det er sjovt, han tog faktisk en ring af, smed den på forsædet, og tilbød mig at få den i pant. Han forsøgte at bilde mig ind, at han var fra Tyskland, men han lød ikke særlig tysk. Ih, føler mig virkelig dum.

Kan huske en gang, hvor jeg blev opsøgt på gaden i Mexico City. En mand stod og græd, fordi han ikke havde råd til sin kones hospitalsregninger. Jeg gav ham lidt penge og tænkte, at han vel ikke ville stå der og græde uden grund. Mine mexicanske venner sagde bagefter, at det var et velkendt trick.

Til det markerede, så er det også sådan, jeg tænker. At der jo ikke går noget af mig. Men folk, der står på en rasteplads i Sverige, dem kører jeg nok forbi for fremtiden.
0

Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 26. feb 2016, 05:23

Delfin skrev:Det lyder som et svindelnummer og ikke så rar oplevelse for dig at få flået døren op. Jeg tror, jeg ville have holdt bildøren låst og rulle ruden ned i første omgang, men det er jo altid let at være bagklog.

Som udgangspunkt regner jeg med, at folk spørger om hjælp, når de har behov for det, men lige netop når folk beder om penge er jeg ret skeptisk.
For år tilbage mødte jeg den samme mand på den samme station hver dag, når jeg kom hjem fra job, og hvis man gad stoppe op længe nok, fik man hver gang den samme historie om hans forsvundne returbillet til Herning. :D

Var faktisk en smule rystet bagefter, særligt fordi jeg jo var alene i bilen og ikke ville kunne have gjort ret meget, hvis han havde grebet til vold. Men ja, hvis jeg stopper for fremtiden bliver det med låste døre.

PS Stakkels mand, du mødte. Tænk at miste sin returbillet til Herning hver eneste dag! :D
2

Brugeravatar
Ballademager

Indlægaf Ballademager » 26. feb 2016, 07:08

adagio skrev:
Ballademager skrev:Hvad tænker I? Har I grundlæggende tillid til, at hvis folk beder om noget, så ER det reelt, eller et I mere mistroiske?

I situationen ville jeg ikke have tillid, det lyder som plattenslageri, men jeg kan sagtens forestille mig situationer hvor jeg ville have tillid, eller i hvert fald ville være villig til at give det en chance, og hvis jeg så ikke fik de 200,- igen trække på skulderne. Men det ville som minimum kræve at henvendelsen var høflig, og det lyder det ikke ligefrem til den var her.

Men ville du slet ikke være stoppet, eller ville du bare være kørt med det samme igen?
0

Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3935

Indlægaf Angelina » 26. feb 2016, 07:26

Ballademager skrev:
adagio skrev:
Ballademager skrev:Hvad tænker I? Har I grundlæggende tillid til, at hvis folk beder om noget, så ER det reelt, eller et I mere mistroiske?

I situationen ville jeg ikke have tillid, det lyder som plattenslageri, men jeg kan sagtens forestille mig situationer hvor jeg ville have tillid, eller i hvert fald ville være villig til at give det en chance, og hvis jeg så ikke fik de 200,- igen trække på skulderne. Men det ville som minimum kræve at henvendelsen var høflig, og det lyder det ikke ligefrem til den var her.

Men ville du slet ikke være stoppet, eller ville du bare være kørt med det samme igen?

Jeg ville KLART været stoppet, men de havde ikke fået en krone ... men til enhver tid ville jeg stoppe ved den slags, som du selv siger, nogen kunne være kommet til skade eller på andre måder være i nød. At være løbet tør for benzin er ikke nød.
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2322

Indlægaf Studsgaard » 26. feb 2016, 08:38

Jeg tror generelt på det bedste i folk, men med de mange historier man hører netop om svindel på diverse rastepladser, så er jeg ikke sikker på jeg ville være stoppet i den givne situation. Men samtidig, så vil jeg også være meget splittet, for hvis nu det var noget alvorligt?

Dog har jeg før tænkt den med man kan låse bilen inden man stopper, hvis jeg var alene havde jeg nok gjort det hvis jeg var stoppet. Havde jeg været sammen med manden var vi sikkert stoppet uden låste døre.

Jeg har engang hjulpet en kvinde der stod i en butik, og febrilsk ledte efter penge i alle sine lommer. Hende betalte jeg varene for (bare ca 50-100kr) og hun ville gerne have kontonr m.m. Så hun kunne føre tilbage, men jeg sagde det var ligemeget. I det tilfælde troede jeg ikke det var fusk, så der ville jeg gerne hjælpe hende, også uden at få de penge retur.
1
MOGA
Kort karma: 55
Likede indlæg: 542

Indlægaf MOGA » 26. feb 2016, 09:24

Jeg er mistroisk, fordomsfuld og alt muligt andet.

