Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1913

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Purple Haze » 29. feb 2016, 13:15

Skrev HVIS der er to forældre.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4551

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 13:20

Hvis løn under orlov er det afgørende, så er det mærkeligt at mænd ikke prioriterer det i deres lønforhandlinger eller at det ikke ikke prioriteres ved overenskomstforhandlingerne i de traditionelle "mandefag".

Jeg mener, det er jo sådan kvinderne har gjort. Det ved I godt, ikke mænd? I ved godt at kvinderne aktivt har kæmpet for deres barselsrettigheder og at det ikke er noget, de har fået forærende. Ellers ved I det nu.
2
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1126

Indlægaf Torn » 29. feb 2016, 13:23

Rakel skrev:
Og så er der de børn, er må i vs/dp ved 6 måneder, hvis far ikke er tilstede i deres liv eller vil på orlov (og de findes).

Det er jo langt fra alle børn, der lever med mor og far i 2016 eller alle fædre, der står i kø fororlov.
Er det ok?

Jeg har selv haft 26 ugers orlov som mor inden de nye barselsregler og sendt barnet afsted efter min og mands orlov, men vil vi tilbage dertil, at børn skal afsted tidligere end de nuværende muligheder?

Jeg forstår ikke helt hvad du skriver. Børn kommer tidligere i inst. hvis faren ikke vælger sin (fiktive) barsel? Men gælder det så ikke også med nuværende regler, hvis moren ikke holder sin?
1
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 29. feb 2016, 13:24

Akehurst2 skrev:Hvis løn under orlov er det afgørende, så er det mærkeligt at mænd ikke prioriterer det i deres lønforhandlinger eller at det ikke ikke prioriteres ved overenskomstforhandlingerne i de traditionelle "mandefag".

Jeg mener, det er jo sådan kvinderne har gjort. Det ved I godt, ikke mænd? I ved godt at kvinderne aktivt har kæmpet for deres barselsrettigheder og at det ikke er noget, de har fået forærende. Ellers ved I det nu.

Jeg har en klar fornemmelse af at dette også ville ske, hvis en del af barsel blev øremærket til mænd.

Egentlig foretrækker jeg at den enkelte familie beslutter hvordan barsel skal bruges - men jeg har også set familier (og arbejdspladser) hvor det ville styrke manden, hvis en del af barslen var øremærket manden. På den baggrund er jeg faktisk i tvivl.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 29. feb 2016, 13:28

Jeg tror min mening er, at hvis vi skal have øremærket barsel via lovgivning, så skal den være ens for kønnene.
0
Rakel
Kort karma: 420
Likede indlæg: 3108

Indlægaf Rakel » 29. feb 2016, 13:43

Torn skrev:
Rakel skrev:
Og så er der de børn, er må i vs/dp ved 6 måneder, hvis far ikke er tilstede i deres liv eller vil på orlov (og de findes).

Det er jo langt fra alle børn, der lever med mor og far i 2016 eller alle fædre, der står i kø fororlov.
Er det ok?

Jeg har selv haft 26 ugers orlov som mor inden de nye barselsregler og sendt barnet afsted efter min og mands orlov, men vil vi tilbage dertil, at børn skal afsted tidligere end de nuværende muligheder?

Jeg forstår ikke helt hvad du skriver. Børn kommer tidligere i inst. hvis faren ikke vælger sin (fiktive) barsel? Men gælder det så ikke også med nuværende regler, hvis moren ikke holder sin?

Lav bedre muligheder uden at skele til køn og lad være med at gøre det så bundet, at børn skal (tvinges) afsted, hvis der er en mor/far, der vil holde orlov.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 29. feb 2016, 13:44

Torn skrev:Jeg tror min mening er, at hvis vi skal have øremærket barsel via lovgivning, så skal den være ens for kønnene.

Og tage hensyn til andet end kernefamilien mor-far.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 14:30

Mani skrev:
Akehurst2 skrev:Hvis løn under orlov er det afgørende, så er det mærkeligt at mænd ikke prioriterer det i deres lønforhandlinger eller at det ikke ikke prioriteres ved overenskomstforhandlingerne i de traditionelle "mandefag".

Jeg har en klar fornemmelse af at dette også ville ske, hvis en del af barsel blev øremærket til mænd.

Det ville det sikkert, men derfor gør det mig alligevel meget træt at høre på mænd, der jamrer over deres ansættelsesvilkår som om, det var noget de havde mindre indflydelse på end kvinder åbenbart har/har haft.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 14:31

DD_81 skrev:
Det sted man skulle starte først og fremmest, efter min mening, det er med overenskomsterne. For dér er der ihvertfald IKKE ligestilling.
Bare inden for mit fag, der har mor 26 ugers orlov med fuld løn, og pension igennem hele barselsorloven. Far har samlet 9 uger med fuld løn (de 14 dages fædreorlov incl.) Og der er 6 uger med løn, der kan tages af enten far eller mor. - så 15 uger til far med løn, 11 uger mindre end til mor.

Jamen, den ligger jo så på lønmodtagerne selv. Det er den danske model.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3435

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 14:39

Jeg ved ikke rigtigt ... jeg er helt med på at gøre, hvad man kan for, at kvinderne ikke bliver "straffet" for hårdt rent økonomisk.

Men jeg er mere loren ved love, der skal diktere, at begge parter absolut skal have lige meget af alting.

Fx da vores første var ved at komme lidt op i månederne, syntes jeg, at det kunne være, hvis hun snart kom i vuggestue og fik nogle nye indtryk osv. Mens min kone var meget mere: "Nej, det kan jeg da ikke lide, når hun stadigvæk er så lille ..."

At der kan være den slags helt umiddelbare tendenser, det kan man jo ikke lovgive imod. Og skal heller ikke. Det ville være "ideologisk".
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 29. feb 2016, 14:54

adagio skrev:

Det er bare lettere at forhandle sig til løn under barsel hvis barslen er øremærket til én, og der er kvinderne lovmæssigt bedre stillet.

Alligevel er mange kvinder ret dårligt stillet i forhold til barsel og økonomi.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 15:02

adagio skrev:
Det er bare lettere at forhandle sig til løn under barsel hvis barslen er øremærket til én, og der er kvinderne lovmæssigt bedre stillet.

Nu er det jo kun 14 uger, der er øremærket til kvinderne, og rigtig mange overenskomster og ansættelsesaftaler giver kvinderne fuld løn ud over det. Så at påstå at det er øremærkningen og at det derfor alene er lovgiver, der kan løse det, der gør hele forskellen synes jeg er en meget opgivende holdning fra mændenes side.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 29. feb 2016, 15:20

JoyNips skrev:Når jeg kigger på mine venner med børn, så er det da klart kvinderne, der har taget mest barsel. Og kvinderne, som efterfølgende karrieremæssigt mister mest på at få børn. Mændene har gerne ville tage mere barsel, men økonomisk har det givet mest mening at lade være.

Alt afhængigt af, hvordan vi jobmæssigt står, så tænker jeg i øvrigt at min kæreste og jeg ved ægteskab får lavet en ægtepagt, der giver mig ret til en del af den pension, han optjener mens jeg er på barselsdagpenge. Vi er enige om, at jeg ikke skal straffes for biologien.

jeg synes klart, at der bør gøres en indsats på området, for hele den der "jamen, man bestemmer jo selv, om manden skal gå på mere barsel" og "man bestemmer jo selv, om man vil tage et skridt tilbage karrieremæssigt" holder bare ikke. Jojo, man KAN da, men det er bare ildeset ude i samfundet (både hvad angår kvinder og mænd - jeg kan nogle sjove historier om mødregrupper og ondskabsfuldheder mod min veninde, der kun havde et halvt års reel barsel og derefter vendte tilbage til sit studie) og man er nødt til at tænke på økonomien. Hvis det var så pissenemt og ikke kostede på bundlinjen, så ville langt flere jo gøre det.
Derudover tror jeg, at mange kvinder ikke er helt frivillige i deres "valg" når de eksempelvis går på deltid. Men eftersom manden ikke har ville eller kunne tage det samme valg, og man har en holdning til, at ens børn ikke skal opvokse i en institution, så går kvinden ned i tid. Og så kan folk jo komme og sige, at hun selv har truffet sit valg, men et valg truffet af nød og ikke af lyst, giver jeg ikke meget for.

Bør man virkelig lovgive om noget som er baseret på en række antagelser der ikke er evidens for?
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 15:21

adagio skrev:Det vil jeg heller ikke påstå. Men nu har jeg forsøgt selv af forhandle mig til samme mængde løn under barsel som kvinderne på min arbejdsplads, og der fik jeg at vide at det var styret af loven. 12 ugers eksta barsel med løn ville for mig have betydet 3 måneders ekstra barsel (jeg holdt 2,5 måneder ved begge børn).

Men det er jo noget pjat. Virksomhederne må da gerne stille medarbejderne bedre, ligesom man selvfølgelig kan aftale overenskomster, der stiller en bedre end lovgivningens minimumskrav. Ellers ville man jo slet ikke have overenskomster eller forhandlinger om ansættelsesvilkår.

At din arbejdsplads har sagt, at de kun kan lade sig styre af loven er jo ikke ensbetydende med, at det er korrekt, endsige et godt argument.
2
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 29. feb 2016, 16:35

adagio skrev: Derfor tror jeg det ville gøre en stor forskel for fordelingen af barslen og for mænds barselsvilkår hvis man ligestillede øremærkningen.

Det er jeg meget enig med dig i. Jeg tror også et lovindgreb ville være at foretrække.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"