I den situation du beskriver ville jeg være stoppet, dørene er altid låst, rullet ruden fem cm. ned og spurgt, hvad det drejede sig om. Hvis det ikke er en livstruende/alvorlig situation, ville jeg ikke hjælpe. Situationen virker for suspekt. Men er jeg i en ikke sårbar situation, hjælper jeg gerne. Som i sidste uge, da en far + søn i køen foran mig i svømmehallen havde glemt pingen - der betalte jeg indgangen, og så overførte han.

Men generelt er jeg lettere mistroisk. Jeg fatter heller ikke de kvinder, som over Tinder eller lign. møder en mand, og på første date tager hjem til ham/inviterer ham hjem. Man tager da ikke hjem til et komplet fremmed menneske?! Eller, det synes jeg jo så ikke at man gør ;)
1
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 18
Likede indlæg: 322

Indlægaf Nicolait » 26. feb 2016, 10:42

Jeg var nok ikke stoppet. Det var lidt for suspekt til mig.
Men jeg er måske også lidt for påpasselig, for hvis jeg endelig kører ind på en rasteplads, så skimter jeg lige, om det er danske eller udenlandske nummerplader.
Derudover slår jeg altid låsen til i bilen, som det første, når jeg sætter mig ind i bilen, også før jeg starter den.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 392
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3879

Indlægaf Delfin » 26. feb 2016, 12:06

Ballademager skrev:
Var faktisk en smule rystet bagefter, særligt fordi jeg jo var alene i bilen og ikke ville kunne have gjort ret meget, hvis han havde grebet til vold. Men ja, hvis jeg stopper for fremtiden bliver det med låste døre.

PS Stakkels mand, du mødte. Tænk at miste sin returbillet til Herning hver eneste dag! :D

Ja det var virkelig synd for fyren :-p

Jeg er kommet i tanke om en anden gang, hvor jeg blev forsøgt narret af en tricktyv, eller det tror jeg i hvert fald.
Jeg kom forbi en billetautomat, hvor der stod en fyr og fedtede med nogle mønter. Han taler ikke dansk, men får gjort det begribeligt, at han mangler 10 kr til billetten. Nå ja pyt tænker tåben og hiver pungen frem for at se, hvad jeg har af mønter. Jeg har ikke lige en 10er, så jeg ryster på hovedet og vil til at lægge pungen væk, men så rykker han tættere på og forsøger at få hånden ned i pungen. Jeg drejer lynhurtigt pungen væk, men han rykker efter. Så fik jeg ellers travlt med at komme væk. Måske ville han bare vise, at han kunne bruge nogle af de andre mønter, og kort efter så jeg ham oppe på perronen, men jeg er ret sikker på, at han ville se, om den pung var værd at løbe med.

Jeg synes godt, det kan være svært at læse det somme tider. Ikke så meget de hjemløse romaer, for dem stoler jeg ikke på over en dørtærskel, men de andre plattenslagere kan være sværere at spotte. Det er rigtig kedeligt, at vi bliver mere og mere paranoide overfor folk, der beder om hjælp, og jeg er træt af mig selv, at jeg mistror den befolkningsgruppe, men det sker bare for tit.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2481

Indlægaf Pandesteg » 26. feb 2016, 12:23

Fio skrev:Jeg hører til de "mistroiske", som du kalder dem. Mm. folk er åbenlyst i nød (ulykke fx.), så ville jeg ikke stoppe. Jeg kan sgu ikke klare en eller anden bøhmand på en rasteplads hvis vedkommende beslutter sig for at gå på mig, jeg er spinkel og desuden pænt traumatiseret i forvejen. Jeg hjælper dog gerne hvis folk falder om på gaden osv., men der er jeg heller ikke udsat i samme grad (der er andre mennesker omkring).

Jeg har det på samme måde.
2
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 612
Likede indlæg: 3411

Indlægaf FruDulle » 26. feb 2016, 12:52

Jeg samlede en op i sommer. Der sad en kvinde og roede med tasker og poser i vejkanten og jeg jeg spurgte om hun var okay. Kæresten havde smidt hende ud, så jeg gav et lfit til stationen. Det var 6. gang han smed hende ud, rocker og om jeg ikke havde læst om sidste år hvor der var en der var blevet skudt ved det hus, og ej hvor vildt har du en Louis Vuitton taske, er den ægte, har du en smøg, fuck jeg er så færdig med det svin og og og.... Det var 10 meget lange minutter....
4
Whatever

Tilbage til "Livets forhold"